Patriot 4x4 Tactical APC – nejmodernější univerzální obrněné vozidlo na podvozku Tatra
Česká společnost Excalibur Army, patřící do významného českého holdingu Czechoslovak Group (CSG), v nedávné době rozšířila svou nabídku pozemní speciální techniky o obrněné vozidlo Patriot 4x4 Tactical APC. Patriot patří do nové generace univerzálních vozidel střední váhové kategorie a je postaven na unikátním podvozku české automobilky Tatra Trucks.
Foto: Obrněné vozidlo Patriot 4x4 Tactical APC
Patriot je vozidlo modulárního konceptu a spadá do kategorie vozidel o váze 12 až 15 tun. Robustní konstrukce vyráběná společností Excalibur Army a odolný podvozek od automobilky Tatra Trucks, která rovněž spadá do holdingu Czechoslovak Group, jsou zárukou, že vůz může operovat i v těch nejtěžších klimatických a terénních podmínkách. Díky své univerzálnosti a modularitě Patriot najde uplatnění u ozbrojených a bezpečnostních sil i u civilních složek, jako jsou například hasiči, záchranáři, bezpečnostní služby a další. V dnešní době je pro mnoho států a jejich ozbrojené síly nemyslitelné, aby nebyla zajištěna servisní, technická i logistická podpora techniky, kterou zavádějí do své výzbroje. Excalibur Army proto v rámci svého programu Patriot nabízí potenciálním zájemcům přenos výroby a technologického i servisního zázemí, stejně jako know-how.
Foto: Obrněné vozidlo Patriot 4x4 Tactical APC
Patriot využívá unikátní podvozek kopřivnické automobilky Tatra Trucks, s centrální nosnou rourou, výkyvnými nezávisle zavěšenými polonápravami a pohonem všech kol, který je prověřený desítkami let provozu i náročnými podmínkami na dálkových soutěžích, jako například Rallye Dakar. To vozidlu zaručuje vynikající jízdní vlastnosti v těžkém terénu i na zpevněných komunikacích a velmi dobrou průchodivost na všech površích. Nosná páteřní roura je doplněna o pevný trojramenný rám zvyšující tuhost, konstrukce zavěšení kol umožňuje standardní zátěž až 7,5 tuny na nápravu, volitelně dokonce 9 t na přední a 10 t na zadní nápravu.
Kombinace odolného šasi a unikátního podvozku Tatra tvoří vozidlo, které disponuje vysokou mírou mobility, efektivity provozu v nejrůznějších podmínkách i výdrže a životnosti. Patriot splňuje všechny normy NATO a může být upraven a modifikován přesně podle požadavků uživatelů. Jde o univerzální platformu, která může být základem pro celou škálu speciálních vozidel a sloužit pro nejrůznější účely. Vedle verze se standardní délkou, bude k dispozici prodloužená varianta s větší kapacitou interiéru, dále pak provedení pickup a pickup s prodlouženou kabinou. Vedle základní verze pro přepravu osob či nákladu bude možné pancéřovaný Patriot modifikovat například do podoby průzkumného nebo velitelského vozidla, ale i jako nosič různých zbraňových systémů.
Konstrukce umožňuje instalaci hlavňových zbraní v rážích 7,62 mm, 12,7 mm či 14,5 mm, a to jak ručně ovládaných, tak v dálkově řízených zbraňových stanicích. Vedle toho může být Patriot vybaven řízenými střelami či minometem. V minulém roce se na veřejnosti představilo provedení se zbraňovou stanicí Gladius 12 vyvinutou slovenským Elektrotechnickým výzkumným a projektovým ústavem (EVPÚ) z Nové Dubnice. Její váha činí 200 kg, může být opatřena kulometem ráže 7,62 nebo 12,7 mm standardu NATO, disponuje dvěma denními kamerami, jednou infračervenou kamerou i laserovým dálkoměrem a je dálkově ovládána střelcem uvnitř vozidla.
V základním provedení je vozidlo Patriot určeno pro přepravu posádky čítající 6 osob, včetně její výzbroje a vybavení. Podvozek s pohonem 4x4 má nezávislé zavěšení kol s pneumatikami rozměru R20, jež jsou opatřena centrálním dohušťováním, a také disponuje vzduchovým odpružením na obou nápravách. Pod kapotou vozidla se ukrývá kapalinou chlazený řadový dieselový šestiválec Cummins ISB o objemu 6,7 l a výkonu 210 kW při 2500 otáčkách za minutu. Patriot však může být vybaven i motory MTU nebo jinými pohonnými jednotkami. Maximální rychlost má hodnotu 110 km/h.
Foto: Obrněné vozidlo Patriot 4x4 Tactical APC
Patriot je zabezpečen systémem ochrany proti zbraním hromadného ničení (NBC) a filtroventilací včetně klimatizace, jeho vybavení mu zajišťuje bezproblémovou funkčnost v rozmezí teplot od -32 až do +49 stupňů Celsia. Co se týče odolnosti, v základním provedení vozidlo disponuje balistickou ochrannou Level 3 a protiminovou Level 2A/2B dle STANAG 4569. Nechybí protiminová sedadla, podlaha vozu je konstruována tak, aby co nejvíce utlumila případné následky výbuchu pod vozem. Patriot je vybaven i automatickými hasicími systémy v kabině a motorovém prostoru.
Pohotovostní hmotnost patriotu činí 11,1 t, váha užitečného zatížení dosahuje hodnoty 3,9 t a maximální bojová hmotnost vozu je 15 t, a to při délce 5600 mm, šířce 2550 mm a výšce 2700 mm. Díky těmto parametrům, je Patriot snadno přepravitelný transportními letadly i výsadkovými plavidly. Výjimečné schopnosti tatrováckého podvozku v těžkém terénu jsou ještě podtrženy světlou výškou 39 cm, nájezdovými úhly 48 stupňů vpředu a 51 stupňů vzadu i přechodovým úhlem 32 stupňů. Brodivost dosahuje hodnoty 1200 mm.
Patriot je v současnosti nabízen několika potenciálním zákazníkům a účastní se několika výběrových řízeních. Například na veletrhu obranné a bezpečnostní techniky MSPO na podzim minulého roku v polských Kielcích se ve světové premiéře představila verze Husar, která je nabízena polské armádě v rámci několika projektů. Patriot se také v současnosti účastní výběrového řízení slovenské armády na nová obrněná vozidla kategorie 4x4. Rovněž česká armáda bude v blízké době hledat nástupce lehkých i středních vozidel s podvozkem 4x4, přičemž její zástupci už měli možnost si vozidlo Patriot vyzkoušet na několika testovacích a předváděcích akcích.
Komentáře