EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Abrams X: Nástupce legendárních tanků Abrams

 22. 10. 2022      kategorie: Vojenská technika      3 komentáře

V říjnu společnost General Dynamics Land Systems odtajnila nový technologický demonstrátor Abrams X, který by podle společnosti GDLS mohl být nástupcem tanků Abrams M1. Abrams X se tak připojuje k evropským konceptům budoucích hlavních bojových tanků Panther KF51 a EMBT. Stejně jako oni, není ani Abrams X postaven na zcela novém podvozku, přesto je nový Abrams vybaven celou řadou zcela nových funkcí, a stroj tak můžeme ve filozofii amerických tanků považovat za revoluční.

Po rozpadu Sovětského svazu v 90. letech se zastavil i vývoj nových hlavních bitevních tanků. V důsledku toho je většina moderních tanků postavena na platformách vyvinutých ještě za dob studené války. Tanky jako Challenger 2, Leopard 2, Abrams, Leclerc, Ariete či T-72 pocházejí z dob studené války, byť v průběhu času tyto tanky prodělaly menší či zásadnější modernizace, aby si udržely dostatečnou bojovou hodnotu na moderním bojišti, které se ovšem výrazně odlišuje od bojiště studené války, pro které byly původně vyvíjeny. Novodobá bojiště s sebou přinášejí zcela nové výzvy, na které ovšem současné tanky nejsou zcela optimalizovány. Společnost GDLS tak přišla se silně upraveným tankem typu Abrams, na který se podrobněji podíváme. 

AbramsX-DSC09693Foto: Nový technologický demonstrátor Abrams X | GDLS

Nejrazantnější změnou je zcela nová věž, která je bezosádková a obsahuje automatický nabíječ kanónu. Funkce nabíječe je z nového konceptu zcela vypuštěna a počet členů posádky se tak snížil na tři - velitele, střelce a řidiče. Pro americkou tankovou školu se jedná o razantní změnu, od druhé světové války totiž všechny americké hlavní bitevní tanky měly čtyřčlennou osádku.

Další výraznou změnou je motor, GDLS vypustila proslavenou plynovou turbínu za šestiválcový dieselový motor Cummins ACE, který je modulární a výkon může měnit v rozsahu 750 – 1500 koní. Podle dostupných  informací by měl být pohon Abramsu X hybridní, což by mělo výrazně zmírnit spotřebu paliva.

Tříčlenná osádka sedí v trupu vedle sebe na místě, kde u Abramsu M1 sedí řidič. Díky tomu může být Abrams X lehčí bez nutnosti snížení ochrany. Toto uspořádání jsme mohli vidět i u ruského kontroverzního tanku T-14 Armata, nicměné Rusové nebyli první, kdo s tímto řešením přišli, ve Spojených státech se toto řešení testovalo již v 80. letech, kdy vznikl testovací demonstrátor M1 TTB, což byl tank Abrams s bezosádkovou věží. 

Hlavní výzbroj tvoří tankový kanón XM360 ráže 120mm s hladkým vývrtem, který byl původně vyvinut pro demonstrátor XM1202 v rámci programu Future Combat Systems Manned Ground Vehicles, který běžel mezi léty 2002-2009. Kanón XM360 disponuje automatickým nabíjecím systémem a balisticky se podobá současným kanónům M256, což je kanónová výzbroj současných tanků Abrams M1. Kanón XM360 je ovšem stavěn na vyšší tlaky a má tedy vyšší výkonnostní potenciál. Hlaveň je vybavena úsťovou brzdou pro snížení zpětného rázu. Jelikož je věž bezosádková, tak kanón není vybaven ejektorem, ale jen tepelným pláštěm. Kanón je také vybaven elektrickým aktuátorem. Velice důležitá je ovšem také úspora váhy, nový kanón je téměř o tunu lehčí. 

AbramsXFoto: Abrams X na výstavě AUSA 2022 | Wikimedia Commons / Public domain

Jak již bylo zmíněno, tank disponuje automatickým nabíječem. Nejedná se o karuselový typ nabíjecího ústrojí, jako mají ruské tanky T-72, T-80 nebo T-90, kdy je munice skladována v bojovém prostoru posádky. Stejně jako u současných Abramsů, je i u nového Abramsu X munice uložena v zadní části věže a oddělena od bojového prostoru posádky. Se současnými Abramsy sdílí také „odskakující“ pancéřové panely nad úložištěm munice, pokud je tedy munice zasažena, díky odskakujícím panelům je případný výbuch munice veden z tanku pryč. 

