Levné, efektivní a osvědčené: Proč by AČR měla zvážit obrněné transportéry XA-300 Patria
Válka na Ukrajině, ale i celkové zhoršení bezpečnostního klimatu nutí evropské státy posilovat své ozbrojené síly. Především se navyšují početní stavy armád, které se právě ve světle zkušeností z ukrajinského konfliktu ukazují jako nedostatečné. Adekvátně tomu rostou i počty zbraní a techniky. Zároveň dochází k nahrazování starší techniky a pořizování nových zbraňových systémů, které lépe odpovídají potřebám moderního boje.
Foto: Patria XA-300 ve službých Lotyšské armády | Wikimedia Commons / Public domain
Zkušenosti evropských armád, včetně AČR, však ukazují, že k takovému navýšení početních stavů nestačí často zmiňovaná 2 % HDP na obranu. Evropské státy si zároveň uvědomují, že nelze bezhlavě zvyšovat výdaje a nakupovat vše, co se jim zalíbí — ekonomické možnosti jsou omezené. To vše nutí armády hledat ekonomická řešení s maximálně výhodným poměrem cena/výkon.
I proto, zejména v oblasti vojenské techniky, dochází k hledání nových cest, jak dosáhnout co největší efektivity. Poněkud paradoxně se tak znovu objevují některá starší řešení. Jednou z takových cest je znovuobjevení kolových obrněných transportérů v uspořádání 6x6.
Obrněné transportéry v uspořádání 6x6 byly před vypuknutím války na Ukrajině spíše zavrhovány. A to přesto, že před desetiletími, v době studené války, tvořily nedílnou součást výzbroje evropských armád. Už tehdy bylo patrné, že pásová bojová vozidla pěchoty a obrněné transportéry svým počtem nepostačují ke splnění všech úkolů armád. Zkušenosti rovněž ukázaly, že pro určité typy terénu se kolová technika hodí lépe. Kolová vozidla byla navíc levnější a jejich provoz méně nákladný. Většina armád proto kombinovala pásová bojová vozidla pěchoty s kolovými obrněnými transportéry.
Tyto kolové obrněné transportéry, jako například francouzský typ VAB, byly z dnešního pohledu jednoduché a nenáročné konstrukce. Disponovaly poměrně slabou výzbrojí, tvořenou převážně velkorážovými kulomety, a skutečně sloužily pouze jako obrněné transportéry. Jejich pancéřování bylo slabší a poskytovalo ochranu především proti střelbě z pěchotních zbraní.
Zajímavé je, že v západních armádách se nejvíce osvědčilo uspořádání 6x6. To se ukázalo jako praktičtější než uspořádání 8x8, typické například pro sovětské obrněné transportéry BTR. Ty sice měly podobné rozměry a nízkou hmotnost, ale za svou kompaktnost platily stísněnými prostory pro posádku.
Postupem času se vývoj ubíral směrem k větším, těžším a lépe vyzbrojeným vozidlům. Kategorie jednoduchých, levných obrněných transportérů v uspořádání 6x6 se postupně transformovala v delší a těžší vozidla s uspořádáním 8x8. Tato vozidla získala silnější pancéřování a účinnější výzbroj, například malorážové kanony ráže 25–40 mm.
Došlo tak k přechodu od klasických obrněných transportérů ke kolovým bojovým vozidlům pěchoty. Zásadním rozdílem mezi bojovým vozidlem pěchoty a obrněným transportérem je právě použití zbraně s ráží vyšší než 20 mm. Postupně se objevila celá řada kolových bojových vozidel pěchoty, mezi něž patří i typ Pandur II, který využívá Armáda České republiky. Kolová bojová vozidla pěchoty v uspořádání 8x8 však mají i své nevýhody. Předně jsou těžká — hmotnost nejmodernějších typů se dnes běžně pohybuje mezi 32–35 tunami, což omezuje jejich schopnost operovat v některých typech terénu.
