Tank 5. generace: americká armáda zahájila program modernizace M1E3 Abrams
Hlavní bojový tank M1E3 Abrams bude prvním hybridně-elektrickým bojovým vozidlem americké armády. Jeho součástí je hybridně-elektrický pohonný systém, který snižuje spotřebu paliva a elektromagnetické stopy a zároveň zvyšuje provozní efektivitu. Cílem tohoto systému je také snížit logistické nároky. Poznatky získané z nedávných konfliktů, včetně války na Ukrajině, ovlivnily konstrukci a zdůraznily potřebu integrované ochrany proti hrozbám, jako je například bezpilotní munice a drony.
Foto: AbramsX na výstavě AUSA 2022 | Abovfold / CC BY 4.0
Americká armáda 6. září 2023 oznámila, že ukončí program modernizace tanku M1A2 SEPv4 Abrams a místo toho bude vyvíjet tank M1E3 Abrams. Generálmajor Glenn Dean, výkonný ředitel programu pro pozemní bojové systémy, vysvětlil, že důvodem tohoto rozhodnutí je nemožnost zvýšit schopnosti tanku M1A2 bez zvýšení hmotnosti, což má dopad na mobilitu a logistické nároky. Armáda uvedla, že M1E3 bude integrovat nejlepší vlastnosti M1A2 SEPv4 a přijme standardy modulární architektury otevřených systémů, což umožní rychlejší a zdrojově efektivnější modernizaci. Tank je navržen tak, aby byl lehčí, přizpůsobivější a snadněji modernizovatelný, přičemž počáteční operační způsobilost je plánována na rok 2030. Během přechodu na nový typ bude armáda pokračovat v objednávkách tanku M1A2 SEPv3 ve snížené míře.
Očekává se, že tank M1E3 bude obsahovat prvky, o nichž se zmiňovala studie Army Science Board z roku 2019 a které obsahoval demonstrátor AbramsX představený v roce 2022 společností General Dynamics Land Systems. Tento demonstrátor představuje prvky, jako je hybridní elektrický dieselový motor, snížená hmotnost, bezosádková věž a systémy založené na umělé inteligenci. Přestože konečné požadavky jsou stále předmětem přezkumu, AbramsX poskytuje náhled na potenciální směřování programu M1E3. Předběžné koncepty tanku zahrnují technologie, jako je automatický nabíjecí systém pro hlavní zbraň, pokročilá munice, integrované pancéřování, zdokonalené systémy velení a řízení a snížená tepelná a elektromagnetická signatura. AbramsX také vyzdvihuje výhody, jako jsou pokročilé možnosti munice, lepší situační povědomí a zdokonalená opatření pro přežití.
Přechod armády na M1E3 zahrnuje spolupráci se společností General Dynamics Land Systems, která letos v květnu získala zakázku na pomoc při formování požadavků na M1E3. V současné době probíhá úsilí o sladění časového plánu s mechanizovaným bojovým vozidlem pěchoty XM-30. Počáteční financování programu bude pocházet ze stávajících rozpočtových položek pro Abrams, přičemž podrobnější harmonogram vývoje se očekává koncem roku 2024. Konstrukce bude zahrnovat vybrané prvky vozidla M1A2 SEPv4 a zároveň zavádět nové technologie. M1A2 SEPv4 neboli M1A2D zahrnuje technologii třetí generace pro infračervené snímání s výhledem dopředu (Forward-looking infrared, FLIR), pokročilé systémy řízení palby, digitální systém řízení bojiště a vylepšení v oblasti výroby energie a pancéřové ochrany. Tyto funkce přispějí ke zvýšení schopností M1E3. Platforma M1E3 bude rovněž dodržovat standardy modulární architektury otevřených systémů, což usnadní modernizaci a sníží nároky na zdroje.
Zásadní význam má snížení hmotnosti tanku pro zvýšení operační flexibility. Platforma bude zahrnovat řadu schopností, včetně pokročilých síťových systémů, technologií zaměřování a ochranných opatření pro posádku. Očekává se, že modulární systémy zefektivní budoucí integraci technologií a jejich údržbu. Během přechodu bude armáda pokračovat v omezené výrobě tanku M1A2 SEPv3, čímž bude zajištěna kontinuita v obrněných brigádních bojových týmech. SEPv3 obsahuje vylepšení, jako jsou rozšířené síťové schopnosti a systémy aktivní ochrany, jako je Trophy, které budou podkladem pro vývoj M1E3. Prioritou zůstane úsilí o snížení logistické a ekologické stopy tanku, přičemž nová konstrukce tyto problémy řeší.
