CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

AČR a nové tanky: Smysluplná akvizice, nebo zbytečné plýtvání?

 20. 02. 2025      kategorie: Armáda ČR      29 komentářů

Jednou z horších novinek resortu obrany se stalo oznámení, že Česká republika nejspíš odloží nákup nových tanků Leopard 2A8 (vyjádření náčelníka GŠ generála K. Řehky v médiích). A to především z obligátních finančních důvodů. Ukazuje se tak, že ani zvýšené výdaje na obranu ve výši 2 % HDP nejsou schopny pokrýt všechny akvizice vojenské techniky, které si resort obrany plánoval. Na druhou stranu právě toto odložení dává České republice, resp. MO ČR, čas na zodpovězení otázky – jak koncipovat české tankové vojsko?

leopard2a8Foto: Leopard 2A8 | ARMYWEB

Toto odložení akvizice nových tanků není žádnou katastrofou. Je sice faktem, že Česká republika skutečně potřebuje posílit, resp. modernizovat své tankové jednotky, a to zejména s ohledem na pokračující válku na nedaleké Ukrajině a přetrvávající nebezpečí ze strany putinovského Ruska. Na toto nebezpečí musí Česká republika nějak reagovat, přičemž posilování ozbrojených sil navyšováním početních stavů a nákupem moderní vojenské techniky je tou nejlepší a nejvíce osvědčenou cestou.

Na druhou stranu současná situace nezpůsobuje žádný časový stres ani finanční ztrátu. Je třeba si uvědomit, že dosud nebyla uzavřena žádná akvizice na nové tanky Leopard 2A8 – probíhala pouze přípravná jednání mezi MO ČR a výrobcem. Ostatně verze Leopard 2A8 dosud nebyla ani plně vyvinuta. Nejde tedy o skutečné zrušení akvizice, což by bylo spojeno s placením penále.

Pokud je akvizice nových tanků Leopard 2A8 pouze odložena (a nikoliv zrušena), není to zásadní problém. Důležité ovšem je, aby odklad nebyl příliš dlouhý a aby MO ČR mělo jasnou představu o tom, kdy bude akvizice uzavřena a kdy AČR nové tanky reálně obdrží. Paradoxně však může toto odložení celému procesu prospět – vzniká tak dostatek času na pečlivou přípravu a důkladné promyšlení všech aspektů, což je lepší než uspěchaná a nedostatečně promyšlená akvizice.

Právě dnes se ukazuje, jak dobrým rozhodnutím bylo realizovat program technického zhodnocení tanků T-72M4CZ. Tento program byl sice provázen mnoha kontroverzemi – a to jak kvůli své ceně (cca 1 mld. korun), tak i kvůli koncepční zastaralosti tanků T-72M4CZ. Avšak konflikt na Ukrajině jasně ukázal, že i zdánlivě zastaralé tanky T-72 mají svou bojovou hodnotu. Česká modernizace T-72M4CZ navíc patří k nejlepším modernizacím tohoto typu. Díky programu technického zhodnocení budou opět provozuschopné všechny tanky T-72M4CZ (zatímco dříve byla bojeschopná jen jejich menší část) a budou schopny fungovat jako komplexní, plnohodnotná jednotka. Tanky T-72M4CZ tak mohou sloužit minimálně do roku 2030, a pravděpodobně ještě o něco déle.

Stejně tak se ukazuje, jak dobrým krokem bylo přijetí tanků Leopard 2A4 od Německa v rámci kompenzace za techniku dodanou Ukrajině. Česká republika tak získala 28 těchto tanků, což odpovídá dvěma kompletním rotám. Následně byl od německých firem zakoupen další tucet tanků Leopard 2A4, čímž se jejich celkový počet zvýšil na 42. Tímto krokem Česká republika de facto naplnila běžnou strukturu tankového praporu ve formátu, jaký využívá například německá nebo rakouská armáda. Tyto armády sice formálně budují prapory ve „čtyřkové“ struktuře, avšak ve skutečnosti disponují pouze třemi tankovými rotami.

Je pravdou, že tanky Leopard 2A4 představují starší techniku, jelikož pocházejí z přebytků německé armády. Nicméně i přesto se tyto tanky na Ukrajině osvědčily. Navíc tanky Leopard 2A4, které byly dodány z německých zásob, jsou v dobrém technickém stavu a mohou sloužit ještě poměrně dlouhou dobu, pravděpodobně i po celou příští dekádu.

Česká republika tak má – nebo brzy bude mít – kompletní výzbroj pro dva tankové prapory (Leopard 2A4 a T-72M4CZ). Samozřejmě, v současnosti je aktivní pouze jeden prapor, ale i tak jde o výrazné zlepšení oproti nedávné minulosti. Tehdy měla Česká republika k dispozici pouze 30 tanků T-72M4CZ, a to navíc jen papírově, protože reálně provozuschopných jich bylo jen několik. Díky tomu, že tanky Leopard 2A4 a modernizované T-72M4CZ mají stále určitou technickou životnost a bojovou hodnotu, jsou nejbližší potřeby AČR v oblasti tankových jednotek dostatečně pokryty.

Nové tanky – koncepční řešení pro budoucnost

Je však zřejmé, že oba současné typy tanků, tedy T-72M4CZ a Leopard 2A4, představují pouze přechodné, krátkodobé řešení. AČR, respektive české tankové vojsko, však potřebuje i dlouhodobější a koncepční řešení. Tímto řešením může být jedině nákup nových tanků – tanků, které by představovaly perspektivní variantu do budoucna a mohly sloužit 40 až 50 let, což je běžná délka služby moderních tanků.

I proto již před časem Česká republika, respektive MO ČR, zahájila jednání o akvizici nových tanků Leopard 2A8, které vyvíjí německá společnost KMW. Nyní se však zdá, že definitivní rozhodnutí a uzavření akvizice bude ještě o nějakou dobu odloženo. Právě proto může být ideální čas zodpovědět některé otázky, které tuto akvizici doprovázejí.

Tanky Leopard 2A8 – vynikající řešení s několika „ale“

Předně je třeba říci, že tanky Leopard 2A8 představují dobré řešení. Jsou dalším, zatím nejnovějším pokračováním rozsáhlé série tanků Leopard 2. Jde tedy o osvědčenou, vyzrálou a technicky bezproblémovou konstrukci, do které jsou v každé nové verzi postupně přidávány modernizační prvky. Leopard 2A8 tak není žádnou přehnaně novátorskou či komplikovanou konstrukcí, jejíž zavedení by provázely technické obtíže.

Díky tomuto přístupu postupného zdokonalování původního konceptu může výrobce vhodně aplikovat zkušenosti z provozu předchozích verzí. A zde je třeba podotknout, že nejde pouze o provoz v mírových podmínkách, ale také o bojové nasazení – tanky Leopard 2 se již osvědčily v několika konfliktech. Kromě současného nasazení na Ukrajině byly využity například i tureckou armádou. Přestože při těchto operacích utrpěly určité ztráty, ty byly relativně nízké a tanky Leopard 2 dokázaly protivníkovi způsobit mnohem větší škody. Leopard 2A8 navíc oproti starším verzím, jako je Leopard 2A4, přináší významná vylepšení.

Příznačné je i to, že o tanky Leopard 2 je stále velký zájem, a to i přes zdánlivou „věkovitost“ této konstrukce. Například tanky Leopard 2A7 si pořídilo Norsko, přičemž norský tendr na nové tanky byl mimořádně konkurenceschopný – Leopardy 2A7 se zde utkaly se svým pravděpodobně největším rivalem, jihokorejským tankem K-2. Tanky Leopard 2A8 se rozhodla pořídit také Litva, přičemž zájem projevily i další evropské státy. A to nejen ty, které již dříve používaly starší verze Leopardů 2. To je zároveň největší výhoda tohoto tanku – jde o nejrozšířenější evropský tank, což má pozitivní vliv na logistiku, zásobování náhradními díly i možnosti spolupráce mezi jednotlivými armádami.

