Na staré Jawě kolem světa: Bez armádní výstroje by cesta byla těžší.
Dlouholetý technický redaktor a později šéfredaktor renomovaného magazínu SUPERMOTO, první šéfredaktor časopisu MotorB!KE, aktivní novinář a v současnosti spolupracovník motoportálu Motorkari.cz, Pavel Suchý, se rozhodl objet svět na motocyklu JAWA 350. Tato cesta pro něj nebyla ničím novým. Za svůj život procestoval na motocyklu mnoho zemí světa a ujel přes 500 000 km v jedné stopě.
Foto: Jawa 350 - motocykl, na kterém Pavel objel svět
Pavel Suchý, odvážný jezdec na motorce s mnoha zkušenostmi, se rozhodl objet svět na JAWĚ 350. V oblasti dálkových jízd není žádný nováček. Má totiž na svém kontě motocyklové výpravy do Austrálie, Afriky, cesty po celé Evropě a do Ruska včetně výpravy na Sibiř, do Dagestánu, Čečenska, Tatarstánu a dalších exotických a v některých případech ne zcela bezpečných destinací. K jeho motorkářským zkušenostem rovněž patří Austrálie a JAR. A tak se tohoto projektu nebál.
Jak dlouho trvala příprava tohoto projektu a co všechno jste si s sebou mohl/musel vzít?
Příprava projektu trvala pouhé 3 měsíce, a tak jsem stihl zařídit jen to nejnutnější. Jiné projekty tohoto charakteru se organizují daleko déle. Díky omezenému času už bylo dopředu jasné, že výběr věcí asi nebude úplně ideální. Naštěstí jsem na cestě nutně nepotřeboval nic, co jsem neměl.
Vaším sponzorem je i společnost Excalibur Army, která kromě jiných aktivit dodává do armyshopů široké spektrum outdoorového a military vybavení. Čím vás tento partner oslovil a jaké vybavení jste dostal na cestu?
Excalibur mě oslovil šířkou nabídky a garancí kvality, která vybočuje z běžných rozměrů jiných obchodů se zaměřením army. Od Excalibur Army jsem dostal boty Magnum Spider 8.1. Dále termoprádlo, svetr, moskytiéru, židličku, klobouk, ešus a polní lopatku. Nejdůležitější pro mě byly boty, které jsem měl celou cestu na nohou.
Excalibur Army je dodavatel výstroje pro vojáky. Dalo by se tedy předpokládat, že jste na cestu dostal těžké boty, které jsou pověstné tím, že tlačí a pro nohy je to hlavně utrpení.
Bez kvalitních bot by se ta cesta nedala absolvovat. Díky omezenému prostoru na věci jsem nemohl mít speciální boty na motorku a boty na chození, a tak lehké boty Magnum od Excaliburu splnily účel na výbornou. Nejprve jsem se bál, jak kvalitní boty to budou, ale nakonec vydržely obrovskou zátěž. Projel jsem něco přes 50 000 km a boty na motorce byly neustále tak 20 cm nad zemí v horku i dešti. Boty jsou po návratu mírně opotřebované, ale svůj účel splnily a na cestě poskytovaly velmi dobrý komfort pro moje nohy.
Foto: Pavel byl s obuví spokojen
Také jste zmínil, že jste dostal svetr a skládací židli. Byly pro vás tyto věci na cestě klíčové?
Dalo by se říci, že ano. Svetr byl s vlaječkou. Na cestách se mě potom lidé ptali, zda jsem voják (smích). Svetr byl opravdu příjemný a hlavně neprofukoval. Skládací židle byla s opěradlem, ale bohužel se celá na motorku nevešla a bylo tedy nezbytné odmontovat opěradlo. To bohužel mělo za následek, že si moje záda neodpočinula, protože jsem se nemohl opřít.
Jakou roli na vaší cestě sehrála polní lopatka?
Lopatka byla opravdu hodně důležitá. Často se stalo, že motorka zapadla někde v bahně a bylo nutné ji vysvobodit. Vlastně nejen moje motorka, ale i jiná auta po cestě. Občas jsem pomohl, když bylo třeba. Ovšem narazil jsem i na země, kde nevěděli, co lopatka je a k čemu tak prostý nástroj slouží.
V případě, že byste jel na cestu kolem světa znovu, oslovil byste znovu Excalibur Army?
Pokud by byl ze strany Excaliburu zájem o spolupráci, tak určitě. Možná bych zkusil vzít ten úředně znehodnocený samopal Špagin, ve střední Americe bych se necítil tak méněcenný, když tam každý namísto občanky nosí přes rameno krátkou brokovnici. Vzal bych si možná navíc pár vložek do bot, abych je mohl průběžně prát a sušit.
Chystáte se vydat knihu, která by popisovala vaše zážitky na cestě kolem světa?
Knihu plánuji vydat v létě. Přesné datum je však ve hvězdách.
Foto: Jakou další výzvu si Pavel vymyslí příště, je ve hvězdách
Zážitky z cest, bohatou fotogalerii a další podrobnosti týkající se cesty můžete naleznout zde
Komentáře