Tragédie letu 655 společnosti Iran Air – americký raketový křižník jej měl za útočící F-14
Vše začalo, když Irák 22. září 1980 napadl Írán. Irácko-íránská válka se rozšířila i na životně důležitý Hormuzský průliv (svět získával cca 20 % ropy právě touto námořní cestou), což mělo katastrofální následky. 17. května 1987 pak byla v průlivu americká vojenská loď USS Stark (Amerika se tehdy postavila na stranu Iráku) omylem zasažena dvěma iráckými raketami, což mělo za následek smrt 37 mužů amerického námořnictva a dalších 21 bylo zraněno. Přestože se jednalo o omyl, americká plavidla tak byla v dané oblasti ve vysoké bojové pohotovosti.
Foto: USS Vincennes odpaluje řízenou střelu | US Navy / Wikimedia Commons / Public domain
Navzdory tomuto a dalším podobným incidentům v úžině nadále probíhal čilý ruch, pluly tudy obchodní lodě, probíhal rybolov. K zajištění bezpečnosti vyslaly Spojené státy do oblasti své námořnictvo, které zároveň prosazovalo obchodní sankce vůči Íránu. Írán reagoval obtěžováním lodí - nejen těch iráckých, ale prakticky jakýchkoli. Rovněž kolem svých vod nastražil námořní miny, z nichž jedna 14. dubna 1988 poškodila loď USS Samuel B. Roberts.
O čtyři dny později USA podnikly odvetnou operaci Praying Mantis a zaútočily na íránské ropné plošiny v íránských vodách. Následujícího dne potopily íránskou fregatu Sahand. Na to následně doplatila neíránská obchodní plavidla a ropné tankery. Mnohé z nich byly obtěžovány íránskými vysokorychlostními hlídkovými čluny Boghammar (HSPB), a to i v mezinárodních vodách.
Večer 2. července pak obchodní loď Corona Maris spustila nouzové volání. Proplouvala průlivem, když ji napadlo asi 12 až 15 boghammarů (rychlých hlídkových člunů používaných námořními silami Íránu). USS Elmer Montgomery se jí tehdy vydala na pomoc a doprovodila loď do Arabského moře. Druhý den ráno lodě amerického námořnictva zaznamenaly hlasité exploze, na jejichž základě tehdy vyrazil raketový křižník námořnictva Spojených států, USS Vincennes, k německé obchodní lodi Dhaulagiri v domnění, že byla napadena. To se však nepotvrdilo.
Poté se americký raketový křižník vydal na pomoc lodi Montgomery, přičemž vplul do ománských vod. To rozzlobilo Omán a Vincennes dostal okamžitě rozkaz odplout, což také učinil. Kapitán Richard McKenna, velitel hladinových sil v Perském zálivu, byl na kapitána USS Vincennes, Williama C. Rogerse, rozzuřený. Americká vojenská přítomnost v Perském zálivu byla citlivou záležitostí a Rogers neměl oprávnění připojit se k Montgomery, který žádnou pomoc nepotřeboval.
V naději, že se mu podaří situaci deeskalovat, řekl McKenna Rogersovi, aby zůstal na místě a vyslal vrtulník, který by exploze prošetřil. Pilot vrtulníku tak vyrazil, avšak po čase hlásil, že se dále na severu dostal pod palbu íránských rychlých člunů, načež Rogers porušil McKennův rozkaz a vplul do íránských vod.
Ráno 3. července měl let 655 společnosti Iran Air zpoždění. Kapitánem Airbusu A300B2 byl Mohsen Rezalan - zkušený pilot, neměl však dobrou náladu. Na svůj 28minutový let z teheránského letiště Bandar Abbás do Dubaje měl zpoždění plných 27 minut, což shodou okolností také přispělo k následné katastrofě. V 10:17 místního času iránský Airbus A300 konečně vzlétl a zamířil zpět po komerčním leteckém koridoru Amber 59 - 20 mil širokém pásu, který jej vedl přímo nad USS Vincennes.
Kapitán lodi Rogers v té době ostřeloval boghammery, když jeho muži náhle objevili na radaru let 655. Okamžitě se snažili s letadlem navázat spojení, ale nedostali žádnou odpověď. Přepnuli na civilní kanály a nařídili "F-14", aby změnila kurz. Pokud tuto zprávu kapitán Airbusu Rezalan tehdy vůbec přijal, ignoroval ji. Nebyl jediným komerčním letadlem v okolí a ani neletěl se stíhačkou F-14, zprávě tedy nevěnoval pozornost.
Kapitán lodi USS Vincennes měl ještě v živé paměti osud USS Stark, navíc byl uprostřed potyčky s boghammary a dalšími ozbrojenými rychlými čluny, vydal Rogers rozkaz k palbě na neodpovídající letoun. Toho dne byl na palubě štáb médií, který tehdy zaznamenal jásot na můstku, když byl následně potvrzen přímý zásah letadla.
