Jak se staví sen - letoun čtvrté generace Mirage 2000
V roce 1972 vznikl na popud francouzského letectva projekt dvoumotorového stíhacího letounu ACF (Avion de Combat Futur) vycházející z projektu Mirage G s měnitelnou geometrií křídel. Nový stroj měl ve službě u Armée de l'Air nahradit pomalu zastarávající Mirage III a doplnit lehčí Mirage F1. Jedná se o jedno z mála moderních letadel, které má pozitivní skóre ze vzdušných soubojů proti americkému stíhacímu letounu F-16.
Vzhledem k vysokým nákladům byl však v prosinci 1975 projekt zrušen. Firma Dassault v té době již pracovala na projektu lehčího a jednoduššího jednomotorového stroje, který měl být určen na export. Nový letoun koncepčně vycházel z typu Mirage III, byl označován zprvu jako Super Mirage III, poté Delta 1000, Delta 2000 a nakonec Mirage 2000, a stal prvním francouzským přirozeně nestabilním letounem s elektroimpulzním řízením FBW. Po zrušení původního projektu ACF tak mohla letectvu nabídnout tento letoun. Projekt byl předložen ministerstvu obrany a to ještě v prosinci 1975 schválilo výrobu prototypů. První z pěti prototypů byl zalétán 10. 3. 1978. Pátý prototyp byl postaven v dvoumístné konfiguraci a vzlétl 11. 10. 1980.
Foto: Prototyp nového letounu čtvrté generace Mirage 2000 pod dohledem inženýrů a konstruktérů v továrně Dassaultu v Saint-Cloud, rok 1977 | Dassault Aviation
První sériový stroj pak vzlétl 20. 11. 1982 a do služby tento typ vstoupil o necelé dva roky později, 2. 7. 1984, k EC 1/2 Cigognes na základně v Dijonu. Celkem Armée de l'Air obdrželo 124 strojů Mirage 2000C a 30 Mirage 2000B. První úderný stroj Mirage 2000N vstoupil do služby v roce 1988. Celkem bylo dodáno 75 strojů.
Foto: Mirage 2000RAD spojených arabských emirátů během operace Pouštní bouře | Wikimedia Commons / Public domain
Během války v Perském zálivu v roce 1991 vzlétalo 12 francouzských Mirage 2000C ze saúdské základny Al Ahsa k misím PVO, do bojů však nezasáhly. V dubnu 1995 začaly dodávky 86 strojů Mirage 2000D, z nichž poslední vstoupil do služby v roce 2001. Během mírové mise OSN v bývalé Jugoslávii vzlétaly Mirage 2000 z italských základen k hlídkovým (Mirage 2000C) a protizemním útočným misím (N/D). V roce 1996 za operace Deliberate Force byla jedna Mirage 2000N sestřelena srbskou PVO. V letech 2001-2 pak stroje Mirage 2000D podnikaly útočné mise nad Afghánistánem v rámci operace Enduring Freedom. Kvůli zpoždění vývoje letounu Rafale Armée de l'Air objednala v roce 1993 modernizaci 37 svých starších strojů (první série s radarem RDM) na standard Mirage 2000-5. První takto upravený stroj vstoupil do služby pod označením Mirage 2000-5F v roce 2000.
Zdroj: dassault-aviation.com
Komentáře
Czert
18. 11. 2021, 09:04Tak oni amici uz z principu chcou co nejvetsi zivotnost draku, byt za cenu drazsi vyroby.
Prece jenom amici maji mir jeden rok za 20 let, kdezto evropa valci jeden rok za 20 let.
Tak ti na zivotnost draku tak netlaci.
Martin
12. 11. 2021, 12:45Na Tchaj-wanu si stěžují, že má ve srovnání s F-16 mnohem nižší životnost draků. A budou je proto i vyřazovat dříve. Asi nakonec i dobře, že jsme dali přednost Gripenůn.
David
12. 11. 2021, 09:38Lze také připomenout, že letoun Mirage-2000 byl svého času adeptem na nový stíhací letoun českého letectva. Nakonec to dopadlo jinak, byly vybrány Gripeny - ale nechybělo moc, a Mirage mohly létat nad našimi hlavami