Americký pilot pronásledoval během korejské války MiG až do Číny. Ve Vietnamu přežil hanojský Hilton
James Robinson "Robbie " Risner byl americký vojenský pilot, dvojnásobný nositel Leteckého kříže a hrdina korejské a vietnamské války. Podařil se mu husarský kousek – v Koreji sestřelil nebezpečného soupeře: proudový stíhací letoun MiG 15. Pronásledoval jej až do čínského vzdušného prostoru. Bojoval později také ve Vietnamu, a měl štěstí v neštěstí.
Risner se narodil 16. ledna 1925 v chudé arkansaské rodině a po celé dětství se snažil přispívat na domácnost a od útlého věku pracoval. Brzy se s rodinou přestěhoval do Oklahomy. V době, kdy chodil na střední školu, už měl za sebou řadu zaměstnání: pracoval jako doručovatel novin, poslíček, pomocník v drogerii a svářeč. Když se jeho otci podařilo rozjet podnikání v prodeji ojetých aut, Risner je pomáhal leštit. Dostalo se mu přísné náboženské výchovy.
V mládí Jamese Risnera fascinovaly dvě věci – koně a motocykly. Obě tyto vášně sehrály v jeho dalším životě důležitou roli. V roce 1943 narukoval do armádního letectva Spojených států a v roce 1944 ukončil výcvik v hodnosti podporučíka. Po ukončení letecké školy byl Risner převelen do Panamy, kde sloužil v rámci 30. stíhací perutě. V roce 1946, když se věnoval své vášni pro motocykly, měl mimo službu nehodu, po které skončil v armádní nemocnici. Tam se seznámil s Kathleen Shawovou, zdravotní sestrou, která se o něj starala. Oba byli z armády propuštěni a brzy poté se vzali.
Foto: Risnerova F-86 336. perutě v Koreji | U.S. Air Force / Wikimedia Commons / Public domain
Během svého civilního života neměl James Risner příliš štěstí a neudržel si zaměstnání. Vstoupil ale do Oklahomské národní letecké gardy, kde mohl často létat, a to na letounu P-51 Mustang, čímž se udržoval v pilotní kondici. Jednou ho zastihl hurikán a byl nucen přistát, přičemž teprve později zjistil, že přistál na mexickém území. Měl krátký střet s bandity, který pro něj skončil dobře a podařilo se mu odletět zpět do Států. Od amerického velvyslanectví dostal neoficiální výtku, že vletěl s ozbrojenou stíhačkou na výsostné území cizího státu, ale z diplomatických důvodů byl let oficiálně ignorován – Mexičané nic nevěděli.
Když vypukla korejská válka, rád se opět připojil k letectvu. Risner dostal v únoru 1951 povolání do aktivní služby a byl přidělen ke 185. taktické stíhací peruti v Oklahomě. Následně byl vycvičen k používání F-80 Shooting Star, první americké operační proudové stíhačky, zkonstruované během druhé světové války, ale aktivně používané až v Koreji.
Poslední den před odjezdem do zámoří Risner spadl z koně a zlomil si ruku. Udělal nemožné proto, aby mu zranění nezabránilo v akci, a zranění zatajil. Hrozilo mu uzemění. Podařilo se mu přesvědčit chirurga, že se zranění zahojilo, a sám si sundal sádru, aby mohl odletět na svou první bojovou misi.
Dne 10. května 1952 byl Risner přidělen na základnu Kimpo v rámci 15. průzkumné perutě. V červnu 336. stíhací peruť hledala zkušené piloty, a tak se Jamesovi naskytla příležitost konečně létat na stíhačce a účastnit se bojů. Risner se stal známým díky své stíhačce F-86E-10, na jejíž přídi byl vyobrazen králík Bugs Bunny.
Letounu se přezdívalo Ohio Mike a Risner v něm odlétal své nejúspěšnější mise. Zpočátku se v nové jednotce nedočkal žádného boje a odjel na třídenní dovolenou do Japonska. Po návratu okamžitě usedl uprostřed noci do letadla, protože v oblasti byla hlášena aktivita MiGů. Čtyři stíhačky F-86 Sabre byly napadeny čtrnácti stíhačkami MiG 15. Přiletěl spolubojovníkům na pomoc a podařilo se mu jeden z MiGů sestřelit. Bylo to jeho první vzdušné vítězství, k němuž došlo 5. srpna 1952.
