EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Švédsko předá Ukrajině své dva letouny AWACS

 31. 05. 2024      kategorie: Události      51 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Švédské ministerstvo obrany oznámilo poskytnutí nového, v pořadí již šestnáctého a zatím největšího, balíčku vojenské pomoci Ukrajině. Hodnota tohoto balíčku je cca 13,3 miliardy švédských korun (asi 1,25 miliardy USD). Celková výše švédské vojenské pomoci Ukrajině od počátku ruské speciální vojenské operace činí již 43,5 miliardy švédských korun (asi 4,1 miliardy USD).  Asi nejdůležitější součástí nové švédské pomoci Ukrajině jsou dva systémy AWACS v podobě letounů Saab 340 AEW&C. 

Švédské vzdušné síly v současnosti disponují právě dvěma letouny Saab 340 AEW&C s radarovými systémy typu ASC 890, jejichž předáním Ukrajině ztratí své určité schopnosti. Švédskému letectvu bylo v 90. letech dodáno celkem šest letounů Saab 340 AEW&C s radarovým systémem Ericsson FSR 890 (PS-390) Erieye, které obdržely švédské vojenské označení S 100B Argus. Dva letouny prošly postupně dvěma modernizacemi, první v roce 2000 kvůli jejich pronájmu řeckému vojenskému letectvu a druhou po jejich návratu v roce 2010.  V důsledku toho bylo jejich označení radarového systému změněno na ASR 890 a označení letounu bylo změněno na S 100D.

argusFoto: Švédský letoun včasné výstrahy a řízení (AEW&C) S 100B Argus | Gnolam / CC BY-SA

Během modernizací byly do komplexu převzaty systémy dle standardů NATO, včetně zařízení pro přenos dat Link 11 a Link 16, zabezpečené hlasové radiokomunikace a státní identifikace. Ze čtyř nemodernizovaných letounů S 100B byly dva prodány v roce 2006 do Spojených arabských emirátů a další dva v roce 2011 do Thajska. Dva letouny S 100B, které Emiráty vrátily firmě Saab v prosinci 2020, byly v roce 2023 prodány Polsku.

Švédské vojenské letectvo v úmyslu nahradit dva provozované letouny S 100D v červnu 2022 udělilo firmě Saab kontrakt na dodávku dvou nových letounů AWACS Global Eye s vojenským označením S 106. Ty budou založeny na letounech typu Bombardier Global 6000, a vybaveny radarovým systémem Erieye ER. Termín dodání byl původně určen na rok 2027. V souvislosti s rozhodnutím předat dva provozované stroje S 100D na Ukrajinu bude švédské vojenské letectvo požadovat urychlení dodávky objednaných S 106, a zvýšení jejich počtu ze dvou na tři.

Kromě výše uvedených letounů AWACS se švédské ministerstvo obrany rozhodlo předat Ukrajině také letecké protiletadlové řízené střely AIM-120 AMRAAM (ve Švédsku označené Rb 99) jako součást výzbroje Ukrajině přislíbených stíhaček F-16, a také jako součást raketových systémů protivzdušné obrany NASAMS.

Ukrajině mají být dále předány všechny pásové obrněné transportéry Pansarbandvagn 302 (Pbv 302), náhradní díly k nim, vybavení pro jejich údržbu a munice k instalovaným zbraním. Do balíčku mají být zahrnuty také dělostřelecké 155mm náboje, satelitní terminály, speciální pásová vozidla a další položky.

Zdroj: The Aviationist, Kyiv Post

Komentáře

Katan

11. 06. 2024, 18:27

Pánové, hlavně ti prorušští , prosím vysvětlete mi proč bych neměl podporovat uk, čemu na straně ruska mám věřit? Rusko je signatářem celistvosti uk a jejich hranic za to , že se uk vzdá jaderných zbraní , porusilo vše co kdy slíbilo a vždy si vybírá rovnocenné soupeře, Gruzie - 5mil. obyvatel , uk40 mil. proti 160 z nichž je150mil dementní . Jak někomu takovému věřit ? Hrdinsky " my nenapadneme uk" a hups.... lež jen co otevřou hubu.

Martin23 .

