EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Americké jednotky opouští Bagrám, česká základna Vyroubal padla do rukou Tálibánu

 09. 07. 2021      kategorie: Události      36 komentářů

Americké jednotky se stahují z Afghánistánu, a tak i největší letecká základna Bagrám zeje prázdnotou. Okamžitě po stažení posledních vojáků začalo na základně rabování zanechaného vybavení. Absenci armády USA využil Tálibán, který se začal k základně přibližovat. Bagrám má nyní v rukách afghánská armáda. Velké množství afghánských vojáků však ze strachu z Tálibánu prchlo přes hranice.

obr_01Foto: Letecká základna Bagrám byla svého času největší letecká základna, pobývaly zde desítky tisíc vojáků | Staff Sgt. Craig Seals / Wikimedia Commons / Public domain

Američané opustili Bagrám v pátek 2. července ve 3 hodiny ráno místního času. Pouhých 20 minut na to zhasnuly světla a na základně vypuklo rabování. USA ponechalo na místě velké množství potravin, zdravotnického vybavení, vozidel, lehkých zbraní a mnoho dalšího. Nemalá část těchto věcí se tak objevila v nedalekých zastavárnách a na tržištích. Na základně zůstalo uvězněno více než 5 tisíc vězňů. Někteří z vězňů jsou vysocí důstojníci Tálibánu a Al-Káidy. 

Základnu převzala afghánská armáda v čele s generálem Asadulláh Kohistání. Ten si stěžoval, že vojáci USA odešli, aniž by to bylo někomu sděleno. Okamžitě po opuštění posledních jednotek USA se dal Tálibán do pohybu. Již nyní se pohybuje v okolních vesnicích nedaleko Bagrámu. Několik zemí se uchýlilo k uzavření svých konzulátů, jedním z takových států je například Německo.

Již v neděli se více než 1000 afghánských vojáku ze strachu z Tálibánu stáhlo za hranice Tádžikistánu. Vznikly tím obavy, zda bude vůbec afghánská armáda schopna postupující Tálibán zastavit. Američané poskytli afghánským jednotkám vybavení a výcvik, ale možná to nebude na postupující jednotky Talibánu stačit. Do Tádžikistánu se stáhly další afghánské jednotky už i dříve, jen v menším množství než v neděli. 

Tálibán obsadil i camp Vyroubal, ve kterém dříve působili čeští vojáci. I zde dostali základnu na starost afghánští vojáci. Talibán vyzval místní vojáky, aby se vzdali a slíbil jim bezpečnou cestu domů. Afghánští vojáci složili zbraně a předali tak základnu bojovníkům Tálibánu.

Na základně Vyroubal dříve figurovali i čeští vojáci, a to zejména v letech 2010–2014. Cvičili zde afghánské jednotky. V roce 2011 při explozi nastražené výbušniny pod autem zahynul rotmistr Robert Vyroubal, podle něhož byla základna následně pojmenována.

Zdroj: edition.cnn.com

Komentáře

Tomáš

12. 07. 2021, 15:59

Historický vzato, bude Afghánistán ve vzpomínkách jako Piava za velke války a nejlepší se Signum laudis. Jak jsem četl v jednom abiturientskem almanachu, jak toto vyznamenání ziskal jeden c. ak. důstojník. Zůstanou záznamy v starém videnskem Kriegsarchivu a archivu AČR v Praze a ne v Trnave na Slovensku, j ak se stalo po rozpadu ČSSR.

Czert

12. 07. 2021, 14:24

A ano, sem cech.

Czert

12. 07. 2021, 14:23

Mark
Chces si hrat na znalosti? Ok, napis sem vsechny slovanske narody v evrope, pak germanske pod, bez toho aby ses kamkoliv dival.

Divil by ses kolik lidi na zapade pocita cechy mezi germany a ne slovany, kvuli tomu jak dlouho jim germani vladly.
Proste tak zjednodusi si to, ze vsate risi rimske, naroda nemeckeho, musely byt jenom germani.

A co jako ze mam averzi vuci obamovi a bidenovi? Marxismus - wokenismus povazuji za toxickou ideologii.

Mark

12. 07. 2021, 12:18

czert

Mohu mít na tebe osobní otázku ?
Jsi Čech ? Podle tvého stylu asi ne . (Nemyslím to ve zlém )
Trochu to usuzují z tvé averze k Obamovi , Bidenovi a jak se k ním vyjadřuješ . Už i to ,že jsi překvapený , že Rumuni nejsou Slované . Že to nevíš ,jsem z toho taky překvapený .

Czert

12. 07. 2021, 10:50

Hertl
Je jasne ze white guilt je nesmysl, ale to neznamena, ze to neni na zapade extremne popularni.
A je jedno, jestli se oznacuje za wokenism, neomarxism, marxism ci neco jineho. Smysl je stejny, jde o toxickou ideologii dostat k moci sve apostoly a kazatele. S cilem rozdelit spolecnost aby se lepe vladlo.

Co se tyka rumunu, tak to si me prekvapil ze se nepocitaji mezi slovany, myslel sem ze  balkan sou slovani a vyjma reku, turku a madaru.
Prave diky onomu vychdnimu krestanstvi, ktere mas na balkane a v rusku, jinde moc ne.
O balkan se moc nezajimam,
tak se muzu mylit.

Petr Hertel / ČERT

11. 07. 2021, 14:08

Czert: ----- Jen stručně... Když píšeš o nějaké té "White Guilt", tak hlavně kdybychom to vzali tak nějak úplně globálně, tak mi to přijde jako nějaká úplně normální stupidita, nevzdělanost apod. Ale jo, tak nějak běžně se to spojuje s nějakým "neomarxismem" (zase tak nastudováno to nemám)... -------- A jen poznámka, jak jmenuješ nížeji ty "Poláky, Rumuny, Jugoslávce"... Zrovna ale Rumuni ke Slovanům řazeni nebývají (jejich jazyk patří k románským jazykům, jako francouzština, italština, španělština, portugalština atd.)... U těhle národů v Evropě je příznačné, že za takový jejich prvotní základ se obvykle považuje nějaké místní starověké etnikum (v Rumunsku to byli Dákové), které bylo zlatinizováno Římany. Ale na druhou stranu, zase třeba už i ten jazyk může napovídat, že ke Slovanům mít tak daleko nemusí, a nehledě na to, kdybychom to vzali z nějakého kulturně-náboženského základu, že to jsou východní křesťané (i když zase to je prvek nejprvotněji řecký, nikoliv slovanský)...

czert

11. 07. 2021, 12:26

Martin
Taliban nikdy nebude jednat v zajmu usa, maximalne v zsjmu vojensko prumysloveho komplexu, resp jeho casti.

Martin23

11. 07. 2021, 07:53

V Afganistánu přebírají moc ti, se kterými se USA dohodly.

Nejde o to, jestli je Talibán teroristickou organizací.
Jde o to, zda jsou ochotni jednat v US zájmu, A to s ohledem na dohodu evidentně ano.

Boj USA s terorismem není boj proti terorismu, ale dostat je na svou stranu.

czert

11. 07. 2021, 02:17

Neomarxistum se zacalo velmi dobre darit za obamy, to byl takovy tichy lenin, obama dostal svoje marxisty vsude do armady, policie, soudnictvo i tajnych sluzeb, ale tak ze si toho vetsina lidi nevsimla. To, jak moc to byly marxisticti agenti se ukazuje az v posledni dobe, kdy sou naplno aktivovani za bidena.
Biden,-resp jeho loutkari - to uz je takovy polistalin, plne zneuziva vykone moci k protlaceni sve agendy a uz ani neskyva ze marxiste ovladaji temer vse a media pro ne pracuji. A je jedno jestli z presvedceni nebo pro prachy.

czert

11. 07. 2021, 02:09

Hertl
To jak narazis na to sebemrskactvi u zapadu, ano tam je velmi popularni tzv white guilt absolutne za vsechno, i spatne pocasi a samozrejme i crt, ale obpji jde nazvat jedoduse neimarxismus.
S jedinim cilem, ziskat moc pro sve apostoly.

czert

11. 07. 2021, 02:05

A rozeber, proc cesi nemaji blizko ke slovanum ? Cim se tolik lisi myslenim rekneme od polaku, rumunu, jugoslavcu ?

czert

11. 07. 2021, 02:02

Tarch
Mas pravdu v tom ze cesi neprisli do liduprazdne zeme, oni vytlacili nemce do nemecka a oni frantiky z nemecka do francie.

