Vykopávka padlých německých vojáků na východní frontě
Většinou mají stále na sobě boty či helmy a často ještě svírají v rukou zbraně – kostry německých vojáků, kteří padli na východní frontě během 2. světové války, se dají nalézt ještě dnes po mnoha letech od konce této války. Mnoho německých vojáků, kteří zemřeli v bitvách na východní frontě, stále odpočívá přesně tam, kde před mnoha lety padli – pohřbeni hluboko v bahně či písku.
Video: Vykopávka padlých německých vojáků na východní frontě | YouTube
Východní fronta druhé světové války vznikla napadením Sovětského svazu Německem (operace Barbarossa) a zanikla kapitulací Německa. V letech 1941–1943 byla jedinou frontou v Evropě a až do konce války byla hlavní frontou. I po otevření západní fronty v Normandii v červnu 1944 až do konce války vázala přes 65 % sil nacistického Německa a jeho evropských spojenců. V Sovětském svazu, v Rusku a v dalších jeho nástupnických státech se pro Východní frontu (v letech 1941–1945) užívá pojem Velká vlastenecká válka.
Partyzánská válka na okupovaných územích Sovětského svazu začala již v průběhu roku 1941. Zpočátku ale nebyla nijak organizována a vznikala doslova živelně. Za rychle postupující frontou zůstaly tisíce ozbrojených sovětských vojáků, mnoha jiným se podařilo uniknout ze zajateckých táborů a skrývali se v lesnatých oblastech, v močálech či v podzemí měst jako byla Oděsa nebo Kerč. Třetí říše, která měla ambici vykořenit bolševismus, si svým bezohledným chováním brzy vytvořila spoustu nepřátel i mezi antikomunisty.
Foto: Německá pěchota a útočné dělo StuG III během postupu ke Stalingradu, září 1942 | Wikimedia Commons / Public domain
Do bojů na východní frontě se zapojily miliony jednotek vojsk Osy a SSSR po nejrozlehlejším území v celé vojenské historii. Sovětský svaz byl jedinou velmocí, která bojovala celou válku pouze na jedné frontě. Bylo to zdaleka jedno z nejsmrtelnějších samostatných bojišť druhé světové války s více než 10 miliony padlých na sovětské straně (z toho 3,6 milionu zemřelo v německém zajetí); na jeho bojištích jen mezi lety 1941 a 1943 ztratila Rudá armáda 570 střeleckých divizí. Sovětský svaz odhadl celkové ztráty zpočátku na 20, později 27 milionů obyvatel, z toho nejméně 11,7 milionu na frontě.
Foto: I po více jak 80 letech se hluboko v zemi stále nacházejí zachovalé lidské ostatky německých vojáků včetně druhoválečných artefaktů ve formě výstroje, výzbroje či různého vybavení | WWII METAL DETECTING
Téměř milión sovětských vojáků byl během války odsouzen za zločiny vůči vlastní zemi: 376 300 bylo polními soudy označeno za dezertéry, panikáře nebo zbabělce a bylo popraveno, 422 700 jiní se z nejrůznějších (často stejných) příčin dostali do trestních jednotek (přeřazení obvykle znamenalo jistou smrt nebo těžké zranění). Vojenské ztráty osy byly více než 5 milionů (z toho 800 000 zemřelo v sovětském zajetí). Další údaj ze ztrát Osy uvádí, že většina z 2 000 000 osob německého vojenského personálu uvedených v seznamu chybí nebo jsou po skončení války nezvěstní. Rüdiger Overmans uvádí, že se zdá zcela věrohodné, i když to není prokazatelné, že polovina z těchto mužů byla zabita v akci a druhá polovina zemřela během dlouholetého pobytu v sovětských zajateckých táborech na Sibiři. Tito zajatci se směli do Německa vrátit až po Stalinově smrti.
Zdroj: britannica
Komentáře
Vaclav Flek
05. 09. 2023, 23:02pro autora clanku :
Jeste jednou se ozyvam s kritickymi vyhradami k vasemu kratkemu clanku :
Nesouhlasim s vasi vetou : "V Sovětském svazu, v Rusku a v dalších jeho nástupnických státech se pro Východní frontu (v letech 1941–1945) užívá pojem Velká vlastenecká válka." Myslim, ze jde o velmi matouci pojem a to z nekolika duvodu:
- Navozuje dojem, kteremu asi dodnes veri vetsina obcanu Ruske federace, totiz ze pro SSSR zacala valka teprve 22. cervna 1941, a nikoliv 17. zari 1939, se vsemi valkami a nasilnostmi, ktere mezi temito dvema daty probehly.