02. 06. 2024, 11:28

Všechno je o penězích :D ale jenom když se jedná o západ, jakmile dojde na porovnání ekonomik, ihned prorussák přiběhne s tím že russko už má válečnou výrobu a vyrobí za den více granátů než celý západ za měsíc :joy:

MiraH

02. 06. 2024, 19:16

hele ty se dvěma es, tak jim běž pomoci. A zkus tohle vysvětlovat těm které na UA loví i na pracovištích a odvádí chlapi z dílen. To se to mluví a nadává ze závětří co...

Marty

03. 06. 2024, 10:21

Martin23 .
už ste čet o těch flastencích na Václaváku? jak se ten jouda chtěl dobejvat do národního divadla když stál na schodech muzea? myslim že to dokonale vystihuje co sou tyhle ty "národovci" zač...:joy::rofl::joy::rofl::joy::rofl:

Pepík Knedlík

01. 06. 2024, 21:50

Samozřejmě je vše o penězích a fašisti budou muset vše zaplatit. Jenže z čeho. Nemají už nic. Britanii je v kolapsu a Francie pod defibrilatorem. Nemecko lap po dechu a doufá, že jeji 15tá republika CZ ji pomůže. Nepomůže. Pitomci ladujou prachy do tunelu zvaný UA.

Marty

02. 06. 2024, 11:17

áááá náš "oblíbený" nácek se nám rozvášnil u piva? jak flastenecké že?:rofl:

Slavoslav

02. 06. 2024, 11:26

ja mam pocit, ze sa nejak opusta. Ci to nie je tym, ze rusak uz taha zo skladu t-54 a zapad zasoby novej techniky este ani nenacal. UA zvladla vyradit cez 300k rusakov a tisice tankov a inej techniky s mijimalnou podporou novej zapadnej techniky

Pepík Knedlík

01. 06. 2024, 10:10

Tak nevím jakým informacim věřit. Na planes.cz se píše, že stroj darovalo Švédsko fašistům 29.5.. Zároveň ovšem pripustilo, že předání stroje snizilo obranyschopnost státu. Tomu říkám gesto!

Zdeněk

01. 06. 2024, 11:10

Knedlík,

čekal jsem, že se jako správný idiot ozveš už včera, navíc jsi až druhý, za mě velké zklamání :thumbsdown:

MiraH

01. 06. 2024, 03:57

no potěš koště... Jak si tu kdo představuje že UA ty letouny "předají"? Nechci používat hlášky z ČB ale jedna by se k tomu náramně hodila. Takový stroj není nějaký repasovaný T-72, na to se specialisté musí školit hodně dlouho, žádný rychlokurz v řádu týdnu jim nepomůže. Takže tam budou sedět švědští specialisté buď přímo jako státní vojáci nebo formálně odejivší za žold. A formálně jim bude velet nějaký ukr. plukovník který ničemu rozumět ani kdyby osádka mezitím naváděla třeba britské rakety. Tedy ten ukr. důstojník tam bude jen jako "fíkový list" jakože je to ukrajinské...

MiraH

01. 06. 2024, 03:58

navíc UA nikdy stroje takové kategorie nevlastnila, takže ani není koho přeškolovat jako u stíhaček.

Pepík Knedlík

01. 06. 2024, 10:43

MiraH
Dlouho jim ten "dárek"nevydrží. Obsluha je jiná otazka. Jejich lenost a idiocie se ukazala při zniceni An 225.

Zdeněk

01. 06. 2024, 07:36

Mirečku,

no a? Hlavní je, že ruSSáci a proruSSáci budou kvičet jak podsvinčata ...
Ostatně velký gratulki, že ses ozval jako první...:kissing_heart:

Šebesta

01. 06. 2024, 14:31

Pro Zdenek. Tvoje výrazy které použiváš svědčí mimojiné co jsi za člověka ? Já takové výrazy na adresu oponentů nepouživám,pokud mně jako první někdo nenapadne. Ale jak zní jedno přísloví : Jak se do lesa volá tak se z lesa ozývá.Až ta válka na Ukrajině skončí pravděpodobně nějakým kompromisním mírem (doufejme že ne húře třeba jaderná či světová válka) tak vy jako proameričti trolové budete taky kňučet jako podsvinčata !

Zdeněk

01. 06. 2024, 14:52

Chcimír Šebesta, když už jsi se poznal, já ti to vyvracet nebudu ... :thumbsup:

Taky máš takovou radost, že byly povoleny útoky do omezené hloubky ruSSka?