O několik minut později se nálada změnila, když se ozvalo rozhlasové vysílání v angličtině a perštině. Hlasy zoufale prosily všechny v okolí, aby se vydali k havarovanému letadlu. Protože se nacházela v íránských vodách, jako první dorazila na místo právě loď USS Vincennes. V moři leželo 290 mrtvých těl (274 cestujících a 16 členů posádky).
Amerika tehdy popřela, že by měla v íránských vodách nějaké lodě, a z incidentu obvinila Írán. Američané tvrdili, že let 655 klesal zdánlivě v útočném režimu. Za sestřelení civilního letadla nebyl nikdo potrestán, naopak všichni členové posádky USS Vincennes byli vyznamenáni stuhou za bojové nasazení. Kapitán lodě byl vyznamenán Řádem záslužné legie (Legion of Merit), který je jedním z nejvyšších amerických vojenských vyznamenání.
Den po incidentu uspořádal íránský chargé d'affaires (CDA) v Británii, Mohammad Basti, tiskovou konferenci, na níž slíbil pomstu. Neupřesnil, co Írán přesně udělá, pouze uvedl, že akce bude úměrná sestřelení letu 655. Írán byl přesvědčen, že sestřelení nebylo nehodou - signalizovalo záměr Ameriky vstoupit do války. Vyčerpaný, demoralizovaný a sankcemi zmožený Irán zahájil mírové rozhovory a v srpnu válku formálně ukončil.
Aby se Spojené státy vyhnuly rozsudku Mezinárodní soudního dvora v Haagu, kam případ předal Írán, v roce 1996 prohlásily sestřelení íránského letadla za omyl, vyjádřily lítost nad zmařenými životy a vyplatily rodinám pasažérů kompenzace, ale Íránu se za sestřelení nikdy oficiálně neomluvily, přestože jejich křižník při akci neoprávněně narušil íránské výsostné vody i vzdušný prostor.
O několik měsíců později, 21. prosince 1988, odstartoval let Pan Am 103 z londýnského letiště Heathrow na cestě do New Yorku. Na palubě bylo tehdy 243 cestujících a 16 členů posádky. Když letadlo přelétalo nad obytnou čtvrtí Lockerbie ve Skotsku, vybuchlo a všichni na palubě zahynuli. Dalších 11 lidí zemřelo na zemi.
Vzhledem k Bastiho předchozí hrozbě padlo podezření právě na Írán. Druhý den se k odpovědnosti přihlásila skupina, která si říkala Strážci islámské revoluce. Nakonec se vina přisoudila Libyi. Muammar Kaddáfí se tak pod tlakem přiznal k odpovědnosti za osud letadla Pan Am 103, vydal muže, kteří byli údajně za tento čin odpovědní, a vyplatil odškodné rodinám obětí.
Zdroj: warhistoryonline
Komentáře
MasoxCZ
09. 04. 2024, 12:34OMG. davno je znamo a vysetrovanim potvrzeno, ze na katastrofe se zasadnim zpusobem podepsalo uzivatelske rozhrani systemu Aegis na USS Vincennes.
To v tehdejsi vrzi melo dva ovladace a dva kurzory, z nich jeden oznacoval kontakty primarniho radaru pro radarovy dotazovac (sekundarni radar),zatimco druhou rukou a druhym kurzorem oznacoval cile pro system rizeni palby.
A stalo se to, ze jelikoz primarni radar detekoval i stroje na plose letiste, a jelikoz to letiste bylo, jako mnoho tehdy, sdilene pro vojensky i civilni provoz, dotazovaci kurzor umistil na F-14 pripravujici se ke startu, a ten nemel zapnuty odpovidac (logicky). A kdyz se pak kontakt airbusu zacal koridorem priblizivat,umistil na nej strelecky kurzor, jenze dotazovaci byl stale na te F-14ce.
A nestesti bylo na svete.
mercel
09. 07. 2022, 11:20ta vincennes nebyla jediná americká loď v tom okolí , ostatní lodě vincennes varovali že se jedná o civilní letadlo . vincennes se vůbec nesnažil kontaktovat letoun na civilním kanálu . kapitán vincennes byl ,podle slov svědků " natěšen na bojové nasazení slovy jako , taková hračka tady nemůže jen tak zevlovat musí si udělat zářez atd.." o všech důkazech že se jednalo o vědomé sestřelení civilního letadla byl reagan informován .
Czert
18. 02. 2022, 08:39Nebo zkusme to jeste jinak
Pokud neveris tomu ze lukasenko krade migranty z okolnich zemi aby mohl zpusobit krizi, tak se k nemu museli dostat prirozenou cestou.