Doplňkovou výzbroj tvoří dálkově ovládaná věžička Kongsberg XM914 vyzbrojená automatickým 30mm kanónem M230, který používají například vrtulníky Apache. Kanón se jistě dá použít proti palbě na pozemní cíle i k palbě na nízko letící cíle, jako jsou třeba vrtulníky, nebo drony. S hlavním kanónem je také spřažen kulomet M240 ráže 7,62 mm. 

O pohon motoru se stará motor Cummins Advanced Combat Engine (ACE), což je šestiválcový (12 pístový), 20litrový, horizontálně protilehlý dvoutaktní vznětový motor, který je schopen produkovat 1500 koní. Podle GDLS je nový Abrams X výrazně lehčí, než současné tanky Abrams M1, takže při stejném výkonu bude mít lepší poměr výkonu k hmotnosti, což výrazně zvýší pohyblivost tanku. Jedním z nejdiskutovanějších aspektů tanku je jeho hybridní pohon, o kterém prozatím nejsou žádné informace. Díky tomu podle GDLS je spotřeba paliva o 50% nižší, než u tanků Abrams M1. Podle GDLS má Abrams X schopnost tichého chodu, kdy tank poběží pouze na elektrický pohon, což výrazně sníží hluk. To se může hodit při statickém obranném boji, kdy je tank v okopu a nespotřebovává tak palivo. Určitý čas se může údajně Abrams na elektrický pohon i pohybovat, což se díky téměř nulovému hluku může hodit při nočních přesunech. 

O elektronickou architekturu se stará nový systém NGEA KATALYST s novými kamerami a různými senzory. Právě kamery jsou pro nový Abrams stěžejní, posádka totiž téměř nedisponuje periskopy, ty jsou přítomny jen pro velitele a řidiče, ovšem mají jen limitovaný pohled dopředu. Architektura KATALYST však propojuje většinu kritických systémů, jako je systém řízení palby, komunikace, senzory, displeje posádky, schopnosti elektronického boje či systémy aktivní ochrany. Architektura je otevřená a umožňuje budoucí zásahy.

AbramsX je vybaven systémem aktivní ochrany Trophy (APS), který v současnosti používá americká armáda na tancích Abrams M1A2 SEP v2. Systém Trophy se ovšem používá i na tancích Merkava Mk.3 a 4, Leopard 2 A7+ a Challenger 3.

Je potřeba si uvědomit, že se jedná o technologický demonstrátor a pouhý koncept. Armáda Spojených států o novém tanku neuvažuje a jedná se jen o projekt společnosti GDLS. Tyto koncepty nejsou ničím neobvyklým a společnosti na nich demonstrují, čeho všeho jsou schopny, stejně jako koncepty osobních automobilů.

Je také důležité poznamenat, že Abrams M1A2 SEP v3 vstoupil do služby u amerických obrněných sil na konci roku 2020 a v roce 2025 plánuje americká armáda do výzbroje zařadit tanky Abrams M1A2 SEP V4, což případnou akvizici tanků Abrams X posouvá nejdříve do dalšího desetiletí.

Zdroj: Tank HistoriaGeneral Dynamics Land Systems

 Autor: Tomáš Svoboda

Komentáře

Masunta, poradce prezidenta USA

23. 10. 2022, 16:09

Tento tank už by měl být skutečně bojový. Po zkušenostech našeho ministra obrany Lloydam Austina, kdy třeba Abrams M1 se hodí jen do pouští, stepí, na pevné povrchy, jinak zapadá a klouže - kvůli úzce vhodným pásům. Také váha nového tanku nabízí snadnější a praktičtější využití. Úsporný a tichý chod bude také cenná deviza. Úspornost jsme se snažili snížit podle ruského vzoru u Armat, která dokáže jet v nenáročném terénu s několika vypnutými válci.

Bombero

23. 10. 2022, 16:41

Jj, to nádherně předvedli na krasnoj ploščadi. Tam dokonce vypnuli všechny válce....

Bombero

22. 10. 2022, 12:55

tady princip toho motoru, jak nacpat 12 pístů do 6-válce:thumbsup:. Takový boxer naruby,,,,
https://achatespower.com/how-cummins-designed-a-14-3l-flat-four-with-eight-pistons-no-valves-and-1000-hp/