KrAZ-255: Gigantický sovětský terénní automobil pro extrémní provoz
KrAZ-255 je terénní vůz 6x6 pro extrémní provoz. Byl vyroben v závodě KrAZ. Premiérovým rokem KrAZu 255 byl rok 1967, výroba skončila po více než třiceti letech. V naší armádě hrál pouze okrajovou roli, vzhledem k masovému rozšíření tatrovek. Základní verze byla valníková, ale existují i návěsové tahače, rýpadla, nosiče pontonů či cisterny.
Video: KrAZ v akci / YouTube
KrAZ-255 je těžký sovětský terénní automobil s pohonem všech kol, který byl vyráběn od roku 1967. Kromě samotného Sovětského svazu byl KrAZ využíván v mnoha dalších zemích, ve vojenské i civilní oblasti.
KrAZ-255 je model, který vychází z předchozího modelu KrAZ-214, který byl vyráběn do roku 1967. Nákladní automobil je vybaven vodou chlazeným dieselovým motorem typu JaMZ-238, který se také používá u mnoha dalších nákladních vozidel, traktorů, cisteren atd. Velký motor JaMZ-238 (Jaroslawski Motorny Zawod) má 176,5 kW při objemu 14 860 cm³.
V roce 1979 byly všechny nákladní automobily KrAZ přepracovány a bylo zavedeno mnoho změn. Hlavním vylepšením je dvouokruhový brzdový systém.
KrAZ byl vyráběn také ve speciálních variantách, jako jsou mobilní jeřáby, bagry, cisterny apod. Nástupce modelu KrAZ-255 byl KrAZ-260, který se využíval až do roku 1993. Od roku 1994 byl pak zaveden KrAZ-6322.
Foto: KrAZ-255B | Vitaly V. Kuzmin / Wikimedia Commons / CC BY-SA 4.0
Technické údaje:
Motor: Kapalinou chlazený vznětový vidlicový osmiválec JaMZ-238 s přímým vstřikem
Zdvihový objem: 14 860 cm³
Výkon: 240 k (176 kW) při 2100/min
Točivý moment: 883 Nm při 1600/min
Převodovka: pětistupňová manuální se synchronizací II. až V. stupně a redukcí.
Délka/šířka/výška: 8645 × 2750 × 3170 mm
Rádius: 26 m
Hmotnost: cca 11 950 kg
Nosnost: 7 500 kg
Přípustná celková hmotnost: 19,675 kg
Zatížení přívěsu (ulice): 30 000 kg
Zatížení přívěsu (zatížení): 10 000 kg
Velikost pneumatik: 1 300 × 530-533
Nejvyšší rychlost: 70 km/h
Spotřeba: 42 l/100 km
Komentáře
Zkalda
11. 12. 2021, 01:19Já s tím na vojně jezdil, v Šuranech jsme měli tři, ten můj jezdil nejlíp. V terénech na mě Tatra neměla, ani náhodou. Fakt neskutečný. Jednou velitel rozhodl pokácet několik velikých topolů, už nás všechny ohrožovaly, jak z nich padaly větve. Pak jsem s Krazem tahal pařezy, nadřeli jsme se, ale nakonec všechny vytáhl. Nejprve tam byla Tatra, snažila se, ale bez šance. Na ty pařezy nestačila a Kraz to zvládl, i když dostal taky zabrat.
Tatran
14. 08. 2021, 16:00Ja jezdil z Krazem ma vojne, byl to radiolokátor a jak to melo složenou antenu přes kabinu tak neustale praskaly stredove šrouby na prednich perech.Uzaverku Kraz nemá, jako vetšina ruskej náklaďaků.A pardon, Kraz neni ruský ale ukrajinský.Výkon nic moc, ale nez jsem šel do civilu tak prišel nový , byl v tom už dvoutakt, studený to dost čoudilo, ale výkon to teda mělo, jelo to velice dobře.Byl to takovy vojensky moloch, drevená kabina potlučená plechem, furt jsem zatloukal hrebiky.Moc to neuvezlo, ale zase to dost utahlo.Tahala se za tim dvacetitunova centrala a v terenu nebyl žádný problem.Jinak ten čtyřtakt osmiválec byl Jamz 238 co se montoval i do prvních Kirovců
Jura
14. 07. 2021, 22:10Jestli to nemá nápravové uzávěrky by mně zas tak netrápilo. obvykle když se začne jedna strana bořit díky uzávěrce sednou obě, na bočním svahu diky nim jen ujede zadek, na firemním autě jde extra uzavřít předek což je v bahně a na svahu super a alespoň to donutí jet auto tak njak kam má, ale to má málo které auto. Jedinkrát mně štvalo že nezabírá celý zadek ale to bylo ne V3sce když jsem vyvážel bahno z rybníka s prdlou poloosou. Kraz je typický ruský bahňák a divit se že papírově uveze "tak málo" jen prozradí totální neznalost. Že to něco neprojelo obvykle zapříčiní takový mezikus co je mezi pedály a volantem.
lemmone
14. 07. 2021, 21:31No, moc to takhle nevypadá, tedy k příspěvku "V3S na steroidech", mám 168 cm a když jsem jen nepatrně sklonil hlavu, pohodlně jsem "vešel" pod přední nárazník. První schod do dřevěné kabiny jsem měl těsně nad pupkem. Lezl jsem do toho jak šimpanz na mamuta.
jarda
14. 07. 2021, 15:57Pánové, nic proti, ale všichni jste vedle.Pokuď jste se řádně starali, neskutečná stoupavost, neskutečná brodivost a fajn Výkon. Vytahoval jsem s ním tanky.
Czert
14. 07. 2021, 13:18Nerady
Pekny pribeh, diky za nej.
vemm
14. 07. 2021, 01:19Petr Znojemský
12. 07. 2021
Nosnost pouze 7 500 kg ???!!!??? (trambuska uvezla více)
V terénu???
ombre
13. 07. 2021, 23:02Já teda nevím, ale přijde mi to jako V3S trošku na steroidech a asi 30let po nás.. Rusko no..
nerady
13. 07. 2021, 20:32Náš podnik měl 4 tyto náklaďáky a ještě dva předešlé (u nich byl dvoudobý naftový motor ty ředitel obstaral na náhradní díly). Vozy byly v Sovětské armádě určeny hlavně k tahání velkých houfnic, s dostřelem až 20 km. Prioritně byla korba určena pro obsluhu houfnice a náboje. Naše firma je získala z nějakého veletrhu a byly přestavěny na rozmetadla chlévské mrvy. Jelikož šířka byla větší než 2,5 m nechtěl nám schválit příslušný dopraví inspektorát provoz na pozemních komunikacích. To náš náměstek vyřešil v Praze a byl nám schválen provoz. Vozy jsem jen opravoval ale průchodnost v terénu byla neskutečná. Řidiči za pár měsícu s tím jezdili bez zábran. Jejich hlavní zábavou bylo, že když na okrení silnici proti nim jel osobák tak jeli proti němu a těsně před ním odbočili přes příkop a za ním zpátky na silnici. Jelikož se snimi dělaly psí kusy a nákladalo se jim až 14 tun, praskal rám za kabinou, to se spravovalo přeplátováním. Dokonce žije ještě řidič který se s ním kutálel u Božího Daru po sjezdovce. Nic se mu nestalo, jen kabina byla plná vazelíny A 00. Odřízla se střecha a navařila z těch na náhradní díly. Při jízdě po rozbahněném poli se za ním mohlo v kolejích pokládat rovnou kanalizační potrubí. Náš podnik měl souběžně také první Tatry 815 ale ty takovou průchodnost terénam jako tyto vozy neměly. Píšu tady o první polovině 80 let. Náhradní díly jsme "nakupovali" v Milovicích za koberce a porcelán.
smash
13. 07. 2021, 08:04S těmi uzávěrkami si nejsem tedy vůbec jist.. Kdykoliv jsem toto ikonické monstrum v terénu viděl (reál i videa), vždy se mu nějaké kolo zastavilo a dál to nejelo. Tak buď to mají všichni vždy nějaké rozbité, nebo tam ta plná uzávěrka na všechny kola není.
Karel
12. 07. 2021, 22:59Kraz 255 nemá závěry diferencialů!
Miro
12. 07. 2021, 20:59Na vojně po skončení cvišení Kraz nemohl do mírného travnatého kopce vytáhnout generátor od radaru. Přijela čtyřkolka TATRA 815, uzavřela všechny uzávěrky a generátor vytáhla na silnici. Rusáci jenom čuměli.
Czert
12. 07. 2021, 19:56Pospa
Jenze o tom to je, to ze dnes podobne rozmery ma kazdy nakladak.. . kolik jich melo srivnatwlne pred 50 lety?
Kdyz se podivas na jakykoliv obobak co jezdil pred 80 lety, tak bude z dnesniho pohledu trpaslik.
Petr Znojemský
12. 07. 2021, 19:52Nosnost pouze 7 500 kg ???!!!??? (trambuska uvezla více)
ajajajjj
12. 07. 2021, 18:36Jakozto v SSSR a dnesnim Rusku maji nadbytek paliva tak se tam na spotrebu nekouka. Jelikoz vetsina te obrovske zeme je nesjizdna tak tento kraz projede vse. s uzaverkou vsech naprav a obrovskyma pneu a velkou svetlosti ma lepsi pruchod terenem nez Tatra.
Libor
12. 07. 2021, 17:44@Pospa - nic ve zlém, ale měli jsme ho na vojně. Bylo to fakt neskutečné a nepraktické hovado. Řidič neviděl na zem na nějakých 10 - 15 m a jeli s tím na technickou od nás z jižní Moravy přes Bratislavu na prapor na technickou kontrolu a Bratislavě zastavili na křižovatce na červenou a po naskočení zelené musek spolujezdec (velitel vozu) vyskočit na stupátko a blatník, aby se podíval, že nikdo už před autem nejde po přechodu. Když mi to říkali nevěřil jsem, tak mne posadili za volant a fakt jech clapa stojícího 2 m před autem vůbec neviděl.
Pospa
12. 07. 2021, 16:48Pane Žáku, nic ve zlém, jen prosím nepište "gigantický". Vždyť je to v podstatě dobově srovnatelné s "obyčejnou" Tatrou 138/148, ze které našinec nějak neomdlévá... KrAZ má jen trochu větší kola, světlost a je o 1/4 metru širší. Už skoro 30 let má velmi podobné parametry každá běžná terénní dvounápravová 18ti tuna na stavbu, které si nikdo ani nevšimne (má tedy jen o tu 1 nápravu míň). Jinak se mějte.
David
12. 07. 2021, 13:42A nyní jeho výrobce, ukrajinská firma KrAZ, skončila. Přiznám se, je to pro mě určité zklamání. Čekal jsem, že ukrajinská vláda ten podnik zachrání, že třeba zanikne značka, ale společnost jako takovou převezme Ukroboronprom. Škoda podniku, který měl stále potenciál
C. V. Doin
12. 07. 2021, 13:18Neskutečný sovetsky vehikl, dřevěná bouda kabina řidiče, zpuchrele pneu.
Czert
12. 07. 2021, 10:56Pekny vehikl