Firma Suchoj zahájila vývoj nové modifikace ruského letounu Su-30SM
Podle ruské agentury Interfax, která se odvolává na své zdroje v leteckém průmyslu, zahájila společnost Suchoj ve spolupráci s výrobní firmou Irkut vývoj nové pokročilejší modifikace víceúčelového bojového letounu Suchoj Su-30SM.
Nová modifikace má nést označení Su-30SMD (D = dorabotannyj / upravený) a má se vyznačovat především instalací novějších motorů Saturn Al-41F-1S, které jsou v současnosti montovány do jednomístných strojů Su-35S generace 4++.
Zkušební lety prototypového letounu modifikace Su-30SMD jsou naplánovány na příští rok. Pokud budou při zkouškách naplněna všechna očekávání, tak budou motory Al-41F-1S postupně namontovány do všech vyrobených Su-30SM.
Foto: Ruský víceúčelový bojový letoun Su-30SM | mil.ru, CC BY 4.0
Letouny Su-30SMD budou pochopitelně spolu s novými motory vybaveny i novějšími palubními systémy, čímž se celkově svými schopnostmi výrazně přiblíží typu Su-35S. Sjednocení většiny použité techniky u typů Su-30SM a Su-35S je dlouhodobým záměrem ruského letectva, který má přinést finanční úspory.
Motory Saturn Al-41F-1S (známé též jako izd.117S) jsou jednotky s řízeným vektorem tahu. Maximální tah těchto jednotek v režimu s přídavným spalováním může krátkodobě přesahovat 142 kN.
Suchoj Su-30 (kód NATO „Flanker-C“) je ruský víceúčelový bojový letoun. Jedná se o další vývoj typu Suchoj Su-27 s cílem vyrobit víceúčelový letoun, schopný na rozdíl od Su-27 i plnohodnotné role stíhacího bombardéru.
Foto: Ruský víceúčelový bojový letoun Su-30SM | Wikimedia Commons
Důraz úprav byl především kladen na prodloužení doletu a použití široké palety protizemní výzbroje. Tento vysoce ceněný bojový stroj je díky použití nových technologií a materiálů schopný ničit vzdušné i pozemní cíle širokou škálou řízené i neřízené výzbroje za všech meteorologických podmínek ve dne i v noci i během vedení intenzivního radioelektronického boje. Některé varianty Su-30 zvyšují manévrovatelnost použitím měnitelného vektoru tahu výstupních trysek motorů a tím zlepšují manévrovací schopnosti letadla.
První dva sériové Su-30SM (Flanker H) (v.č. 10MK5 1001 a 1002 / černá 01 a 02) se od vzletové dráhy poprvé odlepily dne 21. a 25. září roku 2012. VVS oba zmíněné stroje převzalo dne 22. listopadu 2012. Jejich provozovatelem se stalo 929. GLIC (Státní letecké zkušební středisko) z Achtubinska. Tomu dne 19. prosince toho samého roku následoval podpis objednávky na dalších 30 sériových strojů.
Video: Ruský víceúčelový bojový letoun Su-30SM v akci / YouTube
Prvních pět letounů typu Su-30SM (Flanker H) si Ruské VMF objednalo v prosinci roku 2013. Přestože byl termín předání těchto strojů stanoven na rok 2015, první tři z nich (10MK5 1002 / modrá 35, 10MK5 1003 / modrá 36 a 10MK5 1004 / modrá 37) se do oblak poprvé vydaly již dne 30. května, 31. května a 15. června roku 2014. Důvodem tak rychlého plnění zmíněné zakázky se stal značný spěch VMF na přeškolení personálu 43. OMŠAP (samostatný pluk námořních útočných letounů) Černomořské flotily, který tehdy provozoval již ne zcela vyhovující nadzvukové taktické bombardovací letouny typu Su-24M (Fencer D), na tento typ.
Foto: Ruský víceúčelový bojový letoun Su-30SM | Wikimedia Commons
30. září 2015 začalo Rusko v Sýrii letecké operace proti ozbrojeným odpůrcům režimu Bašára al-Assada. Vedle bojových letadel Su-25SM, Su-24M a Su-34 se poprvé do bojových operací zapojily i stroje Su-30SM, které jim poskytují vzdušné krytí. V listopadu, kdy se do bombardování zapojily i strategické bombardéry, poskytovaly Su-30SM doprovod také letadlům Tu-160.
Původně se na letecké základně u města Latakia nacházely 4 stíhačky Su-30SM, avšak do prosince jejich počet vzrostl až na 16 kusů. Letadla Su-30SM jsou vyzbrojena protiletadlovými střelami s infračervenou naváděcí hlavicí R-73 a protiletadlovými střelami s poloaktivním radiolokačním naváděním R-27R/ER. Na některých záběrech ze syrské základny jsou tato víceúčelová letadla vybavena i železnými pumami FAB-250. Dá se tedy předpokládat, že se kromě vzdušného krytí účastní útoků proti pozemním cílům.
Komentáře
czert
15. 05. 2021, 12:18Cyklista
A proc si myslis ze se nrmecke vedeni skofovky snazilo otevrit a nekde i otevrela vyrobni zavody skodovky ?
V rusku, turecku, indonesii....atd. Z lasky k ceskemu delniku jiste ne.
czet
15. 05. 2021, 12:15Cyklista
Budes se divit,, ale vetsinu dani plati skodovka v nemecku.
V cesku plati jen ty, kterym se nuze vyhnout ci presunout - tj jen ty spojene se zamestnanci.
