EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Americké předpovědi budoucích ruských bojových letadel

 09. 01. 2020      kategorie: Vojenská technika      6 komentářů

Počátkem každého roku dochází k řadě různých bilancování a hodnocení minulého období a také předpovědím věcí budoucích. Ne jinak je tomu i počátkem roku letošního – tedy 2020. Američtí novináři, kterým je blízká letecká technika, vytáhli z posledního šuplíku svého pracovního stolu kouzelnou křišťálovou kouli, a s její pomocí se rozhodli nastínit budoucnost v oblasti, která se týká nových typů ruských bojových letadel. Je třeba upozornit čtenáře, že žádný z uvedených typů ještě nedosáhl prototypové fáze a jejich označení je čistě věcí předpokladů a fantazie. 

V posledních cca dvaceti letech se ruské letecké síly zaměřily především na modernizaci typů vzniklých ještě v sovětských dobách. Ruský vojenský průmysl však nespí a současně s rozvojem leteckých sil pravděpodobných protivníků stále více investuje do vývoje letadel nové generace. Většina z těchto projektů vzniká zcela od nuly a nemá nic společného se svými předchůdci.  

Prvním novým strojem na americkém seznamu je raketový nosič PAK DA - Perspektivnyj aviacionnyj kompleks dalněj aviacii. Tento perspektivní letecký komplex dálkového letectva (Tu-???) má být ruskou reakcí na připravovaný americký bombardér B-21 Raider a připravovaný čínský bombardér H-20.

Artist_Rendering_B21_Bomber_Air_Force_Official
Foto: Ruský raketový nosič PAK DA má být ruskou reakcí na připravovaný americký bombardér B-21 Raider (na obrázku) | Wikimedia Commons

Očekává se, že první let prototypu PAK DA proběhne kolem roku 2025. Stroj bude nosit širokou paletu nové výzbroje, včetně několika typů hypersonických střel. Je dost pravděpodobné, že typ bude zastávat i taktické úkoly, bude schopen útoků proti hladinovým plavidlům protivníka, a ke své aktivní obraně bude využívat protiletadlové řízené střely.

MiG-31.PD
Foto: MiG-31 | PD

Druhým očekávaným letounem budoucnosti má být nová verze středního stíhače MiG-29, jakýsi MiG-35 s výrazně posílenými vlastnostmi stealth – MiG-36. Zde Američani popustili uzdu své fantazii, protože kromě tvrzení některých lidí od MiGu, že probíhají nějaké práce na vývoji letounu nové generace, se není čeho přidržet. Snad jen dalšího tvrzení, tentokrát ruských „motorářů“, že dokončují vývoj menšího motoru páté generace. Dvojice těchto jednotek by pak mohla pohánět i nový MiG. Tento stroj by měl disponovat nízkými nároky na údržbu a současně přístupem k letecké munici nové generace, takže by měl být dost přitažlivý i pro zahraniční zákazníky.

MiG-41 – tento typ je dalším na seznamu hypotetických strojů. Není jisté, jestli opravdu ponese označení MiG-41, ale práce na něm probíhají – to jisté je. Pro ruské letectvo jde o stěžejní typ. Letoun kombinuje vlastnosti starých sovětských interceptorů MiG-25 a MiG-31 povýšené za pomoci zcela nových technologií na novou úroveň.
Výhodou MiG-25 byla schopnost pracovat při extrémních rychlostech a ve velkých výškách. Díky tomu byl téměř nezranitelný protiletadlovými zbraněmi a sám mohl odpalovat střely vzduch-vzduch s přidanou kinetickou energií. Byl ideální pro zachycení nepřátelských bombardérů a průzkumných letounů. 

mig-31
Foto: MiG-31DZ při letu nad Ruskem, 2012 | Russian Air Force, Mikoyan-Gurevich

MiG-31 sice není schopen dosáhnout takových rychlostí a výšek, má však extrémně výkonnou sadu senzorů a munice. To mu umožňuje přesně zasáhnout cíle – letouny i řízené střely, a to i v extrémních vzdálenostech. MiG-41 má být hypersonické letadlo schopné překročit rychlost Mach 5. Stroj má být vybaven velmi výkonnými senzory a hypersonickou municí. Má být schopen operovat ve velmi velkých výškách a ohrožovat nepřátelské satelity.

