Česká armáda čeká na zbraň, která mění války. Francouzi ji právě vyrábějí rychlostí světla
Před vypuknutím války na Ukrajině byla měsíční produkce samohybných houfnic CAESAR společnosti KNDS France omezena na pouhé dva kusy. Skromný počet odrážel průmyslový model založený na plánovaných objednávkách a tempu přizpůsobeném potřebám francouzské armády. Od ruské invaze v únoru 2022 se však evropské strategické prostředí dramaticky změnilo, což vedlo k potřebě rychlé reakce průmyslu a schopnosti dodávat vybavení rychle. V reakci na to zahájila společnost KNDS rozsáhlou transformaci svých výrobních kapacit. V roce 2024 zvýšila svou produkci na šest systémů CAESAR měsíčně, v roce 2025 chce dosáhnout osmi kusů měsíčně. Cílem je v průběhu tohoto roku vyrobit 70 až 80 systémů CAESAR. Na své dva první kusy čeká Armáda České republiky.
Foto: Samohybná houfnice CAESAR v akci v údolí řeky Eufrat v prosinci 2018 | Sgt. 1st Class Mikki Sprenkle / Public domain

Zrychlení výroby je výsledkem značných investic, které KNDS France uskutečnila počínaje rokem 2022. Výrobní závody v Roanne a Bourges byly rozšířeny, modernizovány a vybaveny novými linkami. V Roanne, kde probíhá integrace systémů CAESAR na podvozky společnosti Arquus, se počet zaměstnanců během pěti let zdvojnásobil z 850 v roce 2019 na více než 1 550 v roce 2024. Prognózy hovoří o 1600 zaměstnancích v roce 2025. Tato strukturální transformace umožnila přechod od výroby na vyžádání ke kontinuální výrobě, čímž se podle společnosti zkrátila doba realizace na polovinu.
CAESAR (Camion Équipé d'un Système d'Artillerie) je 155mm houfnice na kolovém podvozku, která kombinuje strategickou mobilitu, rychlé nasazení a přesnou palebnou podporu. Její působení na Ukrajině výrazně zvýšilo mezinárodní zájem. Schopnost systému střílet, rychle se přemisťovat a efektivně se přepravovat se ukázala jako obzvláště cenná v prostředí bojů vysoké intenzity, kde je kriticky důležité vyhýbat se protibaterijní palbě.
KNDS France hodlá dále rozšiřovat své kapacity a do roku 2026 plánuje vyrábět 12 jednotek CAESAR měsíčně. Je to dáno rostoucí mezinárodní poptávkou a očekáváním potenciálních rozsáhlých objednávek z Francie v souvislosti s modernizačními projekty ozbrojených sil. Ačkoli doposud nebyla žádná taková velká objednávka potvrzena, společnost KNDS France uvádí, že je připravena rychle reagovat, a to s podporou průmyslového nástroje, který je nyní uzpůsoben pro sériovou výrobu.
Tento vývoj je součástí širšího trendu mezi evropskými ozbrojenými silami. Zájem zařadit do své výzbroje systémy CAESAR oznámilo poslední dobou několik zemí znepokojených měnící se bezpečnostní situací. Mezi nimi Arménie, Estonsko a Chorvatsko, které je objednaly v roce 2024. Tyto akvizice jsou podporovány novým fondem Evropské unie určeným k urychlení úsilí o pozemní přezbrojení, který pomáhá členským státům modernizovat jejich dělostřelectvo a zároveň podporuje evropský obranný průmysl.
Francie sama v roce 2023 potvrdila nákup 109 jednotek CAESAR Mk II, nové verze se zvýšenou ochranou a výkonem, přičemž dodávky mají být zahájeny v roce 2027. Tato objednávka navazuje na dodávku nebo probíhající dodávku 113 systémů CAESAR na Ukrajinu, a to buď prostřednictvím přímých darů, nebo akvizic třetích stran. A také na dodávku 62 kusů (na podvozku 8x8 od kopřivnické Tatry) pro Armádu České republiky. První dva kusy armáda očekávala do konce března, ale změněný harmonogram v souvislosti s navýšením počtu kusů o 10 (původně bylo v roce 2021 objednáno 52 houfnic) znamená, že je obdrží až letos v létě, kdy budou zahájeny vojskové zkoušky.
Systém CAESAR je standardně založen na podvozku 6x6 Sherpa od společnosti Arquus je vybaven houfnicí ráže 155 mm/52 schopnou vystřelit až šest nábojů za minutu na vzdálenost až 40 kilometrů. Nese 18 projektilů a náloží a podporuje širokou škálu munice, včetně inteligentní munice BONUS a řízených střel KATANA. Systém zahrnuje automatické zaměřování, počítač pro řízení palby, GPS a plnou kompatibilitu se sítí C4I. Je určen pro osádky o třech až pěti vojácích a může být vybaven pancéřovou kabinou odpovídající normám STANAG 4569 Level 2 pro ochranu před palbou z ručních zbraní, dělostřeleckými střepinami a IED. Při střelbě se vzadu hydraulicky nasazuje stabilizační lopatka, která tlumí zpětný ráz.
Mobilitu tohoto základního provedení zajišťuje motor Renault dCI 6, který umožňuje dosáhnout rychlosti až 90 km/h na silnicích a dojezd 600 km. CAESAR již byl nasazen v nejrůznějších operačních prostředích, včetně Afghánistánu, Mali, Levanty a Sahelu. V současné době slouží ve Francii, na Ukrajině, v Thajsku a Indonésii. Jeho modulární konstrukce umožňuje integraci na jiné podvozky 6x6 nebo 8x8 na základě požadavků zákazníka.
Rozšíření výroby v Roanne se opírá také o robustní síť regionálních dodavatelů. Do dodavatelského řetězce CAESAR je v regionu Auvergne-Rhône-Alpes zapojeno přibližně 450 společností. Společnost KNDS France posílila s těmito dodavateli spolupráci a nabídla jim lepší přehled o budoucím objemu práce, aby podpořila investice, nábor zaměstnanců a modernizaci kapacit. Kromě toho se připravuje na zavedení mechanismu průmyslových rezerv po vzoru vojenského rezervního systému. Cílem této iniciativy, formalizované v dohodě s francouzskou agenturou pro obranné zakázky (DGA) v listopadu 2024, je mobilizovat zkušené dobrovolníky – profesionály z průmyslu v důchodu, veterány a další – na podporu výroby v době vysoké poptávky. První školení této rezervy jsou naplánována na druhou polovinu roku 2025.