A jestli si je skladoval roky ci jen mesice, necham na tobe. Pokud jen mesice, potvrzuje to co sem psal o menicich se migracnich trasach.
A pokud nas pamet, tak si vzpomen jak jednal sultan erogan ohledne migrantu. A jak to dopadlo.
Pokud si to nepamatujes, budes si to muset vyguglit.
Ale ja techapu, sultan je pritelem eu a tudiz nemuze jednat spatne, stejne jako eu.
Czert
18. 02. 2022, 05:55Bono
A jaky kontext sem podle tebe nepochopil?
Ci delsi vetu?
Chapu ze pro nekoho je nemozne pripustit ze zapad muze delat chyby a amici muzou dat medaily nekomu kdo by mel skoncit v base.
Bono
14. 02. 2022, 21:07Czert
...až pochopíš všechny slova ve větě(kterýkoliv) v jedný souvislosti, dej vědět...
Jinak svou vlastní "logikou" si můžeš sám vyvrátit všechny svoje samozřejmosti.:kissing_closed_eyes: Moc složitý k zamyšlení? :thinking: Neva, u tebe to už bereme jako standard - permanentní negace, jednosměrný přemejšlení v jedný, jediný, lehce nakloněný a odhadnutelný rovině (aspoň že né politický:thumbsup:), problém s vnímáním kontextů delších vět a jejich otáčení/ přirovnávání k ...nesmyslům:man_shrugging:... I to že s téměř absolutní jistotou přidáš k dobru odpověď na něco, co nikdo nenapsal. :thumbsup: Buď moc rychle čteš a pomalu chápeš, nebo rychle chápeš, ale moc pomalu čteš...??
Znovu - chtělo by to trochu držet úroveň argumentů nee...?! Zamyslet se nad tim, vzít to trochu kolem a kolem. Takhle se tu budeš zachvíli bavit sám se sebou a i si zvládneš odporovat....:hugging: Netrpíš ADHD?:thinking:
Jinak super že jsi tentokrát psal česky, dík.:heart_eyes:
Czert
14. 02. 2022, 06:01Bono
Velmi rad bych te vzal blizko k letisti, kde mas mas spoustu letadel v ruznych vyskach kde stoupaji a klesaji, s tim, ze pokud by si me s presnosti do 10m nerekl presnou aktualni vysku daneho letu, tak by si mel jasnou dysfukci.
Czert
14. 02. 2022, 05:54Bono
Nez zacnes ukazovat svoji genitalitu, uvedom si par veci.
V dobre vedene lodi by na to mel cloveka co by neustale zjistoval, zda li nema nejake letadlo zpozdeni.
Jde videt, ze nemas zadnou predstavu jak pvo funguje, najdi si nejakeho vojcla co u ni slouzil a pokecej s nim, nez tu zacnes vynaset ty svoje moudra.
Ano jiste ze se vojensky letoun muze v nem pohybovat, ale clovek by rekl, ze v nem bude muset menit kurz aby mohl zautocit, ale to uz je na tebe az prilis slozite.
Pokud si na zemi/vode tak ze muze na tebe zautocit beze zmeny kurzu, hadej kde je chyba.
A k te tvoji posledni odpovedi.... Ukazuje me ze si nikdy v zivote neletel.
Jak asi tak muzes odhadnout velikost letadla?
Pomerovanim velikosti k cemu?
Mrakum?
Nebo domum a silnicim dole?
Skutecne ses genitalni.
Bono
11. 02. 2022, 13:13Czert
..to byla zase salva...:thinking:
"...proc se dotycny amicky kapitan nezeptal jestli je v civilnim koridoru?.." Protože vojenský letadlo tudy přiletět nemůže?
".. Ci zda nema nejaky let zpozdeni?.." opravdu? to myslíš vážně?:man_shrugging:
("1188? Dobrý den, tady kapitán USS Vincennes, nejspíš na nás útočí letadlo, ale chtěl bych se nejdřív zeptat..nemá náhodou někdo zpoždění? Nemyslim slečnu operátorku, ale letadlo... Počkám, děkuji...":thinking:)
"... A nasly by se i dalsi otazky." Díky že nenašly, nebo jsi na ně našel odpověď sám...
".. jak si predstavujes ze dotycny pilot mel zjistit, zda ma dany letoun rozpeti 40 ci 70m, zvlast v noci,.." Byl jsi někdy venku? Rohlížel ses po věcech v okolí? Předpokládam, že jsi ty osobně potom nebyl schopnej odhadnout velikost předmětů oproti sobě, nehledě na denní dobu... to je ale tvoje disfunkce...
Nechtěl bys aspoň trochu přemejšlet nad všim co tu napíšeš a co položíš za otázky? Chápu že potřebuješ bejt za každou cenu v rozporu s.. ..každým asi (na začátku puberty jsem tim taky trpěl), ale chtělo by to trochu držet úroveň argumentů nee...?!
