EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Jak vycházet s Rusy aneb příručka americké armády z roku 1944

 26. 07. 2024      kategorie: Vojenská historie      38 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Když se v roce 1944 blížil konec druhé světové války, vydalo americké ministerstvo války 57stránkovou brožuru s názvem A Pocket Guide to the USSR (Kapesní průvodce SSSR). Krátká kniha byla rozdávána vojákům a vojenskému personálu, aby je připravila na styk se Sověty, i když nakonec Američané přímo v SSSR nikdy nasazeni nebyli, a kontakt s Rudou armádou byl jen na politicky vyjednané demarkační linii.

V úvodu příručky, kterou dnes najdete digitalizovanou třeba na webu knihovny amerického Kongresu (https://www.loc.gov/item/45036545/), se čtenář dozvídá, že Sověti, kterým se na většině míst říká „Rusové“, za války trpěli těžkými útrapami, a připomíná se, že Sovětský svaz bojoval s Německem od roku 1941. Ačkoli několik bitev prohrál, brožura vysvětluje, že překonal počáteční neúspěchy a nyní se těší z „pochodu k vítězství“.

sssr-usaFoto: Setkání amerických a sovětských vojáků na demarkační linii na Labi v Torgau v roce 1945 | U.S. Army / Public domain

Klíčovým tématem úvodu je vyjádření účasti ohledně problémů, které Sovětský svaz během války prožíval, a také příprava vojáků na styk s obyvatelstvem válkou zničené země. V SSSR téměř každý občan ztratil v krvavém konfliktu přítele, člena rodiny nebo spolupracovníka. Kniha také popisuje ruský lid jako přátelský, ale hluboce oddaný válečnému úsilí. Podává přehled o vládě a sovětském právním systému. Popisuje socialismus jako základ ekonomiky v SSSR a vysvětluje, co obnáší společné vlastnictví a kolektivní vlastnictví, aniž by se ale v jakémkoli ohledu pokoušela o hodnocení nebo vysvětlování důsledků.

Kromě toho se zabývá antropologickými tématy, jako jsou ruské zvyky, kultura a etiketa. V knize se uvádí, že muži „se mohou při setkání obejmout a políbit“, a že se Američané mají vyvarovat smíchu nebo zírání na „jejich podivnost“. Pískání na ženy by bylo považováno za urážlivé. V knize je také komentář k ochromené ekonomice SSSR, kde se uvádí: „Pro Američana, který pochází ze země, kde je téměř vše k dostání, není tak snadno pochopitelný nedostatek spotřebního zboží v Rusku.“ Sovětský svaz se podle knihy kvůli válce potýkal s vážnými ekonomickými problémy a nedostatkem potravin – nebyl dán prostor úvahám, že kromě důsledků totální války zde byly také další, mnohem dlouhodobější vlivy, které ze SSSR, a předtím z carského Ruska, dělaly mimořádně chudou zemi.

Američané byli informováni, že i když bude potravin málo, bude jich dostatek k zajištění dostatečné výživy. Za sovětský národní nápoj označili autoři bez váhání vodku, která „vypadá jako voda“, a za nejpopulárnější sport fotbal (soccer). Pokud jde o možná zdravotní rizika, brožura nabádala vojáky, aby „dodržovali všechna pravidla týkající se sexuální hygieny“, a varovala, že „pokud se vystavíte nebezpečí, pohlavní choroby mohou být cenou, kterou zaplatíte“. Některé další rady týkající se zdraví zahrnovaly vyhýbání se konzumaci syrového ovoce a zeleniny, pokud nebyla odstraněna slupka nebo jídlo nebylo vařené.

Poslední část brožury obsahuje tabulku s přehledem hodností sovětského vojenského personálu, kurzy měn a základní ruské fráze a otázky. Velká část rad se soustřeďuje na citlivý přístup k „Rusům“, úctu za jejich službu a odhodlání porazit mocnosti Osy a upozorňuje Američany na špatné životní podmínky občanů.

