Austrálie vybrala finalisty výběrového řízení na nová BVP
Australská pěchota je stále vyzbrojena americkými obrněnými transportéry M113AS4 a jejich místními modernizacemi. Tato technika je již morálně i fyzicky zastaralá, a proto vyžaduje urychlené nahrazení. Hledání vhodné náhrady probíhá v Austrálii v rámci programu LAND 400 Phase 3.
Do programu původně vstoupily celkem čtyři konkurenti nabízející vozidla požadované kategorie. Dne 16. září 2019 však bylo rozhodnuto o dvou, kteří dosáhli finále. Během následujících dvanácti měsíců budou muset postavit zcela funkční vzorek vozidla (3 ks) a předložit ho k testům. Do konce roku 2021 projdou stroje testy, po nichž vojenské a politické vedení Austrálie vybere vítěze.
Současné plány počítají s nákupem celkem 450 bojových vozidel pěchoty v celkové ceně do 15 miliard australských dolarů (asi 10,3 miliardy USD). Výroba vozidel by měla být zahájena v polovině příštího desetiletí a měla by trvat několik let.
Podle posledního rozhodnutí výběrové komise zůstávají v programu LAND 400 Phase 3 vozidla KF41 Lynx německé společnosti Rheinmetall a AS21 Redback jihokorejské firmy Hanwha Defense Systems (vyřazena byla vozidla společností BAE Systems a GDLS).
Foto: AS21 Redback | Hanwha Defense Systems
Projekt nového jihokorejského bojového vozidla AS21 je založen na sériovém bojovém vozidle K21, které je používáno jihokorejskou armádou. Vozidlo AS21 Redback bylo oficiálně představeno začátkem září loňského roku a následně bylo výrobcem přihlášeno do australského výběrového řízení. Od té doby společnost Hanwha Defense Systems opakovaně publikovala různá data a obrázky, ale plnohodnotný prototyp asi stále neexistuje.
Foto: AS21 Redback | Hanwha Defense Systems
Vozidlo AS21 si zachovává architekturu stroje K21, je však velmi výrazně modernizováno, upraveno podle požadavků australské armády a také lépe pancéřováno. Bojová hmotnost má být až 42 tun. Vozidlo podle zveřejněných obrázků počítá od samého počátku s instalací aktivního ochranného systému s radary a dvěma vícenásobnými odpalovači granátů.
Foto: Projekt nového jihokorejského bojového vozidla AS21 je založen na sériovém bojovém vozidle K21, které je používáno jihokorejskou armádou | Wikimedia Commons
Pohyblivost AS21 má být na podobné úrovni jako u K21. Maximální rychlost se má pohybovat kolem 65 km/h a maximální dojezd na silnici kolem 520 km.
Na přání zákazníka je vozidlo AS21 vybaveno osádkovou dvojmístnou bojovou věží EOS T2000 s kanónem ráže 30 až 40 mm (v základu jde o kanón Bushmaster Mk44), spřaženým kulometem a sadou izraelských PTŘS Rafael Spike LR2. Navrhuje se také instalace velitelského dálkově ovládaného zbraňového modulu s kulometem ráže 12,7 mm.
Osádka AS21 se skládá ze tří osob – velitele a střelce-operátora s pracovišti ve věži a řidiče s místem v levé přední části korby. Pěchotní výsadek umístěný v zadní části vozidla může čítat až osm osob. Nastupování a vystupování výsadku by mělo probíhat přes zadní sklopnou rampu s integrovanými dveřmi.
Foto: KF41 Lynx | Rheinmetall Group
Projekt německého bojového vozidla KF41 Lynx, za jehož vzdáleného předka můžeme považovat BVP Marder, počítá s bojovou hmotností 44 tun nebo větší. Vozidlo je Austrálii nabízeno s osádkovou dvojmístnou bojovou věží Lance 2.0, která stejně jako konkurence může nést kanón ráže 30 až 40 mm (základní nabídkou je 35mm kanón Wotan), spřažený kulomet RMG 7.62 a sadu PTŘS. Věž má díky velké modularitě další, dosud nepředstavené možnosti, takže určitě nezůstane pozadu za konkurencí.
Foto: KF41 Lynx | Wolpat / CC BY-SA 4.0
KF41 Lynx má podobně jako jihokorejský konkurent tříčlennou osádku a veze osmičlenný výsadek.
Oba finalisté australského výběrového řízení na bojová vozidla pěchoty nabízejí rozsáhlý přenos použitých technologií a výrobu vozidel v australských továrnách. Jihokorejci se svými partnery připravují výrobu ve městě Geelong, Rheinmetall by mohl vyrábět vozidla Lynx ve městě Ipswich.
Video: Prezentace BVP KF41 Lynx / YouTube
Komentáře