A prave ze genetika dokazuje, ze k miseni dochazelo vrazdami, loupenim a znasilnovanim.
Kdyby k nemu dochazelo normalnim zpusobem, tak by se nemohl germansky gen byskytovat ve vyznamejsi mire tam, kde nikdo nemluvil nemecky.
Navic pokud si prectes studie co se tim hloubeji zabivaji, ti na predanych genech vysvetli proc ony geney potvrzuji vrazsici a loupici teorii a ne normalni miseni.
Ale uznsvam, tyhle clanky sou vzacnejsi nez ty bezne, divejte cesi maji tolik germanskych genu, cili by meli pomalu zadat aby jim nemci vladli.

Petr Hertel / ČERT

10. 07. 2021, 17:48

Jen se omlouvám, tam dole s těmi Afghánci jsem měl napsat Karel3, ne 4...

Petr Hertel / ČERT

10. 07. 2021, 17:44

Já jen, když už se to tady zvrhlo od té nejaktuálnější situace v Afghánistánu k naší vlastní identitě, tak nevím, možná jsem to tu už někdy uváděl, ale jak tady Karel3 připomíná toho K. Havlíčka Borovského... On totiž tím svým známým výrokem "Zkrátka s hrdostí národní vždy řeknu...", snad ani a priori nezpochybňoval, že Češi patří (tak jazykem přece nesporně, že) mezi nějakou širší slovanskou skupinu, ale že prostě by si na tom nijak nezakládal, nezdůrazňoval, že důležitější je ta stránka ryze skutečně národní, a tj., že je Čech... ------- Dnes je třeba u nás asi více než panslavismus módní nějaké panevropanství. A jako z vlastního subjektivního pohledu, osobně bych klidně toho Karla Havlíčka Borovského parafrázoval a řekl: "Zkrátka s hrdostí národní vždy řeknu - jsem Čech; nikdy Evropan." A jakože důvody k tomu také jsou... Tím samozřejmě nepopírám, že patříme také mezi evropské národy, ale zvlášť třeba dneska, kdy je na Západě módní nějaké sebemrskačství za nějaké historické zločiny, tak copak jsme my  (naši předkové) např. sháněli nějaké černochy v Africe a odváželi je do Ameriky, že...(???) ------------ A jinak, abychom se aspoň trošičku přiblížili k tématu článku výše, Afghánci nejsou Arabové... (jak taky naráží Karel4). Oni nejsou etnicky homogenní, třeba ti většinoví Paštuni jsou jazykově asi docela blízcí Íráncům (Peršanům), některá etnika (když povážíme, že tam žije i uzbecká komunita) jsou turkotatarská, ale Arabové ne... A to i když, kromě toho, že jde samozřejmě o muslimy, píší taky arabským písmem.

Jan Hus

10. 07. 2021, 15:50

genom neurčuje chváni ani kulturu. v tehle diskuzi to nerozlousknem. kazdopadně s němci máme vic rozdílů než společného. jinak by jsme byly davno taky němci. zato s rakušáky máme hodně společneho. Němci jsou ovce potřebují zelenou aby přešli ulici a že jede kamión? To nevadí jdu přece na zelenou. Češi oproti tomu jsou individua s vlastní hlavou, dobry je červena rozhlidnu se nic nejede tak jdu. Proto taky němci zakusily co zakusily protože nemyslí jsou stado. Je jedno jestli mají nenávidět a plynovat všechny židy, nebo milovat a sloužit všem migrantům. Zkratka je to vůle vlady tak to udělám. Navic němci jsou nachylní k filosofovaní vymysleli nacismus, komunismus, marxismus, tvrdě jedou enviromentalismus, gender atd. němci a češi si nejsou podobní.