Brožura zaujímá chápavý, diplomatický přístup a nabádá Američany, aby nejen respektovali ruskou (sovětskou) kulturu, ale také dodržovali jejich zákony a zvyky. SSSR utrpěl během války nadměrné ztráty, a životní úroveň průměrného občana se podle knihy výrazně snížila. Ačkoli některé rady v brožuře působí lehkovážně, nebo dokonce komicky, devastace, kterou Sovětský svaz během druhé světové války utrpěl, byla samozřejmě hluboká. Stejně jako Američanky i sovětské ženy přispívaly k válečnému úsilí prací v továrnách. Ženy dokonce vstupovaly do Rudé armády a bojovaly na frontě.

Někteří „Rusové“ neměli podle knihy po celé válečné období více než dva obleky, protože všechny zdroje směřovaly do válečného úsilí. Nespočet občanů přišlo během neustálých bojů o své domovy, byly poškozeny silnice, mosty a zemědělská půda. Kniha doporučuje americkým vojákům, aby „velkoryse chválili sovětský lid a Rudou armádu, jejíž hrdinské činy si získaly obdiv celého světa“, a aby se vyhýbali politickým či náboženským debatám a kritice sovětských vůdců, protože „občané k nim chovají velkou úctu, téměř respekt, a urazí se, pokud je někdo znevažuje.“ Kniha radí neoslovovat Rusy soudruhu, protože tak se údajně oslovují jen sovětští občané navzájem.

Jednou z posledních rad je nemít u sebe velké částky, protože beztak nebude příležitost je utrácet – žádné luxusní zboží nebo suvenýry nebyly k dispozici, vše bylo na příděl. Kniha vojákům radila, aby za cokoli, co by chtěli získat, nenabízeli vysoké sumy, a raději šetřili a posílali peníze domů. Vývoj válečných operací ovšem záhy naznačil, že se americké ozbrojené síly na sovětské území nedostanou, a tak efektivitu rad této brožury nebylo možné ocenit ani vyhodnotit.

Zdroj: warhistoryonline.com

 Autor: Petr Žák

Komentáře

Pepík Knedlík

01. 08. 2024, 21:25

He he he, psychopat se zde ukájí a nechápe podstatu problemu v Mali, který ze dvou třetin území ovládají islamisti z Al Kajdy.
Skvěle ten problém popsal Pavel Šik: "junta v Mali vyhnala Francouze a vzala si na pomoc Rusy, to určitě najednou budou prodemokratičtí Tuaregové podporovaní Západem, kteří bojují proti té zlé vojenské juntě a proti Rusům. „Trochu to připomíná Afghánistán; dobrý Talibán, který bojoval proti Rusům; ale zlý Talibán, který bojoval proti Američanům."

Slavoslav

29. 07. 2024, 08:47

nehehe, wagnerovci v Mali

https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1817282576395997628

Monarchista

27. 07. 2024, 15:02

Článek nekritizuji. Možná nebudete souhlasit, to je Váš názor. Zazněla zde Katyň nikdo to již řešit nebude, byl to Gorbačov, kde Kytyň přiznal a od té doby nikdo nechce žádné argumenty slyšet. Je to složité jako Buči, kdo tam naskládal mrtvoly v různém stupni rozkladu nevím.
Americká válka v Tichomoří byla těžká, celková válka US za celou válku jsou asi 360 00 padlých. Víte, četl jsem o útoku Banzaj není to výmysl, ale nebylo to ani pravidlo. Obě atomové pumy jistě zachránili životy vojáků. Ale existuje také doklad, že Japonci měli více strachu z Ruského útoku, věděli, že ruský voják se pomstí za válklu z let 1904-05. No ale a to je fakt. Na našem území padlo 209 vojáků USarmy a j11 vojáků Rudké armády, celkově Rusko eviduje čídlo 26 milionů padlých lidí ( vojáků, civilistů) a to je velké číslo. Osobně si však myslím, že ta  nenávist proti všemu ruskému je  chyba Vy co jste bystřejší to chápete. Já v každém vašem příspěvku vidím něco pozitivního, zkusme být rozumní a hlavně být lidmi. Dnes je to složité.

