Praga V3S - naše legenda s neuvěřitelnou průchodností terénem
Vejtřaska, jak se tomuto automobilu často přezdívá, je jedna z mála našich automobilových legend, která se v různých modifikacích vyráběla až do konce 80. let 20. století - tedy téměř 40 let!
Tento terénní nákladní automobil s oficiálním názvem Praga V3S (vojenský třítunový či 3-nápravový speciál), lidově zvaný ventra, vejtřaska, vejda, vétřieska apod.) se začal vyrábět v roce 1953 a byl určen zejména pro armádu. Automobil byl zkonstruován za rekordně krátkou dobu. Národní podnik Praga totiž dostal úkol vyvinout střední nákladní vůz do těžkého terénu teprve v srpnu 1951. A již o rok později začalo testování prototypů.
Automobil se díky své neuvěřitelné průchodnosti terénem vyznamenal nejen u nás, ale i na řadě zahraničních terénních soutěží. Díky specifické konstrukci měla vejtřaska neskutečné terénní schopnosti. Dokázala přebrodit až metr hlubokou vodu či zdolat 40 cm vysokou kolmou překážku. To vše díky nápravám umístěným vysoko nad osou otáčení kol. Co však představovalo výhodu v terénu, omezovalo Pragovku na silnici. Tam totiž směla jet rychlostí pouhých 60 km/h, jinak by mohlo dojít k poškození pohonného ústrojí, které mohlo mít fatální následky. Spotřeba běžné Pragy V3S se pohybovala kolem 30 litrů nafty na sto kilometrů jízdy.
Foto: Praga V3S měla neuvěřitelnou průchodnost terénem | autor: brdm2
Celkově se vyrobilo přes 135 000 kusů V3S s různými nástavbami a pro různé trhy. Úspěchů, kterých Praga V3S, dosáhla je mnoho. Tím největším však nejspíš zůstává fakt, že jde o nejdéle vyráběný československý náklaďák, po kterém je neustálá sháňka.
Pro naši tehdejší armádu byla vyvinuta pancéřovaná verze, na kterou se lafetoval 30mm samohybný protiletadlový dvojkanon. Tento speciál je také znám oficiálním názvem CZK - vz. 53/59 (30 mm PLDvK), lidově nazývaný Ještěrka.
Foto: Samohybný protiletadlový dvojkanón vz. 53/59 zvaný Ještěrka
Vejtřaska se nám opravdu povedla! Podívejte se na následující video, co všechno tento náklaďák dokáže (10. minuta je opravdový masakr).
Video: Praga V3S v terénu / YouTube
Komentáře
Lojzík
30. 09. 2019, 18:31Vždycky mi to zahřeje srdíčko, když tento úžasný stroj vidím v provozu více jak šedesát let po zahájení výroby. Na https://kralmotoru.cz/media/nakladni-automobily-praga-a-jeji-legendarni-praga-v3s jsem se dokonce dočetl, že od vetřasky byl odvozen i model S5T, o kterém jsem do té doby nikdy neslyšel. Zajímavé :)
Miki
20. 08. 2018, 10:11Nevíte kde bych mohl projet V3S? Našel jsem jen zážitkovou jízdu v nějakém ZIL (https://jizda-zazitkova.cz/jizda-v-nakladaku/)? Děda o vejtřasce stále po letech od vojny vypráví tak bych jí rad zkusil :)
lades
14. 08. 2018, 17:37Zajímavý článek akorát zapoměli že variací bylo víc než jen ve videu.caska,poka,hasiči,spojařská r3sp a jiné.Doted s ní jezdím v práci.Podvozek super ale s nástavbou je to horší-na poku už se těžko shání díly a ty které jsou ležely 60 let ve skladu(nepoužitelné)
fedy
14. 08. 2018, 16:06Měl jsem štábáka a přes 60 Km/h to jelo. M2 verze jela dokoce tacho 90 Km/h.Při překročení 55 km/h se mi rozkmital volant a v 60 km/h ustal a obráceně totéž :-). Olej z toho tekl neskutečně, přes ventilové domky a kolem tyček(těsnění). Ruční brzda zamaštěná tak, že při zatažení na jeden zub se to dalo používat jako zadýmení na tanku.Štefty se z hliníkových hlav válců vytrhávaly. Měl jsem asi zanedbanej kus, co se týče údržby. Jinak start v mrazu nemožný bez éteru, který už byl ovšem zakázaný. Nastartovat v mrazu bylo komedie par exellence. Baterky byly v řiti, na čuchnutí přes noviny nešla, při použití startovacího vozíku též ne- navíc shořely 50A pojistky za motorem (plíškové). Až po bombičce s éterem začla kuckat a chytala postupně( přidávala válce za různobarevné dýmové clony :-)) Na silnici otřes, v terénu na "bahnech" bestie. Tam kde Tatra nemohla V3S s redukcemi táhla na tyči za sebou další V3S!!!