Přechod na tank M1E3 je v souladu s širšími modernizačními iniciativami americké armády, která rozvíjí hybridní a elektrická vozidla s cílem zvýšit mobilitu a energetickou účinnost. K současným projektům patří hybridní elektrické vozidlo Bradley (Bradley Hybrid Electric Vehicle, BHEV) a bojové vozidlo s volitelnou osádkou (Optionally Manned Fighting Vehicle, OMFV), které obsahují hybridní pohonné systémy pro zlepšení operačního dojezdu a výroby energie na palubě. Program Tactical Hybrid Electric Vehicle (THEV) vyhodnocuje hybridní technologie ve standardních taktických vozidlech, které umožňují tichý provoz a úsporu energie podle požadavků moderního bojiště. Mezi příspěvky průmyslu patří hybridní pohonný systém eGen Force společnosti Allison Transmission pro bojové vozidlo XM30 a integrace systému hybridního elektrického pohonu společnosti BAE Systems do bojového vozidla Bradley na základě armádní smlouvy v hodnotě 32 milionů dolarů.
Strategie armády v oblasti klimatu nastiňuje časový plán úplné elektrifikace netaktických vozidel do roku 2035 a taktických vozidel do roku 2050, přičemž hybridní řešení by měla být přechodným krokem. Mezi průmyslové novinky patří prototyp elektrického Hummeru společnosti GM Defense pro vojenské účely, hybridně-elektrické vozidlo JLTV (Joint Light Tactical Vehicle) společnosti Oshkosh Defense s dojezdem na baterie 30 minut a schopností exportu výkonu 115 kW a hybridně-elektrický motocykl SilentHawk určený pro speciální operace. Cílem těchto projektů je testovat a zprovoznit hybridní a elektrické technologie v souladu s dlouhodobými energetickými cíli a vyvíjejícími se požadavky na mise.
Zdroj: armyrecognition.com
Komentáře
mitcheldyck
07. 12. 2024, 14:12I'm sharing my experience to you on how I won the lottery, you can win the lottery fast and reliable in wherever you are in the world, Dr Lucas is a God sent, I saw so many testimonials online on how he helped people won different kinds of lottery, I never believed so I had to contact him to be sure if he's real and genuine, to my greatest surprise he helped me won the 70 million Lotto Max Jackpot in Canada, I'm Mitchel Dyck, I regularly buy the lottery tickets whenever I go to fill my truck almost all the time, Dr Lucas told me what I needed to do as he cast my spell which i followed without any mistakes, he gave me the numbers on the 2nd day of the spell and directed me on how to play and I really won with the numbers he gave me, I can't explain all of my experience with Dr Lucas, you can review about my winnings online then give Dr Lucas a try and watch how you will win, Email him on Drlucasspelltemple@gmail.com or WhatsApp him on +234 904 794 3567 You'll never regret contacting Dr Lucas.
mitcheldyck
07. 12. 2024, 14:11I'm sharing my experience to you on how I won the lottery, you can win the lottery fast and reliable in wherever you are in the world, Dr Lucas is a God sent, I saw so many testimonials online on how he helped people won different kinds of lottery, I never believed so I had to contact him to be sure if he's real and genuine, to my greatest surprise he helped me won the 70 million Lotto Max Jackpot in Canada, I'm Mitchel Dyck, I regularly buy the lottery tickets whenever I go to fill my truck almost all the time, Dr Lucas told me what I needed to do as he cast my spell which i followed without any mistakes, he gave me the numbers on the 2nd day of the spell and directed me on how to play and I really won with the numbers he gave me, I can't explain all of my experience with Dr Lucas, you can review about my winnings online then give Dr Lucas a try and watch how you will win, Email him on Drlucasspelltemple@gmail.com or WhatsApp him on +234 904 794 3567 You'll never regret contacting Dr Lucas
mavis
05. 12. 2024, 02:49Jmenuji se Mavis Wanczyk, z Chicopee, Massachusetts. Jsem nadšený, že se mohu podělit o svůj fantastický zážitek s Dr. Kachi, který je vynikající v sesílání kouzel online. Bez ohledu na to, kde se nacházíte nebo jak náročná je vaše situace, Dr. Kachi vám může pomoci vyhrát v loteriích a dalších hazardních hrách. Pokud jste neúspěšně hledali výherní čísla, kouzla Dr. Kachi jsou známá tím, že poskytují správná čísla a šťastná písmena. Mnozí se stali milionáři již po jedné hře pomocí jeho mocných kouzel. Kontaktoval jsem Dr. Kachiho, podělil se o potřebné podrobnosti a on mi poskytl šest čísel Powerball: 6, 7, 16, 23 26 plus číslo Powerball 4. Hrál jsem je a vyhrál 758,7 milionů dolarů! Můj život se dramaticky změnil a jsem Dr. Kachi neuvěřitelně vděčný. Pokud máte zájem, můžete Dr. Kachiho kontaktovat textovou zprávou nebo zavolat na číslo +1 (209) 893-8075, poslat mu e-mail na adresu drkachispellcast@gmail. com stránky. Děkuji mnohokrát, Dr. Kachi.
mavis
05. 12. 2024, 02:36Jmenuji se Mavis Wanczyk, z Chicopee, Massachusetts. Jsem nadšený, že se mohu podělit o svůj fantastický zážitek s Dr. Kachi, který je vynikající v sesílání kouzel online. Bez ohledu na to, kde se nacházíte nebo jak náročná je vaše situace, Dr. Kachi vám může pomoci vyhrát v loteriích a dalších hazardních hrách. Pokud jste neúspěšně hledali výherní čísla, kouzla Dr. Kachi jsou známá tím, že poskytují správná čísla a šťastná písmena. Mnozí se stali milionáři již po jedné hře pomocí jeho mocných kouzel. Kontaktoval jsem Dr. Kachiho, podělil se o potřebné podrobnosti a on mi poskytl šest čísel Powerball: 6, 7, 16, 23 26 plus číslo Powerball 4. Hrál jsem je a vyhrál 758,7 milionů dolarů! Můj život se dramaticky změnil a jsem Dr. Kachi neuvěřitelně vděčný. Pokud máte zájem, můžete Dr. Kachiho kontaktovat textovou zprávou nebo zavolat na číslo +1 (209) 893-8075, poslat mu e-mail na adresu drkachispellcast@gmail. com stránky. Děkuji mnohokrát, Dr. Kachi.
Czertik
03. 12. 2024, 18:51jeste ze jdou cetuou hybridu, ktere ukazaly svoji zivataschopnoti a vyhody u normalnich vozidel.
pokud by se vydaly cestou plne elektrickych vozidel, tak by to byl uplne stejny epic fail jako u zumwaltu. mozna jeste vetsi.
a to, jak neprakticke sou ryze elektricke vozy a jake prinasi extremni problemy je dnes dosattecne znamo. byt politikum eu to stale jeste nedoslo.
Pepík Knedlík
03. 12. 2024, 11:49Už dnes se ukazala nadřazenost dronu a to začátkem. Tank ano, ale naprosto překopat vše.
Slavoslav
03. 12. 2024, 12:04aktivna ochrana bude pokryvat aj vrchnu polosferu. Imho s tou nadradenostou je to take, ze tanku sa obavaju stale obe strany a one strany sa ich co najviac snazia dostat na front. Takze stale su velmi uzitocne na bojisku podla tohoto.
Na druhej strane podla rusackych zdrojov je vacsina utokov mechanizovanych sil zastavena skor ako sa dostane na dostrel. Minule som cital plakanie nejakeho ich blogera co sa hybe na fronte, ako vyslali utok niekolkych tnakov a BVP na UA gulometnu poziciu s tromi vojakmi. UA drony zlikvidovali celu skupinu skor ako sa dostali na dostrel gulometneho hniezda kde FPV vyradili techniku a bombardovacie drony lovili vojakov. Spominal tam, ze takto dopadne 80% utokov o ktore sa pokusia a kritizoval velitela, ze ich tam poslal bez protidronovych prostriedkov
Marty
03. 12. 2024, 12:12určitě jsou a budou drony obou typů stále vážnou hrozbou ale myslím že tou největší budou vždy drony sledovací které navádějí dělostřelectvo, každopádně pokud tento tank má přebrat prvky z Abrams x tak čekám že tam bude i 20 mm kanon místo 12,7 mm kulometu jako protiletadlová ochrana, ten by měl mít šanci část dronů zachytit i na větší vzdálenost a zbytek poté bude na ostatních prvcích aktivní ochrany, v článku se o tom nic nepíše ale myslím že je reálně možné že by mohly být vybaveny i nějakou základní rušičkou, minimálně by to dávalo smysl
Slavoslav
03. 12. 2024, 12:25ono ta hlavnova vyzbroj proti tym malym dronom nie je az take terno i ked lepsie ako drotom do oka. Rusicky budu urcite volitelna vyzbroj, ved uz dnes sa bezne pouizvaju napriklad rusicky signalu proti IED
jato vidim skor na to, ze sa existujuce systemy aktivnej ochrany prisposobia, aby pokryli aj oblast z vrchu
Pepík Knedlík
03. 12. 2024, 12:55Zatím částečně sci fi, ale drony automaticky zahájí útok a nebude potřeba navigátor. Ve dne i v noci kromě mlhy.
Slavoslav
03. 12. 2024, 13:05Knedlik
to nie je sci fi, toto uz vyvinuli dobrovolnici na UA strane a je to nasadene. Fun fact, HW na autolock stoji nejakych 30 EUR a tak cele FPV vyjde na najekych 350 EUR bez hlavice. Samzorejme velitelske drony s AI ktora vyodnoti ciele su drahsie, ale aj tam som uz videl zabery ako skenuje bojisko a vyhodnocuje ciele, stacilo by jej dat povolenie vystrelit
Slavoslav
03. 12. 2024, 13:09a teda rovnako su v hre a momentalne vo vyvoji AI lovci dronov, najma tych velkych. Ak taka baba jaga zostane visiet na mieste skusi ju prakticky okamzite zasiahnut FPV
Pepík Knedlík
03. 12. 2024, 13:33Viděl jsem video z Číny a velitelsky drony řídí druhy a jen to doladit a začnu lov i na bigoše :rofl:
Slavoslav
03. 12. 2024, 13:38ti vravim, ze toto uz dokazu prve drony na UA. mimochodm, veduci jedneho dobrovolnickeho timu na vyvoj prave AI je Slovák, ale je tam aj kopanCechov co pomaha z rusakov vyrabat kadavre
Czertik
03. 12. 2024, 18:54slavoslav
a tady jde videt tupost rusaku, kdyby na onu pozici poslali sebevrazedny dron, tak nejen ze by nejspis dsahli sveho cile, ale usetrili by hodne penez a zivotu.
ale v rusku se nepremysly.
Slavoslav
04. 12. 2024, 07:46oni chceli tu poziciu obsadit v ramci postupu, nie len znicit a proti tym obrnencom by ta jednotka nemala sancu.
Czertik
04. 12. 2024, 12:51slavoslav
jenze pokud by tam nebyl onen kulomet, tak by slo pozici obsadit jen rozpylenou pechotou, proti ktere sou drony daleko mene ucine, nez proti vozidlum.
prece jenom u rozptelene pechot plati jeden dron jeden pesak, kdezto ve vehiklu to mas jeden dron jeden vehikl a vysadek plus osadka.
Slavoslav
04. 12. 2024, 13:55Czertik
ci bola cielom len ta pozicia, ci to chceli rozvinut dalej mozeme len spekulovat. Bolo to klasicke plakanie ruskeho millblogera, ze sa to stalo pri postupe na tu poziciu. Mimochodom podla popisu a aj podla toho co viem tak jendotlivych vojakov co vyskakali zo znicenych vozidiel nasledne lovili bombardovacie drony, nie relativne drahe FPV cka
Czertik
04. 12. 2024, 21:31slavoslav
ale ja se obavam, ze ani plakani ruskych blogeru nebu mit zadny vliv na ruske operace. porad budou jednat tupe s malym ziskem vzhledek k vynalozenym nakaldum.
ale jedno je celkem jsite, ve 2025 valka na ukrajine skonci, at uz nejakou mirovou dohodou ci zhraoucenim obrany ukrajiny.
na moznost zhrouceni schopnostu ruska vest valku, at uz tim ze by nemeli co tahat ze skladu ci mu dojdou lidi bych nesazel. kim ukazuje (byt se to muze zmenit) ze mu nedela problem davat tolik severokorejcu kolik bude putin chtit.
a byla by to zajimava ironie, kdyby ve 25 nesly hlavni tihu boju severokorejci a ne rusove.
