Ze smetiště do služby: Americké letectvo vrací do služby 10 let vyřazený bombardér B-52H
V roce 1960 byl vyroben bombardér se jménem Wise Guy. Jednalo se o další z několika desítek exemplářů bombardéru B-52H Stratofortress. Je to něco málo přes 10 let, co byl ten samý bombardér vyřazen z aktivní služby, což pro něj znamenalo jeho odložení na “skládce“ v Arizonské základně Davis-Mohan Air Force Base, kterou americké letectvo používá pro uskladnění vyřazených a nefunkčních letounů. Po deseti letech stání se však Wise Guy vrací ze záhrobí, neboť podruhé v historii US Air Force dojde ke vzkříšení vyřazené B-52.
Foto: Podruhé v historii US Air Force dojde ke vzkříšení vyřazené B-52
Americké letectvo zaznamenalo v roce 2016 ztrátu jednoho z operujících bombardérů B-52, který se zřítil na letecké základně Guam v Pacifiku. Tento incident spustil řetězec několika událostí, na jehož konci bylo rozhodnutí o znovuzařazení již v té době již více než deset let vyřazeného bombardéru zpět do služby.
Úkol to rozhodně nebyl jednoduchý. Více než desetileté stání na Arizonském slunci uprostřed pouště udělá na technice své. K tomu měl bombardér zaznamenáno ještě více než 17 tisíc leteckých hodin.
Foto: Více než desetileté stání na Arizonském slunci uprostřed pouště udělá na technice své
Na znovuobnovení operačně-schopného stavu se podílelo obrovské množství lidí po dobu několika měsíců. Od zahájení počátečních úkonů až po úspěšné obnovení funkčního stavu trval celý proces déle než čtyři měsíce. Během této doby na letounu vždy pracovalo téměř nepřetržitě mezi 13-20 techniky.
Letečtí mechanici museli znovu poskládat dohromady obrovské množství dílů, které byly z letounu po jeho vyřazení demontovány. V jednu chvíli tak šlo o jedno velké lego, kdy se nevědělo, co všechno bude nakonec chybět. Nakonec se však všechny opravy podařily a letoun se dostal do funkčního stavu. Po důkladných testech, ve kterých se zkoumala funkčnost všech palubních a mechanických systémů, byl letoun znovu oficiálně uveden do služby na letecké základně v Barnhill v Louisianě.
Foto: Letečtí mechanici museli znovu poskládat dohromady obrovské množství dílů, které byly z letounu po jeho vyřazení demontovány
Celý proces si nakonec vyžádal zapojení zhruba 550 lidí a americké daňové poplatníky stál kolem 30 milionů dolarů. Celý proces znovuzavedení včetně opětovné certifikace pro provoz a použití by měl být dokončen v průběhu příštího roku. Letoun, který tak ještě před dvěma lety reznul a chátral uprostřed pouště, se příští rok dočká nové etapy svého života.
Komentáře
Pohren
22. 05. 2019, 08:08Grugh, UH-1Y ma vysokou kompatibilitu dilu s bitevnim vrtulnikem AH-1Z Viper, tak proto. A to ze koncepce je z obdobi valky ve vietnamu z UHčka nedela spatny stroj. Mil Mi-8 taky pochazi z 60-tych let a nadale je ve vyrobe v modernizovane verzi.
Grugh
21. 05. 2019, 22:36Zařadit zpět do služby bombardér z 50. let s olétaným drakem a za takovou cenu není rozumné řešení.
Stejně jako pokukovat po předražených vrtulnících UH-1Y, které mají původ ve Vietnamské válce, na místo o polovinu levnějších, modernějších a rychlejších vrtulnících Leonardo (dříve AugustaWestland) AW139.
bombero1
21. 05. 2019, 21:06Oleg-proč ady trolíš případem,který se článku,ani diskuze netýká?Jinak je škoda každého zmařeného života,ale i tento jde na vrub komunistům. Kdyby nás tady nedrželi za ostnatým drátem,tak by nebylo nutné unášet letadla. Nevím,že by do toho komunistickýho ráje prchali západáci a museli unášet letdl. Ti si maximálně tak dělali z rudýho náměstí letiště...
Odin
21. 05. 2019, 13:43Jinak pro pana multinickového, tentokrát Olega, ČSLA měla své bombardéry a to dokonce nosiče jaderných zbraní, jménem Suchoj : SU 7 a 22.... Krátká paměť, nebo příkaz z Moskvy...?