Přesto však vyvstává otázka, zda je skutečně ideální nakoupit právě verzi Leopard 2A8. Vývoj jde neustále dopředu a německá společnost KMW již nedávno představila novou verzi označenou jako Leopard 2 A-RC 3.0 (někdy nesprávně označovanou jako Leopard 3). Tato verze přináší zásadní změny – využívá zcela novou, dálkově řízenou bezosádkovou věž, čímž se snižuje počet členů posádky na tři. Významně byla snížena i hmotnost tanku, a to při zachování stejné úrovně pancéřové ochrany. Leopard 2 A-RC 3.0 tak představuje další významný technologický pokrok i oproti teprve vyvíjené verzi Leopard 2A8.

Z toho důvodu je na místě otázka, zda by nebylo rozumné vyčkat právě na tento tank – zejména za situace, kdy si Česká republika plánuje pořídit nové tanky až za několik let. Během této doby může být vývoj Leopardu 2 A-RC 3.0 dokončen, čímž by šlo o vyzrálou a technologicky pokročilejší konstrukci.

Ještě důležitější otázkou, která by měla být právě nyní zodpovězena, je počet tanků, které by si měla AČR pořídit.

Je třeba si uvědomit, že každý jednotlivý tank představuje hodnotu stovek milionů korun. Samozřejmě, jednotková cena tanku je jen částí celkových nákladů na akvizici. Přesto by měl být – vzhledem k ekonomické situaci ČR – zvolen co nejhospodárnější přístup a zvažován doslova každý tank.

MO ČR zatím vydalo poměrně vágní informaci, že plánuje pořídit 77 nových tanků Leopard 2. Někdy se v médiích uvádí číslo 80, což pravděpodobně vzniklo zaokrouhlením.

Jenže tento počet 77 tanků do značné míry nedává smysl. A to zejména vzhledem k tomu, že české tankové vojsko přechází na tzv. „čtyřkovou organizaci“, kdy tanková četa má čtyři tanky.

Pokud by český tankový prapor měl pouze tři roty (3×14 tanků, tak jak je tomu v německé armádě), tedy celkem 42–44 tanků, a existovala by ambice postavit dva tankové prapory, pak by byl tento počet nedostatečný. V takovém případě by česká armáda potřebovala minimálně 90 tanků – a vzhledem k nutnosti pořídit i technická vozidla na stejném podvozku by celkový počet musel přesáhnout 100 kusů.

Pokud by český tankový prapor měl mít čtyři roty (4×14 tanků, tedy 56–58 tanků, což je v zemích NATO standard, například v Polsku), a česká armáda by i nadále chtěla provozovat pouze jeden tankový prapor, pak je plánovaný počet 77 tanků zbytečně vysoký. A to i v případě, že by součástí této akvizice byla i další podpůrná vozidla na podvozku Leopard 2, zejména vyprošťovací tanky.

Jeden nebo dva tankové prapory?

To, že by AČR měla mít pouze jeden tankový prapor, je však často kritizováno. Často se v této souvislosti připomíná někdejší ČSLA, která disponovala 4 500 tanky a měla mnoho tankových praporů. Takové úvahy jsou ale nesmyslné – už jen proto, že dnešní tanková technika je zcela jinde. Je také nutné si uvědomit, že nově koncipovaný prapor by měl zcela jinou strukturu. Prapor čítající 58 tanků ve „čtyřkové“ organizaci by byl téměř dvojnásobně silný oproti praporu s tanky T-72M4CZ, který byl ještě stavěn podle sovětského vzoru a měl pouze 30 tanků.

Provozování pouze jednoho praporu tanků Leopard 2A8 dává smysl i z hlediska organizačního. Klíčovou otázkou je, kde by druhý tankový prapor měl vůbec sloužit.

