Premiéra středního tanku turecké společnosti OTOKAR v Rijádu
Turecká společnost Otokar představila na World Defense Show v Rijádu v Saúdské Arábii svou nejnovější inovaci v oblasti obrněné bojové techniky. V centru pozornosti byl nový střední tank, nejmodernější vojenské vozidlo, které spojuje robustní pásový obrněný podvozek Tulpar s výkonnou italskou věží Leonardo Hitfact Mk2, jež se může pochlubit výkonným 120mm kanónem.
Foto: Obrněné vozidlo Tulpar v jedné ze základních konfigurací s 30mm kanónem (BVP) | Otokar / Public domain
Turecká společnost Otokar, uznávaný dodavatel NATO a OSN, posílila své postavení v obranném sektoru v celosvětovém měřítku. Generální ředitel Serdar Görgüç vyzdvihl významné působení společnosti, která provozuje více než 33 000 vojenských vozidel Otokar ve více než 40 zemích na pěti kontinentech: "Naše odhodlání poskytovat komplexní řešení a služby v oblasti pozemních systémů je neochvějné. Perský záliv, a zejména Království Saúdské Arábie, pro nás zůstává klíčovým trhem," prohlásil Görgüç a zdůraznil strategický význam regionu Perského zálivu.
Od založení dceřiné společnosti Otokar Land Systems v roce 2016 společnost Otokar posílila svou přítomnost v rámci GCC (Rada pro spolupráci arabských států v Zálivu) a přiblížila se tak své klientele. Tato blízkost umožňuje rychlý a efektivní zákaznický servis a podporu, což je základním kamenem strategie společnosti Otokar. Důraz společnosti na přenos technologií, místní výrobu a její robustní inženýrské schopnosti ji posunuly na vedoucí pozici v rámci mezinárodního obranného průmyslu.
Tank Tulpar se vyznačuje výjimečnou mobilitou, vynikající palebnou silou a pokročilou schopností přežití. Varianty tanku Tulpar, navržené tak, aby vyhovovaly současným i budoucím vojenským potřebám, pokrývají hmotnostní rozsah od 28 000 kg do 45 000 kg a mohou se pochlubit modulárním pancéřováním pro vysokou balistickou a protiminovou ochranu. Jeho všestrannost umožňuje působení v různých bojových prostředích, od městských oblastí až po náročný terén, kde tradiční hlavní bojové tanky narážejí na omezení.
Tulpar je původní těžké bojové vozidlo pěchoty. Je pojmenováno po Tulparovi, okřídleném koni z turkické mytologie. Vozidlo bylo navrženo tak, aby podporovalo turecký hlavní bojový tank nové generace Altay v operacích a bezpečně přepravovalo pěchotu do předních linií a zároveň poskytovalo palebnou podporu ostatním obrněným jednotkám. Tulpar je k dispozici ve variantách, jako jsou průzkumné, velitelsko-štábní, osobní transportér, minometné, vyprošťovací, odpalovací raketový systém, vozidla protivzdušné obrany, sanitní, protitankové vozidlo, lehký a nejnověji střední tank.
Věž HITFACT MkII představuje průlom v rodině HITFACT, která je proslulá tím, že se jedná o první velkorážovou věž upravenou pro kolové vozidlo 8×8. Po celém světě již slouží více než 500 kusů. Tato modulární, lehká věž podporuje různou výzbroj, včetně kanónů ráže 105/52 a hladkých kanónů ráže 120/45, s možností sekundární výzbroje, jako je koaxiálně montovaný kulomet ráže 7,62 mm nebo na lafetě umístěný kulomet ráže 12,7mm, dostupný v režimu ručního nebo dálkového ovládání.
Představení tanku na World Defense Show 2024 nejen podtrhuje technologickou zdatnost společnosti Otokar, ale také vytváří předpoklady pro posílení spolupráce a partnerství v rámci globální obranné komunity, zejména v oblasti Perského zálivu.