- Z tohoto duvodu jde o naprosto vylhany a ucelovy pojem, kteremu se mnoho nastupnickych statu brani (viz treba pobaltske republiky), proto, prosim, nezjednodusujte.
- Pokud pisete, ze: " ... Třetí říše, která měla ambici vykořenit bolševismus, si svým bezohledným chováním brzy vytvořila spoustu nepřátel i mezi antikomunisty....", mel byste mozna zaroven uvest, ze do rad aktivnich odpurcu stalinistickeho rezimu se zapojilo pres milion osob (nejenom ROA), pokud zapocitame teba i rodiny kozaku, ktere ustupovaly s nimi.
- Na rozdil od vas se domnivam, ze sovetske vojenske ztraty cinily 27 milionu. V tom nejsou zahrnuty ty civilni, pokud bychom je vzaly do uvahy, dostaneme se nekam ke35 - 40 milionum. To je samozreme na diskusi, kterou ted nechci otevirat, pouze to pripominkuji.
Czertik
13. 09. 2023, 05:34ono pro sssr skutecne valka zacala az ve 41, to co bylo proti polsku v 39 se valkou nazvat neda.
ano, proti stalinovi nebojovala jenom roa (kam se vojaci pridavali nejcasteji kvuli hladi ci preziti), ae ti co tam sli z nenavisti vuci diktature, brzo prisly na to, ze nemci sou jeste horsi.
a k tem mrtvym sovetum, kdyz neustale zysujete jejich ztratym jen tim zvysujete hrdinstvi a oveti sovetu ktere byly ochotni prines k porazce nacistickkeho zla.
skutecne, to vypada jinak, kdyz misto aby v kazde rodine byl 1 mrtvi jich budou 2 ci dokonce 3.
Vaclav Flek
13. 09. 2023, 20:21pro Czertik :
Nesouhlasim s vami. Jasne jsem se vyjadril ve sve predchozi zprave, ze : "... pro SSSR zacala valka teprve 22. cervna 1941, a nikoliv 17. zari 1939, se vsemi valkami a nasilnostmi, ktere mezi temito dvema daty probehly..." Ono ani polske tazeni, zahajene v situaci, kdy polska armada prestala prakticky klast odpor, nebylo pro Rudou armadu uplna selanka, ztratila zde nekolik tisic muzu. Ale byly zde i jine konflikty (predpokladam, ze kazdy diskutujici na tomto webu vi, o cem je rec), zejmena krvava sovetsko-finska valka v letech 1939-41, kde pocet padlych na sovetske strane o hodne prekrocil sto tisic. Tak co mi zde vlastne chcete sdelit ?
K moralce ROA - mam za to, ze s vlasovci mame v Cechach sve zkusenosti, a nikdo se na jejich moralku nestezoval. Take jejich motivy ke vstupu do ROA byly jine, nez meli treba hiwi, u vlasovcu prevladaly spise ideove duvody.
K poctu sovetskych vojenskych ztrat : Stale cituji udaje ruskeho historika, a to jiz dlouho, takze jsem v tomto konzistentni. Povazuji je za horni, nicmene plne verohodny odhad ztrat. Vim, ze v jinych zdrojich lze nalezt i jine udaje, nechci se zde poustet do kritickeho rozboru, proc verim prave temto cislum...
Czertik
24. 09. 2023, 13:20vaclav flek
samozrejme ze ste se vyjadril jasne, kdy pro sssr z jeho pohledu zacala druha svetova valka, ale uz jste nevysvetlil proc je dle vas chybny, k cemuz sem vas chtel primet svoji reakci.
jine sovestke agrese, vcetne zimni valy se sice staly v case druhe svetove valky, ale jeji soucastni nebyla (zadna z obou stran se ji neucastnily, at uz v boji za nebo proti nemecku)
k roa, nechapu proc se zminujete o morqalce, o te sem nepsal, jen sem napsal ze tam bylo vic lidi kvuli sanci na preziti (jista smrt v lagru hladem), nez z ideologickeho hlediska (nemeli radi stalina).
hlavni rozdil mezi hiwi a vlasovci byl v tom, ze vlasovce tvorili jen valecni zajatci, kdezto pro iwi z vetsi casti delali mistni z okupoanyc uzemi.
a jmeno onoho ruskeho autora ? abych si nna nej mohl precist recenze a rozhodnout se jestli mu jde skutecne o co nejvic pravdivou historii, nebo to dela z ideologickych -ci ryze financnich - duvodu.
