Více než jen HDP: Co skutečně ukazuje výdaje na obranu?
Prakticky pro celou Evropu – Českou republiku nevyjímaje – je v současnosti příznačné zvyšování výdajů na obranu. Jednotlivé státy navyšují rozpočty svých ministerstev obrany, armády dostávají více peněz na rozšiřování svých početních stavů a na akvizice nové vojenské techniky. Dokonce i velmi malé státy, jako je Lucembursko, výrazně navyšují své vojenské výdaje. Stejně tak se ale chovají i státy velké, jako je Německo či Francie, které tvoří páteř evropské obranné politiky.
Foto: Armáda České republiky (ilustrační foto) | pplk. Ladislav Kabát
Co je však i nadále příznačné, je to, že výše vojenských výdajů v jednotlivých evropských zemích, potažmo v členských státech NATO, se naprosto liší. Není to přitom dáno jen tím, že jednotlivé členské státy jsou různě velké a mají tedy i odlišně velké ekonomiky. Jde o samotný poměr vojenských výdajů k velikosti ekonomiky, tedy k ekonomickému výkonu státu. Některé státy mají vojenské výdaje stále nízké a jejich hodnota nedosahuje ani 2 % HDP, což je přitom již dávno dohodnutá minimální výše vojenských výdajů. Na druhé straně jsou zde státy, jejichž vojenské výdaje jsou vzhledem k jejich HDP i více než dvojnásobné a pohybují se mezi 4–5 % (Polsko, pobaltské státy).
I proto se výše vojenských výdajů stává předmětem celé řady politických sporů – a to příznačně právě dnes, v krizové situaci, kdy putinovské Rusko ohrožuje celou Evropu. Často se poukazuje na to, že některé státy se chovají odpovědně a do společné obrany přispívají více, zatímco jiné méně a pouze ji využívají. To je však špatně. Místo toho, aby evropské státy, potažmo členské státy NATO, v současné situaci co nejlépe spolupracovaly, upadají do politických hádek a vzájemného přetlačování, které ničemu neprospívá a společné obraně naopak škodí. Například USA dlouhodobě kritizují, že Evropa na obranu vydává příliš málo a zneužívá tak americké ochrany. Současný americký prezident D. Trump tento rozpor ještě vyhrotil, když dokonce pohrozil, že by kvůli tomu USA mohly opustit NATO.
Tyto rozkoly se navíc přenášejí i na národní úroveň, do jednotlivých států. Také v České republice je otázka vojenských výdajů široce diskutována, přičemž i zde má tato diskuse často podobu spíše hádek. Výdaje na obranu se tak stávají předmětem předvolebního boje, což je samozřejmě špatně.
Vojenské výdaje, resp. výdaje na obranu, jsou přitom velice složitým fenoménem, který není vždy správně pochopen. I proto stojí za to podívat se na otázku vojenských výdajů hlouběji.
Různé státy = různé výdaje na obranu
Předně je třeba říci, že skutečnost, že různé státy mají různě velké výdaje na obranu, je zcela přirozená. Netýká se to jen NATO, resp. Evropy, ale projevuje se to všude po světě. Není to přitom dáno pouze tím, že jednotlivé státy jsou různě velké a mají i odlišné geopolitické postavení, a tedy i různé nároky na ozbrojené síly. Mnohem více jde o to, že jednotlivé státy mají zcela odlišný ekonomický výkon, přičemž v Evropě vedle bohatých států existují i státy s dosud slabší ekonomikou. To se samozřejmě odráží i v jejich vojenských výdajích. Pro velký, lidnatý a ekonomicky silný stát, jako je Německo, je vždy mnohem snazší vyčlenit příslušnou částku na obranu než v případě pobaltských států, jako jsou Lotyšsko či Estonsko, které nejenže mají malý počet obyvatel, ale také nižší ekonomický výkon a výrazně nižší HDP na obyvatele.
Nejde však jen o celkový ekonomický výkon či výši HDP daného státu, ale také o charakter jeho ekonomiky. Výdajům na obranu vždy prospívá, pokud stát disponuje nějakým mimořádným příjmem mimo běžné daňové příjmy. Například Norsko, které oplývá ropnými zdroji, může snadno vyčlenit na obranu i velmi vysoké částky, přestože jde o stát s menší populací. Oproti tomu třeba Portugalsko takový zdroj nemá a navíc má celkově slabší ekonomiku a nižší HDP na obyvatele, takže pro něj může být vyčlenění patřičných vojenských výdajů složitější.