Bombero

27. 07. 2024, 15:28

Co je složitého na Buči? Russ tam byl víc než měsíc, pár stovek lidí pohřbil do hromadných hrobů a zbytek nechal na ulici. Viděl jste lidské tělo, co s ním udělá měsíc?Pak by jste se nedivil, že tam byly těla v různé, stadiu rozkladu
Někde jsem četl, že za války sovětská a americká armáda zlikvidovala přibližně stejný počet nepřátel. Rozdíl byl ale v přístupu, kdy amíkům záleželo skoro na každém vojákovi,sověti bojovali taktikou "nás mnogo"Což jim ostatně vydrželo dodnes a nic jiného se nenaučili.
Jinak největší ztráty k počtu obyvatel měli poláci

Šebesta

27. 07. 2024, 16:06

Pro Bombero.Ve druhé válce padlo na počet obyvatel nejvíce Židů. Bylo jich 11.000.000 v celé Evropě po válce jich zůstalo jen 5.000.000 . A njvětší ztráty měli polští Židé. V roce 1939 před německým útokem jich žilo v Polsku 3.300.000 po válce jich zůstalo jen asi 300.000

Monarchista

27. 07. 2024, 18:43

..........někde jsem četl Víte dnes se řeší problém, zda u kostela Jaroš běžel se svazkem granátu proti tanku. Nebo zda bežel a brknul a spadl pod tank, když se chtěl vzdát.Myslet si snad každý ještě můžeme myslet co chceme

Slavoslav

29. 07. 2024, 07:49

ach stará dobrá rusácka taktika. neverte ničomu, nič nie je pravda a Monarchista, jej šíriteľ

Mark

27. 07. 2024, 18:16

Monarchista

Jak už zmíníl Bombero, srovnávate počty padlých US vojáků a vojáků RA a je to absolutně nesrovnatelné. Žádné velení jalékoli armády není dokonalé a chyby ve velení v historií válek, konkrétně ve ww2 stály vždy mnoho životů a to nejen vojáků, ale přesto přístup ve velení RA byl jasný až tragický, Nikdo se moc nezaobíral kolik padne sovětských vojáků hlavně ať se splní plán a to za každou cenu. Takový přístup k lidskému životů byl nemyslitelný nejen v US armádě, ale vlastně ve všech "západních" armádách. Takové lhostejné chování k životům by vyvolalo okamžitou reakcí jako třeba vzpourů apod. Nakonec Francie si tím prošla ve Velké válce.

A s Vaším bagatelizováním Buči se dostáváte jen ke konspiracím, které byly mnohokrát vyvráceny a podložený důkazy o jasném úmyslném masakrů na ukrajincích.

dumdum

29. 07. 2024, 13:39

Přesně tak. Polovina sovětských vysokých důstojníků by za rozkazy, které dávali ve 2.světové válce, šla v západní i německé armádě před polní soud. Kolik válek a bitev SSSR a Russko vyhrálo díky chytrosti a taktice? Maximálně 10%. Všechny ostatní vyhrávali jen díky množstevní převaze a tomu, že jim nezáleželo na svých vlastních obětech.

Pepík Knedlík

27. 07. 2024, 21:16

Mon
Již tenkrát SSA "diplomaticky" hodili na bezbrany Japonce humanitární atomový bomby, který neměli žádný duvod k podepsáno kapitulace. To až Sovětská ofenziva do Manzudska a zničení milionovy armady císaře i invaze na ostrovy prinutila Japonsko k jednání.

Marty

13. 08. 2024, 06:49

Monarchista
ty nechutný prase!

Šebesta

27. 07. 2024, 10:49

Pro Flek. Já souhlasím že to co jsem napsal byla spekulace ale teoreticky mohla nastat byť se tak nestalo.Jsme zhruba stejně staří a víte sám,že i zdánlivě nemožné věci nastanou.Zkratku TS používám už dlouho a z kontextu je jasné o co jde a myslím,že to každý chápe.

Vaclav Flek

27. 07. 2024, 20:53

pro Sebesta

No, tak "teoreticky" mohlo nastat cokoliv, na Zem mohl treba spadnout meteorit a znicit vse zive, jako kdysi dinosaury. Nebo zde mohli pristat bytosti z nejake cizi planety...
Pravdepodobnost techto jevu neni nulova, ale je extremne nizka, coz je soudnemu ctenari jasne. Stejne jasna mu je pravdepodobnost toho, ze by se sovetsti vojaci objevili na americkem uzemi. Jinymi slovy, jde o spekulaci, ktera pouze zdrzuje a odvadi pozornost.
Zkratku TS jsem vubec neznal. Zrejme se pohybujete v kruzich, kde se bezne pouziva, ale myslim,ze bezny ctenar tam nezavita.

