Partizánská válka – hrob pro víceúčelová vozidla Humvee?
První ostré nasazení víceúčelových vozidel HMMWV "Humvee" přišlo během akce americké armády v Panamě nazvané "Just Cause". M998 zde však nebyly použity v přímém boji, jako tomu bylo v příštích konfliktech. U.S. Army je v této operaci nasazovala spíše jako rychlé dopravní prostředky pro přepravu mužstva mezi zázemím a bojovou oblastí nebo pro rychlý průzkum. Tamní zkušenost však ukázala, jak moc je základní verze M998 nechráněná proti blízké palbě lehkých pěchotních zbraní. Přestože o tomto kritickém nedostatku Pentagon věděl, na další vylepšení si musel Humvee počkat ještě dlouhou chvíli.
Foto: Zkušenost z bojů ukázala, jak moc je základní verze M998 nechráněná proti blízké palbě lehkých pěchotních zbraní. (ilustrační foto) | Warhistoryonline
Pro další úpravy tohoto bojového vozidla se stala zásadní operace "Restore Hope", která probíhala mezi lety 1992 a 1993 na území Somálska. V této horké a nestabilní části "afrického rohu" se střetly milice podléhající generálu Aididovi, bojující proti jiným frakcím. Následná krize si vynutila zásah jednotek OSN, kdy během jedné z akcí došlo k sestřelení amerického vrtulníku UH-60. Záchrana amerických vojáků ze vzbouřeného Mogadiša si pak vynutila nasazení několika záchranných konvojů.
Během pouličních přestřelek se ukázalo, že současná varianta vozidla Humvee je zcela nevhodná pro boj v ulicích měst. Společnost AM-General tak byla rychle instruována, aby na vozidle provedla mnohá vylepšení, která se promítla do subverzí M1114, které poskytují zlepšenou ochranu proti palbě ručních zbraní i těžších kalibrů. Zvětšování asymetrických hrozeb na moderním válčišti si vyžádalo předělání některých specifikací vozidla, které pro nasazování v uzavřených městských oblastech nebylo nikdy zcela určeno.
Souběžně probíhající války v Afghánistánu, do něhož byly americké síly vyslány po událostech spojených s útoky 11. září, nebo během sesazení režimu Saddáma Husajna v Iráku, ukázaly, jak moc jsou vozidla typu HMMWV slabá a neodolná proti nástražným výbušným systémům (IED). Oba konflikty v těchto zemích přinesly zcela nový pohled na vedení války, který americká armáda v minulosti neznala. V prvních měsících a letech obou konfliktů byly vozidla Humvee oblíbená díky své dobré průchodivosti terénem a jízdním vlastnostem. Jak se ale na válčišti začaly objevovat čím dál více prvky tvrdé guerillové taktiky, nedostatky vozidel tohoto typu se začaly plně projevovat. Na tyto hrozby totiž nebyla vozidla Humvee připravena.
To vedlo k některým téměř polním úpravám zlepšení ochrany proti nástražným výbušným systémům montovaným na vozidla v armádních dílnách. Tato vylepšení se nutně musela podepsat na dosavadní svižnosti vozidla. Jak přibývaly některé ochranné prvky z polních dílen, objevovaly se dokonce potíže se stabilitou vozidla. Zvýšená pozornost byla věnována zejména střelištím palubních zbraní, kdy byly tyto obkládány pancéřovými pláty. Takovéto úpravy pak nejednou vedly dokonce až k převrácení vozidla během jízdy ostrými zatáčkami. Velmi těžké pancéřové dveře zase nešly při palebném přepadu v městské zástavbě rychle otevřít – odstranit je však nebylo vzhledem k bezpečnosti a ochraně posádky možné.
I přes mnohá tovární vylepšení vozidla se od roku 2007 začala řešit otázka, zda je HMMWV i nadále vhodným bojovým prostředkem. Zkušenosti z obou zemí, jakými jsou Irák nebo Afghánistán, totiž začaly odhalovat nepříjemnou skutečnost – pro vedení konfliktu s mnohdy „neviditelnou“ hrozbou se prostě nehodí. Humvee vznikl v dobách, kdy bylo vedení války bráno jako střet velkých vojenských celků, nikoli jako operace proti skupinám ozbrojených bojovníků rozptýlených všude možně po celé dobývané zemi.
Zajímavosti o vozidle HMMWV:
- HMMWV byl původně navržen jako vozidlo pro přepravu nákladu a ne jako bojové vozidlo. Avšak v průběhu vývoje byla přidána i vojenská verze a HMMWV se postupně stal jedním z nejrozšířenějších vozidel v americké armádě a armádách dalších zemí.
- HMMWV byl původně vyvinut jako náhrada za starší vozidlo M151 Jeep. Avšak HMMWV se ukázal být větší a těžší než jeho předchůdce a mnoho vojáků si stěžovalo na jeho neohrabanost v terénu. Navzdory tomu se HMMWV stal úspěšným vozidlem v řadě konfliktů a slouží dodnes.
- I přes tyto problémy a diskuse o vhodnosti HMMWV jako bojového vozidla se stále používá v mnoha zemích světa, včetně USA. Bylo vyrobeno více než 280 tisíc těchto vozidel a v současnosti se vyrábí v několika variantách, včetně vozidel pro speciální účely a civilní trh.
HMMWV je nepochybně jedním z nejznámějších a nejúspěšnějších vojenských vozidel v historii. Přestože se s ním pojí určité problémy a výzvy, stále je to vozidlo, které bylo schopné v průběhu několika desetiletí prokázat svou výkonnost a univerzálnost v různých bojových podmínkách.
Video: Partizánská válka - hrob pro Humvee? / YouTube
Zdroj: Druhá světová válka
Komentáře
Vaclav Flek
06. 04. 2023, 00:11Zajimavy clanek, ukazujici, jak se vojenska technika musi menit pri konfrontaci s realitou soucasnych bojist, zejmena v tech "asymetrickych valkach". Za to autorum dekuji.
Nechapu ovsem, proc pisi v nazvu "partizanska" misto "partyzanska" ? Jde o nedbalou praci editora nebo pokus zmenit cesky pravopis ?
pan pravda
05. 04. 2023, 09:40A že se nepoučili u slováků? Ti vymysleli vozidlo úplně jiného druhu a to rebriňak, kulka proletí, škody nenarobí!
Marty
05. 04. 2023, 10:02v sousedtví došli kočky? že zase melete z hladu?
Karel
05. 04. 2023, 22:16Takový pěkný vtip a neuspěl jste
Mark
05. 04. 2023, 08:32Kdo by neznal toto video, Ukrajinci používaná HMMWV
https://twitter.com/UAWeapons/status/1577734387550101507?t=CePhl_XPgThM9UYS8S9nOQ&s=19
anebo když Rusové tvrdili, že zničili HIMARS
https://twitter.com/UAWeapons/status/1554179788495093760?t=TAKj9ApkpzkBgVrgvbZ9AQ&s=19