Současný vývoj v Francie zaměřený na rozšiřování výroby houfnic CAESAr je příkladem, jak se evropský obranný průmysl přizpůsobuje novým strategickým požadavkům a řeší naléhavé operační potřeby, zejména pro podporu Ukrajiny.
Zdroj: armyrecognition.com, defensemagazine.com
Komentáře
Kloča
11. 04. 2025, 16:06Rychlostí světla....:thinking: jen pro představu co to znamená ve zbrojním průmyslu rychlost světla?
Plzeňská Škodovka v roce 1943 vyrobyla 26 000 ks různých palebných systémů.
Nutno podotknout , že bez počítačů, umělé inteligence, robotické výroby a jiných technologických vymožeností dnešní doby.
O kvalitě diskutovat nebudeme, jelikož se část těchto zbraní, různě na světě, používá dodnes.
Proto považuji Nadpis tohoto článku za úplně směšný i tu reportáž na toto téma zveřejněnou na ČT.?:rofl:
Pepík Knedlík
11. 04. 2025, 20:34A nebylo by lepší použít mozek a říci nahlas jak to s tím nebezpečným Ruskem opravdu je.
Rusko má velký problémy s Malorusy-Ukrajinci a původní plán na celkovou okupavi je těžko proveditelny. Napadnout Unii Rusko nemá v plánu ani sílu.
Jenže proč to?
Černochová prostoducha žena objednala F 35, který budou možná za 9 let, ale myslím si, že nebudou vůbec.
Objednaný tanky Leo 2 A7-8 budou možná za 5 let.
PVO nemáme žádný a takový stav je v celý Unii.
Rusko samozřejmě počká až budou doplněny stavu a pak zaútočí. Lže se nám i občanům celý Unie. :smile:
Czertik
11. 04. 2025, 23:40knedle
kdyz rusko neni nebezpeci, prco vyhrozuje anexi pobalstkym statum a polaky by taky nejradeji sezraly ?
Azor
11. 04. 2025, 23:57Czertik.
"kdyz rusko neni nebezpeci, prco vyhrozuje"
Opět neumíte pochopit text.Rusko nikomu nevyhrožuje(nemyslím tím trockistu Medvěděva a spol)Putin či Lavrov.
Ale upozorńuje na porušování charty OSN ohledně nenávisti k národu(ruskému)šikanování i porušování evropského práva(unie)ohledně rovnocenosti obyvatel před zákonem(rusky mluvících co jsou u nich ,jsou jako neobčani)
Porušování smluv ohledně propagace fašismu a bourání pomníků lidem co padli při osvobozování od fašistů,atd.
A ten kdo proušuje právo,bude po zásluze potrestán podle mez. práva a charty OSN.
Pepík Knedlík
12. 04. 2025, 08:23Azor
Přesně tak. Posovetsky republiky najednou projevili ohromnou nenávist vůči Rusákum.
V pobalti to lze pochopit, ale Malorusko?
Ono z historie nebylo vše koser ani z pobaltskych statu
Czertik
12. 04. 2025, 19:08rexik
sem nevedel ze putin a lavarov sou trokiste. protoze medvedet dela naprosto stejnou politiku jako oni dva. v nicem jinou.
a nevsim sem si ze by charta osn umoznia rusum rovest invazi na ukrajinu, cilin na co si nackove v rusku stezuji ?
"(rusky mluvících co jsou u nich ,jsou jako neobčani)" - napis konkretni zakon nebo lzes.
rexiku, mam to brat tak ze tobe vadi to ze se zbouraly pomniky adlovi a jeho nohsledum ?
rozdil mezi adlou a putinem neni.
Czertik
12. 04. 2025, 19:09knedle ss
ja se nedivim, ze nedokazes pochopit kde se vzala nenavist vuci rusum po tom co se rozpadlo sssr, vzdyt ty dodnes nechapes kde se zvedla nenavist vuci nemcum za a po druhe svetove.
Azor
12. 04. 2025, 20:49Czertik.
"a nevsim sem si ze by charta osn umoznia rusum rovest invazi na ukrajinu, cilin na co si nackove v rusku stezuji ?"
Ono je toho víc co nevíte a pak místo přemyšlení jste zbrklí a vystartujete s "inteligentní"odpovědí.viz Putin a Lavrov trockisté.
A ohledně tohoto(ukrajina),viz co bylo řečeno při soudním přelíčení odborníkem na mez. právo -
https://www.youtube.com/watch?v=PmKB35MdndY
"(rusky mluvících co jsou u nich ,jsou jako neobčani)" - napis konkretni zakon nebo lzes."
https://blisty.cz/art/75476-v-lotyssku-a-v-estonsku-jsou-rusky-mluvici-obcane-tvrde-diskriminovani.html
https://zpravy.aktualne.cz/zahranici/nemluvis-odejdi-zeme-se-zacina-zbavovat-rusu-kteri-se-nepodr/r~eb381e166f7911efbb77ac1f6b220ee8/
"rexiku, mam to brat tak ze tobe vadi to ze se zbouraly pomniky adlovi a jeho nohsledum ?
rozdil mezi adlou a putinem neni."
O čem to breptáte??? Šlo o bourání pomníků rudé armády.
Salut.
Czertik
13. 04. 2025, 15:24rexik
aha, takze nedokazes odpovedet na to jaka charta osn umoznila rusku provest invazi. ilustracni.
hahaha, dej sem priklad JeDINE politiky kterou dela medvedev a ktera se lisi od putinovy.
putina a lavarov sou trokiste at se ti libi nebo ne.
ty tvoje blisty ? nechpu na co si stezujes - napis me sem jedinou zemi ktera umoznuje bezne pouzivat jazyk na uradech ktery neni statni.
dokud to neudelas, vis co.
rusove v poblati maji dvoutou smulu - zustali v zemi ktera je nesnasi kuli ruskym zlocinum na nich za polsednich 150 let a samotne rusko se na ne vysralo v dobe ropadu sssr.
a v cem mas presne problem u druheho clanku ? ja vim, ze je nad toje omezene chapani pochopit ze by k tomu nedoslo kdyby rusove neprovedli invazi na ukrajinu se vsemy ruskymy vlastizradci a jejich akcemi proti ukrajine.
a ja se nedivim, ze se ti nelibilo bourni pomniku nacisticke okupoacni armady.