V současnosti má AČR jedinou těžkou jednotku provozující tanky – 7. mechanizovanou brigádu, která zároveň používá i další těžkou obrněnou techniku, primárně bojová vozidla pěchoty (nově CV-90). Tato brigáda má logickou strukturu podobnou těžkým brigádám dalších států NATO. Přidání dalšího tankového praporu by tuto strukturu narušilo.

Je přitom nereálné, aby AČR vytvořila další těžkou brigádu vyzbrojenou tanky. Pro takovou jednotku by bylo nutné pořídit i další bojová vozidla pěchoty CV-90, což by znamenalo téměř zdvojnásobit stávající akvizici. Na to ale AČR nemá ani finanční prostředky, ani personální kapacity.

Druhou velkou jednotkou AČR je 4. brigáda rychlého nasazení, vyzbrojená obrněnými transportéry Pandur. Hypoteticky by bylo možné tuto brigádu doplnit tankovým praporem, což by vytvořilo podobnou strukturu, jakou měly v minulosti motostřelecké pluky na podvozku OT-64. Problémem ale je, že zkušenosti z moderních konfliktů ukázaly nevhodnost takového řešení – kombinace pásové a kolové techniky v jedné brigádě je nepraktická. Navíc by přidání tankového praporu bylo v rozporu s filozofií této jednotky, která je koncipována jako rychlá a mobilní.

Pokud by však AČR chtěla udržovat ještě další tankový prapor jako samostatný, posilovací prvek, pak by dávalo smysl, aby tato jednotka byla vyzbrojena spíše tanky Leopard 2A4 než Leopardy 2A8. Pro takové řešení hovoří zejména vynikající dosavadní výsledky těchto tanků i pozitivní zkušenosti s jejich provozem v AČR.

Vzhledem k tomu, že se ukazuje, že Leopardy 2A4 mají stále značný bojový potenciál i dostatečnou životnost, stálo by za to tento potenciál maximálně využít. AČR jich již disponuje relativně dost – tři roty, což je dostatečný počet k vytvoření kompletního tankového praporu, byť slabšího. S ohledem na současnou bezpečnostní situaci by mělo smysl tento prapor udržovat jako aktivní jednotku s plně vycvičenými osádkami a vybudovaným logistickým zázemím, a ne ho nechat pouze jako zálohu.

Z toho vyplývá, že pro pokrytí potřeb AČR by stačilo zakoupit pouze tolik tanků Leopard 2A8, aby to postačovalo pro jeden prapor – tedy přibližně 60 až 65 tanků. To je ale výrazně méně než dosud uvažovaných 77–80 tanků. Na první pohled se 12 tanků nemusí zdát jako velká úspora, ve skutečnosti by ale mohlo jít o několik miliard korun. A to už za zvážení stojí.

Takto úsporný a efektivní přístup k akvizici by byl přínosem nejen pro české tankové jednotky a AČR, ale především pro celkovou obranyschopnost České republiky.

Zdroj: czdefence, Ministerstvo obrany ČR

 Autor: David Khol

Komentáře

Czertik

21. 02. 2025, 14:10

kdo z vas zazil za poslednich 20 ze acr by pri sych akvizicich pouzivala hlavu at zvedne ruku. od dob tvrdika v armade vladne pri nakupech obrovsky bordel (jeste vetsi nez drive a to je co rict).
to ze acr ani nevi kolik bude potreba tanku je jen spicka ledovce.

a at se nakoupi jakykoliv tank (a leo2 to byt nemusi) jedno je jiste, e nutne co nejvice zapojit domaci prumysl, to zajisti ze se dost penez vrati zpatky do ekonomiky, misto aby utekly do ciziny. polaci sou dokonaly priklad jak delat nakupy vojenske techniky.
ale uz ted vim ze to bude ceka cesta - temer vse se nakoupi v cizine a ceske firmy budou slouzit jako prutokovy ohrivac at zbohatne par pijavic.

MaC

21. 02. 2025, 08:28

Odborník na vojenství nejsem, i když, za mlada jsem odebíral ATOM a Letectví kosmonautiku :) Článek nechápu, jak může být závěrem, že nám stačí několik desítek nových tanků, lhostejno typ, když podle mého názoru taková kapacita bude postačovat na týdenní obranu Brna? To samé se týká letadel, k čemu 24ks F 35, závislých de facto na jedné základně? Nebylo by lepší pořídit 48 F16 Block 70/72? Narážím na POČTY, zdroje, z mého pohledu je naše armáda zoufale poddimenzovaná a to i lidské síle, vždyť do přímého boje máme k dispozici cca 5 000 vojáků, to jsou naprosto tristní, symbolická čísla. O v podstatě neexistující PVO darmo mluvit. Tohle všechno je kombinace porevoluční nálady, chybných politických rozhodnutí, za pasivního přihlížení naší generality.

Czertik

21. 02. 2025, 14:17

mac

ano, pocty acr sou zcela zoufale, ale problem je jak v tom, ze moc cechu nechce slouzit v armade, tak i  naprostem rozhazovani penez armadou cr.
to ze acr ma ve sluzbe pres 200 generalu a pritom systematizovana (tabulkova) mista jen pro 70 generalu hovori za vse.
druhy problem - v cele evrope - je to, ze politici a volici radeji voli penize sockam nez armade.
takze na 48 f16 by nikdy nebyly penize, ani na nakup, natoz provoz.

za to, ze neni pvo a ostatni muze generalita acr, ktera tansformovala acr v expedicni silu nato na ukor obrany vlastiho statu.

no a pkud mame jen 5 000 frontovych vojaku z celkoveho poctu v armade, tak to ukazuje ze je neco hoooooodne spatne.

1941

20. 02. 2025, 21:23

Vážení diskutující, veškeré debaty o výzbroji armády ČR jsou zbytečné. Otázkou je, jak dlouho by vládní vojsko dokázalo bránit samo sebe? Kolik máme vlastně profesionálních bojovníků? Stačí se podívat na Ukrajinu, jaké počty tam bojují! Kolik techniky je za rok zničeno, nebo poškozeno. Čím nahradíme zničené a kdo opraví co bylo poškozeno a kdo dodá náhradní díly? Jediný dodavatel je v zahraničí! Musíme si uvědomit, že války vedou pouze národy a potažmo státy! Další otázky jsou, kdo vyrobí další potřebné na příklad výzbroj, výstroj, potraviny až po ženijní materiál? Většinu materiálů dovážíme! Nemáme hutě, ani kde ušít uniformy! Bojovat od klávesnic počítačů nelze! Pevné zdraví a jasnou mysl přeje Pán z Kvítkova.

Pepík Knedlík

20. 02. 2025, 23:13

Ale to je známý fakt, že se Ceskoslovensko rozkradlo a zaprodalo. Nemáme nic a to nic ještě hlídá parta nacistů v Bruselu.
J.D. Vance mel úžasný projev a ti zaprodanci viry "green death" čuměli. Cekali něco jinyho, treba jak musí zničit Rusko a vykastrovat Činu. Ne. To byl návrat do historie, kde se nic nezakazovalo, ale platil zakon pro všechny stejně i byl jen muž a žena a pravda se netrestala. A pozor, končí hra na valku, kterou podporoval Zelenskyj i Evropská Utopie. Je třeba uklidit bordrl po Bidenovi.
To vše bylo úžasným vyvrcholením po pláči blba, který nic nepochopil stejně jako von Leyno a další pitomci. Ten, co se rozbrečel v Mnichově politik Heusgen se před lety Trumpovu varování vysmíval.
A pak že nefunguje karma. :thumbsup: Donalde díky

Šebesta

21. 02. 2025, 09:48

1941. Přesné a pravdivé hodnocení.Přesto se vždy i zde i na jiných webech najde dost gaučových válečníků,kteří by válčili do konce světa !

