Naši získali na NATO Tiger Meet 2016 cenu za nejlepší kamufláž
Osmdesát jedna misí během dvou týdnů absolvovali piloti vrtulníků Mi-24 a Mi-17 z Náměště nad Oslavou na cvičení NATO Tiger Meet ve španělské Zaragoze. Kromě splnění všech výcvikových cílů zaznamenali ještě jeden úspěch – vrtulník Mi-24 v kamufláži Alien Tiger získal cenu „The Best Painted Aircraft Trophy" za nejlepší zbarvení.
Foto: Mi-24 při plnění úkolu / autor: pplk. v.v. Ing. Jaroslav Špaček a příslušníci 221. vrtulníkové letky, maďarské letectvo, Luftwaffe
Každoročně pořádaná cvičení NATO Tiger Meet se od jiných cvičení vzdušných sil liší tím, že se jej účastní většinou pouze letouny a vrtulníky, jejichž letky mají ve znacích kočkovitou šelmu. Je zcela obvyklé, že se účastníci navzájem z předchozích let znají a letové úkoly tak mohou plnit od prvního dne. Mimoto jsou takzvané Tiger Meety známé i doprovodným programem. Letky mezi sebou soutěží nejen v létání, ale i v tom, jak dokážou stroj připravit ve speciálním tygřím zbarvení. Někteří na cvičení dokonce představí speciální kombinézy či oblečení s tygřími motivy. Nejcennější trofejí pak je cena The Silver Tiger, která je určena pro ty nejlepší. Vítěze volí vždy letky navzájem mezi sebou.
Nová kamufláž – Alien Tiger 24
Vrtulník Mi-35/24V trupového čísla 3366 patří pod 221. vrtulníkovou letku 22. základny vrtulníkového letectva. Za návrhem a zpracováním nového barevného motivu stojí Jan Rükr se svým bratrem.
Foto: Nádherná kamufláž Jana Rükra a jeho bratra / autor: Tomáš Chlebeček
Inspirace vychází ze stylu biomechanický surrealismus, jehož tvůrcem byl švýcarský malíř a sochař H. R. Giger, který se podepsal pod filmovou podobu filmového Vetřelce. Původní návrh byl černobílý , barevné nastavení zvolil sám autor. Pro výsledný nástřik bylo zpracováno více než 40 kg barev a ředidel a celkové zpracování nového motivu metodou airbrush trvalo okolo 200 hodin .
Foto: Nádherná kamufláž Jana Rükra a jeho bratra / autor: Tomáš Chlebeček
Vrtulník byl přestříkán v hangárech firmy LOM Praha s. p. letos na jaře. Do té doby byl opatřen standardní zeleno-šedou „NATO" kamufláží a výsostnými znaky v provedení low-visibility , jak jej dodal výrobce.
Bývalý pilot vrtulníků Mi-24 byl zvolen čtvrtým poradcem asociace tygrů
Na letošním NATO Tiger Meet byl zvolen čtvrtým poradcem NATO Tiger Association podplukovník v záloze Jaroslav Špaček. Stál u vzniku vrtulníkové letky ještě u 51. vrtulníkového pluku v Prostějově, propagoval naše vrtulníkové letectvo ve funkcích u přerovské vrtulníkové základny, přispěl k rozvoji spolupráce s velitelstvím AFNORTH v nizozemském Brunssumu či z funkce náčelníka vrtulníkového letectva na Generálním štábu AČR.
Foto: Pplk. v. v. Jaroslav Špaček, čtvrtý poradce asociace tygrů / autor: pplk. v.v. Ing. Jaroslav Špaček a příslušníci 221. vrtulníkové letky, maďarské letectvo, Luftwaffe
Doplnil tak dlouholetou trojici poradců tvořenou generálem francouzského letectva a plukovníky USAF a Luftwaffe. Tato čestná funkce je oceněním jeho dosavadní práce a je velkou ctí nejen pro něj, ale i pro Armádu ČR.
Témata cvičení byla obdobná jako v předcházejících ročnících
Tiger Meet ale samozřejmě není jen o předvádění nových kamufláží a zábavě. České vrtulníky během dvou týdnů splnily řadu úkolů od přepravy příslušníků španělských speciálních sil, záchranné mise MEDEVAC a Combat SAR či blízké vzdušné podpory včetně spolupráce s leteckými návodčími. Nejvíc přitom byl využíván blízký vojenský prostor, jehož členitá krajina s množstvím kopců a náhorních plošin s prašnými plochami skvěle vyhovovala pro výcvik v taktickém létání.
Foto: Vrtulníky na společné misi / autor: pplk. v.v. Ing. Jaroslav Špaček a příslušníci 221. vrtulníkové letky, maďarské letectvo, Luftwaffe
Čeští piloti i technici si pochvalovali možnost prohloubit spolupráci s italskými, francouzskými a britskými vrtulníkáři. V rámci společných misí pak plnili úkoly i ve spolupráci se stíhacími letouny států NATO i s letouny včasné výstrahy a řízení E-2C Hawkeye a E-3A AWACS.
Foto: Údržba po letu / autor: pplk. v.v. Ing. Jaroslav Špaček a příslušníci 221. vrtulníkové letky, maďarské letectvo, Luftwaffe
Francouzské stroje E-2C se cvičení zúčastnily vůbec poprvé a prokázaly, že i tyto námořní letouny dokáží účinně podporovat i čistě pozemní bitevní vrtulníky. Největším přínosem byly pro piloty společné přípravy a plánování právě pro společné mise takzvané COMAO, které se v našich podmínkách nedají v takovém rozsahu a počtech strojů uskutečnit.
Profesionalita české výpravy byla oceňována především ostatními spolupracujícími vrtulníkáři, ale i španělskými pozemními a speciálními jednotkami.
Zdroj: www.acr.army.cz
Komentáře