EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

F-16 Block 70 dostává štít proti řízeným střelám. Viper Shield prochází důkladnými testy

 08. 02. 2025      kategorie: Vojenská technika      1 komentář

Letoun F-16 Block 70 vybavený systémem elektronického boje Viper Shield provedl svůj první let na Edwardsově letecké základně v Kalifornii. Zkušební letoun bahrajnského královského letectva pilotoval major Anthony Pipe ze 416. zkušební perutě USAF. Test, o jehož průběhu informovalo americké ministerstvo obrany na konci ledna, je součástí probíhajícího hodnocení schopností systému a jeho integrace s platformou F-16, což podporuje budoucí operační nasazení u mnoha mezinárodních uživatelů. Využije ho také Slovensko.

viperFoto: F-16 Viper amerického letectva | USAF

Systém Viper Shield byl vyvinut společnostmi L3Harris Technologies a Lockheed Martin v rámci širších programů zaměřených na prostředky elektronického boje. Jeho konstrukce vychází z předchozích generací technologií elektronických protiopatření, ale obsahuje plně digitální architekturu. Koncem roku 2024 byla dokončena kvalifikace pro bezpečnost letu, která zajišťuje strukturální, tepelnou a elektrickou shodu. Systém využívá komerčně dostupné komponenty, což usnadňuje efektivitu výroby a dlouhodobou udržitelnost. Výrobní proces byl zahájen 17. září 2024 v závodě společnosti L3Harris v Cliftonu ve státě New Jersey, což podpořilo harmonogramy integrace pro více zákaznických zemí.

AN/ALQ-254(V)1 Viper Shield je interně montovaná souprava pro elektronický boj, která má zvýšit schopnost F-16 přežít proti moderním radarovým a elektronickým hrozbám. Integruje se přímo do avioniky letounu a spolupracuje s radarem APG-83 AESA. Součástí systému je digitální radarový výstražný přijímač (DRWR), který detekuje a klasifikuje hrozby a poskytuje pilotům přehled o situaci v reálném čase. Na rozdíl od externě montovaných modulů elektronického boje zachovává Viper Shield aerodynamický profil letounu a ponechává vnější pevné body pro užitečné zatížení.

Schopnosti systému protiopatření jsou založeny na rušení postaveném na digitální radiofrekvenční paměti (DRFM), které narušuje radarové zaměřovací systémy. Skládá se ze šesti lineárně vyměnitelných jednotek (LRU), které umožňují modulární opravy a modernizace bez nutnosti rozsáhlých odstávek. Speciální displej v kokpitu poskytuje pilotům okamžitou zpětnou vazbu o zjištěných hrozbách a obranných protiopatřeních. Architektura systému umožňuje rychlou reakci na elektronické hrozby a zároveň umožňuje postupnou modernizaci při vzniku nových hrozeb.

Jednou z klíčových technických výhod systému Viper Shield je jeho otevřená systémová architektura, která umožňuje softwarové úpravy bez nutnosti výměny hardwaru. Snížení počtu kritických komponent ve srovnání se systémy předchozí generace zlepšuje střední dobu mezi poruchami a snižuje celkové náklady na životní cyklus. Systém je plně kompatibilní se současným modulárním počítačem MMC (Modular Mission Computer) a je navržen tak, aby jej bylo možné integrovat s počítačem NGMC (Next Generation Mission Computer), čímž je zajištěna jeho trvalá aktuálnost s rozvojem avionických technologií.

Radar APG-83 AESA, integrovaný se systémem Viper Shield, poskytuje ve srovnání se staršími radarovými systémy lepší možnosti detekce, sledování a zaměřování. Zlepšuje účinnost letounu F-16 v bojích vzduch-vzduch a vzduch-země a zároveň udržuje přehled o situaci v prostředí elektronického boje. Radar byl nasazen v jednotkách americké Národní letecké gardy a testován v mnoha operačních scénářích, včetně cvičení obrany proti řízeným střelám. Během cvičení Guardian Shield 20-02 prokázal radar APG-83 schopnost detekovat a sledovat simulované hrozby střel s plochou dráhou letu na velkém území.

Viper Shield je plánován pro nasazení u šesti potvrzených mezinárodních zákazníků, o sedmém se jedná, a je primárně určen pro letouny F-16 Block 70. Bahrajn, Bulharsko, Jordánsko, Maroko, Slovensko a Tchaj-wan se zavázaly integrovat tento systém do svých flotil F-16. Očekává se, že systémem Viper Shield bude vybaveno celkem 168 nových letounů F-16, přičemž se zkoumají možnosti dodatečné modernizace starších letounů. Polsko obdrželo povolení k modernizaci v polovině životnosti (MLU) pro svou flotilu 48 letounů F-16C/D Block 52+, která může zahrnovat buď systém Viper Shield, nebo ekvivalentní systém.

Letouny F-16 Block 70 obsahují řadu konstrukčních a avionických modernizací, které prodlužují jejich životnost na 12 000 hodin. Letoun je vybaven radarem APG-83, vylepšenými počítači pro plnění úkolů a aktualizovanými možnostmi integrace zbraní. Viper Shield je základním systémem elektronického boje pro Block 70, který zajišťuje lepší obranné schopnosti proti vyvíjejícím se hrozbám. Platforma zůstává v aktivní výrobě a řada států si ji objednala na modernizaci svých stíhacích flotil. Očekává se, že americké letectvo a spojenečtí provozovatelé budou pokračovat ve vyhodnocování vylepšení systému s cílem udržet operační účinnost po celou dobu životnosti letounu.

Zdroj: Airforce Technology, armyrecognition.com, Zona Militar

Komentáře

Pepík Knedlík

08. 02. 2025, 11:43

F 16 si pamatuju jako mladík když se dpolu s F 15 zavadela do vyzbroje. Uplynulo mnoho let a stále funguje. :thumbsup: