EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

CH-47 Chinook: Vrtulníková legenda, která slouží již 60 let

 10. 03. 2021      kategorie: Vojenská technika      4 komentáře

Boeing CH-47 Chinook je legenda mezi vrtulníky, která se svým nezaměnitelným drakem vrtulníku (pevné části konstrukce) a dvěma tandemovými rotory slouží (nejen) v armádách po celém světě již přes 60 let. Pojďme se na tento stroj podívat podrobněji v následujícím článku.

Chinook přímým pokračovatelem známého typu vrtulníku CH-46D Sea Knight. První prototyp CH-47 Chinook vzlétl 21. září roku 1961 a první sériově vyráběné vrtulníky byly dodány koncem roku 1965.

Díky své maximální rychlosti 315 km/h byl Chinook rychlejší než moderní víceúčelové a útočné vrtulníky 60. let. Chinook patří mezi stroje jako je např. vojenský čtyřmotorový turbovrtulový transportní letoun Lockheed C-130 Hercules nebo americký užitkový vrtulník Bell UH-1 Iroquois, které jsou od doby svého vzniku stále ve výrobě a jsou stále používány v první linii.

Video: CH-47 Chinook: Vrtulníková legenda, která slouží již 60 let / YouTube

Dosud bylo vyrobeno něco přes 1200 kusů vrtulníku Boeing CH-47 Chinook. Jeho hlavní rolí je přesun skupin vojáků, dělostřelectva a doplňování zásob na bojišti. Má širokou nakládací rampu v zadní části trupu a tři vnější nákladní háky. Stroje se poprvé účastnily bojů ve Vietnamské válce roku 1966.

Během času byly vyráběny typy CH-47A, CH-47B a CH-47C. Tyto stroje byly v 80. letech modernizovány na typ CH-47D, který má silnější motory a moderní vybavení. Kromě těchto vrtulníků byl vyráběn ještě typ pro speciální akce a civilní verze Model 234.

První typ CH-47A Byl založen na prototypu vrtulníku Boeing Vertol YCH-1B/YCH-47A, který měl první let dne 21. září 1961. CH-47A Chinook byl schopen operovat za všech povětrnostních podmínek při střední nosnosti vrtulníku, který byl poprvé představen v službě během Vietnamské války v roce 1966. Pohonná jednotka vrtulníku byla sestavena ze dvou motorů AlliedSignal T55-L-5, každý o výkonu 2 200 koní (1 640  kW) nebo T55-L-7 o výkonu 2 650 koní (1 980  kW).

Pinnacle_manueverFoto: Vrtulník MH-47G Chinook v akci | Armáda Spojených států amerických (U.S. Army) / Public domain

Následující typ CH-47B byl poháněný dvěma motory AlliedSignal T55-L-7C, každý o výkonu 2850 koní (2130 kW) a rekonstruovaným trupem, který se vyznačuje menším odporem vzduchu a také upravenými listy rotorů. Byl standardním transportním vrtulníkem během Vietnamské války, vyzbrojený třemi kulomety M60D (dva v bočních dveřích a jeden na zadní rampě). Některé exempláře byly používány k přepravě pum a k vypouštění napalmu na stanoviště Vietkongu. Vrtulník CH-47 mohl být vybaven hákem a jeřábem, který umožňoval přenos nákladu pod trupem a často byl používán k vyprošťování sestřelených letadel nebo vrtulníků.

CH-47C má zesílený reduktor a pohonnou jednotkou jsou motory AlliedSignal T55-L-11C, každý o výkonu 3750 koní (2 800 kW). CH-47C mohl nést až 44 vojáků nebo 24 raněných, včetně dvou lékařů. V užívání je od roku 1980 jako vrtulník Chinook HC.1 Royal Air Force, který je ekvivalentem CH-47C. Pozdější verze Super-C byla vybavena ještě silnějšími motory Lycoming T55-L-712 a také novými širšími listy rotorů, které byly vyrobeny ze skelných vláken.

Novější typ CH-47D je pak celkově konstrukčně zesílený. Nejprve disponoval motory T55-GA-712, později T55-GA-714. Vrtulník je schopný přenášet nebo nést těžká břemena na třech hácích umístěných pod trupem. V civilních verzích je pak schopen přenášet stavební stroje nebo 12 metrové kontejnery při rychlosti 250 km/h. V podpůrných misích pěchoty byl nejčastěji používán k přepravě houfnice M198 spolu se 30 náboji a 11člennou obsluhou. Vrtulník je vybaven moderní avionikou včetně GPS přijímače.

Special_Boat_Team_takes_flight_with_Nightstalkers_(14165572918)Foto: Vrtulník MH-47G Chinook v akci | Armáda Spojených států amerických (U.S. Army) / Public domain

Vrtulník CH-47D sehrál významnou roli během operací v Iráku a Afghánistánu, kde převážel vojáky a zásoby. Během operací v Afghánistánu byl provozován v horách ve výškách ohraničujících použití transportního vrtulníku americké armády Sikorsky UH-60 Black Hawk. Obvykle je CH-47 vysílaný v bojových letech spolu s vrtulníky AH-64 Apache.

Zmodernizovaná verze modelu CH-47D byla verze CH-47F, která poprvé vzlétla v roce 2001. První produkční model vzlétl dne 15. června 2006. CH-47F je navržen tak, aby prodloužil životnost třídy Chinook až do roku 2030.

Existuje pak ještě verze MH-47, která je určena pro speciální síly. Vrtulník disponuje možností tankování během letu, rychlým navijákem a dalšími vylepšeními.

 Autor: Petr Žák

Komentáře

Ivanka082

10. 03. 2021, 22:35

Líbí se mi,že se lidé o CH-47 stále zajímají. Můj přítel, tedááá. Dnes již manžílek slouží u armády dlouhých 16 let. Za tu dobu jsme si kvůli Armádě prošli vším možným. Byly to okamžiky krásné, dojemné, jindy i ty, které by nechtěl nikdo zažít. Velmi podobný, řekla bych i autentický příběh je napsán v knize http://www.dvaroky.wz.cz Doporučuji všem.

czerik

10. 03. 2021, 21:02

glock
lol, sem se ptal na situaci, kdy se tam vrtulnik VEJDE, protoze ve souste videi, by se tam vesel.
a k tomu vietnamu - to viseni ve vzduchu nebylo kvuli strachu ze zminovani (to by tam pak nevysazovaly pesaky, takovy rusti gerojove to nebly), ale proto, aby se usetrilo neco casu, ale hlavne proto, ze pokud by vrtulnik dostl zasah, tak je jedodusi odletes s tim, ktery je ve vzduchu, nez kdyz sedi na zemi.

hmmm, no mozna sem si prave odpovedel, proc i ted jim vicemene visi be vzduchu :)))).

Glock

10. 03. 2021, 15:09

Leckdy přistávají na místech, která jsou tak malá, že se na ně vrtulník celý nevejde. Potom na zem posadí jen zadek. Někdy ani nedosedají, ale visí půl metru nad zemí (kvůli možnému zaminování přistávací zóny).


Standardní operační postupy už od války ve Vietnamu.

czert

10. 03. 2021, 14:46

vi nekdo proc chinooky vykladaji vojaky jen zadkem, kdy cumak je ve vzduchu ? misto aby pristal cely na zemi, kdyz je tam dostatek mista ?