Slavoslav

21. 02. 2025, 09:49

to vies stetka, musi existovat protivaha ku "charakterom" co by sa najradsej vzdali za inych, aby ich mohol rusak opatrovat ako civilistov v Buci

Pepík Knedlík

21. 02. 2025, 12:00

Šebesta
Mam pro tebe tip a myslim si, že velmi dobrý.
Slovenský text zvládáš a tak co si koupit knihu:
Ukrajinský podvod, autor Michael R. Caputto. Cena se pohybuje kolem 420 Kč.
A zpět k článku. Voják Řehka chce oprášit ZVS, ale chtít může pokud to neschváli parlamenta senat.
Navýšit pocet o 15 000 vojáků je nemyslitelny. Nemáme kasárna, polní kuchyně, oblečení, obuv a zbraně. A paknto nejdůležitější a to jsou peníze. Jeden voják potrebuje stravu každý den a když jdu na oběd, tak 200 Kč je akorát. Celodenní strava odhadem jeden vojak 350 Kč x 15 000 vojáků = 5 250 000 korun denně. To už je jiný cislo než za socialismu. Pokud jsem hledal správně, tak tenkrát bylo 20 korun na vojáka.

Pepík Knedlík

21. 02. 2025, 13:05

Šebesta
Knihu jsem si objednal až dalekyho Slovenska za to za 516 Kč komplet na dobirku.
O čem je kniha?
"Je to príbeh skorumpovaných politikov, brutálnych revolúcií, zmanipulovaných volieb a zdefraudovaných miliárd na obohatenie Huntera Bidena, Georgea Sorosa a ďalších vybraných miliardárov tohto sveta.

Americký problém s Ukrajinou sa nezačal telefonátom medzi americkým prezidentom Donaldom Trumpom a ukrajinským prezidentom Volodymyrom Zelenským. V skutočnosti sa to začalo ešte oveľa skôr, a to pred mnohými rokmi. Ukrajina sa stala problémom pre americkú skorumpovanú politickú elitu. Napokon tento problém viedol k masovému vraždeniu na Majdane.*

Czertik

21. 02. 2025, 14:33

knedle ss

to uz ta ybva ze obrana neco stoji. kolik ze to stoji cr denne milionu kdyz dava penize na davkach lidem co si je nezaskouzi ?
myslim ze to budou nasobky oneech 5 mil na extra vojaky.

Alexandr Dlask

20. 02. 2025, 13:05

Uložený tank vydrží staletí. Útočící tank několik... nejvíce desítek minut.
Dnešní generálové to nevědí?:open_mouth:

Pepík Knedlík

20. 02. 2025, 10:18

Když jsem před nedávném psal, že sice starý tank, ale funkční dokáže svy "odmakat" a zabijet stejně jsko nový, byl jsem za .... A právě valka na východě ukazala, že jsem měl pravdu. Stará T 62 , 64 i 55 fokazsly ostrelovat pozice a rychle se premistit na jiný palpost.
Přesně takovou taktiku měl Izrael ve válce Jom Kippur.

Slavoslav

20. 02. 2025, 10:33

wut? ty davas na jednu uroven priamu palbu z dopredu pripravenych pozicii ktori vyskolil Izrela arabov s nudzovym pouzitim dnes uz starych crepov nahradzajucich chybajuce delostrelectvo a strielajucich nepriamou palbou kym si ich dron nenasiel?

a ano, aj stary tank je lepsi ako ziadny tank, ale chvalit sa tym by som sa nechvalil. Najma ked vidime tieto stare crepy vytahovat udajnu supervelmoc

Pepík Knedlík

20. 02. 2025, 10:40

Slavo
Kolik nových Leo A7 i 8 ma Bundeswehr? Dokazal by průmysl v Německu nahradit ztratu 1 000 tanku Leo za rok? Určitě ne.
Problém v Česku, ktety se začíná projwbovat je objednavka F 35

Slavoslav

20. 02. 2025, 11:04

Knedlik

co to ma spolocne s tym, ze si zmiesal dve uplne neporovnatelne pripady a styl nasadenia?

