Ural-375D: Někdy až děsivé zážitky z terénu
URAL 375D je sovětský 4,5 tunový nákladní automobil s pohonem 6x6, vyvinutý v Uralském automobilovém závodě roku 1961.Toto vozidlo nahrazovalo starší nákladní automobil ZIL-157 a po čase byl sám nahrazen novějším vozidlem URAL-4320. Jeho podvozek se stal základem např. pro známý raketomet BM-21 Grad.
Video: URAL - někdy až děsivé zážitky z terénu! / YouTube
Prvním předchůdcem vozidla URAL 375D byl NAMI-020, vyvíjený specialisty z firmy NAMI (rusky Centraľnyj naučno-issledovateľnyj avtomobiľnyj i avtomotornyj institut). Vozidlo bylo představeno v roce 1955. Mělo pohon 6x6, používalo benzínový osmiválcový motor s výkonem 180 koní. Vozidlo mělo trvale zapnutý pohon přední nápravy a zadní náprava mohla být vypnuta a zapnuta. I navzdory technickým nedostatkům bylo nařízeno pokračovat ve vývoji, neboť v zkouškách porazil konkurenční vozy GAZ-63 a ZiS-151.
Foto: URAL 375D má vynikající průchodivost terénem | Alex 4x4 Club
V květnu 1958 byl veřejnosti představen nový, upravený NAMI-020, který dostal označení URAL 375. Nové vozidlo mělo oproti staršímu prototypu jiné umístění motoru, chladiče, blatníky a odlišnou konstrukci kabiny a řízení. Zkoušky vozidla proběhly v dubnu 1959. Byly testovány dvě verze – URAL 375 a URAL 375T. První prototyp měl nosnost 4 500 kg a druhý 5 000 kg. Vozidla měla být určena pro armádu, proto začal paralelně vývoj Ural-377 pro civilní účely.
Nejvíce vyráběným modelem se stal URAL 375D. Vzniklo několik verzí pro různá klimatická pásma, jakými byly například URAL 375Ju pro tropické pásmo a URAL 377K pro Arktidu.
Technické parametry vozidla URAL 375D:
Max. rychlost: 75 km / hod
Délka: 7,35 m
Šířka: 2,69 m
Výška: 2,98 m
Rozvor: 3,53 m / 1,4 m ( 2. a 3. nápravou )
Rozchod: 2 m
Světlá výška: 0,4 m
Pohotovostní hmostnost: 8 t
Nostnost: 5 t
Přípojná hmostnost: 10 t
Poloměr otáčení: 10,8 m
Brodivost: 1 m
Dojezd: 600 km / 750 km ( terén / silnice )
Motor: ZiL-375
Specifikace zážehový, čtyřtaktní osmiválec, vodou chlazený
Počet válců 8
Objem válců 7 l
Zdroj: zelenysport.cz, Wikipedie
Komentáře
Czert
04. 01. 2022, 01:12Jaky je rozdil mezi avtomobilnyj a avtomotornyj?
fikala
01. 01. 2022, 21:20Doplňuji, že jsem měl ZIL 131 se stejným benzínovým motorem.
fikala
01. 01. 2022, 21:18Já s ním jezdil celou vojnu a najel asi sedmdesát tisíc km a spotřeba v létě na silnici zlehka naložený měl spotřebu kolem čtyřicetipěti litrů a v zimě přes šedesát ale popojížďky v terénu se zapnutým bufikem a nebo i motorem kvůli topení vylezla spotřeba jednou na stosedmdesát litříků. Jinak je to super stroj a pokud by se zadařilo tak ural 357D bych bral hned. Sloužil jsem u vú 5949 pezinok 76-78.
bushman
29. 12. 2021, 19:45Ono to není žádné lážo-plážo,milej(milá)Blážo-se spotřebou 101l speciálu na 100km by to bylo sakra drahé dřevo.
Přesně tolik to "žralo" kamarádovi z Chebu se kterým jsem byl (jakož dalšími západočechy a východňáry) 2 roky v zeleném..(1981-83)
Bláža
29. 12. 2021, 12:02Škoda, že u nás máme všude silnice. Tedy ten stroj s nákladem dřeva je sen každého chalupáře. Ale i k té chalupě vám to dřevaři dovezou silničním kamionem. Nuda!