Mě ty dohady baví číst, ale z týhle várky "výstřelů" to v půlce případů působí jak ejakuláty 11tiletýho pobitevního generála.:rage:
Czert
11. 02. 2022, 11:21Karlik
To je ironie, neni to tak davno, co ses tu ptal jisteho diskutujiciho, kolik ma naletano na boingu dotycny, ze se vyjadruje k tematu.
A sam tu placas uplne hovadiny, skutecne me napis jak si predstavujes ze dotycny pilot mel zjistit, zda ma dany letoun rozpeti 40 ci 70m, zvlast v noci, dutohlave.
A hlavne tady vysvetli proc je vyloucene zneuziti civilu ke spionaznim ucelum.
Czert
11. 02. 2022, 11:12Karlik
To, ze amici provadeji konverze civilnich letounu i s okny na vojenske spiony vedeli i soveti.
A amici v te dobe verejne rikaly jake presne typy konvertuji.aby nedoslo k mylce.
Skutecne tomu veris?
Ty ses duty jak bidenova hlava.
Czert
11. 02. 2022, 11:03Karlik
A jeste, das svoji kouli za to, ze si zadny cestujici osipovice nevsiml? Prece jenom lital i pred letounem na forsaz.
Proc to kapitan nijak nezminil?
Czert
11. 02. 2022, 11:01Karlik
Pokud uznas ze si prazdny jak bidenova hlava, tak ti napisu proc se osipovic nedival po cestujicich.
A ted ja mam pro tebe mam otazku, proc se dotycny amicky kapitan nezeptal jestli je v civilnim koridoru? Ci zda nema nejaky let zpozdeni? A nasly by se i dalsi otazky.
A co se tyka vyjadreni osipovice, ze si kazdy najde co potrwbuje...na to,jjak nadavas na komunisty, dokonale pouzivas jejich metody. Zamlcujes co se ti nehodi.
Veritas vincit
10. 02. 2022, 18:22Parlamentní
Trochu mimo, psát o jasných faktech a hned v první větě používat slovíčka "buď" a "nebo"?
Tak nějak po rusky vypadají jasná fakta ?
Už ses díval na mapu, kudy letěl KAL007 a kde je polygon Kura ?
"Opet jsi vedle. Test SS 25 se provadel na polygonu Kura a ten je na Kamcatce."
*
Vedle jsi ty.
Jak by asi Rusové vyzkoušeli balistickou raketu na jedné základně.
Kura, jak jsem se dočetl, slouží pouze k dopadu testovaných balistických raket.
Takže raketu RT-2PM Topol jak jsem napsal, odpálili v Plesecku nad Leningradem a dopadla na Kamčatce "na kuřeti".
Co by na tom rozrytém kusu země mohli asi se 747 vyšpiónit?
Kam by asi dali celou špionážní aparaturu, když byla 747 plná lidí a bagáže. Jak jsi správně napsal: "A pak, nasli se cestujici ze sestreleneho letadla? Ne, ale bagas se nasla."
Parlamentní
10. 02. 2022, 17:53Souhlasim, fakta jsou jasna. Spionaz provadena bud soucasne RC 235 a 747 nebo jen s 747. Duvod je rovnez jasny, kontrola polygonu a SS 25 na Kamcatce. Proste, Usakum nedalo klidu co se deje na Sovetskem uzemi. Jak by asi zafugovala pvo Usa, kdyby to bylo obracene? Stejne!
Veritas vincit
10. 02. 2022, 16:10Parlamentní
Já myslím, že důkazy jsou více než přesvědčivé.
Rusové sundali zbloudilé dopravní letadlo a nad svojí unáhlenou hloupostí vypustili oblak mlhy, který se snaží udržovat dodnes.
Důkazy o dalších letadlech nemají, jinak by s nimi Američany argumentačně utloukli.
Parlamentní
10. 02. 2022, 16:03Co se tenkrat ve vzdusnem prostoru semlelo vi jen aktéři. Pro nas zbyly jen dohady. Ovsem, moc nahod najednou, ale podle vsech indicii se jednalo o špionáž.
Veritas vincit
10. 02. 2022, 15:46Parlamentní
Ještě jedna maličkost.
Myslím si, že když si vojenský pilot v hodnosti majora splete:
jednopatrový špionážní RC-135, dlouhý 40 m s rozpětím 40 m
s dvoupatrovým dopravním Boeingem 747-230B, dlouhým 70 m s rozpětím 60 m,
tak by si měl ustřihnout výložky a na šlapkovém záchodě se zastřelit.
Ten Rus Osipovič dodnes jistě tvrdí, že sestřelil špionážní letadlo a není mu to vůbec divný.
