Mostní automobil Tatra 813 AM-50 v akci
Automobil mostní AM-50 je kolové speciální vozidlo, vybavené podpěrou, pokládacím a buldozerovým zařízením. Speciální nástavba je namontována na podvozku Tatra 813. Je určen k přemosťování překážek o šířce 10 až 12,5 m a to mostem o jednom poli, dále ke stavbě mostu o více polích (maximálně 8 polí) pro přemostění překážky široké do 107 m a hluboké do 5,15 m prostřednictvím jednoproudého mostu umístěného na pevných podpěrách. Hloubka přemosťované překážky může být v rozmezí od 2 do 6 metrů.
Video: Mostní automobil Tatra 813 AM-50 v akci / YouTube
Při jízdě těžším, rozbahněným terénem lze podhustit pneumatiky za využití centrálního huštění pneumatik, kterým je podvozek vybaven. Vodní překážky do maximální hloubky 1,4 m (včetně brodivé vlny) překonává jízdou bez speciální úpravy. Vozidlo je pro ochranu osádky před radiačním a chemickým zamořením dále vybaveno filtroventilačním zařízením. Každý lichý AM-50 mostní soupravy měl namontováno buldozerové zařízení BZ-T-813-M.
Vývoj prostředku byl zahájen v rozmezí let 1968 až 1969. AM-50 byly do výzbroje ČSLA zaváděny od roku 1972. Po roce 2003 byly mostní automobily AM-50 české armády soustředěny do výzbroje 15. ženijní záchranné brigády, která byla postupně reorganizována na 15. ženijní brigádu a následně 15. ženijní pluk. V jeho sestavě jsou vozy AM-50 provozovány u 151. a 153. ženijního praporu. K výcvikovým účelům slouží technika provozovaná u Praporu zabezpečení ve Vyškově.
Foto: Mostní automobil Tatra 813 AM-50 | AČR
Po zrušení vojenských záchranných praporů v září 2008 byly mostní automobily (v roce 2018 se jednalo o dva kusy) provozovány u Záchranného útvaru HZS ČR v Hlučíně.
V posledních několika letech v Excalibur Army zkonstruovali i moderní pokračovatele v československé a české armádě i u záchranářských složek používaných mostních vozidel AM-50A/B. Jde o systémy AM-50 EX a AM-70 EX, které šternberský podnik nabízí i pro nevojenské použití. Základem AM-50 EX i AM-70 EX je moderní tatrovácký podvozek Tatra Force se znakem náprav 8x8. Mostní systém obou automobilů vychází principem fungování a nasazení z ideového konceptu AM-50 – zachovává nůžkový most s plnou mostovkou a odpojitelnou podpěrou. Ta slouží jako pilíř pro spojování více mostovek k překlenutí i velmi širokých překážek. Jde ovšem o nově vyvinuté technické řešení osazené na moderním podvozku z produkce kopřivnické společnosti Tatra Trucks. Nový je tedy nejen podvozek, ale i vlastní mostovka, podpěra, pokládací zařízení, elektroinstalace či hydraulický systém, přičemž hlavní rozdíl mezi AM-50 EX a AM-70 EX spočívá ve vyšší únosnosti mostu.
Foto: Mostní automobil AM-50 EX | Excalibur Army
Mostní automobily AM-50 EX a AM-70 EX jsou určeny k rychlému přemostění suchých i vodních překážek. Mostní pole obou systémů můžou mít podle požadavků dvojí šířku, a to standardní 4 m nebo rozšířenou na 4,4 m, přičemž je zachována kompatibilita se staršími mostovkami. Mostní automobily obou typů nesou jedno mostní pole nůžkového typu se čtyřnosníkovou konstrukcí o délce 13,5 m a nosnosti 50 t nebo 70 t (zátěžová třída MLC 50 nebo MLC 70) s jednou odpojitelnou výsuvnou podpěrou. Jedno pole mostu může překlenout překážku s délkou mezi 10 až 12,5 m a s hloubkou od 2 do 6 m.
Systémy jsou vybaven poloautomatickým ovládáním pro nakládání mostu a autonomní diagnostikou. Jednotlivá mostní pole lze za použití podpěr spojovat do velkých celků na potřebnou délku. Například osm spojených polí vytvoří most o délce 108 metrů, přičemž hloubka překážky může dosahovat až 6 m. Tato unikátní schopnost a zároveň použití plné mostovky, oproti kolejovému řešení, které je typické pro zahraniční řešení mostních automobilů, jsou velmi vhodné pro použití v civilním sektoru a u záchranářských složek, neboť jsou bezpečnější. Výjimečná je i schopnost pracovat za extrémních teplotních podmínek, rozsah činí od -32 až po +55 °C.
Foto: Mostní automobil AM-70 EX | Excalibur Army
AM-50 EX i AM-70 EX je možné vybavit různými kabinami dle potřeb a požadavků zákazníka. K dispozici je standardní krátká dvoudveřová nebo dlouhá čtyřdveřová kabina. Vozidla mohou být opatřena manuální nebo automatizovanou převodovkou, na přídě vozů lze instalovat radlice pro zemní práce atd. S mostními systémy lze manipulovat volitelně pomocí kabelového nebo bezdrátového dálkového ovládání. V případě poruchy ovládacích prvků automobilu během pokládky mostu nebo v nouzových situacích lze propojit dva vozy a dokončit instalaci mostního dílu na požadované místo. Konstruktéři vybavili mostní vozidla moderní elektroinstalací odpovídající současným i budoucím požadavkům na její kapacitu a výkon. Doplňuje ji sestava čidel a snímačů, která ulehčuje ovládání mostního systému a zároveň jej monitoruje pro větší bezpečnost při manipulaci i rychlejší identifikaci možných závad. Tomu odpovídá i moderní ovládací skříňka s displejem, která vyhovuje současným požadavkům na ergonomii i zobrazování výstupních dat.
Zdroj: Valka.cz, AČR, EA
Komentáře