Egypt uvažuje o dalších letounech Rafale
Podle některých zpráv z egyptského tisku, tamní vláda výhledově uvažuje o pořízení třetí dávky francouzských víceúčelových bojových letounů Dassault Rafale. Mělo by jít o nejnovější verzi Rafale F4, která je zatím ve vývoji.
Egypt koupil 24 letadel Rafale F3-R v únoru 2014 a dalších 30 jich objednal v dubnu letošního roku. Celkem je to tedy 54 letadel. Tento počet by se údajně mohl další objednávkou zvýšit na 72, nebo možná až na 100. Důležitou úlohu budou hrát finanční možnosti Egypta, protože letouny Rafale patří mezi hodně drahé zboží a jsou Egyptem pořizovány za pomoci zahraničního financování a půjček.
Foto: Podle některých zpráv z egyptského tisku, tamní vláda výhledově uvažuje o pořízení třetí dávky francouzských víceúčelových bojových letounů Dassault Rafale (na snímku). | A. Pecchi / Dassault / CC BY-NC-ND
Dassault Rafale F4 ve své konečné podobě (F4-2) má disponovat novými motory, novějším vybavením pilotní kabiny, novým softwarem, ale i upraveným drakem, novým systémem řízení pohonu a novým diagnostickým systémem. Piloti těchto letadel budou vybaveni přilbovým displejem Thales TALIOS (TArgeting Long-range Identification Optronic System).
Ve výzbroji Rafale F4 se mají objevit řízené střely vzduch-vzduch MICA NG, vylepšené řízené střely vzduch-země Storm Shadow / SCALP a ASMP-A / ASN4G a laserem naváděné bomby SBU-64 AASM 1000 kg.
Smlouva o prodeji francouzských letadel do Egypta je na „západě“ předmětem kritiky různých politických kruhů a občanských skupin, včetně těch, které se zabývají lidskými právy. Ty ostře obviňují egyptskou vládu z porušování lidských práv. Porušování lidských práv bylo údajně i jedním z hlavních důvodů, proč došlo i k pozastavení prodeje zbraní ze strany Spojených států. Ty tímto opatřením zaznamenaly ztrátu asi 1,3 miliardy dolarů ročně. Francouzský prezident Emmanuel Macron však v prosinci 2020 uvedl, že jeho vláda nebude považovat lidská práva za hlavní problém Káhiry. Egyptská armáda sice bojuje proti terorismu na Sinajském poloostrově, ale autoritářský režim prezidenta Al-Sisi spolu s nekontrolovaným vojenským násilím vyvolává znepokojení po celém světě.
Když se Američané začali distancovat od Egypta, iniciativy se chopilo Rusko, a v roce 2014 vyjednalo dohodu s Egyptem o dodávce 46 bitevních vrtulníků Ka-52 a 46 stíhaček MiG-29M1/M2 v ceně 3,5 miliardy USD. Francie toho také využila a přispěchala k ukojení egyptských potřeb a přání urychleným prodejem svých bojových letadel Rafale, takže 16. února 2015 se Egypt stal vůbec prvním zahraničním zákazníkem tohoto typu. Oficiálně si Egypt objednal 24 strojů a přidal si k nim ještě fregaty FREMM a balík raketové výzbroje.
To všechno však Egyptu nestačilo a jako určitou protiváhu k izraelským F-35 Lightning II dojednal s Ruskem dodávku více než dvou desítek letadel Su-35 generace 4++ za cca 2 miliardy dolarů, čímž patřičně namíchl Spojené státy, které „bdí“ nad vztahy a poměrem sil Egypta a Izraele. Americké „zbraňové“ sankce vůči Egyptu se ukázaly jako málo účinné a egyptské vládě se podařilo v relativně krátkém časovém úseku získat letouny a vrtulníky MiG-29M1/M2, Su-35 a Ka-52 z Ruska a Rafale z Francie. Protože egyptské vojenské letectvo chtělo ještě další letadla, celý svět pozorně sledoval jednání kolem dalších Su-35 a Rafale.
Egyptské vojenské letectvo nakonec vybralo francouzský typ, i když ten ruský byl úspěchu blíž. Nedošlo k tomu však jen tak samo sebou. Je třeba konstatovat holý fakt, že Washington opakovaně pohrozil Káhiře uplatněním zákona CAATSA, pokud se rozhodne pořídit další ruská letadla Su-35.