Tarch

10. 07. 2021, 15:30

Czert: Jsi vedle jak ta jedle. Velké zastoupení germánského genomu máme čistě proto, že tady ti lidé normálně žili. Slovani tehdy nepřišli na neobydlené území, jednoduše přitáhli, zlikvidovali vládnoucí třídu, tím určili směřování země a většina obyvatel se s nimi časem smíchala. To jsou ty dvě třetiny, poslední je mix všeho co tu za ta staletí prošlo. Navíc Slovany nejsme ani obecným smýšlením. Jsme na hranici dovu kultůr a u nás převažuje ta ke které máme historicky a obchodně blíže, takže směr Rakousko a Něměcko. Ano, Morava a Slezko je na tom výrazně jinak, než západ země, ale i tak.

MXM

10. 07. 2021, 12:16

to tady není nikdo schopen dát notorickým rozvracečům diskuse mute?? Tohle už není o svobodě projevu ale o provokatérech co schválně ničí diskuse.

K tématu: celé to je divné, už dřív se psalo že respektovaný plukovník od speciálů padl málem s celou jednotkou když ostatní obyčejní afghánští vojáci nebyli schopni přijít na pomoc. Navíc to vypadá jako kdyby po těch letech neměla afghánská armáda žádná letadla, vždyť vybombardovat ty střelce s minomety nemůže být těžké ani pro vrtulová letadla nebo výcvikové letouny...
Celá ta situace neblaze připomíná to co se dělo před lety v Iráku kde těžce vyzbrojené divize utíkali před skupinkami "hadráků" s kalachy z pouště.

Czert

10. 07. 2021, 01:01

Rakusak
Ano, ty si kaju odhalil presne, jeho rodina kolaborovala s nacky, pak s komunisty a ted, aby to zakryl se prezentuje jako nejvetsi obdivoatel usa, byt jeho komunistcke mysleni a metody ho prozrazuji.

Czert

10. 07. 2021, 00:52

Komunista karlik
Kdyz nam tu tak rad davas odkazi na historii, kolik ze to dostali hlasu komuniste v ndr po valce?
A kolik ze to nacku bylo ve vlade nsr dokud neodesli do duchodu?

Czert

10. 07. 2021, 00:48

Komunista karlik
Ano, amici tam vtrhli s jistym zamerem, ale to nemeni nic na tom ze v tom zameru katastrofalne selhali.

A at se ti to libi nebo ne, cesi budou vzdy slovani, genetika to nezmeni. Pokud genetika neco dokazuje, tak to ze v minulosti germani hodne chodili do cech loupit a znasilnovat.

Karliku, jaka je dnes svoboda v usa, kdyz jim vladnou marxiste a amicka media neustale pisi o systematickem rasismu a zecernosi stale nejsou svobodni?

Projdi si wapo, nyt, cnn a jine.

A perla na zaver
"Podle mě, jsou to zbytečně vyhozené peníze, ale to není moje věc. Jako daňový poplatník v ČR samozřejmě
schvaluji účast AČR jako spojence USA."
Cili schvalujes vyhazovani penez acr a cr. Inu dokonaly slovan kaja.

Karel I. Rakouský

10. 07. 2021, 00:00

Historie se holt opakuje! Už tady u nás jednou byli a mysleli to taky s "náma dobře": https://www.youtube.com/watch?v=wfEJD9jxlac . Ti podobní tomu zde vječně zarputile diskutujícímu kádel nyní třetímu. Leč všichni tihle ideologičtí poskoci dopadli rukama tohoto našeho národa ale velmi velmi špatně! Oni totiž, i když si mysleli a myslí si bláhově doposud, že se mocipánům vlísají. Většinou pak tito když zdrhli, zdrhají a zdrhávat budou. Předhodí je jako pro ně bezcennou obětinu napospas místnímu nasranýmu davu... .

