EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Blohm & Voss BV 141: Asymetrický německý letoun, který neměl létat – ale létal

 21. 01. 2023      kategorie: Vojenská historie      0 bez komentáře

Blohm & Voss BV 141 byl navržen jako taktický průzkumný letoun. Ačkoli dalo německé ministerstvo letectví přednost Focke-Wulfu Fw 189 Uhu, stal se díky své asymetrické konstrukci ne-li známějším, určitě zapamatovatelnějším. Neobvyklá konstrukce letounu působila dojmem, jako by letoun neměl být schopen bezpečně vzlétnout. Testy však ukázaly, že je stroj schopen létat bez problémů a jeho letové vlastnosti jsou velmi dobré.

V roce 1937, dva roky před začátkem druhé světové války, vydalo ministerstvo letectví výzvu německým výrobcům na jednomotorový průzkumný letoun. Řada firem předložila své návrhy, přičemž zpočátku se jako nejlepší jevilo řešení v podobě letounu Arado Ar 198. Když se však prototyp ukázal jako neúspěšný, byl vybrán dvoumotorový Focke-Wulf Fw 189 Uhu, a to přestože nesplňoval požadavek Luftwaffe na jednomotorový letoun.

bv141Foto: BV 141 B s výkonným motorem BMW 801 | Bundesarchiv, Bild 183-2005-0725-526 / CC-BY-SA 3.0

Souběžně však začala firma Blohm & Voss z vlastní iniciativy pracovat na vlastním návrhu nového průzkumného letounu, což vyústilo ve vznik letounu BV 141. Vyvinul jej německý konstruktér vojenských letadel Richard Vogt a vyznačoval se poněkud neobvyklou asymetrickou konstrukcí, díky níž působil na zemi i ze vzduchu velmi neobvykle. Hlavní prostor, plexisklem prosklená gondola pro posádku, byl umístěn na pravoboku a měl místo pro tři letce. Jeho posádku tvořili pilot, zadní střelec a pozorovatel. Mnohem delší trup se nacházel na levoboku, připojený k ocasní ploše. Ta byla původně symetrická, u pozdějších variant byla na pravoboku výrazně zkrácena. Pravobok i levobok byly spojeny přes křídelní prvek v přední části letounu. Ačkoli konstrukce BV 141 měla znamenat, že se kvůli riziku převrácení nemůže bezpečně vznést do vzduchu, jeho hmotnost byla rovnoměrně podporována vztlakem křídel.

Co se týče výzbroje, Blohm & Voss BV 141 měl celkem čtyři kulomety – dva dozadu mířící pohyblivé 7,92mm MG 15 a dva vpředu pevně namontované 7,92mm MG 17. Letoun byl rovněž vybaven pro nesení čtyř pum SC 50.
Zpočátku byl BV 141 poháněn hvězdicovým motorem BMW 132N, který poháněl třílistou vrtuli letounu. Ten byl později modernizován na výkonnější motor BMW 801, který mu zajistil dolet 1900 km. Maximální rychlost BV 141 byla 370 km/h u hladiny moře a 440 km/h ve výšce 5 000 metrů.

Pro hodnocení ministerstvem letectví byly vyrobeny tři prototypy a dalších pět BV 141 A. Vývoj letounu neměl mnoho příznivců, ale měl zastánce v osobě generálplukovníka Ernsta Udeta, veterána první světové války a ředitele výzkumného a vývojového oddělení ministerstva letectví.

Motor BMW 801 byl do letounu BV 141B instalován poté, co ministerstvo letectví zjistilo, že původní verze letounu je nedostatečně výkonná. Nicméně v době, kdy se vyráběla varianta "B", byl již v sériové výrobě konkurenční Fw 189. Motor BMW 801 byl také potřebný pro osvědčenější letouny, jako byl Focke-Wulf Fw 190, což snižovalo pravděpodobnost, že by se BV 141 dostal do plnohodnotné služby.

Celkem bylo objednáno 20 letounů Blohm & Voss BV 141B, které byly všechny vyrobeny a dodány. Při postupu spojeneckých vojsk do Německa byla objevena řada vraků. Jeden z nich byl ukořistěn Brity a odeslán zpět do Spojeného království k prozkoumání.

Specifikace letounu Blohm & Voss BV 141:

  • Posádka: 3
  • Délka: 13,95 m
  • Rozpětí křídel: 17,45 m
  • Výška: 3,6 m
  • Plocha křídla: 52.9 m2
  • Prázdná hmotnost: 4 700 kg
  • Celková hmotnost: 5 700 kg
  • Maximální vzletová hmotnost: 6 100 kg
  • Pohonná jednotka: Vzduchem chlazený hvězdicový pístový motor BMW 801A o výkonu 1 147 kW (1 538 k) pro vzlet na úrovni hladiny moře.
  • Maximální rychlost: 368 km/h na úrovni moře; 438 km/h ve výšce 5 000 m 
  • Dolet: 1 900 km
  • Dostup: 10 000 m
  • Zatížení křídla: 107,75 kg/m2 
  • Výkon/hmotnost: 0,204 kW/kg
  • Výzbroj: 2 x kulomet MG 17 ráže 7,92mm, 2 x pohyblivý kulomet MG15 ráže 7,92mm, 4 pumy SC50

Zdroj: warhistoryonline

 Autor: Petr Žák

Komentáře