S arzenálem velmi pokročilých řízených střel vzduch-vzduch a především vzduch-země (např. SCALP) může francouzský Rafale poskytnout egyptskému vojenskému letectvu významné zisky palebné síly. Arzenál ruského Su-35 sice také obsahuje protizemní řízené střely jako např. Ch-59, ale tento stroj je využíván spíše jako letoun pro vybojování vzdušné převahy. Oba typy byly bojově otestovány a jsou velmi účinné, ale francouzský Rafale překonává svého ruského konkurenta ve schopnosti provádět přesné údery proti pozemním cílům.
Egyptské vojenské letectvo dnes, stejně jako v minulosti, provozuje velmi zajímavou kombinaci moderních letadel, mezi něž patří ruské Su-35 a MiG-29M1/M2, francouzské Rafale a Mirage 2000EM a americké F-16A/B/C/D. Egypt je také jedinou zemí na světě, která současně provozuje moderní ruské bitevní vrtulníky Ka-52 Alligator i americké AH-64 Apache.
Komentáře
Czert
03. 06. 2021, 10:37Omny, ty ses superdement.
Cituj me, kde sem psal ze by nam TED svedove meli cokoliv nabizet. Vse co sem plsal se tykalo doby po skonceni pronajmu.
A jasne, koupit gripeny za 20 mld..... Co na tom, ze by se tim ve vysledku byly gripeny cca 2x drazsi nez kdyby se rovnou koupily bez pronajmu. - pozn. pro superdementa - ano, sem si vedom ze je v tom i nakup dalsich oletanych stroju.
Ano, mas pravdu, ze zadne letectvo nema 100% bojeschopnost letounu, ja jen he cesko je s onou bojeschopnosti nejhure z cele evropske nato, kdy se strida s nemci, byt ty maji omluvu v tom, ze merkla naridila luftwaffe valky, se kterymy rozpicet nepocital a skopcaci penize na nakup dalsich nahradnich dilu neuvolnily.
Czert
02. 06. 2021, 00:01Kocicak
Abys me dokonale pochopil, co sem myslel tim zaplacenim upgrade sw v ramci provozu.
Ty sou u letounu ve 2 kategoriich.
A. Takova, ktera vypliva z podstaty provozu, tj jiste vylepsovani funkci, napr. radaru, ale hlavne odstranovani chyb a problemu v provozu, to je v cene provozu.
B. Takova ktera neco pridava. Nova funkce radaru? Zaplat. Schopnost odpalovat jinou raketu? Zaplat.
Vyzaduje cokoliv z toho i upravy hw? Zaplatis extra premium.
A tyhle se delaji na objednavku vlad. A ty plati jen ta prvni ci prvni skupina co si to objedna. Veskere dalsi vlady co si ony chopnosti po nich koupi, plati taky premium za schopnosti navic, ale sw naklady pro vyrobce sou nulove.
A cr zadne nove sw schopnosti nepozadovala.
Onen datalink byl daleko vice hw zalezitost nez sw.
A u svedu by bylo hodne divne kdyby chteli po cesich platit premium za neco co nevlastni a pro vlastnika to neznamena zadne naklady navic.
Czert
01. 06. 2021, 23:42Kocicak
V cem pisu nesmysly?
Prave proto, ze po skonceni pronajmu nebudou gripeny nase, sem napsal ze za nase penize se modernizaly svedske letouny, ktere budou jejich.
A jak znam, ty nase uzasne tunelare v acr, tak by je od svedskka koupili za 3x vetsi cenu nez je realna. Bez nahradnich dilu.
A ano, svedove nam dali "slevu" na upgrade sw, coz je prace pro 1 cloveka na 1-2 dny u vsech letounu s tim, ze vyvoj sw uz jim zaplatili cesi a jiny v ramci provozu gripenu.
A samotny upgrade je nestal zhola nic, vyjma prace onoho cloveka a cenu prenosu dat do ceska.
Uzasne sme usetrily.
Problem je v tom, ze cesi zaplatili 100% ceny hw modernizace, na letounu ktery nijak nevlastni.
A slevu pri pripadnem odkupu nedostanou.
Uz te vidim, jak bydlis v najemnim byte, za 1 mil ho se souhlasem majitele zrenovujes a po 8 letech, kdyz se budes stehovat jinam, tak se spokojis s tim, ze ti majitel zrenovonovane domu neda ani korunu zpet, ani neodpusti najem za nejaky cas.