Dalším problémem je jejich vysoká cena, která znemožňuje pořízení těchto vozidel v dostatečných počtech. Armády proto tato těžká vozidla často doplňují lehčími obrněnými automobily s uspořádáním 4x4, které ale mají výrazně nižší průchodnost terénem. Jako určité kompromisní řešení se proto jeví obrněné transportéry v uspořádání 6x6 — lehčí, levnější a s lepší mobilitou než jejich těžší protějšky. V Evropě se v posledních letech objevilo hned několik lehkých kolových obrněných transportérů v uspořádání 6x6. Většinou jde o modernizované verze starších konstrukcí, které byly upraveny tak, aby vyhovovaly současným požadavkům — tedy větší vnitřní prostor a lepší pancéřová ochrana.
Například v Německu pokračuje výroba osvědčeného typu Tpz Fuchs. Největšího úspěchu však dosáhl obrněný transportér XA-300 od známé finské firmy Patria. Obrněné transportéry XA-300 nejsou nahodilou konstrukcí, ale výsledkem dlouhodobé geneze. Vývojem obrněných transportérů v uspořádání 6x6 se finská společnost Patria začala zabývat již na počátku osmdesátých let minulého století. Tehdy finská armáda potřebovala nahradit nevyhovující sovětské obrněné transportéry BTR-60. Vadila především zastaralá koncepce s motorem vzadu a prostorem pro výsadek uprostřed vozidla, ale i nedostatečná průchodnost terénem.
Proto bylo rozhodnuto vyvinout domácí typ. Firma Sisu (předchůdkyně dnešní firmy Patria) postupovala s maximálním důrazem na účelnost a finanční úspornost. Výsledkem byl obrněný transportér XA-180 Pasi — ve své době poněkud atypická, ale velice účelná konstrukce s moderně řešeným prostorem pro výsadek v zádi vozidla. Na XA-180 pak navázaly jen mírně odlišné verze XA-185 a XA-188.
Vozidla XA-180/185/188 se rozšířila nejen ve finské armádě, ale také v Norsku a Nizozemsku. Zajímavé je, že ačkoliv byla původně koncipována jen jako obrněné transportéry, osvědčila se i jako nosiče zbraňových systémů, včetně protiletadlové verze se systémem Crotale NG. Tyto transportéry byly úspěšně nasazeny v misích OSN.
Další generaci představovaly XA-202/203, které nabídly částečné zesílení pancéřování, aby odolaly i palbě z ruských kulometů KPV ráže 14,5 mm. Nejnovější generací finských obrněných transportérů je typ Patria XA-300, vzniklý na základě dohody o společném vývoji mezi vládami Finska a Lotyšska (původně se účastnilo i Estonsko, které však odstoupilo). Už od začátku bylo rozhodnuto, že XA-300 bude navazovat na předchozí konstrukce XA-202/203. XA-300 je typický obrněný transportér — rozměrné krabicovité vozidlo 6x6 s rozměry 7,5 m x 2,9 m x 2,5 m, nabízející dostatek prostoru pro výsadek a zajišťující vojákům dobré pracovní podmínky.
Patria XA-300 má lehčí pancéřování chránící proti palbě pěchotních zbraní a velkorážových kulometů, což odpovídá jeho roli „obrněného taxi“. Výzbroj tvoří pouze kulomety, což je s ohledem na jeho účel dostačující. Významnou výhodou je jednoduchá výroba a nízká cena, což přispělo k jeho úspěchům. Finská armáda si zatím objednala 162 vozidel XA-300 a vzhledem k bezpečnostní situaci v Evropě, zejména hrozbě z Ruska, je pravděpodobné, že tento počet poroste. Lotyšsko, další účastník programu, plánuje pořídit 200 jednotek a podílí se i na jejich výrobě, čímž podporuje svůj zbrojní průmysl. Švédsko si objednalo více než 340 vozidel a lze očekávat další navýšení kvůli trvajícímu napětí s Ruskem. Největší úspěch se rýsuje v Německu, kde XA-300 soutěží v tendru na nové obrněné transportéry. Přestože domácí průmysl nabízí podobný transportér Fuchs, německá armáda preferuje právě Patria XA-300. Plánuje pořídit až 1000 těchto vozidel, což by z něj učinilo nejpočetnější kolový obrněný transportér evropských armád NATO.
A co Česká republika?
Na první pohled se zdá, že AČR má potřebu kolových obrněných transportérů pokrytou díky Pandurům. Jenže těch má relativně málo a jejich počet se dlouhodobě nedaří navýšit. Pandury navíc již dosáhly poloviny své životnosti a modernizace i nákup nových kolových BVP jsou finančně náročné.