Jan Hus

09. 07. 2021, 23:47

Karel hele se nestyĎ že tvoji rodiče byly bolševici a ty mášjejich morálku. Tím že budeš dělat ramena se jim jen podobýš. Kápni božskou omluv se já ti to vičítat nebudu. Máma táta leštily kliky a donášely na STB děda zase náckům a ty nemáš kam donášet tak dděláš zlo aspon na netu. Ty jsi přesně ten prototyp který kdyby dostal možnost tak by škodil a podrážel lidi kolem sebe. No hol tstejně jako tvý rodiče.

Jan Hus

09. 07. 2021, 23:44

1/ Vojáci USA nešli do Afghánistánu šířit demokracii, ale zlikvidovat Al-Káidu a pomstít 11. září 2001
Tak v tom případě neuspěli. Al Kajda existuje a jejich msta jak tvrdíš je stála : tisice mrtvých a desitku tisíc zmrzačenžch. k omu biliony dolaru. Výsledek nula. To není ani pyrhovo vítězství to je debakl.
Ovšem cíl byl jednoduchý, stejně jako u ostatních podobnných konfliktů vedených USA. Přeměnit veřejné bohatství amerických občanů vzniklé jejich prací a placením daní, v soukromý zisk lidí napojených na válečný průmysl. Tedy namastit kapsy Bushovic rodině a jim podobných oligarchů. To je typické pro celou po válečnou USA mašinérii a o několik úrovní se to zvětšilo po konci studené války. Tak skvěle si vládnou v té demokracii. Jejich vládnoucí třída je okradá o jejich pení
ze a ještě jejich chudé děti kteří nemají jinou práci než jít do armády nechá zabíjet v bezvýznamné válce. Tam by se lidijako ty hodily, klapky na očích neumí si spočítat 1+1 .

Jan Hus

09. 07. 2021, 23:24

Karel ty přesně odpovídáš svám komentářům, jen bečíš a natahuješ ruce. Je vidět že když tvoji rodiče natahovaly ruce a běčeli, tak ty v tom pokračuješ. Jablko nepadá daleko od stromu, zamáčkni slzu a věz že nadávání druhým nic nezískáš, jen sám sebe shazuješ.

Jan Hus

09. 07. 2021, 23:20

Jen utíkáš od své hloupé bečící fráze o tom jak si kdo umí vládnout. CO se táče genetiky, tak v tomhle pohledu pak nemá tvá hloupa fraze o vládách žádnou hodnotu, jelikož geneticky je namíchán úplně každý národ. Takže fakticky vyvracíš sám své pedchozí tvrzení. A národ neděla genetika ale jazyk a zvyky. Tyjsi takový předobraz maloseběvědomého človíčka co se determinuje tím že štěká na sousedy a myslí si že čím víc, háže špínu kolem sebe a čím víc se shazuje tím víc je světový. Ale opak je pravdou, čím víc nadáváš na své okolí a shazuješ lidi kolem, tím víc jsi provinční a bezváznamný.

bandolero

09. 07. 2021, 22:17

Je vidět, že kapitalismus není to pravé ořechové.

dubsky karel

09. 07. 2021, 21:58

Nevím co na tom je pravdy ale už před mnoha léty, se veřejně hovořilo o tom že v afganistanu je v zemy obrovské bohatství o které mněly zajem rusové-čína a usa. Vzhledem k tomu, že to je ve skalách a pod nimy tak by byl nákladný problém jak to vytěžit a hlavně odvézt údajně tam postavit železnice a dálnice jsou nemožné i přesto velmy nákladné no a proto, tam nastoupí čína která je na takové podmínky stavěná. :flag_cn:

Czert

09. 07. 2021, 21:41

Genital kaja
Vidis, ty vis ze arabaci a slovani potrebuji diktatora, aby jim vladl.
Ze si to amikum nerekl a oni se podle tpho nezaridili? Mohly usetrit biliony dolaru.
Mozna to bude tim, ze takoveho nymanda kaju by nikdo neposlouchal.
Takze dalsi selhani genitala kaji.