Azor
13. 04. 2025, 21:07Czertik.
"aha, takze nedokazes odpovedet na to jaka charta osn umoznila rusku provest invazi. ilustracni."
Článek 51.
Nechápete mluvený text, co říkal(a oddůvodnil a podložil) na tom soudním přelíčení Harabín???
"ty tvoje blisty ? nechpu na co si stezujes - napis me sem jedinou zemi ktera umoznuje bezne pouzivat jazyk na uradech ktery neni statni."
Tímto porušují to k čemu se zavázali v chartě OSN.A to ohledně menšin, a i zákony EU
Primárními prameny ochrany lidských práv, respektive menšin v rámci acquis communautaire jsou:
článek 12 (zákaz diskriminace z důvodu státní příslušnosti – i států mimo EU)"
"Termín „menšina“ není nijak univerzálně definován, a to ani v evropském právu, ale nejvíce užívanou bývá definice Francesca Capotortiho sestavená pro OSN v roce 1971.
Podle ní je menšinou početně menší, nedominantní skupina občanů příslušného státu, vlastnící nějaké etnické, náboženské nebo lingvistické znaky odlišující je od zbytku populace, která musí projevit náznak společného úsilí o zachování své kultury, tradic, náboženství nebo jazyka.
Podmínky počtu a státní příslušnosti již dnes nejsou většinou považovány za tolik významné.
https://euractiv.cz/section/all/linksdossier/nrodnostn-etnick-meniny-v-eu/
Azor
13. 04. 2025, 21:10A to i při volbách.
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-cesko-a-polsko-omezuji-volebni-prava-cizincu-z-eu-rozhodl-unijni-soud-264826 .
" Bez volebního práva v Lotyšsku i dalších vymožeností EU je v Lotyšsku na 200.000 „neobčanů“."
https://www.parlamentnilisty.cz/arena/rozhovory/Zcela-jiny-pohled-na-Lotyssko-Budete-koukat-co-je-mozne-v-clenske-zemi-EU-561225
Na základě jazyka -
https://www.novinky.cz/clanek/zahranicni-evropa-rusum-v-lotyssku-chodi-prikazy-k-deportaci-40487213
"Výbor OSN doporučil koncem března Loytšsku, aby přezkoumalo svou jazykovou politiku. Experti světové organizace zároveň projevili znepokojení nad statusem "ne-občanů" u části populace této pobaltské země, která neprokázala dostatečnou znalost lotyšského jazyka."
""Orgány této země (Lotyšska) dokazují svými prohlášeními celkovou lhostejnost k právům 'ne-občanů' a zástupců jazykových menšin, stejně jako flagrantní nerespektování mezinárodních závazků v oblasti lidských práv,"
https://www.novinky.cz/clanek/zahranicni-evropa-respektujte-prava-ruske-mensiny-vyzvala-moskva-lotyssko-224491
A jak už jsem vám psal,tak to že odpovídám na vaše žvásty,je proto abych objasnil na základě faktů,
lidem co to tu čtou,aby se dokázali orientovat,jaký je ve skutečnosti svět,ve kterém žijeme.
A mohli si taky udělat obrázek o takových, jako jste vy.A jak jste na tom(ohledě faktů)s vaší inteligencí.
A nevíte tak nic ohledně KOB a pouček z ní.Které využívám.V tomto případě toto -
"Využívat objektivních okolností
k dosahování subjektivního cíle."
Ale nevím, zda vy toto pochopíte.
Jste akorát troll,hrající si na "Inteligenta"
Salut.
Azor
13. 04. 2025, 21:13Czertik.
"Ochrana před diskriminací je stanovena v zakládajících smlouvách Evropské unie. Článek 21 Listiny základních práv EU"
"V r. 2011, bylo 14,6 procenta z 2,2 milionu obyvatel Lotyšska bez státní příslušnosti. V Estonsku byl podíl lidí bez státní příslušnosti 7,5 procenta z celkového počtu 1,3 milionu obyvatel."
"Diskriminaci na základě státní příslušnosti smlouvy Evropské unie (EU) vždy zakazovaly, stejně jako diskriminaci na základě pohlaví v kontextu zaměstnanosti). Další důvody diskriminace byly poprvé uvedeny v Amsterodamské smlouvě v roce 1997.
"Tyto směrnice se vztahují na státní příslušníky zemí mimo EU a na osoby bez státní příslušnosti"
Azor
13. 04. 2025, 21:13https://eur-lex.europa.eu/CS/legal-content/glossary/non-discrimination-the-principle-of.html
Czertik
11. 04. 2025, 23:39kloca
ano, vyrabelo se vice, ale na jine technologicke urovni.
v cem bys radeji jel do valky, ve vysokych poctech techniky z 1943 nebo z malych poctu techiky z 2020, vyrobene stejnym mnozstvim lidi ?
FilipMat
11. 04. 2025, 11:24Vyrabějí rychlostí světla..:grin: Výroba individuálních kusů je stále na úrovni slimáka...
Kdy bude mít AČR alespoň jednu baterii těchhle zázraků? U kterých stojí vojáci venku jako u tažené houfnice, absolutně vystaveni protistřelbě, droům atd...?
Zatím co domácí průmysl produkuje, exportuje skvělé, bojem osvědčené stroje, a navíc je schopen stále inovovat, naše armáda čeká na tuhle předraženou sračku, a čekat bude nadále...
Czertik
11. 04. 2025, 13:28presne, zakazka na cesary mela byt zrusena a koupeny lepsi stoje. ale to by v acr musli sedet lidi kterym na armade a zivote vojaku zalezi misto lidi kerym jde o teply flek a prachy.
FilipMat
11. 04. 2025, 17:49Přesně tak! Měly být koupeny lepší stroje, hlavně stroje jiné koncepce. Zvlášť když domácí průmysl nabízí lepší možnosti... ano někdo by mohl podotknout, že v době vývoje nebyla Dita ani představena, že nikdo memohl tušit jal drony změní povahu bojiště atd... i tak byla u nám nejbližšího národa vyráběna lepší alternativa v podobě Zuzana 2, byla to kudla do zad i pro Slováky, se kterýmy bychom mohly spolupracovat ještě lépe, pokud možno co nejvíce unifikovat výzbroj a techniku.
Co se týče dronů, opravdu mohl málo kdo tušit, že takhle změní pravidla hry... ovšem dělostřelecké souboje jsou staré jako samo dělostřelectvo, a z podstaty věcy... je jasné která koncepce je vhodnější... Francouzům kteří svoji doktrínu stavějí na koloniální mentalitě, kdy jim tyhle krámy stačí na pobíjení nepřátel kteří nemají ani čím odpovědět.
FilipMat
11. 04. 2025, 17:50oprava*v době nákupu
Czertik
11. 04. 2025, 10:36ano, celkova mesicni produkce cesaru roste, ale jak sem v 2024 cetl, tak stale individualni kus ceasara se vyrabi 18 mesicu, ceska dita jen 12 mesicu.
a ukrajinci by chteli vice tatrovackych podvozku pro sve bohdany, ale cesi nestihaji vyrabet tatrovacke podvozky.
Azor
11. 04. 2025, 11:54Czertik.
"a ukrajinci by chteli vice tatrovackych podvozku pro sve bohdany, ale cesi nestihaji vyrabet tatrovacke podvozky."
Zkuste tady na tomto vysvětlit těm,co něco ví o socialistické výrobě(pod vedením KSČ - o Číně ani nemluvě - také pod vedením KSČ)kolik že se vyrábělo těch podvozků tater v té době(tak jako např.traktorů)???
Čím to může být, že v kapitalismu (který dávají za vzor pružnosti)toto nestíhají.
Czertik
11. 04. 2025, 13:34rexik
ano, v socialismu byla tak obrovks vyroba a doknce nadvyroba, ze neexistovaly kilometrove fronty pred obchody, dokonce pred tim nez se otevrely, aby lidi meli sanci si pro sebe neco koupit.
na osobni vozy byly poradniky a cekalo se i 7 let, nez si clovek mohl koupit auto.
ano, ty komunisticke statistiky o tom, kolik se vseho vrabelo zname a pamatujeme, ale taky to, ze spousta veci proste nebyla k sehnani a vyrabeli se i zcela zbytecne a nepochopitelne veci, jako treba voskovany toaletni papir.
ktery se kupoval, protoze zadny jiny nebyl.
rexiku,napis me JAKE ZE TO ZBOZI SI ZA KAPITALISMU NEMUZES KOUPIT?
za sociku jich byly stovky.
Czertik
11. 04. 2025, 13:37rexik
a ano, kapitalismus je skutecne vzor pruznosti.
tady vidis ze zabozrouti dokazalai zvysit vyrobu 6x behem 3 let.
jak ze je to s producti tanku a letadel v rsuku po 3 letech ?
Azor
11. 04. 2025, 18:20Czertik.
"kilometrove fronty pred obchody, dokonce pred tim nez se otevrely, aby lidi meli sanci si pro sebe neco koupit."
Jaké je v tomto článku gró?? Toto??
jak že se tomuto říká?? Whataboutismus?
To už jste mohl napsat o těch černoších v USA. Slábnete,Czertiku,slábnete.
Ale aspoň se tu člověk zasměje.
A co že jste nenapsal to naco bylo ptáno kolik že to bylo kusů 15 000 ročně a proč toto se nedokáže za tohoto systému, kapitalismu.A to neporovnávám západ s Čínou.
" JAKE ZE TO ZBOZI SI ZA KAPITALISMU NEMUZES KOUPIT?"
Jaké??? Zboží které nemají "kurvítka",viz první monopoly na žárovky, aby svítili kratší dobu)kvalitní potraviny.Počet bytů pro většinu lidí.I když toto není svým způsobem zboží,tak i .Rekreace za pár šupů.zdarma kroužky pro děti.Levnou dopravu, atd.
Salut.
Azor
11. 04. 2025, 18:33Czertik.
"a ano, kapitalismus je skutecne vzor pruznosti.
tady vidis ze zabozrouti dokazalai zvysit vyrobu 6x behem 3 let.
jak ze je to s producti tanku a letadel v rsuku po 3 letech ?"
Radši sem dejte celkové počty(za rok) aby si člověk udělal obrázek.
Vy neumíte číst co jsem okopíroval ze slov Ruteho a Cavolliho o něco níže??
To že Rutte škemrá o zastavení bojů a s prosíkem leze po kolenou před Trumpem. Proč asi?? čeho se bojí když ty francouzi vyrábí kolik??????
"Je produkce 70-80ks/rok houfnice Cezare dostatečná proti RF?"
Pro připomenutí -
""Rusko rozšiřuje svou průmyslovou výrobu, otevírá nová výrobní zařízení a přeměňuje komerční linky pro vojenské potřeby. V důsledku toho se očekává, že ruský obranný průmysl letos vyrobí 1 500 tanků, 3 000 obrněných vozidel a 200 balistických a řízených střel Iskander. Pro srovnání, Spojené státy již nevyrábějí žádné nové bojové tanky Bradley a pěchoty 1 rok."
Tak si to nedřív přečtěte.Aby se vám lidi nesmáli.
salut.
Czertik
11. 04. 2025, 23:46rexik
to neni zadny whataboutismus, jaky ty predvadis. to jak za sociku nic nebylo se narosto drzi tematu - toho jak si kecal, ze za sociku byla vysoka produkce.
ale to je pod tvoji rozlisovaci uroven vychlastaneho komunisty.
a kdyz tady tak masturbujes s 15 000 ks rocne, schvalne, kolik se dneska - a klidne dej i 2000 - prodava a prodalo novyhc nakladaku v cr.
at se ti ten tvuj mozecek trosku zavari pri stretu s realitou.
Czertik
11. 04. 2025, 23:48rexik
problem je v tom, ze ani samotni rusove neveri tem cislum"V důsledku toho se očekává, že ruský obranný průmysl letos vyrobí 1 500 tanků, 3 000 obrněných vozidel a 200 balistických a řízených střel Iskander."
cili proto po tobe chci aby si dal dukaz ze skutecne s takovymy cisly operoval a idealne s vysvetlenim jak k nim prisel.
a jak si prisel na to ze frncouzi se boji ? makron dokonce nekolikrat rekl ze kdyz to bude nutne tak francie sama vysle na ukrajinu vojaky ve vetsich poctech.
Azor
12. 04. 2025, 12:22Czertik.
"a kdyz tady tak masturbujes s 15 000 ks rocne, schvalne, kolik se dneska - a klidne dej i 2000 - prodava a prodalo novyhc nakladaku v cr.
at se ti ten tvuj mozecek trosku zavari pri stretu s realitou."
Vy máte výhodu v tom,že se u vás némá co zavařit - vzhledem k tomu,co z vás padá.
" toho jak si kecal, ze za sociku byla vysoka produkce."
Já jsem kecal?? To nebyla realita??
Byla pravda ohledně 15000 kůsů ročně??? nebo to bylo jako dnes, když ty auta(osobní jsou na velkých parkovištích neprodaných?? To těch 15000 dělali na sklad??
Na tomto je vidět jak je kapitalismus "schopný"když nedokáže(i když chtějí politici)vyrobit tolik, jako za socialismu.
A navíc by ani nedokázali(nejsou schopni)i kdyby je vyrobili,takové množství prodat!!! A to díky své "vynikající"politice těch,
co tu řídí.
Salut.
Azor
12. 04. 2025, 12:32Czertik.
"cili proto po tobe chci aby si dal dukaz ze skutecne s takovymy cisly operoval a idealne s vysvetlenim jak k nim prisel."
Jste upozaděný?? Proč toto směřujete na mne???Na to se zeptejte Cavoliho ! ! !
Poslechl jste si ten odkaz z kongresu?
"a jak si prisel na to ze frncouzi se boji ? makron dokonce nekolikrat rekl ze kdyz to bude nutne tak francie sama vysle na ukrajinu vojaky ve vetsich poctech."
Vy jste neviděl jak se z Afriky stahují s ocáskem mezi nohama????
A to chtějí jít na medvěda???
Podle činů poznáte jej.Macron toho už napovídal.
Je na vás, že mu věříte.Nebudete nemile překvapený?? Tak jak v jiných událostech??
Salut.
Czertik
12. 04. 2025, 19:14rexik
dika za dukaz ze nechapes ekonomiku a jak funguje. a i to, ze neumis guglit. takze ty linky co tu psotujes ti musi poslita z moskvy.
kdyz byla za sociku vysoka produkce, tak vysvetli proc se cealo na auta 7 let ? prc casto chybel toaletni papir a jine zbozi denni spotreby ?
ale chapu, na to tvuj mozek nikdy stacit nebude.
no neni ten kapitalismus kouzelny ? dle tebe se v cesku skoro nic nevyrabi a presto se ma naprosta vetsina cechu daleko lepe dnes nez za sociku.
to sou nam paradoxy.
Czertik
12. 04. 2025, 19:16rexik
proc bych se mel ptat cavoliho, kdyz si nedokazal dat dukaz ze ty cisla vubec rekl ???
ses vychlastany nebo co ? proc si munul to ze sem po tobe chtel - opet - cas v onom videu ?
ano, jak vidis tak ano, frantici se chystaji na vypelichaneho medveda.
Azor
12. 04. 2025, 22:20Czertik.
"dika za dukaz ze nechapes ekonomiku a jak funguje. a i to, ze neumis guglit. takze ty linky co tu psotujes ti musi poslita z moskvy."
Je vidět jak je na tom to USA, ohledně ekonomiky,těm to jde co???Dluhy určitě.!!!!!To taková Čína pod vedením KSČ to neumí co???? Přebytek 3 biliony.
A ty odkazy jaká že je "demokracie" v evropě,mě posílá Vance.
"kdyz byla za sociku vysoka produkce, tak vysvetli proc se cealo na auta 7 let ? prc casto chybel toaletni papir a jine zbozi denni spotreby ?
ale chapu, na to tvuj mozek nikdy stacit nebude."
Nebyla snad řeč o počtu vyrobených tater za rok??? Můžete přidat(když už nevíte jak dál)to mlácení černochů.
Jak že se říká odklánění od tématu???? U vás stále kvoká a stále kvoká.
Jinak na to vaše téma(jak se tady mají lidi "dobře") jsem vám už odpověděl v jiném článku.
Nějak zapomínáte.nechtělo by to ginko bilobu????
Nebo u vás řádí ten západní němec???
Azor
12. 04. 2025, 22:24Czertik.
"proc bych se mel ptat cavoliho, kdyz si nedokazal dat dukaz ze ty cisla vubec rekl ???"
Pokud nemáte mentální schopnosti si poslechnout odkaz,tak i kdybych vám dal ješte ten čas,tak by jste stejně nepochpopil(díky vašemu mentálnímu stavu)to co vlastně říká,když nevíte co to důkaz vlastně je.
Salut.
Kojak
11. 04. 2025, 12:04Otázka:
- Je produkce 70-80ks/rok houfnice Cezare dostatečná proti RF?
- nestíháme vyrábět ani podvozly Tatra pro UA a co pro AČR?
To jsou jen střípky toho, co vlastně západ neumí. Ale co umí skvěle, je bubnovat do války proti velmoci.
Slavoslav
11. 04. 2025, 12:23a kolkoze hufnic vyrobi rusak rocne ked je 80ks od jedneho z mnoha EU vyrobcov pre teba malo?
Azor
11. 04. 2025, 13:05Slavoslav.
"a kolkoze hufnic vyrobi rusak rocne ked je 80ks od jedneho z mnoha EU vyrobcov pre teba malo?!
Málo? !
Co se dá odvodit z tohoto prohlášení??
"Nový generální tajemník Severoatlantické aliance Mark Rutte (do úřadu nastoupil 1. října 2024) odhalil 5. dubna v rozhovoru pro televizní stanici CBS strašlivé tajemství: země NATO dohromady vyprodukují čtyřikrát méně munice ročně než Rusko. Zopakoval také: množství munice, které všechny země bloku vyrobí za rok, Rusko vyrobí za tři měsíce. Připustil, že pokud se členské země NATO omezí na vojenské výdaje ve výši dvou procent HDP, nebudou se schopny účinně chránit před „říší zla“. A podporu zemí NATO Ukrajině (se zbraněmi a střelivem) zhodnotil jako neuváženou. A dokonce poděkoval 47. prezidentovi USA Trumpovi za přijetí opatření, aby se dostal z „ukrajinské patové situace“. "Musíme zastavit boje a jsem mu za to vděčný," řekl M. Rutte.
