EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

První tankery Il-78M-90A pro ruské letectvo

 22. 12. 2020      kategorie: Vojenská technika      4 komentáře

Ruské ministerstvo obrany a výrobní společnost Aviastar-SP nedávno podepsaly smlouvu na dodávku prvních deseti nových tankerů typu Iljušin Il-78M-90A.

Nový tankovací letoun byl vytvořen na základě vojenského transportního letadla Il-76MD-90A a je vybaven čtyřmi moderními motory PS-90A-76 nové generace. Na tankovacím letounu byl kompletně modernizován letový a navigační komplex a byl vybaven novým skleněným kokpitem, který umožňuje snížit pracovní zátěž posádky a zvýšit bezpečnost letu.

il_tanker
Foto: Iljušin Il-78M-90A | T. Bazhanskij / CC BY-SA 3.0

Il-78M-90A bude schopen běžně současně tankovat dvě menší letadla, z ocasní tankovací jednotky pak bude schopen tankovat i velké dálkové a speciální letouny. Při použití IL-78M-90A na zemi se očekává současné doplňování paliva do čtyř letadel.

Iljušin Il-76 je sovětský, resp. ruský čtyřmotorový transportní letoun z počátku 70. let 20. století, který byl vyvinutý jako náhrada za turbovrtulové Antonovy An-12. První prototyp stroje vzlétl 25. března 1971 a ještě téhož roku byl předveden na aerosalonu v Paříži. Sovětské letectvo obdrželo první sériové kusy v roce 1974. O dva roky později byla zalétána civilní verze pro Aeroflot, postupně vznikaly různé obměny. Výroba modernizovaného letounu pokračuje i v současnosti, v roce 2012 poprvé vzlétla hluboce modernizovaná verze Il-76MD-90A.

Základní požadavky na nový transportní letoun pro vojenské letectvo SSSR byly jeho velitelstvím navrženy a schváleny 28. června 1966. OKB S. V. Iljušina dostala 27. listopadu 1967 nařízení na vývoj a výrobu armádou koncipovaného stroje, který bude schopen nést užitečné zatížení 40 tun (88 000 lb) na vzdálenost 5 000 km (2700 NMI; 3 100 mil) v době kratší než šest hodin, který je schopen pracovat z krátké a neupravené dráhy a bude schopen vyrovnat se s nejhoršími povětrnostními podmínkami (např. na Sibiři a v arktické oblasti Sovětského svazu). Ve výzbroji měl nahradit upravené dopravní typy Iljušin Il-12D, Iljušin Il-14T i turbovrtulové An-12 a Antonov An-22.

Na podzim 1969 byla maketa Il-76 v měřítku 1:1 předvedena maketní komisi. V prosinci téhož roku byl typový návrh odsouhlasen s následnou realizací stavby prvního prototypu. V roce 1970 byl vedením projektu pověřen Iljušinův zástupce, šéfkonstruktér Genrich Vasilijevič Novožilov.

Slavnostní roll-out se konal v březnu 1971 a ihned poté byla zahájena první etapa pozemních testů. K záletu prvního prototypu (imatrikulace SSSR-86712, výr. č. 01-01) došlo 25. března 1971 se zkušební osádkou velitele E. I. Kuzněcova z továrního letiště Chodynka. Po úspěšném dokončení zkušebního programu byl podroben únavovým testům konstrukce a kompletně rozlámán.

Druhý létající prototyp (SSSR-86711, 01-03) z tovární haly vyroloval v dubnu 1973. Po další návštěvě aerosalonu v Paříži byl v závěru zkoušek při pojíždění poškozen a následně zrušen.

Sériová produkce Il-76 byla zahájena v roce 1973 a probíhala ve výrobním závodě č.84 v Taškentu v Uzbekistánu. K úvodnímu vzletu prvního sériového stroje (SSSR-76500, 033401016) došlo 8. května 1973 se zkušební osádkou A. M. Ťurjumina. Po ukončení všech zkoušek byl stroj odstaven na základně v Žukovském a sešrotován.

dopravakIL_04
Foto: Podvozek Iljušinu Il-76 | Wikimedia Commons

Druhý sériový letoun (SSSR-76501, 033401019) vzlétl v říjnu 1973 s již instalovanou kabinou střelce s dvojicí kanónů GŠ-23 ráže 23 mm a na zádi umístěným naváděcím radarem pod SOP. V prosinci 1976 byly do provozu uvedeny další dva sériové exempláře (SSSR-76502, 063407206 a SSSR-76503, 063408209), které sloužily ke školení prvních osádek. Pravidelné lety na linkách Aeroflotu byly zahájeny 26. září 1977.

V roce 1990 byly vyvinuty modernizované varianty MF, TF, ale kvůli finančním problémům hlavního odběratele – ruského letectva – nebyly vyrobeny ve velkém. Prototyp delší varianty Il-76MF s větší kapacitou poprvé vzlétl 1. srpna 1995. Produkce byla zastavena kolem roku 1997. Některá obchodní letadla byla, počínaje rokem 2004, modernizována na Il-76TD-90VD, s využitím nových motorů PS-90 pro splnění evropských norem hluku. V roce 2005 ČLR v Rusku objednala 34 nových Il-76MD a 4 tankery Il-78, a v továrně v Taškentu bylo dokončeno 16 neúplných strojů. Produkce Il-76 se nachází v nové továrně v Uljanovsku v Rusku, ve spolupráci s továrnou ve městě Taškent.

Komentáře

Czert

15. 04. 2021, 14:43

Obor
A prave proto v normalnim state, coz rusko neni, maji na sklade nahradni ridici jednotku. Ktera zaplati onen sklad na soucastky diky ekonomictejsimu provozu letadla.

OBOR

22. 12. 2020, 16:21

alexa123 z toho si nic nedělej, spousta lidí nechápe, že uprostřed Sibiře snáž opravíš ucpaný karburátor než posranou řídící jednotku.. :)

d@rkWolf

22. 12. 2020, 12:14

alexa123: mno asi spíš než pro navigátora se to může hodit v případě provozu na neupraveném podkladě, můžou vizuálně kontrolovat povrch kam rolují např. , ty letadla lítaj na sibiři, lítaj i do Antarktidy apod. bo z pilotního kokpitu vidíš pod sebou tak leda kuloví

alexa123

22. 12. 2020, 08:24

Nikdy som nepochopil zmysel presklenného kokpitu pre navigátora pod pilotnou kabínou Il-76. A v dnešnej dobe tomu už absolútne nerozumiem. To aj v dnešnej dobe (GPS a pod.) tam fakt maju navigátora?