Pepík Knedlík

26. 07. 2024, 21:51

Ano, jak jednat se Sověty, ale jak jednat s Wehrmacht a SS Usáci vedeli moc dobře a strari Plzenaci to zažili. Pořád platilo, že okupanti mají větší právo nad untermensch.
Ze vzpomínek vím, že německá rodina skrývala svy dcery pred Sověty. Jenže německý voják Wehrmacht a SS totálně zničil, znásilnil a zavraždil tisice bezbranych žen.
Soveti bojovali 4 roky a Amíci rok. A vrcholem byl nápad zaútočit na Sovety.
A možná by to bylo všechno v pohodě .

Bombero

26. 07. 2024, 22:23

jen russký kecy a lži. Proč russák nepřišel na pomoc amíkům po PH?Nebo ji aspon nepomohl materiálně?
Ale souhlasím s vámi, že "okupanti mají větší právo nad untermensch".To soviet army předvedla stejně, jako němci
Jinak aby jste nebyl za hlupáka, tak amíci bojovali o rok dýl. Ale vy asi berete i čas,co jste bojovali na straně němců proti polákům,a pobaltí. To pak souhlasí

Pepík Knedlík

27. 07. 2024, 11:04

Bombero
Zajimal by mě tvůj názor na Sovety a Rusaky kdyby nenapadli Ukrajinu. Označovat někoho za prorusky smyslejiciho občana je Fialuv idiotismus, který prevzala část občanů bez vlastního úsudku.
Vylodění v Normandii červen 1944 a Sicilii v podstatě neberu, podstatě se jednalo o zakopovou válku.

Bombero

27. 07. 2024, 13:38

Aha, válka v tichomoří byla asi tako vá selanka, procházka růžovým sadem. Jestli jste si nevšiml, tak fiala je u vesla od konce roku 21 a russák napadl ukrajinu 2014
tou normandií a zákopovou válkou jste pobavil....
Můj názor na russáky je už skoro p§l století stále stejný, protože jsem vyrůstal kousek od sovětské posádky a viděl jsem ,co udělali s touto zemí. A když si dohledáte staré diskuze tady, tak zjistíte, že jsem se tím nikdy netajil. A napadení ukrajiny mě v tom jen utvrdilo

Pepík Knedlík

27. 07. 2024, 14:28

Bombero
Válka v Tichomori byla jejich válka. To bych už musel zacházet do Španělska nebo na začátek druhy valky Čína vs Japonsko.
Sověty jsem zazil na Libave a pohoda. Jinak ano dost zdevastovali přírodu. Socik neřeším, protože co přišlo po nem je ještě větší apokalypsa. Potraviny kupuju v Německu včetně drogerie a v Česku jen pečivo a dovazeny maso z EU.

Bombero

27. 07. 2024, 14:59

Se stejnou logikou válka v evropě byla válka rusů....Amík se sem vůbec nemusel cpát
Jak dlouho to bylo na libavě?Týden, měsíc? My je měli dlouhý léta nasáčkovaný každí víkend ve městě a stačilo
Apokalypsa.Aha. proto patříme mezi nejspokojenější národy světa a o životní úrovni si většina zemí může nechat zdát. Ale chápu, že se to nelíbí těm, co za minulého režimu z tohom profitovali

Šebesta

27. 07. 2024, 16:14

Beru ale jsou národy zejména v latinské Americe které to samé co vy k Rusům cítí k Američanům. Každá velmoc se chová jako že o všem na svém (světadílu) rozhoduje. Amíci i Rusové (dříve Sověti) se v podstatě chovali stejně šlo jen o formu a způsob provedení.

Šebesta

27. 07. 2024, 16:18

A v Asii tam taky někteří nemají rádi Rusy (Gruzinci,Azerbajdžan a další bývalé sovětské republiky) ale i Amíky tady bych řekl Afganistán,Irán,Irak,Syria atd.