(kapitulace???)
Zhruba ve stejnou dobu a ve stejném duchu na toto téma hovořil vrchní velitel spojeneckých sil NATO v Evropě generál Christopher Cavoli. dubna na slyšení před příslušným výborem Senátu USA se znepokojením poznamenal , že Rusko rychle zvyšuje svou vojenskou sílu: „Ruské ozbrojené síly zvyšují svůj počet rychleji, než většina analytiků očekávala... Rusko nejen zvyšuje svůj personál, ale také nahrazuje vojenskou techniku a munici bezprecedentním tempem.“ Generálův projev byl naplněn figurami, které měly rozptýlit dříve existující iluze o absolutní vojenské převaze bloku NATO nad Ruskem. Zde je úryvek z jeho projevu: "Rusko rozšiřuje svou průmyslovou výrobu, otevírá nová výrobní zařízení a přeměňuje komerční linky pro vojenské potřeby. V důsledku toho se očekává, že ruský obranný průmysl letos vyrobí 1 500 tanků, 3 000 obrněných vozidel a 200 balistických a řízených střel Iskander. Pro srovnání, Spojené státy již nevyrábějí žádné nové bojové tanky Bradley a pěchoty 1 rok." Christopher Cavoli poznamenal, že i Spojené státy za Ruskem v řadě oblastí zaostávají. Co tedy můžeme říci o evropských členech NATO?
Salut.
Slavoslav
11. 04. 2025, 13:10haf
medzitym rusacke sklady kde to podobne dopadlo aj s tymi na municiu a do vyrobeneho mnzostva si rataju aj reaktivaciu ulozeneho srotu vdaka ktoremu vyrabali mesacnu krajinu
https://united24media.com/latest-news/satellite-images-reveal-russia-emptying-soviet-era-tank-depots-amid-heavy-losses-4517
Czertik
11. 04. 2025, 13:40kojak
produkde cesaru nemusi vypadat moc, ale co je podtsatne staci pro navysovani stavu jak armad nato, tak i na zvysovani stavu na ukrajine.
rusko nedokaze an nahrazovat ztaty cehokoliv, natoz aby zvysovaly stavy.
tak kdo je na om hure ?
a ano, zapad skutecne dela dobre ze bubnuje do valky proti rusku, protoze rusko rozpoutalo nejvetsi valku od konce druhe svetove.a o nejen v evrope.
Czertik
11. 04. 2025, 13:47rexik
a byly by prime linky na to co pises ? protoze vime ze kolikrat to co pises a realita se lisi.
to, ze rusko produkuje vice munice je jedna vec, druha je to, ze ruske jednotky cim dal vic spolehaji na severorejske koksany.
a skutecne, ma pravdu, 2% hdp sou pro armadu, pokud ma vest vesti valku skutecne malo. vzdyt rusko samotne dava kolik 6% hdp na valku ? nebo uz vic ?
a ty figury ze rusko ma vyrobit 1500 tanku apod...z kama mas ten blabol ? vzdyt 1500 tanku rocne nemeli rusove nikdy, a to dokonce ani po invazi, kdy potreby pro nove tanky byly maximalni a rusove meli recyklovatelnou techniku ze skaldu z dob sssr.
a v dnesnich skladech z dob sssr uz prakticky neni zadna pouzitelna technika.
Slavoslav
11. 04. 2025, 14:04czertik
lenze rusak si vyrobu tej municie ratal tak ako vyrobu "novych" tankov. Vytiahnut zo skladu, nejak zreparovat a odskrtnut ako vyprodukovany kus
cokel zrejme ani netusi, ze jedinym od nuly vyrabanym tankom v rusakove je T-90M a tych vyrobia podla odhadov od 130 do 300ks rocne kde sa vacsina zdrojov priklana k tej dolnej hranici
Azor
11. 04. 2025, 18:55Czertik.
"a byly by prime linky na to co pises ? protoze vime ze kolikrat to co pises a realita se lisi."
Google není????
https://www.cbsnews.com/news/transcript-nato-secretary-general-mark-rutte-face-the-nation-margaret-brennan-06-04-2025/
https://www.youtube.com/watch?v=TxK3Glw7_5E
"to, ze rusko produkuje vice munice je jedna vec, druha je to, ze ruske jednotky cim dal vic spolehaji na severorejske koksany."
Jo,jo,tak jak se SSSR spolehali na generály Mráze a Bláta,co???
Azor
11. 04. 2025, 18:59Slavoslav.
"a do vyrobeneho mnzostva si rataju aj reaktivaciu ulozeneho srotu"
Co toto? -
Na frontě nepoužitelné. Ukrajinští vojáci kritizují nejmodernější zbraně z Německa
https://www.novinky.cz/clanek/valka-na-ukrajine-na-fronte-nepouzitelne-ukrajinsti-vojaci-kritizuji-nejmodernejsi-zbrane-z-nemecka-40517102#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=novinky.sznhp.box&source=hp&seq_no=1&utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz
Slavoslav
11. 04. 2025, 19:42toto cokle je acohentizmus o ktorom si dnes tvrdil, ze ho nepouzivas. Ale maloco si tak dokaze z huby rit spravit ako rusacky cokel takze ma to neprekvapuje
Azor
11. 04. 2025, 20:05Slavoslav.
"toto cokle je acohentizmus o ktorom si dnes tvrdil, ze ho nepouzivas"
Nechte to na lidech, zda to vidí jako vy.
Někdo tomu říká porovnání.
Ale co vy o tom můžete vědět,když jste stále sláb(v přemýšlení) z té vaší nemoci "rusophobia paranoia".
Možná že by to chtělo si trochu odpočinout a pak až něco napsat.Takhle je pak výsledek - stále kvoká,stále kvoká.
Salut.
Slavoslav
11. 04. 2025, 20:11vidis cokle je to zabavne ked o premyslani blaboce niekto kto veri na 1500 novych rudackych rankov a 200t t ocele co sa zahadne steatila
Azor
11. 04. 2025, 23:49Slavoslav.
Už jste trapný(něco nového by to chtělo)ohledně počtu tanků či ocele.
To vyčítejte těm odkazům,u mne pláčete nad špatným hrobem.
Polepšete se a učte se.
Salut.