Vaclav Flek
02. 11. 2023, 22:35pro Czertik :
Odpovedel jste mi hodne pozde, ja jsem mezitim tuto diskusi povazoval za ukoncenou, stranku nenavstevoval, a vaseho prispevku si vsiml az dnes. Presto reaguji, i kdyz se domnivam, ze si meho prispevku jiz asi nevsimnete...
Behem II. svetove valky se bojovalo na mnoha mistech nasi planety, vcetne tak odlehlych mist, jako je Madagaskar, Syrie, Iran, Nova Guinea atd. atd. a VSECHNY tyto bojove akce byly s hlavnim konfliktem nejak provazane. To se da rici i o VSECH sovetskych valecnych aktivitach z obdobi zari 1939 - cerven 1941. Pokud tvrdite opak, a mate je za zcela izolovane akce, hluboce se mylite.
Rusky autor, ktereho cituji, ze jmenuje Boris Sokolov. Jeho objemna kniha se v originale jmenuje "Pravda i mify vtoroj mirovoj". Kniha vysla nedavno i v ceskem prekladu, jeho nazev presne neznam (pouzivam rusky original), ale myslim ze se od toho puvodniho nazvu prilis nelisi. Da se lehce najit, v seznamu jeho tvorby jde o posledni publikaci.
Surcuf
05. 09. 2023, 14:48Ještě něco k těm "hodným" Němcům....:
https://medium.seznam.cz/clanek/lubomir-sazecek-masakr-v-ceskem-maline-a-michne-sergijevce-na-lidice-a-lezaky-volynskych-cechu-se-trochu-zapomina-19551#dop_ab_variant=1126431&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.context&utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
Martin23 .
05. 09. 2023, 09:50Šebesto, Šebesto, na mém příkladu krásně vidíte jak se chová opravdový muž. Udělal jsem chybu (směřoval příspěvek jinému jménu) a za svou chybu jsem se omluvil.
Vy jste raději zbaběle utekl z diskuze, protože jsem s Vámi vytřel podlahu (Vrbětice) a dokázal jsem Vám že jste se celou dobu pletl. Styďte se.
Martin23 .
04. 09. 2023, 16:26Surcuf:
to by se Vám líbilo zlehčovat že nás napadl cizí stát. Jo nic se nestalo, jenom obrovská škoda pro životní prostředí, zničené území svrchovaného státu, dva mrtví, co to je bez tak si za to mohli sami že tam pracovali... je mi z Vás zle z Vaší zbabělosti ale hlavně z Vaší krátkozrakosti, která může mít vliv i na mou budoucnost. NEBUDE kamaráde, nebude.
Martin23 .
04. 09. 2023, 16:28Surcuf:
promiňte, velice se Vám omlouvám, máte naprostou pravdu, myslel jsem uživatele "Svojir".
Tímto se uživateli Surcuf omlouvám.
Surcuf
05. 09. 2023, 14:29Žiš v klidu :-), nejsme z cukru ne?
Vaclav Flek
04. 09. 2023, 01:34S clankem nesouhlasim, navic ilustracni foto s lebkou v nemecke uniforme nepovazuji za vhodne ani vkusne. Mrtvym pouze cest. Zajimave je, ze se nikde v podobnem clanku neukazuje vycenena lebka sovetskeho vojaka, ackoliv Ruda armada ztratila v tomto konfliktu na vychodni fronte dle mych udaju asi 27 milionu muzu. Ztraty wehrmachtu predstavovaly pouhy zlomek, asi desetinu.
Martin23 .
03. 09. 2023, 19:51Nedá mi to a pro závažnost lidské hlouposti a její ovlivňování úsudku je potřeba tento příspěvek zdůraznit.
pro Šebesta:
tak si znovu přečtěte diskuzi! Ten člověk (Surcuf) tvrdí že to co nám dělali před rokem 1989 Rusáci, nám teď dělají "Amíci". Z toho s úžasnou jasností vyplývá že to co jsem napsal já pro slabomyslné, myslel i soudruh v diskuzi.
Rusko nás nechtělo napadnout. Jenom ty nešťastné Vrbětice... chápete jak nebezpečné je Vaše zlehčování útoku cizí mocnosti na našem svrchovaném území? A to je jenom to o čem víme, vy ani já vůbec netušíme na co všechno naše tajné služby přišly, co zarazily, nebo naopak o čem vůbec neví.
Takže jestli se mi chcete omluvit za Vaši chybu a nepochopení textu, máte šanci.