Ani to však neznamená, že by stát s nižšími výdaji na obranu byl nějak horší či že by nebyl pro společnou obranu Evropy užitečný. Zmíněné Portugalsko má sice nižší vojenské výdaje a tedy i menší ozbrojené síly, ale disponuje jedinečnou strategickou polohou, což je pro Evropu velkým přínosem. I proto nemá smysl nad státy s nižšími výdaji na obranu ohrnovat nos. Za současné situace, kdy je Evropa v ohrožení, by naopak bylo žádoucí, aby všechny státy táhly za jeden provaz.
Ošidnost měření výdajů na obranu
Hodnocení a měření výdajů na obranu je velmi ošidné. To platí zejména v případě bezpečnostní aliance NATO, která je založena na principu kolektivní obrany.
Ač se to může na první pohled zdát překvapivé, NATO nemá žádný univerzální vzorec pro výpočet a měření výdajů na obranu. Každá členská země NATO si proto počítá své výdaje na obranu trochu jinak.
Při hodnocení výdajů na obranu rozhodně nelze mechanicky vycházet pouze z výše rozpočtu ministerstva obrany. V některých státech (např. Francie, Řecko) se na výdajích na obranu částečně podílejí i rozpočty jiných ministerstev, obvykle ministerstva průmyslu. Z těchto rozpočtů jsou financovány některé strategické programy, ale i zbrojní projekty, jejichž cílem je podpořit domácí obranný průmysl nebo získat nové schopnosti. V některých případech jsou tyto výdaje zahrnuty do celkových vojenských výdajů, jindy však nikoli, což může vést ke zkreslení údajů.
Podobně je běžné, že některé státy realizují určité zbrojní akvizice mimo běžný rozpočet ministerstva obrany. Jde především o strategické nákupy, například nadzvukových letounů. Takto s oblibou vyčleňuje prostředky na klíčové akvizice Španělsko – nákup letounů Eurofighter Typhoon nebyl financován z běžného rozpočtu ministerstva obrany, ale jako zvláštní výdaj španělské vlády realizovaný ministerstvem financí. Podobně bylo mimo běžný rozpočet armády financováno i pořízení hlídkových lodí BAM, a to proto, že projekt byl zaměřen na podporu domácího průmyslu. Na financování tohoto programu se podílelo hned několik ministerstev a jen část těchto výdajů byla následně započítána mezi vojenské výdaje.
Nemalou roli hraje i zdánlivě banální skutečnost, že pouze část evropských zemí má přístup k moři a musí tedy udržovat válečné námořnictvo, zatímco vnitrozemské státy, jako Česká republika či Rakousko, tuto potřebu nemají. Přitom náklady na námořnictvo mohou představovat i 20 % vojenského rozpočtu. To znamená, že přímořské státy jsou tímto výdajem zatíženy více, zatímco například Česká republika je v tomto ohledu zvýhodněna. I to by mělo být při hodnocení výdajů na obranu nějakým způsobem zohledněno.
Obdobně významným faktorem jsou i jaderné zbraně, které v Evropě vlastní pouze dva státy – Francie a Velká Británie. Jaderné zbraně jsou extrémně nákladné – jak jejich vývoj, tak i provoz vyžadují obrovské finanční prostředky. Přitom hrají zásadní roli v obranné strategii, protože jejich odstrašující potenciál může odradit i mnohem silnějšího protivníka. To je mimořádně důležité právě dnes, kdy putinovské Rusko vyhrožuje celé Evropě. Bez jaderného odstrašení Francie a Velké Británie by ruská agresivní politika mohla být ještě výraznější. Oba tyto státy tak zásadním způsobem přispívají k obraně Evropy, aniž by to bylo v rámci NATO finančně zohledněno.
Změny metodiky a snaha o „lepší čísla“
V posledních letech, zejména v souvislosti s ruskou agresí proti Ukrajině a debatami uvnitř NATO o nutnosti navyšování obranných rozpočtů, dochází k zajímavému jevu. Státy, které byly dříve kritizovány za nízké vojenské výdaje, se nyní snaží do nich zahrnout co nejvíce položek – i takové, které dříve nepočítaly. Cílem je zvýšit hodnotu procentuálního podílu na HDP a tím eliminovat kritiku. Tento trend se týká i České republiky. Nyní sice oficiálně vydáváme 2 % HDP na obranu, avšak je to i díky změně metodiky výpočtu. Nově se do vojenských výdajů započítávají i položky, které dříve spadaly pod jiná ministerstva, například ministerstvo vnitra. Pokud bychom použili starší metodiku, české výdaje na obranu by dosahovaly jen něco přes 1,6 % HDP.