Marty
03. 12. 2024, 07:26přiznávám že netuším jak sižují elektromagnetickou stopu? pravděpodobně použitím materiálu v pancíři? ale u hybridů a el. vozidel je hlavní bonus menší hlučnost a především infračervená stopa, kdy klasické spalováky v noci, jsou z dálky snadno detekovatelné a proto oblíbeným cílem... četl sem asi před pul rokem že z tohoto důvodu se na ukrajině noční přesuny poblíž fronty omezili, vozidla je v noci snažší vidět než ve dne díky teplu
Slavoslav
03. 12. 2024, 08:08ono ked tam budes mat dieslovy generator tak sa tej tepelnej stopy tak ci tak nezbavis. No tu si treba uvedomit, ze v USA to porovnavaju s turbinou ktorej spaliny dosahuju vysoke teploty takze de facto sa Abrams v tejto konfiguracii dostane niekde tam kde napriklad Leo
Marty
03. 12. 2024, 08:17myslím že by mohl i níž, nečekám že u tanku bude možný krátkodobý pojezd čistě na EL. ale ten diesel nemusí točit otáčky do maxima aby rychle zmizel, tak že myslím že i v pohybu bude o něco menší a proti turbíně jednoznačně, ale předpokládám že bude možný delší provoz komunikačních a zbranových systému u stojícího stroje bez spuštění agregátu, v tu chvíli bude na IR pohonná jednotka prakticky neutrální
Slavoslav
03. 12. 2024, 08:28pri modernych strojoch mas uz teraz male APU ktore zabezpecuje prevadzku systemov okrem pohybu cim znizuju tepelnu stopu a setria palivo.
A zalezi od velkosti baterie, ale ten generator bude musiet dodavat vykon v stovkach kW, lebo inak by to baterie rychlo vycuclo pri manevrovani. Niekde mam z minulosti rozpracovany projekt takehoto usporiadania a myslim, ze to stale vychadzalo minimalne na 400-600 kW podla hmotnosti masiny pricom baterie vykrivali spicky pri rozjazdoch. S tym,z e prikon diesla musi byt vyssi, lebo mas straty na generatore
Marty
03. 12. 2024, 08:34Slavoslav
bateriová elektrifikace asi zatím bude hudbou budoucnosti, zajímaví projekt ale rozjeli Korejci s K3. vodíkoví článek toto řeší celkem dobře a navíc průmyslová výroba vodíku z vody elektrolízou namísto z ropy už přestává být utopií ale zřejmě brzkou realitou, což by obrovsky snížilo i finanční náklady na pohoné hmoty
Slavoslav
03. 12. 2024, 08:43Baterie su prave fasa, taka LFP bateria nechce velmi horiet, je dobre tvarovatelna a mozes ju pouzit ako dodatocnu sucast pancierovania a ochrany posadky ked ju vhodne umiestnis a vyplnis prazdne miesta. V hybridoch ti vykrije spickove vykony potrebne pre rozbeh ci zrychlenie pocas akcie a tak ti bude stacit egenerator o mensom vykone ako by mal tank bez hybridneho pohonu. Vnutri vies usetrit vela miesta, lebo elektromotor sa da zakomponovat napriklad do pojazdovych kolies cim zvysis sice neodpruzene hmoty,a le nie je to tak klucove, aby si si to pri 40t tanku nemohol dovolit.
Vodik je zakerny vdaka svojej atomovej velkosti kde prenika do materialu nadob kde je drzany cim sposobuje ich krehnutie a casom nehody a stoji velke prachy odstranit atomy vodika napriklad z materialu na vyrobu hlavni vykonnych kanonov
Marty
03. 12. 2024, 08:55Slavoslav
jo s těmi bateriemi sem četl že fantastický průlom učinili Japonci co se týče kapacity i životnosti, jen prý stále nedořešili jak je vyrobit větší než baterii do hodinek protože kvůli rozpínání zvýšeným počtem elektronů při nabíjení dochází k prasknutí u větších odlitků ale zatím to nevzdali! jo tak menší atom ani být nemuže ale myslím že ten problém by byl především u nádrže, tam se dá nastavit pravidelný cyklus výměny když bude od začátku projekt na to uzpůsobený
Marty
03. 12. 2024, 08:57Slavoslav
a zapoměl sme dodat že ÚDAJNĚ nehoří vubec ta nová Japonská baterie, to bude chudáka Filípka Turků moooc mrzet
Slavoslav
03. 12. 2024, 08:59myslis solid stage? ta este nie je v serii takze sa bavme o tom co by sa dalo montovat teraz. Tych nadejnych vyvojovych verzii je vela, cinania maju aj jednu na baze sodika a sa mi zda, ze ju zu aj montuju do nejakeho lacneho auta pricom sodik je vsade
Marty
03. 12. 2024, 09:07Slavoslav
myslím že to bude ona, a do zkušebních serií by jí už měli mít některý výrobci objednanou, "chytrý hodinky" a podobný věci, v běžnym provozu se nejlíp získaj data pro další vývoj, jo tak ty sodíkoví by byly fantasticky levný na výrobu, ale nevím jaký je tam poměr kapacity k váze oproti klasickým lithiovkám?
