EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Extra velká bezposádková ponorka Orca bude umět zaminovat nepřátelský přístav

 21. 07. 2023      kategorie: Události      0 bez komentáře

Společnost Boeing Defense zveřejnila první video svého mimořádně velkého bezpilotního podmořského plavidla Orca (XLUUV) během testování na moři. Pentagon v roce 2019 objednal pro americké námořnictvo počáteční sérii čtyř 80tunových plavidel Orca a později v témže roce přibylo páté. Od té doby proběhl křest a spuštění testovacího prostředku na Huntington Beach v Kalifornii v dubnu loňského roku.

Třiatřicetisekundové video nedávno představila společnost Boeing na Twitteru spolu s popiskem, v němž se uvádí, že „plná, pokročilá autonomie umožňuje plavidlu operovat po celé měsíce v otevřených, přeplněných a sporných vodách s minimálním nebo žádným zásahem člověka.“

orcaFoto: Orca XLUUV | U.S. Navy

Výsuvný stěžeň Orcy je vidět, jak rozráží vodní hladinu, zatímco kolem plavidla se míhá hejno zvědavých delfínů. Stěžeň je navržen tak, aby se zvedl, když je Orca na hladině nebo blízko ní, a slouží k řadě funkcí, včetně satelitního spojení. Datum a místo natáčení videa nejsou uvedeny. Testování Orcy na moři mělo začít loni v létě.

Pro program Orca nebylo vše jednoduché. V září loňského roku dospěl Úřad pro kontrolu hospodaření vlády USA k závěru, že program byl nejméně o 242 milionů dolarů, tj. o 64 %, dražší než původní odhad nákladů a zpožděn nejméně o tři roky. V jednu dobu Boeing plánoval dodat první plavidlo do prosince 2020 a všech pět do konce roku 2022. Nyní je dodání poslední ponorky naplánováno na červen 2024.

V původní konfiguraci má být Orca vybavena pro kladení podmořských min, přičemž protilodní zbraně budou uloženy v modulárním nákladovém prostoru o délce 10,4 m, který má nosnost osm tun. Ačkoli bylo kladení min určeno jako primární úkol, který by měla hlubinná loď Orca plnit, modulární střední část XLUUV může pojmout různé modulární užitečné zatížení, což znamená, že ji lze přizpůsobit i pro řadu dalších úkolů.

Námořnictvo chce, aby Orca prováděla také mise podhladinového dohledu, elektronického boje a zaminování, a očekává se, že budoucí užitečné zatížení bude zahrnovat sonar se syntetickou aperturou pro mapování oceánského dna. Kromě toho existuje zájem o přidání různých zbraní, včetně řízených střel a torpéd, a dokonce i vzdušných bezpilotních prostředků.

Mezi další klíčové vlastnosti Orcy patří hybridní diesel-elektrický pohonný systém, který umožňuje tichý provoz pod vodou na baterie. Akumulátory se dobíjejí pomocí dieselových generátorů, které dýchají vzduch, a to za chodu na hladině nebo v její těsné blízkosti (při šnorchlování). Kombinace dieselového motoru a moderních lithium-iontových baterií by měla lodi Orca umožnit zůstat na moři několik měsíců při plavbě rychlostí kolem tří uzlů.

Co se týče zkoušek na moři, není zatím zřejmé, zda je prototyp Orca již testován pro operace kladení min, ale není pochyb o tom, že americké námořnictvo je obecně nadšeno potenciálem plavidla pro plnění takového úkolu. Námořnictvo chce zejména zjistit, zda bude Orca – nebo jiné XLUUV podobné velikosti – schopna diskrétně zasévat miny v obtížně přístupných oblastech, kam se ponorky s posádkou nedostanou, včetně vnitřních prostor přístavů. Pokud to dokáže, mohla by být Orca a potenciální další plavidla XLUUV vyzbrojena některými z nových exotických typů námořních min, které námořnictvo nyní vyvíjí. 

Zásadní je, že ačkoli je Orca na bezpilotní ponorku pozoruhodně velká, stále je menší než většina ponorek s posádkou a je samozřejmě postradatelnější. Díky tomu, že může autonomně operovat v rozsáhlých oblastech oceánu, nabízí významné výhody pro mise, jako je blokování strategických námořních kontrolních bodů a uzavření nepřátelských přístavů, loděnic a námořního obchodu. Může také potenciálně umístit miny v řekách, kanálech a mělkých pobřežních oblastech hluboko na nepřátelském území.

Dalším faktorem, který hraje roli ve významu Orcy, je rozhodnutí námořnictva zrušit Snakehead, velké UUV. Mimo jiné se ukázalo, že toto plavidlo není vhodné pro nasazení z úkrytu suchého doku jaderné ponorky (DDS), jak bylo plánováno. Je velmi pravděpodobné, že bez Snakeheadu bude námořnictvo ještě více odkázáno na svou malou flotilu nových ponorek Orca. A vzhledem k tomu, že Rusko a Čína mimo jiné také pracují na projektech XLUUV, je význam Orcy a testovacích dat, která bude generovat, tím zásadnější.

Zdroj: thedrive.com

Komentáře