L

09. 07. 2021, 21:27

Ehm,opouštějí? Já bych to nazval,že prchají.

Jirka

09. 07. 2021, 19:32

Tak Amík vycouval a zároveň vyzbrojil Talibán svou technikou a zbraněmi ponechanými na místě...klasika, co od nich čekat.

Badysak

09. 07. 2021, 18:45

Američané chtěli ukázat Talibanu, že s nimi nejsou žerty a cestou Afgháncům ukázat i jinou možnost než středověk. No jejich volba teď si budou užívat Čínskou socialistickou lásku:rofl:

Jan Hus

09. 07. 2021, 18:40

Jak že slované potřebují diktátora? Tohle je nejhloupější klišé, které umí opakovat pouze ovce. Říká se že češi si nikdy neuměly vládnout atd. A kdo teda jako uměl? Němci? hahahaha. Nebo třeba Frantíci? Britové? Asi ne že. Podívej se jak si žijí ve "vlastních zemích" jako podřadní občané. Němci si vládly tak moc dobře že celou zemi jim vybombardovali zápalnýma bombama. Britové si vladnou a vládly tak dobře že hodily přez plubu JAR i další funkční státy v Africe a pak zničily vlastní ostrov. USA se utápí v násilí totožném v tom v latinské americe které pomáhalo vytvořit svou VLÁDOU převratů a podpory zločinců. To mluvím o západních zemích. A teĎ mě řekni jak si umí vládnout třeba INdové? Nebo Saudi? Oproti všem tihle refionům si Slovani a zejméma my Češi vládly velmi dobře. Zrovna my češi jsme minimálně posledních 250let žili v poměru ke světu v té minimálně horní čtvrtce a od půlky 19 století do teĎ si žijem určitě mezi 10% nejlepších států. Dnes máme supr, zdravotnictví, pracovitý celkem vychovaný občany. školstvá i když teda jde rapidně dolů je pořád na úrovni, řemesla jdou do hajzlu bohužel ale pořád jsme na tom v poměru se světem velmi dobře. Tak si nech svý prázdný bečící fráze pro sebe.

míra

09. 07. 2021, 18:38

a co jako kdo čekal jinýho?!!!!!!

Jura

09. 07. 2021, 16:06

Karle dle vašeho názoru (a s tím souhlasím) v Afghánistánu o demokracii nestojí a raději žijí pod diktátem. Tento fakt vidíte jako příčinu této blamáže a jako protipól stavite svobodné demokratické myšlení. Jak si tedy vysvětlit že než se největší demokracie světa pustila do dvacet let trvající nesmyslné války v které proinvestovala bilióny dolarů, nezjistila si tuto poměrně snadno dostupnou informaci?

Czert

09. 07. 2021, 13:05

Kdo by to cekal, afganci nechteji zapadni demokracii, afghanska vlada a vojsko se bez amiku hrouti, a taliban zase vsechno ovladne, jako pred invazi, jediny rozdil je ten, ze ted je daleko lepe vyzbrojen s vetsim vlivem v zahranici.

Cili amici vyhodily biliony dolaru zcela zbytecne.
No, zbytecne ne, jisti majitele firem naramne zbohatly.

Tomáš

09. 07. 2021, 10:56

Byl jsem překvapený jak s. P. Procházková komentovala dění v Afganistanu za odchodu US ARMY a nové role Ruska, které jedná s nevojenskou odnoží Talibanu v Moskve. Do Tadzikistanu předběhlo víc jak 1ooo vládních vojáků i z výzbrojí. Velmi výstižna fotografie z Bagramu kde v dílně plně nářadí a pomůcek leží afgansky mistr, který to zkonfiskoval po Americanech, vládní generál nevěděl nic. Ano, biliony dolarů tisíce ztrát na lidech, takove jsou odchody odradu, náš p. prezident takto nevojak má jen jedovatou slinu. Nyní hledá dernieru v Číně,když u USA je mimo, ale pouští se na tenký led.