Topení výsměch, stěrače vzduchové též. Hezký vzpomínky zůstaly ;-)
Jura
14. 08. 2018, 08:35Vétřieska je přecejen stará a v naprosté většině byly její dobré vlastnosti překonány. Svět se ubírá směrem kdy nebude překonána v několika bodech.
1 pokud se do nádrže naleje cokoli co jen vzdáleně připomíná naftu pojede to
2 auto nepotřebuje k vlastní jízdě elektriku a to vůbec pokud se roztahne a chytne prostě pojede.
3 pokud zapadne že ho budou tahat dva traktory po tom co je venku normálně pojede žádná otrhaná čidla kabílky atd viz bod 2
4 pokud si teď koupíte 40 let starý klump a budete se o něj starat bude jezdit ještě dlouho po tom co dnešní nová auta budou dávno ve šrotu.
Hanys
13. 08. 2018, 15:19vojenský třítunový ???? :grin:
karel
13. 08. 2018, 06:22No, komentář jsem vkládal hlavně pro to pouhé jedno zavádějící video co bylo jako ilustrace k článku, dnes jich tam koukám přibylo...ale to jako opravdu myslíte vážně? V tom případě bych ještě konstruktéry obvinil že zneužili vynález kola. A V3S jich měla deset. Pokud se budu bavit o komfortu, ano, je to bída. Ale pro jízdní vlastnosti v terénu, proč tento automobil vznikl, to splnil l dokonale. Koneckonců jich jezdí třeba u lesáků ještě dost. Proč asi. A výkon nehraje roli, ten je dostatečný, jen ho musí umět řidič využít.
Roman
13. 08. 2018, 00:58To poslední video s tím paskvilem na širokých malých gumách s nevhodným vzorkem a přidanou pomocnou nápravou je názorná ukázka degradace ventry, aneb "jak zkurvit auto"
Vašek
12. 08. 2018, 23:3660km/h po silnici kvůli převodům? Proboha jel s tím autor článku někdy? Ano normální V3S dávala kolem 60 km/h ale vždy to bylo dáno max. omezovačem otáček motoru, což nebylo u každého kusu přesně stejné a tak každá měla hranici trochu jinde. (měl jsem i plachtu u které byla uvedená hranice pouhým snem). U typů M1 byla úpravou stálého převodu v direnciálech rychlost zvýšena. (Už jsi přesně nepamatuju na kolik, snad měl být i vyšší výkon motoru). U typů M2 byl ještě dále zvýšen výkon motoru a max. rychlost se dále zvýšila. Vše za stávajícího převodného ústrojí a bez jeho fatálního poškození. Na všech uvedených typech V3S jsem si něco odjel, jak v ZVS tak v civilu. Ale jinak pěkná videa.
TParanoik
12. 08. 2018, 22:42Lidi, průchodnost má terén, vozidlo má průchodivost! Grrrrrrr!
KraJir
12. 08. 2018, 20:58Podvozek není tak docela vlastní konstrukce.., ohledně toho videa, názorná ukázka jak degradovat vlastnosti vozidla nevhodným obutím