I přes tuto změnu metodiky lze takový přístup označit za správný. Je žádoucí, aby vojenské výdaje byly co nejpřehlednější a aby ministerstvo obrany i Armáda ČR měly jasný přehled o svých finančních možnostech. Problém však spočívá v tom, že každý stát NATO používá jinou metodiku, takže srovnání mezi jednotlivými zeměmi je obtížné. Velkou výzvou proto je vytvoření jednotného výpočtu výdajů na obranu platného pro všechny členské státy.
Nejčastějším kritériem pro hodnocení vojenských výdajů je jejich podíl na HDP. Tento ukazatel se stal jakousi mantrou – diskutuje se o tom, zda výdaje mají být 2 % HDP, 3 % HDP, nebo dokonce 5 %, jak požaduje D. Trump. Avšak samotné HDP nemusí být nejlepší ukazatel. Ekonomové upozorňují, že HDP samo o sobě nevypovídá plně o ekonomické síle státu. Mnohem důležitější by mohl být podíl výdajů na obranu na státním rozpočtu.
Státní rozpočet představuje konkrétní objem prostředků, se kterými vláda hospodaří, a jeho poměr k HDP závisí na ekonomické struktuře státu. Například země s vysokými daněmi a silným státním sektorem (např. Francie) mají větší podíl rozpočtu vůči HDP než státy s liberálnější ekonomikou a nízkými daněmi (např. Česká republika). To se následně promítá i do schopnosti financovat armádu.
Vezmeme-li jako příklad Českou republiku: v roce 2024 vydala na obranu 151 miliard korun, což odpovídalo 2 % HDP. Ve vztahu ke státnímu rozpočtu (cca 2,192 bilionu korun) však tento podíl činil 6,88 %. Kdybychom měli výdaje na obranu na úrovni 3 % HDP, činily by 10 % státního rozpočtu, a pokud by dosáhly 5 % HDP, šlo by o 17 % státního rozpočtu. To by znamenalo, že každá šestá koruna státních výdajů by směřovala do obrany.
Samozřejmě, to se odráží i ve výdajích na obranu. Pro stát se silnou etatistickou ekonomikou, vysokým podílem státního rozpočtu vůči HDP a navíc nějakým atypickým příjmem je mnohem snazší vyčlenit vyšší výdaje na obranu. Proto také Rusko dokázalo své vojenské výdaje snadno navýšit (nutno ovšem říci, že na úkor své budoucnosti). Oproti tomu pro otevřenou, liberální ekonomiku – jako je právě Česká republika – je to mnohem náročnější.
Důležitou otázkou je proto nejen podíl vojenských výdajů vůči HDP, ale i jejich poměr ke státnímu rozpočtu. Vzhledem k tomu, že státní rozpočet představuje jen určitou část HDP, je procentuální hodnota výdajů na obranu vůči státnímu rozpočtu výrazně vyšší než vůči HDP, a to i několikanásobně.
Tento rozdíl lze dobře demonstrovat na příkladu České republiky. V roce 2024 vydala Česká republika na obranu 151 miliard korun, což odpovídalo 2 % HDP. Pokud se však podíváme na podíl těchto výdajů vůči státnímu rozpočtu, který činil přibližně 2,192 bilionu korun, zjistíme, že výdaje na obranu představovaly asi 6,88 % státního rozpočtu. Pokud by vojenské výdaje činily 3 % HDP (cca 226 miliard korun), pak by představovaly 10 % státního rozpočtu. A pokud by Česká republika vydávala na obranu 5 % HDP, jak požaduje D. Trump, pak by výdaje dosáhly cca 375 miliard korun, což by odpovídalo 17 % státního rozpočtu. De facto by tedy každá šestá koruna ze státního rozpočtu směřovala do resortu obrany.