Pepík Knedlík

01. 06. 2024, 15:43

Šebesta
Ti pacienti Zdenej, Slavomír, M23, Bombero, Marty atd. co se snaží provokovat a urazet jednou narazí do zdi. Ne od Pink Floyd, ale skutečný. Verim tomu, že na verejnosti chodi v predklonu a drží hubu. Když na netu narazim na podobný pitomce, tak si vzpomenu na skladbu Snaživec oo P. Výběru:
https://youtu.be/s5pJeuu353U?si=slN1OApED4VOWGAD

Slavoslav

01. 06. 2024, 16:05

Knedlik

nebol by si prvý či si toto myslel. ale predpokladám, že by to skončilo aj s tebou tak ako s nimi. keď dostali ponuku na ring a možnosť vybrať si, či to bude s pravidlami zmizli ako pravý bolsevicky smrad

Zdeněk

01. 06. 2024, 16:11

Knedlík,

podle sebe soudím tebe, viď...

Já se za sebe stydět nemusím a hlavu v ruSSké ři*i taky zaraženou nemám, takže klidně chodím s hlavou vzhůru.

p.s. staré a retardované nebiju, ale pokud máš zájem...:person_shrugging:

Šebesta

01. 06. 2024, 16:19

Souhlas

Pepík Knedlík

01. 06. 2024, 22:08

Šebesta
Můžeme se domluvit a uspořádáme setkání s těmi pacienty? Já jsem celkem v kondici i když už roky leti. Do pytle jsem bouchal celkem dlouho. Ale to nastartuju rychle vč dýchání. :rofl:
Rád jim prinesu caj nebo kávu a k tomu potřebuji kondici. Vychlastaj toho asi dost. .,:sunglasses:
Jak Říkával muj kamarad co slouzil u paraganů: "Nemám rad když blecha kašle" a tak tomu je.

Slavoslav

02. 06. 2024, 05:02

Kendik

tento mesiac mám kontrolu s rukou, dam vediet. ak ho tam nechaju daj vediet tyzden dopredu kedy cies byt vo Zvolene a dajnkontakt na seba. inak si len zbabele bolsevicke hovno ako vsetci pred tebou

Šebesta

02. 06. 2024, 10:02

Pro Zdenek. Vyjímečně s tebou souhlasím. Hlavu v ruské ři... zaraženou nemáš. Ale za to v americké ano ! A myslím,že celou.

Zdeněk

02. 06. 2024, 13:20

Chcimír Šebesta,

jenom závidíš :laughing::joy::rofl:, protože já za to mám krvavé petrodolary a banderovské stříbrné hřivny a diplom od Soroše, ty akorát hromádku ruSSkých :poop: ...

Martin23 .

31. 05. 2024, 14:32

Trump je nevinen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Pouze ve 34 bodech ho uznali viným...

:joy::joy::joy:

Pepík Knedlík

01. 06. 2024, 22:10

M23
A teď mi napiš co s tím uděláš? Zdeněk i Slavomír s Martym jsou v nejistotě ,:smile:

Martin23 .

02. 06. 2024, 11:30

PéKáčko:

přidám vykřičníky!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Pepík Knedlík

03. 06. 2024, 13:14

M23
Nezklamal jsi ,:smile: radeji se starej o Česko a unii. Amici na tebe ser... A Donald extra. Biden nevii ani po jakym mostě jezdil do práce. To jdou norci z yúesey

Marty

31. 05. 2024, 10:37

Slavoslav
rozhodně má význam více strojů a s dalším vybavením najednou i když o něco později, než začít prvními 8, s osekanými možnostmi a učit nepřítele jak se přizpusobit:thumbsup:
no, potom se jim ale bude špatně bránit, přízemní let nebude odhalen pravděpodobně včas, no, nezbývá než doufat že potenciál tohoto systému se vytěží naplno

Slavoslav

31. 05. 2024, 11:11

v prizemnom lete pomerne bezpecne lietaju obe strany uz teraz pri bombardovani. Ak ale UA bude zo vzduchu vidiet tie obrovske suchoje s KABmi tak F-16 s datalinkom im pomocou AMRAAMu moze neprijemne podkurit.
Vsetko zalezi ake verzie AMRAAMu dostanu a ci tam bude funkcny datalink + ak bude rusak o strele vediet tak ma pomerne slusnu sancu ju vymanevrovat na dalej.

