Z válečné legendy na dno moře: Jak HMS Centurion skončil jako vlnolam v Normandi
HMS Centurion byla britská bitevní loď třídy King George V, postavená v roce 1911 jako druhá ze čtyř jednotek této třídy. Sloužila v Královském námořnictvu v letech 1913–1944 a zúčastnila se první světové války, včetně bitvy u Jutska. Během druhé světové války byla 9. června 1944 záměrně potopena, aby sloužila jako vlnolam během invaze v Normandii.
Foto: HMS Centurion zakotvený a upravený tak, aby sloužil jako dvojník HMS Anson. Její zadní komín a dělové věže jsou atrapy | Wikimedia Commons / Public domain
Konstrukce a výkon
Kýl HMS Centurion byl položen 16. ledna 1911 a do služby v Královském námořnictvu vstoupila 22. května 1913. Jako všechny dreadnoughty třídy King George V měla výtlak 25 830 tun, délku 182,1 metru, šířku 27,2 metru a ponor 8,7 metru. Loď poháněly dvě sady Parsonsových parních turbín s přímým pohonem, z nichž každá poháněla dvě lodní hřídele. Díky nim dosahovala maximální rychlosti 21 uzlů a při ekonomické rychlosti 10 uzlů měla dosah 6 310 námořních mil.
Hlavní výzbroj Centurionu tvořilo deset 13,5palcových (343mm) děl Mark V, umístěných v pěti dvoudělových věžích. Sekundární výzbroj sestávala ze 16 čtyřpalcových (102mm) děl BL Mark VII. Loď byla rovněž vybavena třemi 21palcovými (533mm) torpédomety, umístěnými na bocích přídě a na zádi, což bylo v té době standardní vybavení bitevních lodí.
První světová válka
Ve dnech 17.–20. července 1914 se HMS Centurion zúčastnila zkušební mobilizace a dostala rozkaz vyplout s Home Fleet do Scapa Flow v rámci příprav na možný útok německého císařského námořnictva. Po vypuknutí první světové války se stala součástí 2. bitevní eskadry Grand Fleet a většinu konfliktu operovala v britských vodách.
Během německého nájezdu na Scarborough, Hartlepool a Whitby v roce 1914 byla spolu se sesterskými loděmi HMS King George V a HMS Ajax v blízkosti oblasti, ale žádná z lodí se s nepřítelem neutkala. Centurion se rovněž nezúčastnil bitvy u Dogger Banku v roce 1915, ale o rok později se zapojil do největší námořní bitvy moderní doby – bitvy u Jutska.
V bitvě u Jutska, která proběhla 31. května – 1. června 1916, se střetly Grand Fleet pod velením admirála sira Johna Jellicoea a Hochseeflotte pod velením viceadmirála Reinharda Scheera. Bitva byla zásadním pokusem německého námořnictva o prolomení britské blokády Severního moře. Britové díky odposlechu německé komunikace věděli o plánech protivníka a byli připraveni k boji.
HMS Centurion však v bitvě sehrál pouze menší roli. 31. května pod velením kapitána sira Michaela Culme-Seymoura vypálil čtyři salvy na německý bitevní křižník SMS Lützow, ale jeho palbu následně zablokovala HMS Orion, čímž mu zabránila v dalším boji.
Ačkoliv bitva způsobila Němcům větší ztráty, nedosáhla Grand Fleet rozhodujícího vítězství. Britové přišli o 14 lodí a 6 094 námořníků, zatímco Němci o 11 plavidel a 2 551 mužů.
Po válce byl HMS Centurion převelen ke 4. bitevní eskadře Středomořské flotily. V březnu 1920 byl zařazen do rezervy, ale již v srpnu téhož roku byl znovu aktivován.
Meziválečné období a druhá světová válka
Během spojenecké intervence v ruské občanské válce se Centurion podílel na výměně válečných zajatců. Když 12. listopadu 1920 torpédoborec HMS Tobago najel poblíž Trebizondu na minu, Centurion jej odtáhl na Maltu k opravě.
V roce 1925 byl přestavěn na radiově řízenou cílovou loď, čímž nahradil starší HMS Agamemnon. Roku 1933 se vrátil do služby a účastnil se cvičení střemhlavých bombardérů, při kterém bylo zaznamenáno 19 zásahů ze 48 svržených pum.
V květnu 1940, po vypuknutí druhé světové války, byla plánována jeho přestavba na protiletadlový křižník, ale rychlý pád Norska tyto plány zhatil. Loď byla následně využívána jako opravárenská jednotka a krátce se uvažovalo o jejím nasazení při námořním bombardování Libye, ale nakonec byla shledána příliš zastaralou.
Poslední mise – invaze v Normandii
Služba HMS Centurion skončila 9. června 1944 v rámci operace Overlord. Loď byla záměrně potopena, aby vytvořila vlnolam pro umělý přístav Mulberry A u pláže Omaha. Tyto dočasné přístavy byly klíčové pro vykládku spojeneckých jednotek a zásob, dokud nebylo možné využít francouzské přístavy.
Ačkoliv existují názory, že prostředky vynaložené na umělé přístavy byly zbytečné, hrály tyto konstrukce zásadní roli v úspěchu invaze, neboť umožnily rychlé zásobování spojeneckých vojsk. HMS Centurion tak i na sklonku své služby významně přispěl k vítězství Spojenců ve druhé světové válce.
Zdroj: warhistoryonline.com, royalnavy.mod.uk
Komentáře
Czertik
18. 02. 2025, 14:52a ty nazory co rikaji ze umele pristavy byly zbytecne, by si predstavovaly zasobovani jednotek presne jak ?