AČR by tedy mohla zvážit levnější a méně náročné řešení — Patria XA-300, jako doplněk k těžším Pandurům a budoucím KBVP. Tento model je vhodnější než obrněné automobily TITUS, které AČR používá primárně jako velitelsko-štábní vozidla, a nikoliv pro transport pěchoty.
Je zajímavé, že Lotyšsko využívá Patria pro svou Národní gardu a podobně i Finsko a Švédsko vybavují tímto modelem své záložní jednotky. Česká republika by tak mohla využít XA-300 pro své Aktivní zálohy, což by posílilo obranyschopnost země bez enormních výdajů. Vzhledem k rostoucímu počtu evropských armád zavádějících Patria XA-300 a jeho výhodám by se mohlo jednat o efektivní a dostupné řešení i pro AČR.
Zdroj: armyrecognition.com, ATM
Komentáře
Czertik
02. 03. 2025, 21:42jenze problem vozidel 6x6 je oproti vozidlum 8x8 zrejmy - daleko nizsi nosnost podvozku. proto ma patria jen kulomety a nic tezsiho na ni namontovat nepujde.
ze by se tam namontovala obdoba - byt odlehcena - iron dome ci jina aktivni ochrana je rise snu.
zato na 8x8 uz by sla namontovat, spolu s tezsi vyzbroji.
Slavoslav
03. 03. 2025, 07:22hej a nedá sa tam namontovať ani balistická raketa ...
účel tejto techniky je jasne popisany v clanku - lacny a masovo zavedeny pancierovany taxík, nic viac nic menej
Czertik
03. 03. 2025, 12:29slavoslav
jenze v ceskem pripade je rec o nahrade bvp (ifv) ne o nahrade ot (apc). obe vozidla maji jine urceni.
proto mam s tim problem.
jinymy slovy, pokud bychom nakoupili tenhle ot, co by cesko pouzivalo jako bvp ? nebo to by tuhle kategorii uplne zrusilo ?
jenze bez bvp nakupovat/provozovat tanky jaksi nema smysl.
Slavoslav
03. 03. 2025, 13:20vyslovene sa v clanku pise o doplnku k tazsim BVP kde by OT robili pocty. A vyslovene sa tam spominaju pre aktivne zalohy kde za maly peniaz dostanes moderne a kvalitne reisenie k trnasportu po bojisku.
Slavoslav
03. 03. 2025, 09:11mimochodom, vacsim problemom by bol vykon elektrocentraly a cena masoveho zavedenia APC. Vaha nie je az taky problem, mas tu Iron Fist dizajnovany presne za tymto ucelom ci Turecku modifikaciou UA Zaslinu Akkor-Pullat.ci rovno Zaslin-L. Skoda, ze nie su dostupne data o jeho nasadeni v Tureckej armade
kazdopadne pri APC je tu daleko vyraznejsi iny problem, tieto hard kill prostriedky ochrany velmi ohrozuju vysadok ak je v okoli vozidla
Czertik
03. 03. 2025, 12:40slava
vaha je problem, nejlehci aktivni obrany maji vahu kolem pul tuny. coz je vic nez ma vez s kulometem na tomhle vozidle. ktera je tam dana kvuli nizke nosnosti.
vykon elektrocentraly bych neresil, kdyz novym trendem je mit samostatne apu pro aktivni obranu.
ano, ohrozeni vysadku je problem, ale vzhledem k tomu ze ho vyvinuly izraelci, tak verim tomu ze aby vysadek nebyl ohrozen maji dobre vyresene.
nemuve o tom, ze vozidla byvaji na ukrajine casto napadany za pohybu, tam ohrozeni vysadku resit nmusis a aktivni ochranu (proti dronum) budes potrebovat.
cili jednoznacne je lepsi mit nez nemit.
Slavoslav
03. 03. 2025, 13:22? 500 kg ma odlahcena trophy, k tomu tu mas odlahceny Iron Fist ci Zaslin kde tie najlahsie moduly vazia len 50 kg a na zakladnu ochranu vozidla by ti stacili nejake 4 co 200 kg znamena ekvivalent ani nie dvoch vystrojenych vojakov