A ty budes zcela stastny.
Cateye
01. 06. 2021, 11:22Czerte od začátku melete ohledně pronájmu Gripenů nesmysly a jestliže se odvoláváte na kamaráda, tak vám věší pěkné bulíky na nos.
Současná smlouva, platná do roku 2025, resp. 2027 vůbec neřeší odkup. Očekává se že po jejím vypršení nám Švédové ten odkup nabídnou za zbytkovou cenu. Náš pronájem rozhodně nezaplatil modernizaci, naopak jsme na ní vydělali, protože Švédsko nabídlo nadstardardní upgrady systémového softwaru. Jediné co jsme si vymínili a zaplatili navíc byla integrace aliančního Link 16 a modernizace komunikačních prostředků Have Quick
Czert
31. 05. 2021, 13:25Martin
Jeste sem zapomel, pokracovat v gripenech by melo jenom smysl pri uple jine smlouve, protoze na te soucasne cr ztraci tezke miliardy, nez kdyby je vlastnila.
Doknaly je priklad jak cr modernizovala pronajate geipeny, za peknych par zelenych.
A vysledek? Svedove nedali zadnou slevu na pripadny odkup, ani nevrati zadnou cast az pronajem skonci, cili defakto cesi zaplatili svedum modernizaci jejich letounu, bez jakekoliv protihodnoty.
Czert
31. 05. 2021, 13:20Dement
Jo a jeste me rekni, u jakeho ze to gripenu slouzis?
Ja jen, ze muj znamy tam dela mechanika, tak aby ti dal trochu vickysliku na lepsi mysleni.
Czert
31. 05. 2021, 13:17Demente
Kdybys nebyl tupoun, tak bys vedel ze dlouhodobe jev cr bojeschopnych jen 4-5 gripenu, zbytek je odstaven kvuli nedostatku dilu. Takze asi tak k tomu uzasnemu svedskemu servisu.
czert
30. 05. 2021, 13:14Martin
Jenze realita ukazuje, ze gripeny nejsou o tolik levnejsi na provoz nez jine dvoumotoraky, nerkuli o jine jednomotoraky, ale hlavne sou u nich dost velke problemy s dodavkiu nahradnich dilu, kdy se kolikrat na neco ceka i 2 roky nez to svedove vyrobi.
Protoze na sklad nrchteji moc vyrabet, coz ve vysledku male seriovosti znamena drazsi nd.
Martin23
30. 05. 2021, 12:33astor
No dnes pro naši armádu nepřipadá v úvahu nic jiného, než pokračovat v Gripenech, které z nadzvukových letadel pro naši armádu dávají největší smysl.
Vyjma toho, že měnit letoun znamená měnit zázemí, učit se na novém letadle atd. tak i srovnání těchto letounů hraje ve prospěch Gripenu.
Jde o lehčí letoun, jednomotorový, s tím souvisí i menší náklady na provoz.
alexa123
30. 05. 2021, 08:57czert
... inak si to nefojazu vysvetlit.
Záhadné slovičko NEFOJAZU znamená DODOKÁŽU? Ak nie, tak ma oprav
czert
29. 05. 2021, 18:47Je dpbre ze to dostala nejaka evropska firma.
By me zajimalo kde ti kritici prodeje byly kdyz egyptu prodavali zbrane amici a rusove, ale hlavne kdyz byla v egyptu revoluce.
A jinak, by me zajimalo, jak se do egypta dostaly migy, to je dostal zadarmo ? Jinak si to nefojazu vysvetlit.
ROBO
29. 05. 2021, 16:25Nepochybně opět další těžká rána pro Sůčko . Opět ztráta dalšího tradičního a perspektivního trhu . Takhle se z těch astronomickejch dluhů nikdy navyhrabou a jakýkoli smysluplný vývoj, rozvoj , modernizace.......... firmy je definitivně v kopru . Ale socialistickej zpusob vedení ekonomiky vč. vojenské jinak dopadnut nemůže .
astor
29. 05. 2021, 10:04Rusové to dělají velmi dobře, naštvaný Američan je velmi zábavný. Rafale je dobrá volba, je to stroj minimálně o generaci mladší, než si pořizují americké satelity na sever a na východ od nás. Doufám, že až skončí pronájem Gripenů, dostane Rafale svoji příležitost i u nás.