Pepík Knedlík

27. 07. 2024, 19:58

To opravdu nebyla a ty to samozřejmě víš moc dobře. Ofiko zacala valka v Evropě napadením Polska Nemeckem třeba Gliwice atd.

Pepík Knedlík

27. 07. 2024, 21:01

Bombero
Spokojení jsou i vodní cikani v Asii.
Jako 17.ta republika Německa si moc vyskakovat nemůžeme, protože jsme závislí na vsem co přijde z Berlína.
Jo a zadluzenost občanů v CZ je 2,5 bilionů a státu 3,3 bilionů korun, průmysl neexistuje, zemědělství taky včetně potravinový soběstačnosti a to jen za 35 let.
Jak zpival Karel Kryl a je to poplatny dnešní době:
"Není to med, zas píti číši vrchovatou
a věřit na proroky v chorálu polnice,
sto černých let nám svítí hvězdou jedovatou
na erbu pro otroky - pro naše dědice,
zlatá doba nenastává, bude kamenná.*

Vaclav Flek

26. 07. 2024, 18:15

Clanek je zajimavy, ale z praktickeho hlediska neprilis relevatni. Zapadni spojenci (Americane) nebyli tak naivni, jak by se z textu prirucky dalo usuzovat. Znali mnoho souvislosti vyvoje sovetske spolecnosti pred valkou, i po 17. zari 1939 a take po 22. cervnu 1941. Napriklad zcela urcite nepochybovali o tom, kdo je strujcem tzv. katynskeho masakru. Presto zajmy vysoke politiky v dobe valky vyzadovaly zavrit oci pred mnoha zlociny a nepravostmi, ktere se v SSSR a v Rude armade dely. Uvedena publikace odpovidala svym charakterem dobe sveho vzniku a pravdepodobne by neprezila dalsi vyvoj udalosti, a to jeste v roce 1945.

Pepík Knedlík

26. 07. 2024, 22:03

Vaclav Flek
Mate pravdu, senátoři i prezident SSA měli veliký pochybnosti o masakru v Katyni a zanimal je počet důstojníků, kteří se podíleli na okupaci Ceskoslovenska 1938.
A pak si řeknu proč vznikají vraždění pomocí armády USA,Anglie, Francie a Ruska.

dumdum

29. 07. 2024, 13:45

Ta příručka byla podle mě psána pro prosté americké vojáky, třeba žijíci na americkém středozápadě, pro které by fatk bylo šokem to co by v SSSR mohli vidět. Ti neřešili nějakou Katyň apod. Podle toho to bylo napsáno.

Mark

26. 07. 2024, 11:33

Ta brožura je velmi diplomatická, málem psaná jako kdyby US vojáci se měli potkat s nevychovanými pouličními grázliky. Tzn. musime se k nim chovat hodně hezký, protože i když to jsou sviňáci, tak přece neměli a nemají jednoduchý život. Je jasné k čemu měla sloužit ta brožurka a je taky jasné, že při případném konfliktu s Rusy by okamžitě došlo k výměně této brožurky za jinou. Asi by se v ní psalo něco o vražedných prasetech, násilnících, zlodějích, alkoholicích.

Starej Láďa

26. 07. 2024, 13:51

Můj děda pohostil vojáky RA domácí slivocí - pocházím z  Moravy a tam na vesnici každému něco kvasilo - načež ho voják RA 9.5.1945 před očima mého otce v opilosti zastřelil. Táta mně pak vyprávěl, že rusák snad jen předváděl svoji zbraň, že to asi úmysl nebyl, čímž si protiřečil, protože rusák nezapomněl dědovi sebrat hodinky...

Slavoslav

26. 07. 2024, 14:09

tradicie ktore pretrvavaju. Myslim, ze v Chersone miestneho vyssieho funkcionara co kolaboroval s rusakmi zastrelil dostojnik ktoreho pzoval domov a chcel ho vyhodit, lebo uz bol velmi opity

Šebesta

26. 07. 2024, 16:04

Slaboslav.Co že nemáš žádný komentář k mému ? Přesto jsi mi dal mínus. Ty jsi 100 % PRIMITIV:

Slavoslav

26. 07. 2024, 20:14

ahoj ruska stetka

preco by som mal komentovat kazdy tvoj slaboduchy stek kde sa to snazis hray5na nestranného?