Je to jenom otázka inteligence. :-)
Veritas vincit
10. 02. 2022, 15:15Parlamentní
"V Sovetskem prostoru se motaly dve letadla s jistym zamerem...."
*
Víš co je zvláštní. I kdyby se tam "motalo" 5 letadel, že si ten sovětský major vybral zrovna to dvoupatrový, dopravní se svítícíma oknama, hlavama cestujících a ty 4 si nechal uletět.
Kdyby Rusové sestřelili tenkrát nějaké další letadlo. nedej Bože špionážní, tak by o tom psali všechny komunistické noviny ve Varšavské smlouvě minimálně celý rok.
Evidentně toho 1.září 1983 žádné jiné letadlo nesestřelili.
"Mozna se tam udal regulerni letecky souboj. Kdo vi."
*
Ty chceš říct, že špionážní RC-135 s max. rychlostí 933 km/h, vybavený anténami bojoval se sovětskými Su-15 vybavenými střelami vzduch-vzduch a s max. rychlostí 2.1 Machu ?
Parlamentní
10. 02. 2022, 14:31V Sovetskem prostoru se motaly dve letadla s jistym zamerem. Spionazni RC 135 Rivet Joint a 747. Nasviceny RC si prohodil misto s 747 bez cestujicich? a nasel se jen vrak letadla, ten druhy mozna byl mozna taky sestrelen. Mozna se tam udal regulerni letecky souboj. Kdo vi.
Veritas vincit
10. 02. 2022, 13:51Parlamentní
"Žádní cestujici v letadle, ktere provadelo špionáž nebyli."
*
A které to bylo to špionážní letadlo, znáš typ ?
(Já si myslím, že žádné špionážní letadlo USA nemá 2 patra jako Boeing 747.)
Ano, žádné špionážní letadlo ten den 1.9.1983 sestřeleno nebylo.
Zato sundali dopravní Boeing 747 s 269 lidma na palubě, který se chybou pilota odchýlil od civilní trasy. Dvě řady svítících oken s hlavami cestujících nemohli sovětského majora přece zmást...
To dá rozum. :-)
Parlamentní
10. 02. 2022, 13:08Veritas
Opet jsi vedle. Test SS 25 se provadel na polygonu Kura a ten je na Kamcatce. Žádní cestujici v letadle, ktere provadelo špionáž nebyli. Ano, pobiram rentu 1500 Euro. Bohužel soucasny kurz je nevyhodny, ale doufam, že opet bude lépe :wave:
Pavol Satko
10. 02. 2022, 13:06Veritas si napisal: Korejský KAL007 sestřelila sovětská stíhačka při vizuálním kontaktu a jediné odškodné dostali pozůstalí od jihokorejských aerolinek...
A od koho mali dostat? Ved vyšetrovanie preukazatelne zistilo, že to bola chyba pilotov ked vleteli do zakazanej oblasti.
Veritas vincit
10. 02. 2022, 12:27Parlamentní
"Když už probirame let Kal 007 a jeho zasadni odklon letu, bylo by dobré zminit, ze shodou okolnosti probihaly zkousky odpalu raket SS 25 z mobilniho odpaliste. Náhoda?"
*
Ano.
Tuto informaci jsem sem vložil ve svém druhém příspěvku.
"Sovětský svaz na osudnou noc připravoval odpal mobilní mezikontinentální balistické střely RT-2PM Topol ze základny v Plesecku. Vývoj nových typů střel byl ovšem smlouvou SALT II zakázán..."
Jinak, kosmodrom Pleseck je na sever od Petrohradu, tedy na druhém konci Ruska...
"A pak, nasli se cestujici ze sestreleneho letadla? Ne, ale bagas se nasla."
*
Tak to je opravdu strašná "záhada".
V podstatě už jenom chybí abys napsal, že všech 269 lidí z letu KAL007 se potají a ve zdraví vrátilo domů, že to USA před světem tají... :-)))
(Také pobíráš důchod, rozdáváš moudra po internetu a minule jsi volil Zemana s Babišem?...) :-)
Chlapi, tolik volného času máte, ale že by to někde bylo vidět, to asi nehrozí.
Veritas vincit
10. 02. 2022, 12:08Pavol Satko
"No ešte mi skus odôvodnych tych 40 00 Irancov čo ich zabili otravne latky vyrobene Irakom z latok dodanych USA a Zapadom Saddamovi vtedy milovanemu spojencovi. tym mrtvym tiež poslali USA odškodne?"
*
Proč já bych ti měl něco odůvodňovat?
Vy Slované máte nějakou genetickou anomálii, dělat ze všeho bramboračku, zaměňovat příčiny za důledky a opačně.
1/ Pokud si pamatuji, chemikálie pro výrobu chemických zbraní dodávalo Iráku hlavně Německo.
