URAL 375D: Sovětský obr v těžkém terénu
URAL 375D je sovětský 4,5 tunový nákladní automobil s pohonem 6x6, vyvinutý v Uralském automobilovém závodě roku 1961.Toto vozidlo nahrazovalo starší nákladní automobil ZIL-157 a po čase byl sám nahrazen novějším vozidlem URAL-4320. Jeho podvozek se stal základem např. pro známý raketomet BM-21 Grad.
Video: Sovětské nákladní vozidlo URAL 375 v akci / YouTube
Prvním předchůdcem vozidla URAL 375D byl NAMI-020, vyvíjený specialisty z firmy NAMI (rusky Centraľnyj naučno-issledovateľnyj avtomobiľnyj i avtomotornyj institut). Vozidlo bylo představeno v roce 1955. Mělo pohon 6x6, používalo benzínový osmiválcový motor s výkonem 180 koní. Vozidlo mělo trvale zapnutý pohon přední nápravy a zadní náprava mohla být vypnuta a zapnuta. I navzdory technickým nedostatkům bylo nařízeno pokračovat ve vývoji, neboť v zkouškách porazil konkurenční vozy GAZ-63 a ZiS-151.
Foto: URAL 375D | Uralaz / Wikimedia Commons / CC BY 3.0
V květnu 1958 byl veřejnosti představen nový, upravený NAMI-020, který dostal označení URAL 375. Nové vozidlo mělo oproti staršímu prototypu jiné umístění motoru, chladiče, blatníky a odlišnou konstrukci kabiny a řízení. Zkoušky vozidla proběhly v dubnu 1959. Byly testovány dvě verze – URAL 375 a URAL 375T. První prototyp měl nosnost 4 500 kg a druhý 5 000 kg. Vozidla měla být určena pro armádu, proto začal paralelně vývoj Ural-377 pro civilní účely.
Nejvíce vyráběným modelem se stal URAL 375D. Vzniklo několik verzí pro různá klimatická pásma, jakými byly například URAL 375Ju pro tropické pásmo a URAL 377K pro Arktidu.
Foto: Vozidlo URAL 375D má vynikající průchodivost terénem | Militarna Pasja / CC BY-SA
Hlavní nevýhodou vozidla bylo použití benzinového motoru s velkou spotřebou paliva. V roce 1973 se proto objevil nový automobil URAL-4320 s dieselovým motorem. Výroba vozu URAL 375DM, modernizované verze vozu URAL-375D, probíhala až do roku 1991.
Technické parametry vozidla URAL 375D:
Max. rychlost: 75 km / hod
Délka: 7,35 m
Šířka: 2,69 m
Výška: 2,98 m
Rozvor: 3,53 m / 1,4 m ( 2. a 3. nápravou )
Rozchod: 2 m
Světlá výška: 0,4 m
Pohotovostní hmostnost: 8 t
Nostnost: 5 t
Přípojná hmostnost: 10 t
Poloměr otáčení: 10,8 m
Brodivost: 1 m
Dojezd: 600 km / 750 km ( terén / silnice )
Motor: ZiL-375
Specifikace zážehový, čtyřtaktní osmiválec, vodou chlazený
Počet válců 8
Objem válců 7 l
Zdroj: zelenysport.cz, Wikipedie
Komentáře
Bak
01. 07. 2021, 18:18Jezdil jsem s ním služebně po český republice ve VÚ 3330 Rožmitál.najezdil asi za 2 r asi tak 10 tis km. měl jsem tam nástavbu pro údržbu, kontroly raket... Jsem se něco najezdil s kpt. krejčířem. Byl to docela dobrej člověk, kde je mu konec? Zdravím ho na dálku. Dodnes si pamatuju SPZ 287-43-68. Z vojny jsem šel 1990.
booch
29. 06. 2021, 21:36Ural 375 D v naftě v běžném terénu 45l s přívěsem, po silnici 38. S benzínem se to vůbec nedalo srovnávat. A projel opravdu hodně. Benzíny byly neštěstí - vysoká spotřeba, manťoši s tim jezdili opravdu za 100 (norma byla 85) a komplikovaná elektrika, prostě auto za trest. Vůbec jsme nevěřili že to bouchá jedna fabrika