Šebesta

27. 07. 2024, 10:55

Ty mudrlante sice s tebou výměna názorů je zbytečná ale přesto mám dotaz. Je náš president Pavel proruský dezolát ? V jednom nedávném rozhovoru totiž tvrdil přesně to co tvrdím já a dalš "proruští dezoláti " a sice že tahle válka nejde vyhrát pro ani jednu stranu a že ta válka zřejmě skončí kompromisem (kompromisním mírem). Co ty na to PRIMITIVE ? Jediny rozdíl mezi mnou a panem generálem Pavlem je že já toto tvrdím už aspoň rok on to řekl nedávno. A nebo není to podfuk ale pravda.

Šebesta

27. 07. 2024, 11:02

A dovětek. Vsadím boty že uhádnu tvou reakci. Budeš tvrdit,že to není pravda nebo to budeš obkécávat primitivními kecy a bláboly. Ale máš smůlu je to pravda on to řekl. Ale než ty by jsi přiznal chybu to spíše velbloud projde uchem jehly. Velbloud je německy Kamel nevím jak je to slovenský dezoláte.

Slavoslav

27. 07. 2024, 12:51

ruska stetka.

ze UA pravdepodobne neoslobodi cele svoje uzemie tvrdim aj ja a spomenul som to tu. ze si tupec s pamäťou akvarijnej rybicky to nie je moj problem. Ale ja a Pavel netvrdime, ze UA treba prinutit k podpisaniu mieru za kazdu cenu ako to chces ty, proruska stetka.

ale konecne mozes odpovedat na otazku ktoru tak okazalo ignoruješ,vzdy ked ju polozim. Ak rusak vyjednavat nechce, alebo cjce vyjednavat len o kapitulacii UA, lebo pdovzdanie vsetkych oblasti co si narokuje bez boja nie je nic ine, ako mame rusaka k vyjednavaniu prinutit ak nie vojenskou pidporou UA?

predved sa ty stetka a konecne priamo odpovedz ako prinutit rusaka jednať

Šebesta

27. 07. 2024, 13:19

Diskuse s tebou je jako s debilem. Odpověz mi na otázku co jsem ti dal ty natovská štětko ? Nebo neumíš česky ? Ale vsázku bych vyhrál nezklamal jsi. Plky,kecy bláboly ale žádná jasná odpvěd.

Slavoslav

27. 07. 2024, 13:31

ruska štetka,.ktoru otázku? tu o Pavlovi na ktorú som odpovedal? ty tupelo dezolatske, vsak ty ani nechapes text na ktory reaguješ. ci len zakrývaš svoju neschopnosť odpovedat na otazku ktorej sa vyhybas uz týždne?

Šebesta

26. 07. 2024, 10:54

Zajímavá přiručka a dokumentuje že Amíci to s Rusy tehdy mysleli dobře. Nikdo nepočítal že za 2 roky bude vše jinak a Stalinův SSSR se stane vlastní politikou úhlavní nepřítel .Jen taková úvaha mne napadla jak by to bylo naopak tedy kdyby Rusové v rámci spolupráce s USA byli na americké půdě ? Umim si příručku živě představit. Byla by jen pro politruky a velmi přísně a jasně by stanovovala co sovětští vojáci smí a nesmí dělat, s kým se mohou stýkat, a co mohou dělat. Za porušení těchto zásad by byl ihned TS nebo v lepším připadě deportace domů na sibiř.Pochopitelně že v úvodu by stálo že Amerika je imperialistická a zločinecká země kde vládnou zlí kapitalisté. Pro sovětské vojáky by byl kontakt s místními Američany přísně zapovězen.

Vaclav Flek

26. 07. 2024, 18:07

pro Sebesta :

Vase uvaha je vemi spekulativni, nebot situace, kterou naznacujete, prakticky nemohla nastat. Prekvapla mne vase zkratka "TS", to ma byt trest smrti ? Opravdu velmi nezvykla zkratka, kterou pouivate s predpokladem, ze ji kazdy rozumi ?