2/ Irák podporovaly všechny velmoci USA nevyjímaje. (Sovětský svaz pro mě nikdy nebyl velmoc, ale hloupý chudobinec, stejně jako dnes Rusko.)
3/ Na Iránce neházela chemické bomby letadla USAF ani nestřílela z minometů chemické granáty armáda USA... Proč by jim tedy měly USA platit odškodné?
4/ Ty prodáš, nebo daruješ sousedovi nůž a on s ním zabije manželku.
Také budeš jejich dětem platit odškodné?
5/ Letadlo IR655 sestřelila armáda USA a pozůstalí dostali odškodné.
6/ Korejský KAL007 sestřelila sovětská stíhačka při vizuálním kontaktu a jediné odškodné dostali pozůstalí od jihokorejských aerolinek...
Veritas vincit
10. 02. 2022, 11:37Zdeněk.
"Jasně Kadlíku, Airbus A300 má stejný radarový odraz jako F-14, ..."
*
Zůstaňme u tématu.
Proč nám nedoložíš své tvrzení ?
Jak tedy podle tebe pozná obsluha radaru z obrazovky na vzdálenost desítek a stovek km rozměry letadla, když nezná typ ?
Klidně můžeš připojit i praktickou zkušenost z nějaké kontrolní věže na letišti.
Naposledy jsem viděl ve vojenské oblasti v činnosti pasivní lokátor Tamara.
Je to už dávno, ale rád se nechám poučit, co se změnilo.
"A doporučuji něco dělat. Jsi tady totiž pořád. S takovými nemakačenky to nikdy nikam nedotáhneme"
*
Jsem tady rád, nemáš tolik příležitostí k nechytrému lhaní. :-)
Jak se živím je moje věc a tvoje zbytečná starost.
Doba, kdy to za bolševiků zkoumal "uliční výbor", kterýho jsi byl zdá se platným členem, skončila před 30 lety. :-)
Můžeš mi věřit, že opravdu nerad platím sociální odvody státu, když vidím kdo všechno je kolikrát v ČR příjemcem důchodů.
Smutnou skutečností je, že lidé jako ty, bez základního přehledu, kecají úplně do všeho a plní internet neužitečným balastem z 99%.
:-)
Pavol Satko
10. 02. 2022, 10:35Veritas pišeš "Ztracené lidské životy se nedají ničím zaplatit.
Ve většině světa se za chyby platí, třeba odškodné..." Ono je to tak, ked Američania Irancom zabavili komplet všetky peniaze na zapadnych učtoch, mohli strielat uplne bez vahania. No ešte mi skus odôvodnych tych 40 00 Irancov čo ich zabili otravne latky vyrobene Irakom z latok dodanych USA a Zapadom Saddamovi vtedy milovanemu spojencovi. tym mrtvym tiež poslali USA odškodne?
Zdeněk.
10. 02. 2022, 09:50Neboj Kadlíku, ty jeden malý odložený nedo.rdku z Lebensbornu, nejsem antiameričan. To ty trpíš protiruskou fóbií. Za to hlavně poděkuj slovanskému fotrovi, který ti ukradl 27 let za ostnatým drátem:laughing:
Ješte že já si tu dobu už téměř nepamatuji, ale tvohe mindráky jsou k smíchu. Ale chápu tvé chování. Říká se tomu stařecká demence. Problém je, že to bude s tebou čím dál horší :laughing:
Už nebudu reagovat, ale jen smát nad tvými dalšími výplody v dalších a dalších diskuzích.
A doporučuji něco dělat. Jsi tady totiž pořád. S takovými nemakačenky to nikdy nikam nedotáhneme:laughing:
Parlamentní
10. 02. 2022, 09:24Když už probirame let Kal 007 a jeho zasadni odklon letu, bylo by dobré zminit, ze shodou okolnosti probihaly zkousky odpalu raket SS 25 z mobilniho odpaliste. Náhoda? A pak, nasli se cestujici ze sestreleneho letadla? Ne, ale bagas se nasla.
Veritas vincit
10. 02. 2022, 09:21Ztracené lidské životy se nedají ničím zaplatit.
Ve většině světa se za chyby platí, třeba odškodné...
Jediný, kdo neplatí za své chyby a omyly byl Sovětský svaz a dnes je Rusko.
I v tom se pozná vyspělost a kultura dané země.
Veritas vincit
10. 02. 2022, 09:12Czert
"Kdyz citujes osipovice, cituj celeho, i to jsk rikal, zhasnes svetla mas spiona, roznes svetla hned nas civila. "
*
Přece sem nebudu kopírovat celé články jako Míra...
Koho to zajímá, tak si to najde a přečte.
Co asi bránilo ruskému majoru Osipoviči v přiblížení k Boeingu 747,
aby se podíval, jestli v těch svítících oknech sedí cestující ?
