Pobřežní dělostřelecký systém A-222 Bereg pro ruskou říční flotilu na Dněpru
Ruská říční flotila na Dněpru obdrží vzácná pobřežní děla A-222 Bereg. Tato samohybné námořní dělostřelectvo nabízí mobilitu a palebnou sílu kanónu ráže 130 mm, ale je bezmocné, pokud je odděleno od zbytku baterie. Koncem března tohoto roku ruský ministr obrany Sergej Šojgu oznámil, že již byla vytvořena takzvaná "flotila řeky Dněpr" s brigádou říčních člunů. Ale pak státní média řekla, že tato flotila je teprve v raných fázích formování a musí být ještě vyzbrojena. Právě najít vybavení může být problematické, a protože bývalý náčelník generálního štábu ruského námořnictva (sloužil v letech 1998-2005) Viktor Kravčenko v podstatě řekl, že vybavení pro nově zřízenou říční flotilu bude přesunuto od kaspické flotily. Nyní kremelská média odhalují, že mezi přidělenými zbraněmi budou též unikátní pobřežní děla A-222 Bereg od Černomořské flotily.
Nutno poznamenat, že doposud se o tomto systému ve spojitosti s válkou na Ukrajině nehovořilo, takže bychom se měli blíže podívat na tyto mobilní kanónové systémy a jejich schopnosti. Pro začátek je potřeba zmínit, že rusko má k dispozici pouze 36 jednotek systému A-222 Bereg, některé zdroje tvrdí, že všechny jsou shromážděny v Černomořské flotile ruského námořnictva. Systém využívá derivát námořního děla AK-130 (používaného také na raketových křižnících Projektu 1164, včetně zničené Moskvy). Základní specifikace zbraně jsou: ráže 130 mm, délka hlavně 54 ráží, dostřel až 23 km, rychlost střelby až 10–12 výstřelů za minutu a zásoba munice 40 kusů. Samohybný systém A-222 Bereg byl navržen v Sovětském svazu k pokrytí mrtvých zón, které nemohly být pokryty raketovými systémy pobřežní obrany. Konkrétně k ničení malých a středně velkých hladinových plavidel včetně rychlých člunů s rychlostí do 100 uzlů (více než 180 km/h) na přímých přístupech k pobřeží, přílivových zónách, ostrovních a útesových prostorách a také k ničení pozemních cílů. Vývoj tohoto komplexu provedla Centrální konstrukční kancelář CKB Titan z Volgogradu.
Vojskové zkoušky proběhly již v roce 1988, ale přijat byl až v roce 1996 a první sériově vyráběná jednotka byla dodána v roce 2003. Všechny prvky pobřežního dělostřeleckého komplexu A-222 Bereg jsou umístěny na podvozku MAZ 543M 8x8 nebo MAZ 7910. Pohon zajišťuje motor D12A-525C o objemu 38,8 l a výkonu 395 kW. Za kabinou řidiče je na rámu namontována transportní kabina pro posádku obsluhující věž s kanónem ráže 130 mm. Odměr věže je ±120stupňů s náměrem + 5 až +50 stupňů a nabíjení je pomocí automatického zařízení. Vyhledávání a míření na cíl se děje pomocí datového spoje mezi kontrolní systémem BR 136. Posádku tvoří řidič, velitel, operátor, střelec a nabíječi. Hmotnost 43,7 tun, délka 13 m, výška 3,9 m a šířka 3,1 m.
Základní koncept nasazení je v baterii dvou děl (některé zdroje uvádějí až 6 jednotek), přičemž řízení palby zajišťuje bateriové velitelské vozidlo vybavené radarem a elektrooptickou stanicí pracující na principu LIDAR. To znamená, že Bereg je de facto nechráněné samohybné dělo se špatnou schopností přežití na bojišti. Nevýhoda by však mohla být zmírněna tím, že by se upustilo od myšlenky nasadit na místo střelby celou baterii, ale v tom případě se přesnost palby prudce sníží. Ale očividně sami Rusové považují tyto nedostatky za příliš nevýznamné na to, aby si odepřeli výhodu, kterou nabízí palebná síla zbraně. Navíc tvrdí, že tento pobřežní obranný systém může ničit i pozemní cíle a že A-222 Bereg může používat dva hlavní typy munice: vysoce výbušnou tříštivou střelu F-44 a protiletadlovou ZS-44.
Zdroj: defence-ua.com
Komentáře
Yarco
29. 04. 2024, 17:16Banderovcům nebude veselo.
Slavoslav
29. 04. 2024, 08:05je zaujimave preco rusaci drzia pre namornictvo kaliber ktory nie je zavedeny v armade kde pouzivaju 122 mm
Jumpman
29. 04. 2024, 11:48pokud vím, tak 130mm mají v námořnictvu už od carského ruska...
Slavoslav
29. 04. 2024, 12:10áno, takže vyše 100 rokov na to to zjednotiť.
Jumpman
30. 04. 2024, 14:31tak americká navy má také své separé zbraňové systémy... Sice mě to hlava taky úplně nebere, ale ti od vody se holt potřebují lišit...
Slavoslav
30. 04. 2024, 14:37ja chapem rozdiel z dovodu inych prevadzkovych podmienok takze necakam rovnake systemy aj tam aj tam. Ale drzat osobitne, ale velmi podobne kalibre je mrhanie. Ale tak, rusaci a specialne ich namornictvo vzdy minali zdroje mimoriadne neefektivne napriak centralnemu riadeniu kde sa prilis vela subjektov hralo na vlastnom piesocku
FilipMat
11. 05. 2024, 23:18Lodní kanóny jsou úplně jiný druh zbraně, než pozemní kanóny, houfnice atd... je na ně kladen úplně jiný požadavek, nejsou určeny pouze k ostřelování pozemních cílů, umlčování živé síly, ničení techniky, budov atd... Tato děla jsou určena k boji s čluny,plavidly,torpédy, nizkoletícímy cíly, cíly na pobřeží. Mají vysokou kadenci. A větší dostřel, než by měli pozemní zbraně podobných ráží... z nějakého důvodu byla zvolena osobitá ráže pro lodní děla.. např Američané také meli 100 let na ,,sjednocení" ale pozemní síly využívají ráže 105/120 mm, a lodní děla mají ráže 127 mm.... jestli myslíš, že by to zjednodušilo výrobu, tak jsi velmi mimo. kvůli výše zmíněném je jasné že munice ráže např 122 mm pro houfnice D-30 apod a lodní munice 130mm se rozměrově neliší pouze ráží, ale celou velikostí, prachová (pohonná) část je u lodní munice daleko větší, delší, protože jsoi na tu munici kladeny jiné nároky, na lodi se na jedne straně musi šetřit s místem, na straně druhé je tu možnost kolejových dopravníků, automatizace nabíjení... munici tohoto druhu by jsi jenom těžko nakládal a nabíjel do nějaké samohybné houfnice... tak, že ne nemohla by to vyrábět stejná linka.. a možná,,ale to je jenom moje úvaha" může ráže 130 mm oproti ráži 122 mm nést větší množství výbušné směsi, či váží více a pouze tím, a kynetickou sílou je sama o sobě schopna lepší penetrace pancíře/betonu...
Nebo si jednoduše odpověz, že velení světových námořnictev nejspíš má k dané věci dobrý důvod, a dostatečné množství informací, a znalostí, víc než nějaký Slovenský mudrlant...