A i tem se snazi vyhybat zamestnsvanim agentur, aby v cesku neplatily zadne dane a vsechny zisky a dane sly do rajchu.
cyklista
19. 07. 2019, 18:11Mílý Jíro, jedině idiot by rušil velmi ziskovou a perspektivní výrobu. Mimochodem, co myslíš, kde platí škodovka daně? A ještě, copak je škodovka jediná firma u nás?
Jíra
18. 07. 2019, 12:33Hm, prosím pěkně a komu že ta zmiňovaná Škodovka patří ? Stačí lusknuti prstů vlastníků a výroba se zruší, přesunem, či přeruší. A vlastník je kdo....? Tak se mi zdá, že zůstaneme u té montovny, že ?:relaxed:
cyklista
18. 07. 2019, 12:03Jíro, žádnou montovnou nejsme, ty lidi jinak zaměstnat nejde, aspoň nevím o tom, že by tam musel jít pracoval nějaký atomový vědec, nebo jiný vzdělaný člověk. To je zas propaganda. Mimochodem, jak se třeba škodovka liší od libovolné obrovské fabriky za komančů? Nápověda: vyrobí 10x víc aut s prakticky stejným počtem lidí.
Jíra
18. 07. 2019, 11:11Rád čtu zdejší články ale i komentáře. Vždy by pro nás mělo být na prvním místě Česko. Velmoci ať už Rusko nebo USA si budou dělat co chtějí bez ohledu na veřejné mínění. A k tomu patří i propaganda. Vždy záleží v jaké sféře vlivu se ten který stát právě nachází. Bohužel vstupem do EU jsme se vzdali jisté části státní svébytnosti a naše zahraniční politika nemůže vydělávat na tom, že díky naši minulosti jsme byly zadobře jak s Palistinci, Sýrii, Íránem, Lybii, Severní Koreu a podobně. A vzhledem ke změně politiky od roku 1989 pro změnu se západním světem. Tento kapitál jsme bohužel promrhali a stali se montážní dílnou bez vlivu na dění ve světě. A tak si každý může svobodně vybrat jestli chce jít směrem na vychod či západ a nebo svým vlastním. Já vždy beru ten vlastní a kdybych neměl na výběr tak vždy je lepší být v zajetí na Floridě než na Sibiři
cyklista
18. 07. 2019, 07:43Milý Olegu, existuje pořekadlo: když má něco zobák jako kachna, když to něco kváká jako kachna, tak to nespíš bude kachna.
Když tady tapetuješ bolševickou propagandu, tak můžeš přísahat na svatého Ježíše nebo svatého Stalina, nebo klidně svatého Hitlera, ti dva poslední se vůbec nelišili, že nejsi komunista, to je úplně jedno.
V Londýně jezdí metro od roku 1863 dodnes, a bez komunistů. V Rakousku vystavěli spoustu přehrad a kupodivu bez komunistů, v západním Německu postavili za stejné období poměrně víc a větších bytů než u nás a taky bez komunistů.
Ty vole, máme spoustu úspěšných firem, které vyváží do celého světa, jen nikdo nepotřebuje kolem toho dělat nějakou propagandu a hlavně to jde daleko lépe bez zasahování nějakého idiota s rudou knížkou.
V roce 1947 jsme pořádali sbírku na válkou zbídačelé Rakousko, v roce 1989 po otevření zadrátované hranice jsme se jezdili dívat, jak moc nás za těch 40 let komunistického ráje předběhli.
Působíš dost zapškle. Ale nech kozy sousedů na pokoji, když tobě zřejmě už dávno chcípla.
cyklista
17. 07. 2019, 18:06Omny, pokud umím číst, tak v článku se mluví o zásadní modernizaci letadla, nových motorech. Zastaralé původní letadlo samozřejmě lítá, pouze ten skvělý plánovaný konkurenceschopný stíhač je teprve někde ve hvězdách.
Olegu, nevím čím, to je,ale v tom emerickém strašném nepřátelském zdravotním systému žijí lidi průměrně tak o 15 let déle než v Rusku. Nechceš se nad tím zamyslet? Třeba přestaneš ze sebe dělat troubu.
Omny
17. 07. 2019, 15:48je to logický krok, že se tyto moderní letadla nadále modernizují. Kansan: můžeš vysvětlit co ti na té větě připadá tak vtipné? Nějak jsem nepochopil a myslím, že nejsem sám...
Cyklista: letadlo na obrázku lítá už několik let pro tvojí informaci, nasutduj si jak dlouho lítají SMčka -než plácat hovadiny
cyklista
17. 07. 2019, 07:36Víš, milý Olegu, já Rusku vůbec nepřeju, že nejste schopni vyrábět konkurenceschopné výrobky a musíte to dohánět propagandou, že se třeba zdravotnictví dosud nevyškrabalo z komunistického svrabu, že diktátorský systém mezitím plynule přešel do systému oligarchie s šílenými sociálními rozdíly.
Ale za to nemůžu já, za to můžou lidi jako ty.
cyklista
16. 07. 2019, 19:28Drobné upozornění pro djaďu ada: letadlo je zatím na obrázku a nelítá. A vzhledem k tomu, že modernější letadlo SU 57 je o generaci pozadu za us a nato konkurencí, není pochyb, že tohle bude zaostalé ještě více (až a pokud vůbec bude létat).
Uncle Hell
16. 07. 2019, 16:51... krásná mašina! v rukou ruských pilotů jde o velice slušný nástroj vzdušného boje lehce držící krok s us a noto konkurencí ...