Co sa tyka zvysku otazky, urcite nedokazal, ale otazka by mala zniet, ze ako to je mozne stratit proti UA z pzcicie udajnej suprevelmoci rusaka take mnozstva techniky, ze vytahujes zo skladov aj stroje ktore uz ani v rezervach oficialne nemas a najnovsie sakpinaju rusaci v ziguli, lebo aj tie MTLB dosli. Ked nasadia tank tak je to pomaly sviatok, uz idu len mlyncekmi na maso

Pepík Knedlík

20. 02. 2025, 11:30

Slavo
Jo už doplnim.
Ta skvělá idea o F 35, kterou jsem kritizoval dostává trhliny. Ohromná castka, která bude potreba k nakoupeni tak provozu v Česku nebude, teda koupi se, ale jen budou na stojankách. A právě ty stovky miliard korun chybí na doplnění techniky pro pozemní vojsko.
A to neni jen F 35.
Finanční idiocie Nutelli a jeho poskoku zpusobila obrovskou schizofrení podporu Ukrajiny částkou 232 miliard korun.
A zpět k tankum. Me se stále libi K 2 i proto, že je to podstatně modernější konstrukce než Leopard.
Ta "skica" tanku je zajímavá, ale kdy bude? Za rok za dva? Průmysl v EU je bída a nebude to žádný šlagr ani za tři roky.

Slavoslav

20. 02. 2025, 11:52

jop, co sa tyka A-RC 3.0 je to demonstrator k seriovej vyrobe to ma hodne daleko. Co sa tyka K2 tam vidim len jednu zasadnu vyhodu a to 3 clennu posadku vzhladom na demografiu. Nechapem, preco ani do 2A8 nedaju Nemci automat.

Mimochodom, este je tu KF-51 co idu nakuppit Taliani, keby na to dali 120tku kanon a nie 130tku bola by to pre mensie staty zaujimava alternativa prave ku K2

Pepík Knedlík

20. 02. 2025, 13:05

Automat funguje skvěle a bezpečně.
Rusko, Francie i Korea. Nemci jsou jsou v něčem poloopice. Vždyť stále používají fax a internet i mobilní sítě nefungují na mnoha místech.

Alexandr Dlask

20. 02. 2025, 13:07

Volkswagen brzy pomůže... a bude za to rád.

Slavoslav

20. 02. 2025, 13:37

Zas to su vsetko novsie, alebo svojho casu nedoladene konstrukcie kde obvlast koncept na T ckach je problematicky a v dobe zavedenia trpel aj nespolahlivostou, pri konstrukcii novej municie je problem, lebo je tam obmedzena dlzka penetratora.

A i ked nemci nechu tak radiklane prekopat Leo mas tu Pantera ktory uz automat ma plus zachovava moznost stvrteho clena posadky co moze byt fajn ked to miesto v jednom tanku zaujme napriklad velitel celej caty ci podobne

Pepík Knedlík

20. 02. 2025, 14:05

Slavo
Nesouhlasím. Automat u T 72 naprosto bez problém, ale znám případ kdy selhal diky obsluze.

Slavoslav

20. 02. 2025, 14:40

ked sa automat T-72 dostal do tvojich ruk tak mal za sebou uz minimalne 5 rokov sluzby v ZSSR a vychytavania much a anpriek tomu nebol uplne blbuvzdorny. Tym nechcem povedat, ze je zly, len, ze v dobe vzniku leo 2 boli aj dobre dovody preco touto cestou neist. Ze ho nema 2A7 ci 8 je uz druha vec

Czertik

21. 02. 2025, 14:39

knedle ss

ani rusko nedokaze nahradit ztatu 1000 tecek za rok, cili tvoje pointa ?

nikdo nezpochybnuje ze vojensky prumysl v evrope je v dost mizerne kondici. to ze ukrajinska valka bude valka skladu bylo jasne po par mesicich.

navic, rusku uz dochazi technika, pocty techniky co byly projektovany proti cele zapadni evrope, ne mene pocetne ukrajine.
a rusko uz ma ve skldech techniku vesmes vhodnou jen k roztaveni nebo jako nahradni dily.

a co mas za prblemy s vyrobou f35 pro cr ?

Czertik

21. 02. 2025, 14:42

knedle ss

232 miliar na ukrajinu ? skoda ze jich nebylo vic. proc ? kdyby rusak dosel do ceska, tak by ty naklady byly nasobne vyssi. nejen diky metode rusu nicit uplne vse kam se dostanou.

Czertik

21. 02. 2025, 14:44

slavoslav

nemci nedaji automat do l2a8 z prosteho duvodu - prodrazilo by to konstrukci a udrzbu a uz tak sposuta lidi brbla vsude v evrope kolik nove tanky stoji.

Pepík Knedlík

21. 02. 2025, 16:26

Chrusčov Czertik
Ty jsi komik jak Zelenskyj :smile: Rusko nemělo v planu bojovat proti Evropsky Utopii. :thumbsup:Rusáku je cca 140 mega a Unijčanů je 450 mega. I kdy ty vydáš za deset, tsk stále málo.
Donald ma ravdu, za válku můžou všichni co se motali kolem Ukrajiny včetně Vladimira. Tri roky valky rozvratily ekonomiku Unie nejen drahými energiemi.

Automat - nabijak je snadná mechanika. Proč je nemá Leo je určitá idiocie v nahrazení zraněnýho clena osádky.
Četl jsem článek, ktery se zabývá tankem Leclerc Evolution. Zajímavá alternativa pro zahraniční zájemce.

Slavoslav

20. 02. 2025, 09:22

Koncept Leopardu 2 A-RC 3.0 je fantasticky na papiery, ale to bola aj Armata. Len by ma zaujimalo ako je riesene situacne povedomie posadky kde si stale nemyslim, ze elektronicke systemy samotne su na takej urovni, aby nahradili opticky panoramaticky pristroj. Na druhej strane nepochybujem, ze enmci ak budu chciet tak dokazu vyrobit zlozitu sustavu svetlvovodov kde ho osadia na vez a zvedu obraz az do trupu pred velitela.

Fun fact, minule som cital o testoch panoramatickeho pozorvacieho pristroja z Lea 2 v ZSSR kde to bolo radovo lepsie co sa tyka schopnosti identifikovat ciel proti rusackym pristrojom a doteraz neboli schopny vyrobit alternativu, T-90m ho ma optoelektronicky, aby obisli jemnu mechaniku ale vysledkom je strata kvality obrazu

David

20. 02. 2025, 13:50

Leopard 2 A-RC.3.0 je o něčem jiném než Armata. Ten program postupuje až překvapivě dobře, a za nějaké 3 roky, než bude AČR skutečně tanky kupovat, může představovat vyzrálou konstrukci. Jen se podívejte na KF-51 Panter - také byl označován za příliš nový atd - a hle, už jeho vývoj je skoro dotažený, bude ho kupovat itálie a patrně ještě někdo další

Slavoslav

21. 02. 2025, 08:33

Principialne je to o tom istom ako Armata a preto som zvedavy ako poriesia situacne povedomie posadky co je generacne nova vec a neda sa to porovnavat v podstate klasickym konceptom Pantera.

Ako vravim, necudoval by som sa keby tam nemci vyvinuli urcite fantasticky, ale komplikovany a drahy opticky panoramaticky pozorovak ktory pojde z veze az do trupu pred velitela a mozno aj druhy pre strelca. Lebo takuto optiku elektronika a displej nedokaze nahradit ani nahodou rozlisenim.