BAE Systems odstoupila z programu nových bojových vozidel pěchoty pro americkou armádu
Nosným typem pásového bojového vozidla je u americké armády BVP Bradley a jeho odvozené verze. Vozidlo Bradley je ve výzbroji od roku 1981, proto se už několik let připravuje jeho náhrada.
Podle nejnovějších plánů americké armády by první exempláře nástupce vozidla Bradley měly do služby přijít v roce 2026. Nové BVP má vzejít z probíhajícího programu NGCV (Next-Generation Combat Vehicle) a také OMFV (Optionally-Manned Fighting Vehicle). Americké ozbrojené síly chtějí získat velmi pokročilé stroje s vyspělými elektronickými systémy, které by umožnovaly jejich standardní nasazení s osádkou, tak i bez posádky a dálkově řízené. Má jít o víceúčelová bojová vozidla, která budou disponovat velkým růstovým potenciálem, což zajistí snadné modernizační zásahy v budoucnu a rychlou implementaci nových technologií, které se budou během služby vozidel objevovat. Už nyní se počítá se zabudováním prvků umělé inteligence, nových pokročilých optoelektronických systémů i radaru pro řízení přesné palby.
Program NGCV v současnosti patří mezi klíčové modernizační projekty americké armády, což mělo vliv na urychlení jeho časového rozvržení v příštích letech. Velení armády dokonce převedlo finanční prostředky, které byly původně určeny na další vylepšení vozidel Bradley, právě na program NGCV. Platforma Bradley se totiž po řadě modernizací dostala na hranici svých možností. Při nasazení v posledních letech se především ukázalo, že konstrukce podvozku už nezvládá velké zatížení způsobené novými systémy i vylepšenou výzbrojí a také elektrický systém nebo zdroje energie nemají dostatečnou kapacitu a potenciál zvládat vyšší energetické nároky nového vybavení.
O významu a rozsahu programu NGCV svědčí i čísla. Nová BVP, jež z něj vzejdou, mají nahradit více než 1600 vozidel Bradley a částečně i tanky M1 Abrams u těžkých brigádních uskupení ABCT. Půjde tedy o velkou zakázku, o kterou se chce ucházet několik výrobců. Zájem projevila například německá zbrojovka Rheinmetall, která ve spolupráci s americkou společností Raytheon nabízí vozidlo Lynx, mluví se i o účasti KMW s vozidlem Puma.
Foto: V rámci programu NGCV půjde o velkou zakázku, o kterou se chce ucházet například německá zbrojovka Rheinmetall, která ve spolupráci s americkou společností Raytheon nabízí vozidlo Lynx (na snímku)
Do programu NGCV se hlásí i domácí zbrojovka General Dynamics Land Systems s vozidlem Griffin III, což je variace na vozidlo ASCOD 2, a svůj zájem původně deklarovala i společnost BAE Systems nabízející vozidlo CV-90. Není bez zajímavosti, že stejné platformy tyto firmy nabízejí i v rámci současného výběrového řízení na nová BVP pro Armádu České republiky.
Foto: Do programu NGCV se hlásí i domácí zbrojovka General Dynamics Land Systems s vozidlem Griffin III
Americká armáda ovšem zatím nevypsala kompletní požadavky a specifikace pro nástupce vozidel Bradley. Údajně proto, že nechce podvazovat kreativitu výrobců, kteří mají zájem v programu NGCV uspět, a tak vlastně čeká, s čím firmy přijdou. Je to poněkud neobvyklý přístup, ale na druhou stranu díky tomu mohou výrobci vytvořit opravdu originální a možná i revoluční koncepty. Požadavky na nová BVP tak budou krystalizovat v následujících letech během testů a zkoušek.
Foto: Svůj zájem původně deklarovala i společnost BAE Systems nabízející vozidlo CV-90 (na snímku)
Už nyní je ale jisté, že testy neprojde žádné vozidlo na bázi obrněnce CV-90. Počátkem června tohoto roku totiž BAE Systems poněkud překvapivě oznámila, že se z programu náhrady vozidel Bradley pro americkou armádu stahuje. Jim Miller, ředitel rozvoje obchodu v oblasti bojových vozidel společnosti BAE Systems, to odůvodnil obchodním rozhodnutím firmy, která se prý bude soustředit na jiné programy, včetně probíhající modernizace vozidel Bradley A4, a to přesto, že americká armáda prostředky na další vylepšení této techniky z velké části přesouvá právě do programu NGCV.
Lze se jen dohadovat, co se ukrývá za oním obchodním rozhodnutím, které znamená rezignaci na možnost získat velmi lukrativní zakázku. BAE Systems možná v současnosti nedisponuje dostatečnými kapacitami, které by zabezpečily vývoj nových vozidel na bázi CV-90 či jejich sériovou výrobu. Možná to ale také znamená, že se již vyčerpal růstový a vývojový potenciál vozidla CV-90, jehož technický a technologický koncept vznikl už v 80. letech minulého století.
Toto rozhodnutí BAE Systems může být ale důležitým signálem i v souvislosti s výběrovým řízením na nová BVP pro českou armádu. Firma se totiž s typem CV-90 snaží uspět v Česku, a to v konkurenci stejných výrobců jako v případě amerických programů NGCV a OMFV. Přitom právě ověřené platformy CV-90 a Griffin III/ASCOD 2 řada odporníků tipovala na postup do užšího výběru nových BVP pro americké pozemní síly. Vozidlo Puma se totiž vyrábí pouze v jedné variantě, navíc konstruované přímo na míru požadavků Bundeswehru, a vozidlo Lynx existuje jen v několika prototypech a teprve nyní se pro něj vyvíjí dostatečně výkonná pohonná jednotka, která by zaručila růstový potenciál do budoucna.
V kontrastu s rozhodnutím BAE Systems naopak společnost General Dynamics Land Systems vedle své snahy uspět v programech NGCV a OMFV oznámila rozšíření svých aktivit v Austrálii. Tam probíhá další velmi důležitý modernizační program označovaný jako LAND 400 Phase 3, ze kterého má, podobně jako v USA či Česku, vzejít nový typ pásového bojového vozidla pro mechanizované jednotky australské armády. Společnost General Dynamics Land Systems – Australia, dceřiná lokální odnož General Dynamics Land Systems, koncem července oznámila, že v Austrálii vytvoří centrum pro obrněná bojová vozidla, které má podpořit její nabídku platformy ASCOD 2 v rámci programu LAND 400 Phase 3.
Půjde o obdobný model jako v případě britského projektu Ajax, v jehož rámci britská armáda v současnosti přezbrojuje na rodinu vozidel Ajax postavených na platformě ASCOD 2. Nové australské centrum bude podobně jako v Británii znamenat zřízení lokálních výrobních kapacit, které zajistí výrobu prototypových vozidel, integraci systémů a výzbroje i testovací program.
Foto: Půjde o obdobný model jako v případě britského projektu Ajax (na snímku), v jehož rámci britská armáda v současnosti přezbrojuje na rodinu vozidel Ajax postavených na platformě ASCOD 2.
Centrum také bude řídit vznik dodavatelského řetězce, který bude zahrnovat řadu australských výrobců, vývoj softwaru a další vývojové a výzkumné procesy, což přinese více než tisíc nových pracovních míst přímo v Austrálii. General Dynamics Land Systems dlouhodobě spolupracuje s australskými ozbrojenými silami a stala se dodavatelem výzbroje a systémů v mnoha jejich projektech v oblasti tankové techniky, obrněných průzkumných vozidel, vojenských lodí a ponorek či letecké techniky.
Komentáře