Na tento fakt nedávno upozornila bývalá ministryně pro místní rozvoj a současná europoslankyně za ANO Klára Dostálová. Na sociálních sítích se za to setkala s výsměchem, přičemž mnozí kritici tvrdili, že 2 % HDP představují jinou hodnotu. Tito kritici si však zjevně spletli podíl vojenských výdajů vůči HDP a jejich podíl vůči státnímu rozpočtu. Lze konstatovat, že europoslankyně K. Dostálová měla v tomto směru pravdu. Fakt, že vojenské výdaje ve výši 5 % HDP by znamenaly 17 % státního rozpočtu, vyvolává řadu otázek. Unesla by to česká ekonomika? Zvládla by to česká společnost? Výdaje ve výši 3 % HDP, o kterých mluví například prezident P. Pavel či premiér P. Fiala, působí v tomto kontextu mnohem rozumněji. I tak by však šlo o velmi náročný krok.
Každopádně lze konstatovat, že podíl výdajů na obranu vůči státnímu rozpočtu má lepší vypovídací hodnotu než jejich podíl vůči HDP. Vypovídá více o vojenské politice daného státu, o tom, jak vysokou prioritu mají výdaje na obranu pro vládu a politickou reprezentaci. Také lépe odráží trendy výdajů na obranu, jejich růst a to, jak moc se jednotlivé státy snaží přispívat ke kolektivní obraně. Stejně tak ukazuje, které státy se na společné obraně NATO pouze „vezou“ a nesnaží se své výdaje navyšovat.
Je zřejmé, že NATO se bude muset těmito otázkami zabývat. Nebezpečí ze strany putinovského Ruska trvá a má dlouhodobý charakter. Členské státy NATO proto budou muset otázkám obrany věnovat mnohem větší pozornost a hledat způsoby, jak své vojenské výdaje navyšovat co nejefektivněji a s patřičnou politickou citlivostí. Klíčem k tomu by mohlo být vytvoření jednotné metodiky, která by jasně definovala, co všechno má být do vojenských výdajů zahrnuto, a která by zohledňovala nejen HDP, ale i podíl výdajů na obranu vůči státnímu rozpočtu.
To by mohla být výzva i pro Českou republiku a její diplomacii – přicházet s iniciativami, které povedou k vytvoření takovéto společné metodiky. Česká republika by tím prokázala schopnost věcné diskuse, aktivní přístup a odpovědnost, což může být ještě důležitější než samotné mechanické navyšování výdajů na obranu.
Zdroj: Český rozhlas radiožurnál, Ministerstvo financí ČR
Komentáře
Azor
10. 03. 2025, 12:28"Prakticky pro celou Evropu – Českou republiku nevyjímaje – je v současnosti příznačné zvyšování výdajů na obranu."
P.D.Khol,má asi předplaceno aby mohl tady publikovat takovéto články(ve stylu hlaního proudu)
Je to ve stylu Orwella.Černá je bílá,bílá je černá,otroctví je svoboda,válka je mír.
To ve stylu "výdaje na obranu"
Tu o které fantazíroval lánský důchodce? "U Kábulu za Prahu?" A takový jako p.Khol a jemu podobní možná taky myslí u Moskvy za Prahu.Tam asi chce ČR hájit zájmy naší republiky.Oni neví že to je ruská zem Okrajina - zem na okraji Ruska.A že ta SVO je boj mezi ruským národem,kde se část ruského národa nechala zmanipulovat v podobě užitečného idi... A tím pádem teče ruská krev.
A evropa se míchá do vnitřních záležitostí ruských lidí.Tak jak se míchala(namátkou)díky Polákům a lLitevcům,-Švédům,-Angličanúm,Francouzům(Krym).Napoleon,-Němci a Rakušani v 1.válce -,USA,Francie,VB,Japonsko v občanské válce- a Němci v 2.válce.
A teď se opět chtějí vyzbrojit na Rusko.Zbytečně se do vnitřních záležitostí států co byly nepohodlné záp.evropě a USA nemíchali organizace placené USAID. Před ní to dělal gen.štáb německa s Leninem a USA s Trockim atd.
A jen hlupák si myslí, že to bylo kvůli nějakým hodnotám a demokracii.Trump to řekl na rovinu.On ví co to je válka.
Viz poučka z KOB -
"Válka
je souborem opatření zaměřený na uchvácení cizích energetických, přírodních,a lidských zdrojů.
Soubor opatření! Jak toho bude dosaženo,není důležité. A jednou z prvních metod,jak se zmocnit cizích energetických,přírodních a lidských zdrojů vždy byla změna mentality toho obyvatelstva,kterého se zmocňovali."
Zdroje !!!!!!!!