Surcuf
04. 09. 2023, 15:24Prosil bych nevkládat mi do úst, co jsem neřekl/nenapsal - vřele děkuji.
Martin23 .
04. 09. 2023, 16:28Surcuf:
promiňte, velice se Vám omlouvám, máte naprostou pravdu, myslel jsem uživatele "Svojir".
Tímto se uživateli Surcuf omlouvám.
Czertik
13. 09. 2023, 05:36by me zajimaly jen ty dukazy ze za vrbeticemi stoji rusko, a ne to jak se operovalo/rikalo to, ze vybuch ve vrbeticich (az do invaze ve 22 na ukrajinu) ze vybuch zpusobil umyslne najemce arealu aby zakryl rozkradani ulozene munice.
Svatopluk
03. 09. 2023, 18:12Bohužel se to tu zvrhlo k osobním výpadům. Některým uniká jedna věc, ti mrtví v pangejtu byli obyčejní kluci, kteří uvěřili svým politikům co ji pro svůj vlastní prospěch zahráli na vlasteneckou notu. Často i když tomu nevěřili museli jít a pak často bojovali ne pro vlast, ale pro svoje kamarády. A tohle platilo a platí a je jedno zda to byl neměc nebo rus ( ti oba opavdu neměli na vybranou) nebo američan, ital či angličan. Věřím že každý z nich si zaslouží úctu a slušný hrob.
Zdeněk
03. 09. 2023, 20:37Svatopluk,
velká část z nich, možná dokonce i většina, byli odvedenci a i u jednotek SS, o kterých se říká, že to všechno byli dobrovolníci, to ve skutečnosti není tak jednoznačné a jednoduché.
Každopádně, pokud si ve většině případů dokázali podat ruce bývalí protivníci, je potřeba se, a teď to zdůrazňuji, že ke všem padlým bez ohledu na stranu, za kterou bojovali, k válečným hrobům chovat s úctou.
Surcuf
04. 09. 2023, 15:21Nepochopil jste jednu zásadní věc....vůbec nejde o ty mrtvé, ale o to, co by na takovém místě vzniklo za poutní totem, každý rok by se pořádala tryzna, jezdili by tam různí zástupci spolků za jednotný Ladsmanšaft a vím já co ještě - děkuju nechci.
Ty mrtvé tam dobyli sovětští soudruzi, když je vedli jako dobytek na porážku domů - na východ...(úplně stejně to ovšem dělali Němci , třeba s vězni pochodujícími z koncentráků na východě do Německa).
Vaclav Flek
05. 09. 2023, 00:04pro Surcuf :
Vase vyjadreni : "...vůbec nejde o ty mrtvé, ale o to, co by na takovém místě vzniklo za poutní totem, každý rok by se pořádala tryzna, jezdili by tam různí zástupci spolků za jednotný Ladsmanšaft..." povazuji za zcela mylne a ve sve podstate ubohe.
I pokud by to bylo tak, jak pisete, tedy ze by se potomci padlych schazeli na jejich hrobech k ucteni pamatky svych predku, co by na tom bylo spatneho ?
Navstivil jsem nekolik hrbitovu nemeckych vojaku, padlych v bitve o Normandii, zejmena slavny hrbitov v La Cambe. Vsechna mista jsou s maximalni pietou skvele udrzovana a vubec nikoho nedrazdi, a zadne" najezdy nemeckych spolku"se zde nekonaji. Ostatne i na Dukle muzeme dnes najit skvele upravene hroby nemeckych vojaku, padlych v I., a take ve II. svetove valce. Zadny z nich neni tercem srazu" landsmansaftu" (vas vyraz, ktery ja nepouzivam), ale je to misto piety a ucteni obeti.
Vasi vetu : "Ty mrtvé tam dobyli sovětští soudruzi,..." vubec nechapu, jak se daji mrtvi "dobyt", nebo treba i "dobit". ? Ani jedno mi nedava smysl. Jinymi slovy - pisete nesmysly.
Surcuf
05. 09. 2023, 14:35Jinými slovy, když nemohli dál, zkusili utéct ap. (byli to zajatci), tak je dorazili, zakpopali a šlo se na východ....
Teoreticky by se ty ostatky dali vyzvednou a přemístit na pohřebiště německých vojáků nebo do vlasti, ALE:
1) teoreticky
2) to samo nezaručuje, že z toho náckové neudlají poutní místo....jak se leckde děje a to je přesně ten důvod, že vše zůstane tak, jak je.