Dnes tady má parta "Zemanova hlava" nějaký klubový sraz? :-)
Czert
10. 02. 2022, 09:07Karlik
Ty bidenova hlavo, pokud te netrkne to ze senemuzes spojit s pozemni stanici u ktere driv nikdy nebyl problem, ze si mimo kurz, tak ti nepomuze ani milion naletanych hodin.
Czert
10. 02. 2022, 09:05Mark
Nemyslim di ze sestrel mh17 je lepsi, k jeho sestrelu se nikdo nepriznal.
To ze slo o omyly je jasne.
Ale hlavne z nikoho se po mh17 hrdina nedelal.
Veritas vincit
10. 02. 2022, 09:01Zdeněk.
Rád se nechám poučit.
Možná bys nás tady mohl seznámit se svými znalostmi a popsat pro všechny, jak se na radaru zobrazují rozměry letadla. Děkuji.
Neškodilo by číst celou diskusi a nematlat kousky příspěvků mezi sebou.
Kdybys dokázal chápat psaný text, tak bys možná pochopil, že "tečku na radaru" v případě IR655 jsem srovnával s vizuálním kontaktem ruského pilota s Boeingem 747 (KAL007).
Nic víc a nic méně.
Nikde jsem nenapsal, že to nebyla chyba USA. Nikde jsem nenapsal, že to není vina USA.
Tak mi laskavě nepřisuzuj slova, která nejsou moje, ale tvoje.
Svoji antiamerickou fóbii si musíš léčit někde jinde. Ambulantně je evidentně málo.
Pro začátek by možná stačilo, skončit s tím všudypřítomným slovanským lhaním. :-)
Czert
10. 02. 2022, 09:00Karlik
Kdyz citujes osipovice, cituj celeho, i to jsk rikal, zhasnes svetla mas spiona, roznes svetla hned nas civila.
A prave proto ze chystaly odpal rakety o to vic meli duvod se domnivat ze jde o spicla a ne civila, co zablodil o vic nez 500km.
Zajimave je, ze nikomu kal007 nechybel na jeho trase.
Parlamentní
10. 02. 2022, 08:47Veritas
Muj dobrý kamarád říká: Čím víc se s hovnem mažeš, tím víc to hovno smrdí. A ty jsi to hovno. Jen urážíš, zesměšnuješ. Měl by sis své komplexy ústavně léčit.
Zdeněk.
10. 02. 2022, 08:33Jasně Kadlíku, Airbus A300 má stejný radarový odraz jako F-14, takže byla to dle tvých slov jakási "jenom tečka" na radaru. Bože ty to vidíš :man_facepalming:
Tohle nám tady cpe jakýsi strojař. Jen další lži nedo.rdka z Lebensbornu.
Pro tvé ego by byl problém jednou v životě uznat chybu američanů. Stejně tak jejich křižník byl v cizích vodách, ale to je dle tebe taky samozřejmě v pořádku. Je to amík, on může všude. Přeci to byla mírová mise, ne?
Chtělo by to trochu objektivity, ale ty jsi pouze arogantní a urážky všech ti dělá dobře.
A nesnaž se ze mě dělat rusofila. Na rusáky ti seru:wink:
Veritas vincit
09. 02. 2022, 19:01Parlamentní
"Presne, odchylka od letu zadaného více nez 500km u Kal007 nelze pochopit. Co autopilot co kontrola pilotu a pozemnich stanic? Zde asi nejde o nahodu."
*
Slované jsou nejchytřejší etnikum na planetě.
Jenom ta jejich země na to vůbec nevypadá.:-)
Že sem rovnou nenapíšeš, kolik hodin máš nalítáno na Boeingu 747, Zemanova hlavo. :-)))
Parlamentní
09. 02. 2022, 18:37Presne, odchylka od letu zadaného více nez 500km u Kal007 nelze pochopit. Co autopilot co kontrola pilotu a pozemnich stanic? Zde asi nejde o nahodu.
Mark
09. 02. 2022, 16:39Za tuto tragédií může hlavně kapitán USS Vincennes , i když na druhou stranu, když už se do této situace dostal, tak jeho rozhodnutí o sestřelu určitě nebylo jednoduché, ale ve válce bohužel pochopitelné (vím, že to zní hrozně).
Srovnání s KAL007 je dost mimo, spíš s MH17. Je to jen můj názor, ale nemyslím si, že by rusové úmyslně sestřelili MH17. Ve válce a hlavně ve válečné zóně se bohužel dějí tragédie. USA to nakonec přiznali a odškodnili pozůstalé, snad se aspoň tak podobně zachovají i jiní aktéři tragédií.