Zdroj: armyrecognition.com
Komentáře
Slavoslav
07. 02. 2024, 08:30neviem, ale zrovna konfiguracia so 120 mm kanonom mi pride pomerne zbytocna. Pancierova ochrana je na urovni BVP ci IFV takze ta skala prostriedkov ktore ho mozu ohrozit v prvej linii je znacne siroka. Na podporu nesenej pechoty zas bude asi vhodnejsi kanon s kalibrom do tych 50 mm nesuci viac municie ako 120mm delo schopne teoreticky vyradit tank. A na nicenie opernych bodov na ktore nestaci ten mensi kanon je tu tank ktory je ovela lepsie braneny, aby prezil priblizenie k tym opornym bodom ktore ma nicit.
Czertik
07. 02. 2024, 19:57slavoslav
to si nevyberes, tenhle turecky vytvor je takova obdoba amickeho deloveho strykeru.
a jako vzdy na nej byly odlisne nazory. nekteri velitele v afghanu na nej nedaly dopustit kvuli palebne sile 120mm dela, jiny by ho nehjradejiposlali do srotu kvuli spatne spolehlivosti (ve srovnani s jinymy strykery) a otresnym pracovnim podminkam.
Slavoslav
08. 02. 2024, 14:32Stryker ako kolesova platforma mi napriklad dava zmysel z hladiska ceny a mobility kde mas "rychle" delo na podvozku schopne aj vacsich presunov po vlastnej osi napriklad na rychle platanie dier v obrane
Czertik
08. 02. 2024, 16:27slavoslav
nevim jak ty, ale ja si nedokazi predtsavit jake diry v obrane mohly amici latat v afghanu.
Slavoslav
08. 02. 2024, 17:02ach máš pravdu. ja som hodnotil platformu ako celok a neuvedomil si, že Stryker bol vozidlo vyvinuté špeciálne len a len kvôli Afganistanu. keď si už dávame lekcie kreatívneho čítania teda.
Marty
07. 02. 2024, 20:23myslím že vždy pujde hlavně o to stroj využít vhodně, určitě nemuže nahradit MBT při střetu s jiným plnohodnotně, ale početně jej doplnit, či, pokud je pravda to že má výrazně lepší průchodivost terénem, nahradit tam kde ten by měl problémy s pohybem, a pokud je pravda i vyžší rychlost, určitě jako manévroví prvek má svuj potenciál, zajímalo by mě především porovnání ceny o proti nejnovjším MBT, pokud je alepson o 20-25% nižší, určitě má potenciál v chudších oblastech kde by neměl problém konkurovat zastaralým tankům, co si budem ve službě je starých strojů kterým se vyrovná více než dost
Slavoslav
08. 02. 2024, 07:35no vsak prave, ze toto je kockopes ktory nema nejaku zasadnu vyhodu v nicom. Ale mozno sa mylim a pechota (boj proti tankom berme ako krajnu moznost, na to toto naozaj nie je) ocenuje ak ju podporuje 120 mm kanon, miesto toho, aby oponenta kropila pripadne nejaka 40 tka s vacsim palebnym priemerom.
A s tou priechodivostou (predpokladam, ze prave tato verzia bude mat tych 45 t) to tiez nemusi byt ziadna slava. Este mi napriklad davaju zmysel kolesove verzie - rychlost presunu, mensia narocnost na udrzbu podvozku atd
David
09. 02. 2024, 09:18Berte to tak, že to je vozidlo palebné podpory, které bude sloužit až na určité úrovni. Běžné BVP bude mít i nadále kanon - 30-40 mm, a řekněme na úrovni brigáda bude rota těchto vozidel. Obě vozidla se tak budou vhodně doplňovat. Málokterá armáda má tolik MBT, aby je mohla nasazovat pro úkoly palebné podpory, MBT mají navíc i jiné úkoly
Slavoslav
09. 02. 2024, 09:38teoria, v praxi je prilis zranitelne na to, aby sa pohybovalo v prvej linii a omnoho vacsi zmysel dava v takom pripade napriklad nejaky 120 mm minomet s moznostou aj priamej palby
Marty
09. 02. 2024, 14:08nebo možná 105mm kanon s delší hlavní, něco na zpusob jako sou věže sabrah