Vaclav Flek
05. 09. 2023, 22:45pro Surcuf :
Naprosto nesouhlasim s vasim tvrzenim z techto duvodu :
1) Clanek neni o konkretni udalosti, ale je podan vseobecne, s tematikou odhalovani hrobu nemeckych padlych. Tedy z nej vubec nevyplyva, ze slo o zajatce, to je vase dedukce. Ja to chapu tak, ze slo o padle v bojich s Rudou armadou.
2) Nevim, co myslite vyrazem "slo se na vychod" ? Spise bych ze souvislosti rekl, ze na zapad ?
3) Nevim o zadnem pohrebisti, na kterem by si "nackove udelali pouni misto" ?
4) Jinak vyraz"nackove" neznam, pokud ma te na mysli nacisty, ci spise nacionalni socialisty, tak ti dnes neexistuji... Ti hlucni extremiste, kteri se obcas prezentuji v mediich, nemaji s puvodni nacionalne-socialistickou ideologii nic spolecneho.
Surcuf
06. 09. 2023, 09:20Flek:
1)Já také nehovořím o těch padlých z článku, ale o těch u nás o kterých hovořím od počátku - zjevně další problém celé nepřehledné diskuse, reagoval jsem tedy na váš argument, že :
"Vasi vetu : "Ty mrtvé tam dobyli sovětští soudruzi,..." vubec nechapu, jak se daji mrtvi "dobyt", nebo treba i "dobit". ? Ani jedno mi nedava smysl. Jinymi slovy - pisete nesmysly."
2) to souvisí s těmi zajatci, kteří byli odvádění na východ
3) že něco nevíte, neznamená, že to neexistuje....
4) že zde budete exhibovat a točit se na slovíčcích, aby jste dokázal svou nadřazenost a znalost mne fakt neohromí a hádám nebudu jediný - viz vaše kritika nahoře přímo k článku
Mark
02. 09. 2023, 11:37"Téměř milión sovětských vojáků byl během války odsouzen za zločiny vůči vlastní zemi: 376 300 bylo polními soudy označeno za dezertéry, panikáře nebo zbabělce a bylo popraveno, 422 700 jiní se z nejrůznějších (často stejných) příčin dostali do trestních jednotek (přeřazení obvykle znamenalo jistou smrt nebo těžké zranění)."
Nebylo moc zemí v celé historií lidstva, aby se takovým způsobem chovalo ke svým vojákům. Samozřejmě mnoho případů bylo odsouzeno oprávněně (znásilňování, vraždy, krádeže...), ale je taky jasné, že naprostá většina z tohoto počtu odsouzených bylo jen sadistické zneužívání svých pravomocí od různych velitelů až po vrchního sadistu Stalina.
Vaclav Flek
04. 09. 2023, 20:40pro Mark :
Marku, ja mam k dispozici jina cisla, ovsem netvrdim, ze jsou presnejsi nez ta vase. Pochazeji z oficialnich ruskych zdroju, coz nevim, zda jim pridava nebo ubira na verohodnosti (G.F. Krivosejev : "Rossija i SSSR v vojnach XX veka", vyslo 2001).
Zde se pocet rudormejcu, odsouzenych vojenskymi soudy v prubehu II. svetove valky, uvadi souhrnnym cislem 994 300, z toho :
- zastreleno na zaklade rozsudku vojenskych soudu: 135 000
- odeslano do trestnich praporu : 422 700
- odeslano do karnych taboru (i gulag musel za valky bezet) : 436 600
Zjevne zde nejsou zachyceni vojaci, zastreleni bez soudu svymi veliteli (nejcasteji ve snaze zabranit panice), toto cislo uz asi nikdo nezjisti. Myslim, ze nebylo male...
Surcuf
02. 09. 2023, 09:49Mno......hroby jsou všude, i na našem území - resp. ne přímo označené hroby, ale místa s ostatky, sám o jednom vím, ale zveřejňovat ho nehodlám, nemám žádný zájem na tom , aby z toho udělali Skopčáci poutní místo, stavěli kříže ap., jak je často zvykem - dostali, co si zasloužili.
Vaclav Flek
07. 09. 2023, 02:10pro surcuf :
Mam za to, ze ucelem tohoto webu je vymena informaci mezi zajemci o problematiku. Pokud ovsem napisete : " ... sám o jednom vím, ale zveřejňovat ho nehodlám...", pak nevim, v cem vidite smysl vaseho prispevku ?
Surcuf
07. 09. 2023, 08:19Přesně v tom, co jsem napsal, že mnoho pohřebišť je i na našem území a že nejsou nikterak označená....a doplnil jsem i proč.