A evropa má co??? Akorát velké dluhy !!!! A co že by tím zbrojením chtěla??Na žádnou obranu(Orwell)ale na válku!!! Ruské zdroje..
A ne jen ty v Rusku. Co dělali v Africe,Americe v Asii a v Austrálii? Měli na srdcích zájmy domorodců????
Pepík Knedlík
10. 03. 2025, 12:21Všechno je manipulace ?
Chce to trpělivost a vypraskat EU
Pepík Knedlík
10. 03. 2025, 11:25Co jsi napsal je fajn, ale sám tomu nevěříš.
Jeden problém za druhým.
Krize chlazení letounu F-35: Konstrukční vady způsobily Pentagonu dilema v hodnotě 2 bilionů dolarů.
Slavoslav
10. 03. 2025, 11:30isteze Knedlik, sice si to pekne napisal a aj to bol pekne zmanipulovany clanok kde neklamu, len vynechavaju podstatny kontext, ale realitu, ze F-35 je najviac vyrabany stihac kde nestihaju plnit objednavky neoklames. Ale som zvedavy ako sa to zmeni teraz po poslednych krokoch USA kde to anramne nastrbilo doveru zakaznikov
Pepík Knedlík
10. 03. 2025, 11:13Jak je to skutečnosti s F 35:
Problematice spolehlivosti a provozuschopnosti F-35 se POGO věnoval již dříve v samostatné analýze. Pro kvantifikaci míry provozuschopnosti jsou stanoveny dva klíčové ukazatele, jejichž smysl a význam definuje manuál US Air Force v části „Glossary“; jednak ukazatel „Mission Capable“ (MC), vyjadřující podíl letounů daného typu, schopných kdykoliv plnit alespoň jeden typ bojové mise (ze všech, pro které jsou předurčeny) na celkovém počtu letounů tohoto typu v aktivní službě, a dále ukazatel „Fully Mission Capable“ (FMC), určující podíl letounů, schopných kdykoliv plnit všechny typy misí. V prvním případě je normativní ukazatel pro všechny varianty F-35 stanoven na 70 %, ve druhém pak na 52,5 %.
Podívejme se, jakých skutečných výsledků dosáhly jednotlivé varianty letounu v závěrečných testech: v případě ukazatele MC dosáhl typ F-35A pouze 59 %, F-35B 40% a F-35C 62%, v případě ukazatele FMC pak byly dosažené hodnoty 18 %, resp. 16 % a 0 %! Převedeno do srozumitelné řeči, u typu F-35A, který zakoupila i ČR, pouze maximálně 2 letouny z 10 jsou schopny kdykoliv plnit všechny typy misí pro které jsou určeny! U verze F-35C, určené pro námořnictvo a zahrnující i službu na letadlových lodích, je výsledek dokonce nulový!
ALIS se však dlouhodobě potýká s řadou problémů, vykazuje poruchovost a nespolehlivost zejména v relativně vysokém počtu chybových hlášení a falešných poplachů což se týká zejména verze F-35A pro vojenské letectvo. Naopak, v případě výskytu skutečných poruch a závad, systém negeneroval žádná upozornění, přičemž 74 % takových případů byly poruchy kritického charakteru, ohrožující jak pilota, tak i samotný letoun. Nový systém ODIN, který má nahradit stávající ALIS, však do testování zahrnut nebyl, neboť na jeho implementaci do letounu se stále pracuje.
Slavoslav
10. 03. 2025, 11:20fajn a ake su cisla ked z nich vyskrtnes prve verzie kde sa od zaciatku pocitalo, ze nikdy plne schopnosti nebudu mat a su nieco ako Tranche 1 pri EF? a ano, je fakt, ze su problemy s dostupnostou nahradnych dielov. F-35 ma tolko objednavok, ze existujuce vyrobne kapacity nestihaju dodavat nahradne diely. Fakt problem, co by za to iny vyrobcovia dali
Pepík Knedlík
10. 03. 2025, 10:45Hmm, pěkný a zbrojení naprosto zbytečný. Unie není schopná se domluvit jako celek a státečky jako Slovensko, Česko, Pobalti namaji žádný vliv na politiku. Unie není schopná celit vnitřním problémům a tak si našli strašáka Rusko. ?