Slavoslav
03. 12. 2024, 09:14nori maju udajne na vyrobu pripraveny prototyp sodikovej baterie kde dosahuju tak 60% kapacity Lithioviek na kg hmotnosti co je podobne ako ma Cinsky CATL. Takze zatial nic moc, ale ono to bude rast. Oni s tym, ale zatial najma pocitaju do stacionarnych ulozisk kde hmotnost nie je problem.
A vyhodou konceptu so spalovacim generatorom a bateriami je, ze vies oba tieto komponenty pomerne jednoducho vymenit ak sa spravi nejaky prielom v technologii, kludne napriklad aj za nejaky palivovy clanok co bude dodavat energiu elektromotorom. A ak by malo kazde pojazdove koleso tanku vlastny elektromotor prinasa to dalsiu vyhodu a to moznost nudzoveho ustupu aj ak mina roztrhna pas ci pri tom rovno vyradi nejake koleso. Tie lea ktorymi sa hrdil rusak napriklad vacsinou skoncili na mine s minimalnym poskodenim, ale nepojazdne a potom ich rusak zdlhavo dorazal delostrelectvom a dronmi. Ak by sa dokazali stiahnut mali by ovela mensie straty
Marty
03. 12. 2024, 09:24Slavoslav
myslím že u těžších vozidel bude budoucnost u těch palivovích článků, menší pancéřové vozy 4x4 se už jako čistě el. testují s celkem dobrými výsledky, kdyby nebyl sklerotik tak si vzpomenu jak se menuje ten nejnovější kousek od Britů, tam si armáda přímo zadala aby byly konstrukčně modulární pro snadnou změnu pohonu a ty el. paradoxně nevycházeli oproti dieselu zase o tolik horší, a to tam byly li-ionoví baterie jen...
jo pojezd na vícero kolech by byla zajímavá konstrukce a myslim že ani ne složitá, navíc by se dalo potom využívat elektromagnetického brždění, což by opět šetřilo část vynaložené energie tak jako se to využívá u některých kolových vozidel
Slavoslav
03. 12. 2024, 09:29testovanie je jedna vec, realita druha a armady byvaju znacne konzervativne. Ale myslim, ze hybridny spalovak-elektrika je otazka blizkej buducnosti a ma viac vyhod ako nevyhod kde znacna cast technologii je uz vychytana z automotive
Marty
03. 12. 2024, 09:52Slavoslav
jo tak to už je "stará" technologie, tak že stačí jen začít těžit z jejích benefitů,
myslim že by sme se v brzký době mohli dočkat týhle nabídky u menších vozidel i u nás a myslim že u vozidel velikosti Patriot/Titus by se dalo plně využít i krátkého pojezdu jen na el. jako u civilních aut, bonus tichého přiblížení nebo naopak ustupu z fronty je mylsim zřejmí, jinak armády sou obvykle konzervativní v tom co pořizují ale zároveň silně progresivní jako iniciátor výzkumu/vývoje, což je mylsim velice pragmatický přístup, alepson některý věci se dělaj s rozumem, občas
Czertik
04. 12. 2024, 12:57marty
tak u te britske ctyrkolky co ma byt ciste elektricka.
ano, co se tyka pohybu v terenu a rychlosti tak verim tomu ze se vyrovna diselu, ale tak hodne pochybuju ze se mu vyrovna dojezdem a rychlosti doplnovani pohonych zdroju.
s tim, ze pokud by nabijely vysokymy proudy, tak jejich porizovaci cena nebude zrovna mala.
Marty
05. 12. 2024, 06:31Czertik
tak v akcceleraci el. splováky překonává běžně... dojezd atd si bohužel nepamatuju ale, pokud si vzpomenu, zkusím dohledat něco konkrétnějšího