Japonské letectvo chce do roku 2029 provozovat dvě perutě letounů F-35B. Obyvatelstvo se obává hluku
Japonsko chce do konce desetiletí zformovat druhou peruť vyzbrojenou letouny F-35B. Tato iniciativa zahrnuje úpravy harmonogramu výcviku v důsledku tříletého zpoždění dokončení plánované letecké základny na ostrově Magešima, která má sloužit jako hlavní výcvikové zařízení námořnictva.
Foto: F-35B americké námořní pěchoty přistává na japonské vrtulníkové lodi Izumo | Lance Cpl. Tyler Harmon / CC0
Regionální úřad japonského ministerstva obrany na ostrově Kjúšú vydal vysvětlující dokument, v němž jsou nastíněny revize výcvikového plánu. Regionální úřady ministerstva pravidelně poskytují tyto aktualizace v případech, kdy vojenské aktivity mohou mít dopad na místní obyvatelstvo. Podrobná tabulka popisující předpokládaný počet měsíčních výcviků vertikálního přistání na letecké základně Nyutabaru, která se nachází na hlavním ostrově Kjúšú, potvrzuje vytvoření druhé perutě F-35B do roku 2029. Tím se celkový počet letounů umístěných na základně zvýší na tři desítky. Japonsko v současné době plánuje zřídit dočasnou peruť F-35B na Nyutabaru do konce března, přičemž čeká na dodání první várky šesti letounů z celkového plánovaného počtu 42.
F-35B Lightning II je víceúčelový stíhací letoun páté generace vybavený funkcí krátkého vzletu a svislého přistání (STOVL), která umožňuje operace z malých lodí, silnic a detašovaných základen. Byl vyvinut pro americkou námořní pěchotu a britské a italské ozbrojené síly a kombinuje technologii stealth, nadzvukovou rychlost a operační všestrannost. Jeho pohonný systém využívá motor Pratt & Whitney F135, který umožňuje vertikální přistávací manévry při zachování vysokých letových výkonů. S maximální rychlostí 1 600 km/h a doletem 1 667 km je F-35B navržen pro rychlé nasazení v konfliktních oblastech, čímž snižuje závislost na tradičních leteckých základnách a zvyšuje operační nasaditelnost.
Co se týče výzbroje, F-35B unese více než 15 tun munice. Část je umístěna ve vnitřním zbraňovém prostoru optimalizovaném pro stealth, část na vnějších pylonech pro maximální užitečné zatížení. Letoun je vybaven 25mm kanonem GAU-22/A a širokou škálou střel vzduch-vzduch a vzduch-země. Jeho pokročilá avionika zahrnuje radar AN/APG-81 AESA, systém elektronického boje AN/ASQ-239 Barracuda a systém zabezpečené komunikace MADL, který zajišťuje efektivní spojení na bojišti. Ochranu posiluje systém AN/AAQ-37 DAS, jenž poskytuje 360stupňové povědomí o hrozbách. Díky těmto vlastnostem je F-35B klíčovým prostředkem pro námořní a obojživelné operace.
Zatímco Japonské námořní síly sebeobrany provozují letouny s pevným křídlem a vrtulníky, letouny F-35B, které doplní flotilu F-35A již v provozu, budou nasazovat Japonské síly vzdušné sebeobrany (JASDF). Japonský akviziční plán zahrnuje 105 letounů F-35A a 42 letounů F-35B. Podle prognóz bude do roku 2025 v provozu osm letounů F-35B, přičemž jejich počet vzroste na 30 po vytvoření druhé perutě v roce 2029. Do roku 2031 má flotila čítat 40 letounů F-35B. Původně se plánovalo umístit letouny F-35B na leteckou základnu Nyutabaru bez provádění vertikálních přistání, s výjimkou nouzových situací. Na základě revize však bylo zjištěno, že letecká základna Magešima bude dokončena až na konci fiskálního roku 2029. Vzhledem k tomu, že zde nelze provádět výcvik podle plánu, ministerstvo obrany přehodnotilo své rozhodnutí a povolilo výcvik vertikálních přistání na základně Nyutabaru.
Magešima, která je od roku 1980 neobydlená, se nachází přibližně 40 km jižně od hlavního ostrova Kjúšú. Japonská vláda ji zakoupila v roce 2019 s cílem vybudovat leteckou základnu pro JASDF, která bude sloužit také jako zařízení pro letouny amerického námořnictva a námořní pěchoty k nácviku simulovaných přistání na letadlových lodích, čímž nahradí současnou základnu na vzdálené Iwodžimě. Kromě toho bude fungovat jako operační základna pro obranu jihozápadních japonských ostrovů. Výstavba byla zahájena v lednu 2023 a původně se předpokládalo, že bude dokončena v roce 2027. V září 2024 však ministerstvo obrany oznámilo, že dokončení bylo posunuto na březen 2030 kvůli nedostatku materiálu a omezeným pracovním silám.
Na tiskové konferenci minulý pátek japonský ministr obrany generál Nakatani uvedl, že ministerstvo informovalo místní úřady prostřednictvím úřadu obrany Kjúšú a plánuje uspořádat vysvětlující schůzky s obyvateli. Vojenská zařízení a aktivity v Japonsku se často nacházejí v blízkosti obydlených oblastí, což vyvolává obavy obyvatel. Pokud jde o výcvik F-35B v Nyutabaru, místní obyvatelé mají podobné obavy jako prakticky všude, kde je tento letoun provozován – především z hluku. Ve vysvětlujícím dokumentu se uvádí, že hluk z vertikálních přistání bude trvat tři minuty, přičemž se cituje americká studie z roku 2013, která naměřila špičkovou hladinu hluku 130 decibelů ve vzdálenosti 75 metrů od místa přistání a 110 decibelů ve vzdálenosti 300 metrů.
Japonský program výcviku vertikálního přistání letounů F-35B zahrnuje čtyři typy: nouzová přistání, konverzi typu letounu a údržbu odbornosti, přistání na plochách mimo loď a simulovaná přistání na letadlové lodi. První tři budou probíhat na základně Nyutabaru, zatímco čtvrtý typ se bude konat na základně Magešima až po vybudování potřebné infrastruktury pro simulaci přistání na lodi.
S tím, jak Japonsko integruje letoun F-35B, se s jeho provozem seznamují i další složky armády, zejména obojživelné jednotky. Od 3. do 6. února velící důstojníci tří obojživelných pluků rychlého nasazení (ARDB) japonských pozemních sil sebeobrany pozorovali letové operace na palubě USS America (LHA-6). Tato návštěva byla součástí širší spolupráce s americkými silami zaměřené na posílení interoperability. Japonsko pokračuje v rozšiřování svých leteckých bojových schopností páté generace, přičemž integrace F-35B a koordinace s obojživelnými jednotkami představuje strategický posun.
Zdroj: armyrecognition.com, defensemagazine.com
Komentáře
Pepík Knedlík
11. 03. 2025, 22:26A jakou má Japonsko záruku, že SSA v krizi a ta může nastat nebude funkce softwaru změněna?
To se stalo u F 16 dodanych Ukraině.
Czertik
11. 03. 2025, 10:25to uz tak byva, ze provoz cehokoliv dela hluk.