Však ma kritika na problém jménem F35 byla tebou a Chrusčovem zlehčovaná a najednou to neni po testech takový zazrak ? i Elon ten stroj kritizoval jako drahý vč užívání a nefunkční tj. samy problémy
Slavoslav
10. 03. 2025, 10:55Knedlik
to vis Knedlik, tvoja kritika technickych parametrov bola mimo a ja som komentoval tu. V pripade DE,a le ide o politicke rozhodnutie kde maju vlastnu stihacku EF ktora je na pomerne slusnej urovni, avsak nebude certifikovana pre US atomove zbrane. A fakt nemozem za to, ze nedokazes chapat sirsie suvislosti as i ako zlata rybka ty moj zigulak.
Ano, unia nebola schopna sa dohovorit a preto som rad, ze trump tak zatlacil na pilu, kriza dokaze posuvat veci skokovo dopredu a tak je tu mala sanca, ze sa vytvori zaklad federacie kde samozrejme stat ako CR ma vplyv na jej rozhodovanie nasobne vacsi ako ked funguje samostatne kde nema vplyv ziaden
Pepík Knedlík
10. 03. 2025, 08:08A tak se ptám, proč se rozjela tak obrovská historie o navýšení vojenských výdajů ze státního rozpoctu? Jeden chytrak chce 3% a ještě větší chytrák 5%. Proč? Ještě nedávno se všude psalo a kvákalo jak je Rusko slaby, dokonce jak zde uvádí jeden znalec jezdi bojovat v Žiguli a na oslech i uplyne trochu vody ve Volze a musíme se bát chudyho Ruska, který ma 140 milionů obyvatel a bohatá E. Unie jen 450 milionů obyvatel. Čím je Rusko chudý a Unie bohatá nevím, ale ... Co by mělo z Unijni bidy fakt nevím :smile:
Jedná se o fintu ze strany zbrojařskych firem ve Spojených státech. Ta finta je právě v navýšení rozpočtu a ten získají z větší části zbrojaři za oceánem. Unie není konkurence schopná a to přesně vědí lidi jako Trump, Musk a hlavně bankéři a zbrojaři.
Čím více odvedeme ze státního rozpočtu na zbrojení, tim více budeme chudí, ale lidi za oceánem podstatně spokojenější o tom je ta finta.:thumbsup:
Slavoslav
10. 03. 2025, 09:03nehehe, akurat, ze po poslednych krokoch USA to vypada tak, ze ziadne nove objednavky do USA nepojdu ak este nedojde aj k ruseniu nejakych existujucich. akcie US zbrojarov uz veselo padaju kym tych z EU stupaju, lebo USA sa stali nedoveryhodnym partnerom z dovodu obedzovania schopnosti uz dodanych zbrani pre UA
a to, ze rusak teraz utoci na zigulakoch a nedokaze porazit ani UA nezznamena,z e treba riskovat konflikt ktory by sme sice ako EU mali bez vacsich problemov vyhrat, ale bude nas stat viac ako preventivne zbrojenie ktore tych alkoholikov v moskve dokaze odradit od chutok napriklad na Pobaltie
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3le2zqagx3s2u
Slavoslav
10. 03. 2025, 10:27mimochodom, chystane veto na predaj Gripenov si zachytil? dalsi krok USA ktorym sa z dlhodobeho hladiska strelili do nohy. A podmienka Frantikov na spolocne financovanie zbrojarskych objednavok z EU je, ze musia byt z unie cim vysachovali US zbrojovky od najvacsieho balika penazi. V DE sa uz diskutuje zastavenie nakupu F-35 ktore nakupovali len z dovodu, ze potrebovali nosice na americke jadrove bomby ktore maju v ramci zdielania. GB zastavili pristup k datama pre programovanie TERCOM modulu v Storm Shadow co je dalsi krok ktorym nastrbili doveru v US zbrane a tak i ked podovne Trumpove vyzvy na zbrojenie boli o tom, aby USA predali viac zbrani konecny dosledok bude presne opacny
Slavoslav
10. 03. 2025, 07:57paradoxne vydavky na obranu v EU nie su vobec male, len su neefektivne skrz 27 clenskych statov. Spolocna armada by aj so stavajucim rozpoctom patrila medzi najsilnejsie na svete. A preto som rad, ze Trump postupuje tak ako postupuje, lebo nadej na jej vznik v dohladnej dobe je mozny len pri takejto sokovej terapii ktoru prave zazivame. Minuly rok to bolo cca 330 miliard EUR co vobec nie je malo kedze EU nepotrebuje projektovat moc na opacnej strane zemegule