Dne 15. září byl Risner pod volacím znakem "John Red Lead" přidělen k doprovodu stíhacích bombardérů F-84 Thunderjet, které útočily na chemickou továrnu na řece Jalu poblíž Východočínského moře. Během této operace Risner přeletěl vojenské letiště Antung v sousední Číně. Risner bojoval s jedním MiGem téměř nadzvukovou rychlostí v přízemní výšce a pronásledoval jej po vyschlém říčním korytě a přes nízké kopce až nad letiště 60 km v čínském vnitrozemí.
Pronásledoval MiG, jehož pilot vysílačkou informoval o přilétající americké stíhačce. Během několika vteřin byla čínská protiletadlová děla obsazena a pálila na Risnera, kterého však jako zázrakem nezasáhla. Pokračoval v pronásledování již těžce poškozeného MiGu. Vyčkával na svou chvíli, protože mu v tuto chvíli již docházelo střelivo. Dočkal se vhodné pozice a zbývající munici poslal nepříteli do trupu s vynikající přesností. MiG začal hořet, zatímco "John Red Lead" ho nadále v malé výšce pronásledoval. Nepřátelský letoun narazil do dalších zaparkovaných MiGů a zničil je.
Jeden z příslušníků perutě, poručík Willard P. Dunbar, poté hlásil, že pilotem MiGu byl Rus, který chvíli před havárií vztekle zatřásl pěstí směrem k Risnerovi. Při návratu na základnu byl Risnerův wingman, 1. poručík Joseph Logan, zasažen do palivové nádrže nad letištěm Antung. Tehdy Risner znovu prokázal svou odvážnou a hrdinskou povahu.
Letěli nad otevřeným mořem. Pokusil se zatlačit Loganův letoun zpět na základnu tak, že přídí vlastního letounu Loganův letoun, který již jen plachtil, postrčil. Plánem bylo dostat Loganovo letadlo do blízkosti ostrova Cho Do, kde měla americká armáda vrtulníkové stanoviště. Risnerův výhled z kabiny byl při odvážném manévru silně omezen palivem a hydraulickou kapalinou, které vytryskly z Loganova letounu, a byl nucen přerušit kontakt. Těsně předtím Logan vysílačkou Risnerovi řekl: "Uvidíme se večer na základně." Risner odpověděl: "Tak jo, bude to dobré."
Přestože se Loganovi podařilo vyskočit poměrně blízko břehu ostrova Cho Do a byl solidním plavcem, zamotal se do padáku a utopil se v moři. Risner ve snaze ušetřit palivo vypnul vlastní motor a na Kimpo prakticky doplachtil. Brzy po této operaci se James Robinson Risner stal stíhacím esem, když sestřelil svůj pátý MiG. Do konce korejské kampaně Risner odlétal 108 bojových misí a sestřelil celkem osm nepřátelských stíhaček MiG.
Po Koreji jej čekalo další nasazení ve Vietnamu, kde se sestřelením dalších letounů etabloval jako jeden z předních pilotů letectva. Bohužel byl při jedné misi sestřelen a držen jako válečný zajatec v Hanoji. Nejenže tuto strašlivou zkušenost přežil, ale pomohl ji přežít i ostatním. Mezi muži zajatými v Hanoji byl také kapitán James Stockdale, který se později stal viceadmirálem námořnictva. Další válečný zajatec, velitel Everett Alvarez Jr., poznamenal: "Měli jsme štěstí, že jsme měli Risnera. Díky (kapitánovi Jamesi) Stockdalovi jsme měli moudrost. S Risnerem jsme měli duchapřítomnost."
Risner byl po svém zajetí povýšen na plukovníka s datem povýšení 11. listopadu 1965. Byl součástí první skupiny vězňů propuštěných v rámci operace Homecoming 12. února 1973 a vrátil se do Spojených států. V červenci 1973 ho USAF přidělilo k 1. taktickému stíhacímu křídlu na MacDillově letecké základně na Floridě, kde se přeškolil na letoun F-4 Phantom II.
Později v únoru 1974 byl převelen na leteckou základnu Cannon v Novém Mexiku, kde velel 832. letecké divizi, v níž létal na stíhacím bombardéru F-111. V květnu 1974 byl povýšen na brigádního generála a 1. srpna 1975 se stal zástupcem velitele Taktického stíhacího zbraňového centra USAF na letecké základně Nellis v Nevadě. Poté 1. srpna 1976 odešel z letectva do výslužby.
Zemřel následkem náhlé mozkové příhody 22. října 2013. Generál Mark A. Welsh III. o něm prohlásil: "Dnešní letci vědí, že navazují na velikány... Brigádní generál James Robinson "Robbie" Risner byl součástí legendární skupiny, která sloužila ve třech válkách, vybudovala letectvo a dala nám trvalý příklad odvahy a úspěchu v misích."
Zdroj: warhistoryonline
Komentáře