Tiez rusak cielene vyvyjal systemy prave na potlacenie cielov ako tento "AWACS", lebo si uvedomuje aka je to hrozba. Ma viac ako dost striel ktore nan dociahnu a vedia ho teoreticky zostrelit

Zdeněk

31. 05. 2024, 11:36

Ano, např. R-37M nejčastěji odpalované z MiG 31, ovšem je otázka, jak si vedou v reálném boji (i když nějaké zásahy už nejspíš opravdu byly), protože zatím byla většina parametrů ruských systému akorát pohádky.

Slavoslav

31. 05. 2024, 11:47

LR strely maju na maximalny dostrel nizku pravdepodobnost zasahu ak o nich ciel vie. Zober si, ze taky Meteor co ma asi najlepsi pomer max range vs no escape zona to ma rozdelene na 200 km vs 60 km.

Tam si treba uvedomit, ze letia bez aktivneho pohonu len zotrvacnostou po kvazibalistickej krivke kde kazdym manevrom stracaju energiu. Su niektore strely ktore maju dalsi mensi motor pre zaverecnu fazu pripadne v tomto maju vyhodu strely na tekute palivo ktore mozu vstrekovanim paliva regulovat tah. Takze bude zalezat ci AWACS bude vediet ci a co nanho leti a spravi protiopatrenia v podobe manevrov ci REB

Slavoslav

31. 05. 2024, 11:58

ale ono aj fakt, ze ho vytlacia zo zony kde ma dosah na ich masiny hrozbou a vystrelenim takychto rakiet staci. To je sucastou tzv odopretia pristupu, ano bude ich to stat rakety, ale UA strana nebude moct efektivne vyuzivat AWACS pre svoje potreby. Cas ukaze a dufam, ze sa ukaze prevaha zapadnej techniky

Zdeněk

31. 05. 2024, 10:17

Švédsko se tentokrát opravdu vytáhlo a i když je Saab 340 už poměrně letitý systém, tak stále svými schopnostmi převyšuje ruské A-50 a posune možnosti UA letectva na novou úroveň.
Transportéry Pansarbandvagn 302 (pravděpodobně více než 200 kusů) už tak představují jenom pověstnou třešničku na dortu.

p.s. včera byly konečně povoleny omezené útoky na vojenské cíle v Rusku, takže už se těším na kňučení místního odpadu ... :laughing::joy::rofl:

Marty

31. 05. 2024, 10:34

Zdeněk
a to začne za 4... 3... 2...:rofl:

Slavoslav

31. 05. 2024, 10:35

ak som dobre zachytil tak nie na letiská. shame on USA

Marty

31. 05. 2024, 10:40

ne na letiště? to by snad byl ale pro utok na pozemní cíle ten nejsmysluplnější, nezbývá než doufat že jde jen o informační šum, tak jako když média přišla s oznámením že CSG varuje před nízkou kvalitou většiny dělostřelecké munice a ono je to naštěstí také trochu jinak

Zdeněk

31. 05. 2024, 10:44

Marty,

tomu se chechtám už od včerejška (pokud nepočítám Trumpa), protože všichni chcimíři se evidentně nepřehoupli přes nadpis.

A co se týká těch odvetných útoků - jak jsem ro pochopil, tak je to na místa, ze kterých jsou vedeny útoky pravděpodobně do dostřelu HIMARS a ATACMS... takže by se do toho letiště vejít mohla a pokud jim povolí sestřelovat letouny Patrioty už nad Ruskem...

Marty

31. 05. 2024, 10:51

Zdeněk
prošvihnul sem něco u kačera Donalda, krom toho že prohlásil že by neváhal bombardovat Moskvu s Pekingem v případě znovuzvolení a následně byl uznán vinným ve všech, tuším že 39? bodech obžaloby?:rofl:
ono na druhou stranu, pokud by F-16 zajistili alespon dočasnou vzdušnou převahu, tak na ničení letišt potom stačí i stroje jako Su-25 a podobné, ale jestli toto vyjde, to těžko říct, snad!

Marty

31. 05. 2024, 10:51

oprava:34 bodů

Zdeněk

31. 05. 2024, 11:02

Márty,

neprošvihl :laughing::joy::rofl:, pravdou ovšem zůstává, že jsem čekal, že se porota bude dohadovat několik dní a vůbec jsem nečekal, že ho shledají vinným ve všech bodech.

p.s. snas kromě Donnyho prohlášení po verdiktu poroty, kdy se okamžitě navezl do soudce, musím říct, originální způsob jak si zajistit trest při dolní hranici.