Czertik
11. 04. 2025, 23:55rexik
jak sem si myslel, NIKDE v tom prvnim linku co si linkoval ony cisla o reuske technice napsana nebyla, cili jsi prokazany lhar.
a ano, je historicky dokazano ze generalove mraz a blato rusku nekolikrat zahranily prdel a pomohly.
i toho napoleona o kterem tu castu masturbujes zastavil hlavne general zima a ne rusti vojaci.
u toho videa - jaky to ma byt cas ? ten si neudal a pres 2 hod sledovat jen kvuli tobe nebudu.
Czertik
12. 04. 2025, 00:04rexik
a od kdy ty uznavas server novinky.cz ?
zajimave ze jim neveris kdyz psaly o zlocinech rusu na ukrajine, ci jine negativni veci o rusku/sssr.
a co nam krome bombasickeho nadpisu rekl samotny clanek ? vyjma kritiky pzh2000 je to o tom, ze opravy ci naboje/strely sou drahe a ne ze byly problemy s kvalitou.
Slavoslav
12. 04. 2025, 05:13cokle
ano, toto sme si uz vyjasnili, ze si tupec co uveri kazdej blbosti, lebo da nad nou nedokaze ani trochu zamyslieť
Azor
12. 04. 2025, 12:41Czertik.
"jak sem si myslel, NIKDE v tom prvnim linku co si linkoval ony cisla o reuske technice napsana nebyla, cili jsi prokazany lhar."
To že neumíte číst,tak co já s tím??? Rute mluvil o munici !!!!
A že se vám nechce shlédnou Cavoliho,tak co já s tím??
Nejdřív nevěříte,pak to chcete najít a pak si to nechcete poslechnout.Nechcete být voděný za ručičku??A to by nebylo kvůli mě, ale kvůli vám.Aby jste pak nebyl (tak jako už vícekrát)nemile překvapen.
Salut.
Azor
12. 04. 2025, 12:46Czertik.
"a od kdy ty uznavas server novinky.cz ?"
Pokud chcete být objektivní,tak musí člověk porovnávat ze všech zdrojů.Novinky nevyjímaje.
A v tomto nikdo nic nerozporoval.
"zajimave ze jim neveris kdyz psaly o zlocinech rusu na ukrajine, ci jine negativni veci o rusku/sssr."
Ale v takových to věcech, to bylo rozporováno a tak se musí zhlédnout i druhou stranu, mající jiný názor,než Např.Novinky.
HS
11. 04. 2025, 09:45Pro mě zůstanou Caesary navždy pošpiněné faktem, že Francouze vybrali za vlády Babiše, který v té době už mohl vědět, že jej ve Francii čeká daňový průšvih, Pandora papers prosákly rok poté. Nyní tento expert horuje vhvíli pro Patriot místo F-35, aby plynule přešel na zájem o Rafale... za rok premiérem
Czertik
11. 04. 2025, 10:39vnechal si par bonbonku, franctici zvysili cenu cesaru o 60% par mesicu po podpisu smlouvy a cesi to zkousli bez protestu, bez zruseni zakazky a novem vyerovem rizeni kde cena byla jeden z hlavnich faktoru.
a mas pravdu, babisovy vojenske nakupy sou mineny hlavne na podporu jeho soukromeho byznisu.
a ze bude premierem ? no kdyz sou cesi blbi ze chteji agenta stb, dobre jim tak.
Kojak
11. 04. 2025, 11:55Tak jednoho už máme na hradě a s tím problém nemáte. Strašně mě baví ta "konzistence" názorů ...
Na co nám jsou francouzské Cezary? Proč stát neinvestuje do českých zbrojovek? Proč jsou soukromé a nikoliv státní atd atd atd ....
Asi vám uniklo, že žádná z těchto vlád nemá zájem nechat peníze doma, i když to umíme a ano, zbraně rozhodně umíme!
Hezký den.
Azor
11. 04. 2025, 11:56Czertik.
"a ze bude premierem ? no kdyz sou cesi blbi ze chteji agenta stb, dobre jim tak."
Jo,jo - a kdo že to je na hradě???
HS
11. 04. 2025, 12:07Clovek, ktereho nemate radi, ale ktery vetsinu zivota pracoval jako vojak, budoval nase dobre renome u spojencu, nezbohatl kazdy rok o miliardy, vyrvane z rukou tech, ktery je vybudovali (ale neumeli se ubranit pred mafianem se 100x vetsi kupni silou), ktery se chova jako statnik doma i v zahranici, nechlasta, nefetuje, nevodi si o generaci mladsi barbie, nemluvi jak vidlak a ktery ani v urade nebohatne z verejnych penez a dotaci, na nikoho nezaklekava a nevybira si bezpaterni podrizene, kteri przni politiku zvanenim, tiktokovanim a obstrukcema. Proc se ptate?
Azor
11. 04. 2025, 13:10HS.
Kdo se tady zastává toho druhého??? Oby se můžou chytnout za ruce,viz co udělal po těch Vrběticích.Jen sprosté obvinění které nikdy(nejsou důkazy)nepříjde před soud.
Co presumpce neviny??? Jste demokrat???
Czertik
11. 04. 2025, 13:52kojak
na to, jak statni podniky sou ve vetsine pripadu jen cerna dira na penize se staci podivat na statni vop.
jake ze to mel zakazky a zisky za poslednich 20 let ?
jak rostla jeho vyroba a zisky po invazi ve 22 ?
srovnej to se soukromymy zbrojari a mozna neco pochopis, byt s tim svojim komunistickym mmozeckem ne.
a co se tyka prezidenta pavla, tak ten svoji minulost nikdy nepopiral, jen ji vysvetloval, narozdil od agenta burese.
Kojak
11. 04. 2025, 11:58Letoun stealth je už z principu útočnou zbraní. Jeho nákup pro AČR je naprostým nesmyslem a to ani neberu v potaz jeho problémy.
Nákup Rafale?? Tak my jsme se strašně zbavili MiGů-29 předčasně jen proto, že drahé a že dva motory ... a nyní chceme zpět Rafale? Budou mít jako lvnější provoz? Osobně, myslím, že Gripeny umíme, myslím, že pro potřeby státu jsou společně s Alcami dostatečnou oporou naší malé země. Jen ten počet by měl být tak aspon jak mají Madaři ... 40-50ks ne 12ks.
