EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Vzdušné výsadky malých družstev: Rhodéská taktika "Fireforce"

 29. 01. 2020      kategorie: Vojenská historie      3 komentáře

Fireforce byla taktika vzdušných výsadků používaná vojenskými uskupeními Republiky Rhodésie (varianta americké taktiky “Air assault“, která byla hojně aplikována ve Vietnamu), která měla za úkol lokalizovat a eliminovat pokusy protivládních rebelů o infiltraci Rhodésijského území. Zároveň tato taktika dovolovala používat aeromobilní lehkou pěchotu jako síly rychlé reakce v případě, že by se některá jednotka Rhodésijských obranných sil dostala do problémů. "Fireforce" tvořily většinu války tři, ke konci války čtyři jednotky (dvě černošské a dvě bělošské), a každá z nich se starala o obrovské území o tisících kilometrech čtverečních. Mužstvo bylo bráno z elitní bělošské Rhodesian Light Infantry a nebo z černošských Rhodesian African Rifles a vojáci u Fireforce sloužili minimálně šest týdnů, někdy i několik měsíců. Další součástí "Fireforce" byly vrtulníky Alouette III, později Bell UH-1, které nesly označení K-Car a G-Car. Příslušníci "Fireforce" používali také letouny, nejčastěji C-47 Dakota a Cessna Skymaster.

Fireforce” představovali většinu války tři, ke konci války čtyři jednotky (dvě černošské a dvě bělošské), a každá z nich se starala o obrovské území o tisících kilometrech čtverečních.Foto: "Fireforce" tvořily většinu války tři, ke konci války čtyři jednotky (dvě černošské a dvě bělošské), a každá z nich se starala o obrovské území o tisících kilometrech čtverečních. | Wikimedia Commons

Součástí první vlny "Fireforce" byl K-Car, ve kterém letěl velitel "Fireforce". Tento vrtulník byl zároveň vybaven 20mm kanónem pro palebnou podporu. O výsadek se pak staraly většinou tři G-Cary, vyzbrojené kulomety. Každý G-Car převážel 4 muže, Dakota nesla obvykle 20 výsadkářů připravených k seskoku a Cessna Skymaster, vybavená dvěma kulomety, různými lokálně vyráběnými bombami a raketami, pak sloužila k blízké palebné podpoře výsadků.

Pokud byl na území, které hlídaly jednotky "Fireforce", spatřen nepřítel, byla okamžitě vyslána první vlna, kterou tvořilo 32 vojáků výsadku, 4 vrtulníky, Dakota a Skymaster. Hned za ní vyrážela druhá vlna, která byla tvořena automobily, které měly přivést posily a zároveň palivo a munici pro vrtulníky první vlny.

O výsadek se staraly většinou tři G-Car, vyzbrojené kulomety, které každý nesly 4 muže výsadku.
Foto: O výsadek se staraly většinou tři G-Car, vyzbrojené kulomety, kdy každý nesl 4 muže výsadku. | Wikimedia Commons

Po příletu nad území, kde se pohyboval nepřítel (kterého v tu dobu sledovaly průzkumné oddíly, často členové Sealous Scouts), přeletěl K-Car nad cílem, označil ho kouřovými granáty a poté vystoupal do výšky cca 300 metrů, odkud naváděl zbytek Fireforce a zároveň ho podporoval střelbou z 20mm kanónu. Při ceně 25 dolarů za jeden náboj do kanónu se střelci K-Caru omezovali na střelbu dávkami o třech ranách, dalším důvodem k tomuto opatření bylo omezené množství munice, které mohla malá Alouette III nést. První dva G-Cary, které vysadily své vojáky, se poté ihned vracely pro posily, které se blížily po zemi ve druhé vlně. Třetí G-Car po vyložení výsadku kroužil okolo nepřítele a útočil na něj kulomety. Zároveň sloužil jako záloha, kdyby se K-Car dostal do problémů a prováděl klamné výsadky na prázdno, aby zmátl nepřítele.

Součástí první vlny Fireforce byl K-Car, ve kterém letěl velitel Fireforce, tento vrtulník byl zároveň vybaven 20mm kanónem pro palebnou podporu.
Foto: Součástí první vlny Fireforce byl K-Car, ve kterém letěl velitel Fireforce, tento vrtulník byl zároveň vybaven 20mm kanónem pro palebnou podporu. | Wikimedia Commons

Ihned poté, co vedoucí K-Car označil cíl, provedla na něj útok Cessna Skymaster vyzbrojená napalmem a raketami. Následně na něj opakovaně útočila kulomety. Výsadkáři v Dakotě byli vysazováni co nejblíže nepříteli a pokud to nebylo možné, byli vysazeni dál a poté pro ně přiletěli G-Car vracející se pro posily. Výsadkáři standardně skákali z výšky 500 stop (cca 150 metrů), často však skákali z 300 stop (91 metrů). Zaznamenaný rekord je z 217 stop (66 metrů) a nebylo neobvyklé, že stihli i tři bojové seskoky za jeden den.

Třetí G-Car po vyložení výsadku kroužil okolo nepřítele a útočil na něj kulomety. Zároveň sloužil jako záloha, kdyby se K-Car dostal do problémů a prováděl klamné výsadky na prázdno, aby zmátl nepřítele.
Foto: Třetí G-Car po vyložení výsadku kroužil okolo nepřítele a útočil na něj kulomety. Zároveň sloužil jako záloha, kdyby se K-Car dostal do problémů a prováděl klamné výsadky na prázdno, aby zmátl nepřítele. | Wikimedia Commons

Na zemi se příslušníci "Fireforce" spoléhali především na rychlost a agresivitu útoku. Každý výsadek 4 mužů měl předem určený směr kterým bude postupovat, tento směr se pak korigoval podle toho, kudy ustupoval nepřítel. Účelem bylo nepřítele zachytit při ústupu a zničit ho rychlým agresivním útokem. Důraz byl kladen na získání zajatců kvůli možným informacím - to se však vzhledem k rychlosti v krátké vzdálenosti na kterou se boje odehrávaly nedařilo příliš často.

Akce trvaly většinou několik hodin, než se podařilo protivníka úplně eliminovat. Nepřítel se snažil rhodésijské území infiltrovat většinou ve skupinách o 6 až 12 mužích, aby ztížil jejich objevení. První vlna výsadku "Fireforce" sestávala z 32 mužů, což znamenalo převahu 3:1 ve prospěch útočících "Fireforce". Kolik nepřátel Fireforce za válku zabila není úplně jisté, odhady jsou však v řádu tisíců. Na konci války si "Fireforce" držela poměr přibližně 80 zabitých nepřátel na jednoho svého ztraceného člena.

Video: Vzdušné výsadky malých družstev - Rhodéská taktika "Fireforce" / YouTube

Článek byl přejat s laskavým svolením autora a redakce stránky "Válka. Válka se nikdy nemění." https://www.facebook.com/WarNeverChange/

 Autor: VKZB

Komentáře

Wannys

30. 01. 2020, 10:31

But we're all Rhodesians
and we'll fight through thick and thin.
We'll keep our land a free land from the enemy coming in.
We'll keep them north of the Zambesi,
till that river's running dry.
And this mighty land will prosper, for Rhodesians never die.

Bron

29. 01. 2020, 14:15

Na prvni fotce je Executives Outcomes z 90 let.

Berndthardt

29. 01. 2020, 11:36

Na úvodní fotce to nevypadá na Alouette III, či snadBell UH-1, ale spíše Mi-8?
Nějaké relevantní info k tomuto snímku?
Dikezz..