Marty

31. 05. 2024, 11:06

:joy:vždyť je to magor:sweat_smile:

Zdeněk

31. 05. 2024, 11:14

Márty,

celou dobu jsem si říkal, že je to akorát šoumen a obchodník s teplou vodou a je to divadlo pro veřejnost... ale on bude fakt asi blbej, protože on nedokáže poslechnout ani vlastní právníky a chvíli držet hubu...

Slavoslav

31. 05. 2024, 11:16

Marty

zas vzdusnu prevahu UA tak skoro neziska ak si pod tym predstavujeme utoky v hlbke rusackeho uzemia. Budeme radi ak vytlacia od frontu rusacke letectvo a umoznia bombardovat nulu

Zdeněk

31. 05. 2024, 11:23

Slavoslave,

pokud přípraví Rusko o nadvládu těsně nad frontou a řekněme 200 - 300 km nad okupovaným územím, bude to obrovský úspěch.

Nicméně, ruská PVO má už v tuto chvíli obrovské problémy s ATACMS a obyčejnými drony - ty záběry z naprosté anihilace baterie S-400 jsi určitě viděl.

Slavoslav

31. 05. 2024, 11:28

Zdenek,

ak by dokazali udrzat vzdusnu nadvladu 200 km za frontom - tzn, ze tam mozu relativne beztrestne lietat cimkolvek tak by to bolo super, ale toto je velmi, velmi nepravdepodobne. UA letectvo pravdepodobne za ciaru vobec nepojde a budu radi ak vytlacia rusaka dost daleko, aby nemohol zhadzovat klzave bomby. Ono vzdusnu nadvladu tam momentalne nema vdaka SAM ani jedna strana len rusak ma o nieco viac moznosti ako bombardovat z bezpecnej vzdialenosti od frontu a ak ho toho zbavia bude to super.
+ f-16 moze robit PVO aj po celej UA a zachytavat napriklad strely s plochou drahou letu, sidewinderov je na to vo svete dost

Slavoslav

31. 05. 2024, 11:30

de facto je pritomnost F-16 v kombinacii s AWACS najma velke posilnenie pre UA PVO kedze letectvo je tiez sucast PVO napriek tomu, ze vacsina ludi si pod tym predstavi len pozemne systemy SAM

Zdeněk

31. 05. 2024, 11:33

Slavoslave,

opravdu nepředpokládám, že staré F-16 naprosto změní situaci, přece jen není vůbec jasné, jestli budou alespoň částečně modernizovanýy. Četl jsem, že by alespoň část měla být na úrovni block 50/52, ale moc tomu nevěřím.

Slavoslav

31. 05. 2024, 11:40

Zdenek

preto hovorim, ze snivat o nejakej vzdusnej nadvlade je zbytocne. Pridaju UA nove schopnosti strely fire and forgot de facto ked nebudu musiet ozarovat ciel cely cas co moze vytlacit rusaka dalej od frontu a posilnia schopnosti PVO UA ako takej po celom uzemi.

Ten MLU program vobec nie je marny, najma ak bude ako zdroj dat AWACS ktory vykompenzuje mensie schopnosti starsich radarov

https://www.f-16.net/f-16_versions_article2.html

toto prezen translatorom, zaujimavy pohlad z rusackej strany na F/16

https://topwar.ru/236527-f-16-dlya-ukrainy-prodolzhenie.html

Slavoslav

31. 05. 2024, 07:37

Tie F-16 co dostane UA maju na 99.9% datalink schopny s tymito masinami spolupracovat. Toto bude velmi zaujimave v kombinacii s AMRAAM

Marty

31. 05. 2024, 09:38

Slavoslav
zajímalo by mě, jak se rusové vypořádají s rozeznáváním skutečných F-16 a těch fake signatur vysílaných už nějaký čas klamnými drony, pošlou blíž k hranici své AWACS?

Slavoslav

31. 05. 2024, 09:58

uz o 2 prisli, bol by to pre nich privelky risk.
Ono to cele vypada, ze to meskanie F-16 na UA nebolo nahodne a ked tam pridu bude to ako komplexny balik co moze byt pre rusaka skutocne velky problem. Ak budu moct F-16 lietat nizko a s vypnutym radarom a ziskavat data na dialku z "AWACSu" tak mozu vela rusakov zhadzujucich tie klzave bomby velmi neprijemne prekvapit.