Modernizace ruského křižníku Petr Veliký může být ochuzena
Podle posledních zpráv z Ruska se naplánovaná modernizace těžkého raketového křižníku Petr Veliký (Projekt 1144 Orlan) zaměří především na důkladnou opravu a modernizaci pohonného systému. Modernizační práce na dalších soustavách mohou být oproti původním představám údajně výrazně omezeny. Rusko prostě šetří a i ruské námořní síly musí podle toho patřičně upravovat své plány.
Foto: Raketový křižník Petr Veliký | pikabu
Vzhledem k celkově pokročilému stáří lodi Petr Veliký a zaostalosti téměř všech na něm instalovaných systémů by si podle ruských zdrojů kompletní modernizace vyžádala ještě dlouhou řadu vývojových prací a značné finanční prostředky.
Modernizace těžkého raketového křižníku Petr Veliký měla být zahájena v letošním roce. Předpokládá se, že práce na lodi můžou trvat 3,5 až 5 let.
Foto: Raketový křižník Petr Veliký | CC BY 4.0
Petr Veliký je čtvrtý a poslední v řadě postavených těžkých jaderných raketových křižníků Projekt 1144 z doby Sovětského svazu. Stavba byla zahájena 25. dubna 1986. Loď původně nesla jméno – Jurij Andropov a na vodu byla spuštěna 25. dubna 1989. Službu zahájila až v roce 1998, a to již pod jménem Petr Veliký.
Podle zdrojů v ruském obranném průmyslu modernizace lodí Projekt 1144 počítá s přezbrojením z raket typu Granit na typy Oniks, Kalibr a Zirkon. Očekává se také instalace moderních protiletadlových raketových systémů, nových komunikačních a navigačních systémů a nových podpůrných systémů.
Foto: Porovnání lodí Petr Veliký a Yamato | Wikimedia Commons
Po vstupu do služby byl Petr Veliký zařazen do stavu Severního loďstva. V září 2008 vyrazil spolu s protiponorkovou lodí Admiral Čabaněnko a dvěma dalšími loděmi do Karibského moře. Zde se v prosinci 2008 spolu s 12 venezuelskými plavidly zúčastnily společného rusko-venezuelského námořního cvičení VenRus 2008. Jednalo se o první zastávku ruských válečných lodí v této oblasti od konce studené války. Na začátku roku 2009 se podílel na protipirátské operaci u břehů Somálska, kde se mu podařilo zajmout 10 pirátů. Dne 22. října 2013 vyplul Pjotr Velikij ze Severomorsku a zamířil do Středozemního moře. Proplul Gibraltarskou úžinou a dne 2. listopadu zakotvil v Alboránském moři. Jednalo se o další krok k posílení ruské námořní přítomnosti ve Středomoří.
V prosinci 2014 podstoupil nácvik protiponorkového boje v severním Atlantiku, kdy v simulovaném boji stál proti několika ponorkám. Během Mezinárodního vojensko-technického fóra Armija 2016 v září 2016 byl v Severodvinsku křižník otevřen návštěvám veřejnosti. V říjnu byl součástí svazu ruských lodí sestávajícího z letadlové lodi Admiral Kuzněcov a protiponorkových lodí Severomorsk a Vice-admiral Kulakov, který zamířil v rámci ruské intervence v Sýrii do Středozemního moře.
Křižník Petr Veliký má dnes maximální výtlak 26500 tun a je schopen dosáhnout maximální rychlosti 32 uzlů. Jeho délka je 252 metrů a šířka 28,5 metrů.
Video: Raketový křižník Petr Veliký v akci / YouTube
Hlavní raketová výzbroj křižníku je tvořena dvaceti protilodními řízenými střelami P-700 Granit, šestadevadesáti protiletadlovými řízenými střelami S-300FM (pro dvanáct odpalovacích zařízení) a čtyřiceti protiletadlovými řízenými střelami OSA-MA (pro dvě dvojité odpalovací zařízení).
Komentáře