Systémy PVO jsou oproti tomu ryze obranné, zde není pochyb o správnosti nákupu.
HS
11. 04. 2025, 12:17Kazda zbran je soucasne utocna i obranna. Zalezi na pouziti, prostredi a na spolupracujici technice. Pokud obsadite cizi uzemi, zakopete se tam a za sebe date vsechny obranne zbranove systemy, je to obrana? Ne, je to operacni pauza:sweat_smile: Pokud jede PVO s obrnenci, podporuje v utoku. Pokud manevrujicim tankem branite zakopane linie, je obranou. F-35 je toho nejlepsim prikladem. Je to prepadovy stihac, dalkovy bombarder, takticky nosic jadernych strel ale i AWACS, pruzkumnik, rusicka, retranslacni stanice, letajici PVO... S poctem strel a bomb, co porizujeme, nas nikdo z utocnych ambici podezirat nebude... Jinak Gripen E/F by pro nas byl mnohem lepsi volbou, naklady na letove hodiny nam sezerou zbytek prostredku na armadu.
Czertik
11. 04. 2025, 14:04kojak
ano F35 je utocny letoun a proto je je ho extremne potreba.
jeden z duvodu proc ruslke letectvo tak katastrafolane selhalo na ukrajine a stale selhava je proto ze rusko nema letoun co by byl obdoba f35.
a ano, ac je to pro tebe nepohopitelne, tak skutecne dvoumotorovy rafaele ma daleko levneji provoz nez mig29.
pokud se to srovna s provoznimi naklady slovenskych migu29 tak rafale maji polovicni naklady na provoz.
a gripeny pro acr provozne byly velmi drahe. proc misli ze nam je chteji svedova davat zadarmo ? protoze acr je uz plne zapaltila v cene servisu.
Czertik
11. 04. 2025, 14:06hs
pri pouziti stejne metody na letovou hodinu jako u f35 tam maji gripeny dokonce drazsi letovou hodinu.
Kojak
11. 04. 2025, 21:45My se chystáme útočit? To je mi novinka ...
Konflikt na UA je diametrálně odlišný kvůli masívnímu užití dronů, které nezná ani jedna strana. Hovořit o "katastrofálním" selhávání a přitom si nevšimnout jak se tímto hendikepem vyrovnali je zase trochu propaganda.
Žádný F-35 by rusům nedla onu výhodu, ten "game changer" a vy to víte ... ale Ukrajina. Tím bych to ukončil.
Levnější provoz jako MiG-29? No nejsem odborník a tato data asi nebudou příliš free. Ale Gripen má stále 1 motor tedy už z principu bude levnější. Máme na to připraveno a hlavně vycvičeno vojsko. Ale chápu, že byznyz je byznys. Zkuste si dohledat, kolik že strojů mělo mít Turecko a kolik že jich nakonec koupí PL a CZ. Oba víme, že cena F-35 je stanovena dle výrobní série která čítá jistý počet obj. strojů. Počty nelze měnit směrem dolů...
Czertik
12. 04. 2025, 00:11kojak
jde videt ze neumis premyslet, drony se masivne pouzivaji, protoze letectvo selhalo na obou stranah, obe strany velmi nerady posilaji letadla na nepratelskou stranu fronty. hadej proc.
takze ano, f35 by byl game changer.
a kdyz podle tebe rusle letectvo katastrofalne neselhalo, tak jak by si popsal ruske vykony letectva od zacatku valky do dneska ?
co se taka migu 29 pro slovesnko, tak letova hodina stala 75 000 usd, ano 75 000, vice nez "nejdrazsi letoun sveta na provoz f35" jak sposta amateru rads pise.
neveris ? zjisti si to sam, navod.
zjisti si kolik platili slovaci roce za servis migu 29. pak to vydel poctem celkove odletanych hdin na migu 29 a dej sem numero co ti vyjde.
ano, gripen z principu bude levnejsi na provoz nez mig29, ale to neznamena ze gripen bude levnejsi na prooz nez f35.
a turecko nebude mit zadny f35, hadej proc. a polaci jich koupi vic protoze maji vetsi potrebu a sou blize rusku.
Slavoslav
11. 04. 2025, 08:18Som zastancom takychto lahkych kolesovych hufnic proti napriklad Zuzanam. Ale idal pre mna by bola podobna hufnica vybavena automatom na 5 az 10 ran ktore mozno na klude pripravit, na palebnej pozicii nasledne rychlo vystrielat bez toho, aby posadka opustila pancierovanu kabinu a okamzite zmenit poziciu kde zas na klude doplni zasobnik automatu
Czertik
11. 04. 2025, 10:42maji cesary pancerovanou kabinu ? co vim, tak nejen ty ceske ji nemaji a pritom pancdrovana kabina se na ukrajine ukazala jako extremne dulezita.
Slavoslav
11. 04. 2025, 11:00na Tatrovackom podvozku je to ako optional, neviem co si objednala CR
Slavoslav
11. 04. 2025, 11:27na druhej strane pocas strelby je osadka mimo kabinu takze tak. preto by som tam ako nutnost pre modernu armadu videl automat co dokaze pokryt jeden palebny prepad, aby posadka musela von len v pripadne dlhsie trvajucej palby
Kojak
11. 04. 2025, 12:02zbraně se dá posadit na jakýkoliv podovzek ... pochopitelně i armáda by měly mítzájem mít sjednocené podvozky, motory apod... ono to pak servisovat není taky sranda. To se vidí na ukrajině, kde je směska všeho, tzv. "co dům/stát dal"
Czertik
11. 04. 2025, 14:10slavoslav
a prave proto pro acr by daleko vetsi smysl meli ceske dity, ktere nejen ze meli pancerovanou kabinu v zakladu, ale taky osadka nikdy nemusela opustit bezpeci pancerovane kabiny.
jenze hlavnim kriteriem pro acr byla cena a proto se ani ty pancerovane kabiny u cesaru neobjednaly.
Kojak
11. 04. 2025, 12:00No ale tak z Cezara se střílí z venku ... proto jsem příliš nepochopil, proč dělat krok zpět po houfnicích Zuzana, Dana ...
Slavoslav
11. 04. 2025, 12:24preto hovorim o automate aj pre takuto lahku hufnicu. EVA, alebo BIA je za mna ideal co sa tyka koncepcie