Čtvrtým ruským bojovým letounem budoucnosti je víceúčelový Suchoj Su-57, nebo spíše jeho dopracovaná verze. 
Su-57 je sériově vyráběn od roku 2019 a jeho pokročilé prototypy prošly bojovými testy v Sýrii. Četná prohlášení ruských vojenských představitelů, včetně ruského ministra obrany, však ukazují, že program Su-57 je považován za dlouhodobou investici. To znamená, že základní letadlo se v příštích letech výrazně zlepší a pravděpodobně dojde i k jeho přeznačení.

mig_model
Foto: Možný vzhled nového hypersonického letadla MiG-41 | YouTube

Ruské zdroje potvrzují, že probíhají vývojové práce na lehčí jednomotorové stíhačce nové generace schopné krátkého startu a vertikálního přistání Jak-150. Podle Američanů jde o pátý typ budoucnosti ruských leteckých sil, který navazuje na Jak-141.  

MiG-35.Alexandr.Ermakov.CC BY-SA.4.0
Foto: Nejnovější MiG-35 | Alexandr Ermakov / CC BY-SA 4.0

Jak-141 dosáhl prototypové fáze krátce před zhroucením Sovětského svazu. Následná hospodářská krize v Rusku znemožnila pokračování tohoto perspektivního projektu. Schopnosti Jak-141, který neměl ve své době v řadě směrů žádnou konkurenci, mohly být využity u námořnictva, ale i taktického letectva. 

Rusko v současné době plánuje postavit dvě až čtyři těžké výsadkové lodě s výtlakem až 35 tisíc tun. Ty mohou sloužit i jako lehké letadlové lodě s letadly s krátkým startem a vertikálním přistáním. Stavba prvních dvou lodí má být zahájena v letošním roce v loděnicích na Krymu.

Jestli se americké předpovědi nových typů ruských bojových letadel vyplní, ukáže až budoucnost. Každopádně současný ruský vývoj letadel více odráží skutečné ruské potřeby a možnosti než tomu bylo za dob Sovětského svazu.

Komentáře

czert

20. 05. 2021, 12:28

Dve veci sou jiste, zacny novy mig nikdy never nikne. Mig, potszmo rusko na ro nema japaciti ani finance.
Jediny jak ma jakozsi sanci na vznik, ale to jen diky nutnosti mit letouny pro vysadkova plavidla.
Co se tyka su 57...tak pocty sou velka neznama. Rusove bidou radi kdyz jich daji vic nez 60.

Zeberdee

09. 09. 2020, 10:15

Naprosto svá mi souhlasím pane Valduk

Valduk

09. 01. 2020, 21:06

Realita je jiná! Vše co Rusové měli byly pouze západní licence. Nebyli schopni sami postavit NIC! Všecko jim spadlo na makovici! Ivan III. to dlouho zkoušel s obloukovou klenbou, nakonec usoudil že je to marný a pozval Italy! Péťa Velkej už byl zkušenej a domácí "stavitele" ani nezval, leda coby nosiče klád. Mužici kteří si schovanými plnovousy zacpávali díry v kapse, byli v těch svých láptích jinak nepoužitelní. Bez německých inženýrů a vojevůdců by německá princezna Káťa Rusy nazvaná Veliká nikdy Turka neporazila, dokonce ani toho mamlase Jemelku Pugačovic:) I před Napoleonem Rusům krom Bláta a Mrazu zachárnil zadek Skot Barclay de Tolly, který Kutuzova přesvědčil vydat Moskvu. Bez Welšana Hughese by nikdy nedokázali vyrobit ani metr kolejí, natož pak celou Transsibířskou magistrálu. I Dněproges stavěli Američané a všechny automobily byly vyráběny v jejich licenci. Bez jejich kaučuku by bosí Rudoarmějci zmrzli na Kavkaze! A Němci zmocnivší se ropných polí v Baku by pak s nimi už snadno zacvičili ...

Milomír

09. 01. 2020, 18:47

Pánové nevím jak to mají v Rusku nyní, ale v 70 letech v USA vyrobili nový typ telefonní ústředny, já měl odjet s dalšími vojenskými mechaniky na Ukrajinu, kde jsme se měli na této nové ústředně učit ji ovládat. V té době ji v USA ještě nezprovoznili ! Nikdy se nevyrobí jen jeden kus. V té době si SSSR sehnal co chtěl platil zlatem. S letadly to bylo tak, že zveřejnili informace 8-10 let staré. Ve vývoji byli až 10 let před ostatním světem v té době. Co se dá koupit za zlato to současné Rusko má.

Petr

09. 01. 2020, 17:28

Zdravím
Nemyslím si,že Rusové jsou na tom špatně,jen ukazují to co chcou,abyste viděli.

Pepa

09. 01. 2020, 16:38

Jak píše p.Malík pane Kubiši- ach ta čeština.Pokud tady chcete rozdávat rozum,měl by jste si to po sobě přečíst !