Parlamentní
09. 02. 2022, 16:08Je to smutný fakt, že křižník Vincennes byl navíc v íránských výsostných vodách, což bylo jasné porušení mezinárodního práva. Vedení Pentagonu od samého počátku vědělo, že pokud celá pravda vyjde najevo, bude to znamenat měsíce ponižujících novinových titulků. Takže americké námořnictvo dělalo to, co všechna námořnictva činí po takovém hrozivém selhání: lhalo a rozdávalo medaile,“ dodal magazín NewsWeek s náražkou na kapitána Rogerse, který byl vyznamenán a odešel v roce 1990 se ctí do důchodu. Vyznamenání dostala také posádka lodě USS Vincennes.
Veritas vincit
09. 02. 2022, 13:37Czert
"A naopak, ku kal 007 hledaji jen a jen pritezujici okolnosti."
*
Hlavní rozdíl bude asi v tom, že IR655 byl "jenom bod" na radaru, který neodpovídá.
Zato KAL007 viděl ruský pilot Osipovič naživo před sebou a přesto to do dopravního letadla Boeing 747-230B pustil.
"Z přepisu je zřejmé, že major Osipovič viděl zapnutá světla i blikající antikolizní majáky. Později vypověděl, že si byl vědom, že jde o Boeing 747, protože viděl dvě řady světel. Jiné civilní letadlo v té době dvě paluby nemělo. O typu letadla však velitelské stanoviště neinformoval, protože se ho na to neptali a všichni byli pod tlakem časové tísně."
"Sovětský svaz na osudnou noc připravoval odpal mobilní mezikontinentální balistické střely RT-2PM Topol ze základny v Plesecku. Vývoj nových typů střel byl ovšem smlouvou SALT II zakázán..."
Czert
09. 02. 2022, 13:24Karlik
No orave, jen 3 volani na civilni frekfenci, na civila, bez urceni jeho kurzu, vysky, ci casu kdy vzletlo.....
Cili skutecne dotycni piloti nemeli jediny relevantni duvod byt jen tusit ze je to mineno pro ne.
Dane zoravy byly orilis obecne.
Navic, kdyz se drzis daneho koridoru, proc bys mel resit ze se nejaka vojensja lod citi ohrozena?
Verim tomu ze piloti zkontrolovali svuj kurz a pozici.
Slavoslav
Je rozdil priznat sestrel a priznat vinu kapitana co vydal rgozkaz k palbe.
A skutecnost, ze z nej amici udelali hrdinu je plivnuti do obliceje jeho obetem.
Vezmi si osipovice co sestrelil kal 007, toho chteli vsichni ukrizovat, a ted si vezmi ze by z nej sssr udelal hrdinu jako amici.
Czert
09. 02. 2022, 13:17Musim ocenit ze se tady zminila prilisna agresivita kapitana vinncense, i v minulosti.
Kdyby delal co mel a rozkaz neporusil, nikdy by se jeho lod nedistala do domeleho ohroteni a nesestrelila civila.
Navic musim rict, ze tento styl clanku je vzacny, naprosta vetsina clanku o incidentu, jak v cestine tak anglictine, ma tendenci kaoitana jen a jen omlouvat.
A naopak, ku kal 007 hledaji jen a jen pritezujici okolnosti.
Glock
09. 02. 2022, 13:15@Slavoslav: Celé to právní martyrium je celkem slušně popsáno zde:
"Sestřel skončil i u Mezinárodního soudního dvora, kde Írán žaloval USA, ale případ byl stažen 22. února 1996, když Spojené státy přistoupily na urovnání a vyplatily odškodné ve výši 131,8 miliónu dolarů, z toho 61,8 miliónu dolarů pozůstalým."
https://www.novinky.cz/zahranicni/blizky-a-stredni-vychod/clanek/pred-30-lety-sestrelil-americky-kriznik-iransky-civilni-airbus-110666
Slavoslav
09. 02. 2022, 11:10@Glock
co myslis tym, nepriznala vinu? K zostrelu sa prihlasili do par hodin a potvrdili ho, ze islo o civilne lietadlo.
Veritas vincit
09. 02. 2022, 09:21Opravdu smutný incident.
Zpráva Mezinárodní organizace pro civilní letectví ICAO uvádí, že bylo učiněno 10 volání neidentifikovaného Iránského letadla, 7 na vojenských a 3 na civilních frekvencích.
Piloti IR655 údajně 3 volání zaregistrovali, ale zřejmě mysleli, že USS Vincennes volá jiné letadlo...
Glock
09. 02. 2022, 08:53Během operace Praying Mantis byla zasažena taky (sesterská) fregata Sabalan, ale nepotopila se. Po odtažení do přístavu ji 3 roky opravovali.
Americká vláda nikdy nepřiznala vinu za sestřel IR655, ale pozůstalým vyplatila odškodné... nekdy kolem roku 2015 (v době mírného oteplení vztahů).