EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Americko-čínský projekt tanku Jaguar

 26. 11. 2023      kategorie: Vojenská technika      0 bez komentáře

Během 70. let Spojené státy americké navázaly nečekaně přátelské vztahy s komunistickou Čínskou lidovou republikou. Jednalo se o strategický krok, kterak vytvořit nárazníkový prostor mezi USA a SSSR. Oba státy navázaly spolupráci ve vědecké, technologické i kulturní oblasti a bylo zahájeno velké množství společných programů. Do Číny začal proudit americký vojenský materiál i technologie. Jedním ze zbrojních programů byl i program modernizace čínských tanků Typ 59. Šlo o licenčně vyráběnou verzi sovětského tanku T-54A, která i přes řadu vylepšení začala zastarávat. V polovině 80. let tak americká společnost Cadillac Gage přišla s modernizačním balíčkem, která by Typ 59 činila konkurenceschopným i vůči moderním zahraničním tankům. Do USA byly proto dopraveny dva tanky Typ 59, na kterých Cadillac Gage zahájil vývoj za spolupráce čínských techniků. Podvozek byl dokončen v polovině roku 1989 a k osazení nově vyvinutou věží došlo v říjnu téhož roku. Nově vzniknuvší tank byl pojmenován "Jaguar".

jaguarFoto: Nově vzniknuvší tank byl pojmenován "Jaguar" | Wikimedia Commons / Public domain

Hned na první pohled šlo vidět, že tank byl od základu přepracován. Na standardní ocelový pancíř Typu 59 byla instalována přídavná vrstva z kompozitních materiálů. Její složení je dodnes utajováno, podle všeho ale nabízí výrazně lepší ochranu proti kinetickým i kumulativním střelám, možností je i dodatečná montáž reaktivních plátování ERA. Vnitřní stěna pancíře je pak doplněna tzv. spall linerem, neboli speciální elastickou vrstvou určenou pro zastavení střepin po zásahu výbušnou municí a municí typu HESH. Podvozek Typu 59 s pěti pojezdovými, jedním hnacím a jedním napínacím kolem na každé straně byl zachován, stejně jako čínské celokovové pásy. Američané nicméně zabudovali vylepšené torzní tyče, které zlepšily komfort za jízdy. Rovněž bylo možné do odpružení zabudovat hydropneumatický systém HR Textron, který dokázal výrazně zlepšit jízdní vlastnosti v terénu. Dieselový dvanáctiválec 1250L, byl nahrazen dieselovým osmiválcem Detroit Diesel 8V-92TA o výkonu 750 koní s hydraulicky poháněným chlazením a plně automatickou převodovkou Allison XTG-411. Původní kanón D-10T ráže 100 mm byl nahrazen americkým kanónem M68 ráže 105 mm (licenční verze britského Royal Ordnance L7), vybaveným odvodem povýstřelových spalin a termálním obalem hlavně. Kanón je schopen používat standardní 105 mm tankovou munici států NATO včetně stabilizovaných střel typu APFSDS a kumulativních HEAT-FS, disponuje elektrohydraulickým ovládáním elevace a deprese a je vybaven stabilizací ve všech osách. Střelec má k dispozici digitální systém řízení palby GEC-Marconi DFCS, který zahrnuje integrovaný systém nočního vidění a laserový dálkoměr s dosahem až 9 990 metrů, na kterou má dálkoměr odchylku menší než 10 m. Systém je navržen pro možnost střelby za jízdy vysokou rychlostí, kdy výrobce garantuje odchylku menší než 0,75 miliradiánu v závislosti na terénu. Dvojice kulometů ráže 7,62 mm původního tanku byla nahrazena jedním kulometem M240 stejné ráže, spřaženým s kanónem. Kulomet DŠK na věži ráže 12,7 mm, určený pro střelbu na vrtulníky a nízko letící letouny byl pak nahrazen zbraní Browning M2 stejné ráže. Na obou stranách věže je také umístěno šest elektricky odpalovaných vrhačů zadýmovacích granátů. Počet členů posádky je nezměněn, byla ale změněna jejich pozice. U původního Typu 59 seděl velitel společně se střelcem na levé straně věže, zatímco nabíječ byl napravo. U Jaguaru jsou pozice prohozeny, velitel a nabíječ mají navíc k dispozici každý jeden poklop v zadní stěně věže. Řidič sedí na levé straně přídě a má k dispozici soustavu periskopů, která může být doplněna pasivním systémem nočního vidění. Napravo od něj je pak umístěna muniční schránka. Prostor osádky je chráněn před účinky zbraní hromadného ničení, tank je navíc vybaven detektory požáru a automatickým hasícím systémem, který požár v tanku likviduje bez nutnosti zásahu osádky.

Projekt vypadal nanejvýš slibně, nakonec jej ale zastavila politika. V červnu 1989 čínská armáda brutálním způsobem rozehnala protesty na náměstí Nebeského klidu v Pekingu. Tato událost způsobila, že čínsko-americké vztahy klesly pod bod mrazu - Číňané začali obviňovat Američany z konspirace proti komunistickému režimu, zatímco Američané začali protestovat proti porušování lidských práv v Číně. Veškeré dodávky zbraní a technologické programy byly přerušeny. To se týkalo i čínských techniků spolupracujících na vývoji Jaguaru, kteří se z USA vrátili zpět do Číny. Firma Cadillac Gage se nicméně rozhodla vývoj dokončit na vlastní pěst. Cílem bylo nabídnout všechny úpravy Jaguaru jako jednotný modernizační balíček, který bylo možné využít na všechny tanky stavěné na základu tanků T-54/55. Rozpad SSSR na počátku 90. let ale znamenal, že zbrojní trh byl zahlcen obrovským množstvím obrněných vozidel sovětské výroby. Mezi nimi byly i plně bojeschopné hlavní bojové tanky, leckdy prodávané za zlomek jejich původní ceny. Jaguar oproti tomu měl cenu 2,4 milionu dolarů za kus a nemohl levným ex-sovětským strojům konkurovat. Do dnešního dne proto konverzí prošel pouze originální Typ 59 a druhý byl užíván jako zdroj náhradních dílů.

Technická data:

Váha: 41,7 tuny
Celková délka: 9,6 m
Šířka: 3,13 m
Výška: 2,62 m
Motor: Detroit Diesel 8V-92TA, výkon: 750 koní, převodovka: Allison XTG-411
Rychlost na silnici: 55 km/h
Dojezd na silnici: 540 km
Brodivost bez přípravy: 110 cm / s přípravou: 4,5 m
Stoupání: 60°
Boční náklon: 30°
Osádka: 4 muži (velitel, střelec, nabíječ, řidič)
Kanón M68 ráže 105 mm
Vezená munice 34 kusů
Laserový dálkoměr, digitální systém řízení palby
Spřažený kulomet M240 ráže 7,62 mm

Pancéřování:

Čelo korby: 100 mm pod sklonem 60°
Boky korby: 80 mm
Záď korby: 60 mm
Kryt motorového prostoru: 33 mm
Čelo věže: 205 mm, boky věže: 130 mm, záď věže: 60 mm, strop věže: 30 mm
Přídavná kompozitní pancéřová vrstva s utajovaným složením po celém obvodu trupu
Možnost instalace reaktivního pancíře ERA

Zdroj: Kabinet kuriozit

Komentáře