Tragická havárie ruského bitevního vrtulníku Mi-28N, pilot i navigátor zahynuli
Před pár dny se stala tragická havárie ruského vojenského vrtulníku Mil Mi-28N "Noční lovec", která se udála během nočního cvičného letu (kolem 23. hodiny místního času) 11. prosince 2019 u města Korenovsk v Krasnodarském kraji. Havárie skončila tragicky. Oba členové posádky, pilot i navigátor, zahynuli. Nyní se objevila fotografie havarovaného vrtulníku ležícího obráceně, rotorovou částí k zemi.
Foto: Fotografie havarovaného vrtulníku ležícího obráceně, rotorovou částí k zemi | Topcor
Ruské zdroje uvádějí, že k havárii došlo za velmi nepříznivých povětrnostních podmínek a během silné mlhy. Vrtulník během provádění přistávacího manévru tvrdě dosedl. Stalo se tak na území vojenské jednotky nedaleko města Korenovsk (Krasnodarský kraj). Na výše uvedené fotografii, kterou poskytl portál Topcor, je vidět značné poškození vrtulníku včetně částí listů rotoru zavrtaných do země. Je vysoce pravděpodobné, že v této poloze byl vrtulník i objeven krátce po nehodě.
Vrtulník byl nalezen ležící na zemi na zbytcích rotorové části, přední část vrtulníku byla zničena a obě křídla chyběla. Podle poškození se vrtulník nejspíše zachytil listy rotoru o zem, když se otáčel.
Foto: Ruské bitevní vrtulníky Mi-28N | Wikimedia Commons
Oficiální příčiny této mimořádné události zatím nebyly zveřejněny, předběžně jsou však zvažovány tři možné verze - špatné povětrnostní podmínky, chyba pilota nebo technická závada. Oběťmi mimořádné události jsou velitel posádky vrtulníku Alexandr Viktorovič Skljankin a zástupce velitele kořenovského letecko-výcvikového pluku a letky Mi-28, Ruslan Kušnarenko.
Podle vyjádření Ministerstva obrany RF oba členové posádky měli dostatek zkušeností pro provádění letů i náročných podmínkách. Samotný let probíhal bez ostré výzbroje. Vyšetřováním příčin této mimořádné události se bude zabývat komise Hlavního velení VAS RF.
Mil Mi-28 (kód NATO "Havoc") je ruský bitevní vrtulník určený k boji proti tankům a obrněným vozidlům. Vznikl během 80. let 20. století z typu Mi-24. Jeho vývoj inicioval vývoj AH-64 Apache, jehož má být Mi-28 protiváhou. Mi-28 je úzce specializován pro boj s obrněnými vozidly a tanky a není určen pro převoz osob nebo nákladu jako Mi-24, přesto však disponuje malým prostorem pro transport 3 pasažérů, který měl umožnit záchranu posádek sestřelených vrtulníků. Při konstrukci se počítalo s možností snadného leteckého transportu a sestavení v místě nasazení. Maximální rychlost vpřed činí asi 300 km/hod, rychlost do boku a vzad asi 100 km/hod.
Foto: Ruský bitevní vrtulník Mi-28N | Wikimedia Commons
Rychlost otáčení kolem vertikální osy v Hover modu (nehybné zavěšení ve vzduchu) se pohybuje kolem 45°/sec. První prototyp stroje vzlétl 10. listopadu 1982. Vývoj vrtulníku dále pokračoval a sériově se začal vyrábět od roku 1987. Postupně docházelo k modernizacím, které využívaly technického a technologického pokroku. V létě roku 1996 byl vyroben prototyp verze Mi-28N, který je určen k boji i v noci. Vrtulník je vyzbrojen automatickým leteckým kanónem Šipunov 2A42 ráže 30 mm, řízenými i neřízenými raketami různých variant. Mi-28 má plně pancéřovanou kabinu včetně skel, která by odolá zásahům projektilů ráže 7,62 a 12,7mm a střepinám munice do ráže 20mm. Ruská armáda obdržela první prototypy Mi-28 k testům v roce 2004.
Video: Bitevní vrtulník Mi-28N v akci / YouTube
Komentáře
qr
29. 12. 2019, 13:11Ano, bohužel.
A vypadá to, že se to hned tak nezlepší. Někdo těm Američanům musí pomoct s rozpočtem ...!
Martin
23. 12. 2019, 13:35Co je na tom tragického? Vždyť ten vrtulník je Ruský. Čím méně jich mají, tím lépe.