EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Společnost GDELS představí na Dnech NATO obrněné vozidlo ASCOD 42

 16. 09. 2020      kategorie: Vojenská technika      0 bez komentáře

Na Letišti Leoše Janáčka v Ostravě Mošnově se už tradičně koná jedna z největších bezpečnostních show na evropském kontinentu – Dny NATO a Vzdušných sil Armády České republiky. Letos se bude konat již 20. ročník, který se uskuteční o víkendu 19. a 20. září. Dny NATO a Vzdušných sil Armády České republiky jsou jednou z nemnoha akcí svého druhu, které se letos v Evropě navzdory pandemické situaci konají, a tedy i jednou z mála příležitostí prezentace pro společnosti obranného a bezpečnostního průmyslu. Už po několik let se Dnů NATO zúčastňuje i společnost General Dynamics European Systems (GDELS), která je letos jedním z jejich hlavních marketingových partnerů. 

GDELS o nadcházejícím víkendu ve statické expozici i během dynamických ukázek předvede nejnovější provedení bojového vozidla pěchoty ASCOD 42, které společnost nabízí české armádě v rámci výběrového řízení na nová pásová vozidla. Během Dnů NATO v minulých letech se v dynamických ukázkách představilo vozidlo ASCOD 42 v provedení vozidlo palebné podpory s věží osazenou zbraní ráže 120 mm nebo jako bojové vozidlo pěchoty s bezosádkovou věží UT-30 MK2.

IMGP2792
Foto: GDELS o nadcházejícím víkendu ve statické expozici i během dynamických ukázek předvede nejnovější provedení bojového vozidla pěchoty ASCOD 42 | GDELS

Loni se na mošnovském letišti představil technologický demonstrátor bojového vozidla pěchoty ASCOD 42 s osádkovou věží MT-30 MK2 a interiérem pro tříčlennou posádku plus osm členů výsadkového družstva. O nadcházejícím víkendu společnost GDELS představí v premiéře další vývojový stupeň technologického demonstrátoru bojového vozidla pěchoty ASCOD 42 s osádkovou věží MT-30 MK2, který se zúčastní i plánovaných listopadových zkoušek funkčních vzorků Armády České republiky. Všechny varianty vozidla ASCOD 42 představené na Dnech NATO v posledních letech demonstrují variabilitu platformy ASCOD a možnosti zástavby různých bojových systémů a uspořádání interiéru.

IMGP2888
Foto: Hlavní výzbroj stroje představuje kanon Mk44 Bushmaster II ráže 30 mm nabíjený z interiéru věže. Doplňkovou zbraní je kulomet ráže 7,62 mm. | GDELS

Hlavní výzbroj stroje představuje kanon Mk44 Bushmaster II ráže 30 mm nabíjený z interiéru věže. Doplňkovou zbraní je kulomet ráže 7,62 mm. Vedle toho je ve věži MT-30 MK2 ukryto vysouvací odpalovací zařízení pro dvě protitankové řízené střely Spike. Velmi důležitým aspektem z hlediska logistiky a unifikace je fakt, že pásové bojové vozidlo pěchoty ASCOD 42 nabízené české armádě využívá stejnou výzbroj jako kolové bojové vozidlo pěchoty KBVP Pandur II CZ 8x8 české armády, a tedy také střelivo a systém podávání munice i nábojové pásy jsou plně kompatibilní s těmi, jež se využívají u KBVP Pandur II CZ. Pokud by armáda zvolila typ ASCOD 42, veškerá logistika týkající se munice a výzbroje by byla pro kolovou i pásovou platformu shodná, a to včetně řízených protitankových střel.

Kanon Mk44 Bushmaster II v osádkové věži MT-30 MK2 má elevační rozsah -10 stupňů až +60 stupňů, což jsou mezi moderními bojovými vozidly pěchoty s osádkovými věžemi mimořádné hodnoty. ASCOD 42 tak může díky velkému elevačnímu rozsahu i vysoké kadenci hlavní zbraně a moderním elektronickým pozorovacím či zaměřovacím systémům účinně působit proti vzdušným cílům. To je umocněno i schopností používat tzv. air-burst munici.

P1810032
Foto: Kanon Mk44 Bushmaster II v osádkové věži MT-30 MK2 má elevační rozsah -10 stupňů až +60 stupňů, což jsou mezi moderními bojovými vozidly pěchoty s osádkovými věžemi mimořádné hodnoty. | GDELS

ASCOD 42 v provedení bojové vozidlo pěchoty má v základu hmotnost 38 t, ovšem s možností navýšit ji až na 42 t. ASCOD 42 tedy disponuje velkou váhovou rezervou pro růstový potenciál a modernizace či speciální vybavení. Osádku vozidla tvoří tři osoby (velitel, střelec a řidič), přičemž v útrobách je prostor pro osmičlenné pěchotní družstvo. Vozidlo, které se představí na Dnech NATO, pohání motor MTU 8V MT199 TE21 o výkonu 600 kW spojený převodovkou RENK HSWL 256B, může však být osazeno i silnější pohonnou jednotkou až o výkonu 800 kW nebo hybridním pohonným systémem.

GDELS působí na českém trhu již od minulého desetiletí prostřednictvím své pobočky GDELS-Czech, přičemž počátkem byl projekt vozidel Pandur II CZ 8x8 pro AČR. Jako strategický partner pro tento projekt byl vybrán státní podnik VOP, který pak ve spolupráci s GDELS zajišťoval dodávky pandurů pro českou armádu. I v případě další modernizace českých pozemních sil zavedením platformy ASCOD 42, pokud uspěje ve výběrovém řízení, GDELS počítá se zapojením českých firem, a chce tak rozšířit vazby a spolupráce, které již existují. České firmy se například v posledních letech podílely na výrobě vozidel Pandur pro Kuvajt, dodávají komponenty do vozidel Piranha 5 pro Rumunsko a Dánsko nebo pro britský program Ajax. 

Pro projekt ASCOD 42 pro českou armádu GDELS počítá se zapojením podniku VOP v pozici systémového integrátora. Zástupci GDELS také vloni a letos podepsali memoranda s několika českými společnostmi, které by se tak mohly podílet na výrobě a dodávkách vozidel ASCOD 2 pro AČR.  Šlo o společnost VR Group, se kterou by GDELS spolupracovala na vývoji a výrobě simulačních systémů pro vozidlo ASCOD 42. Další dohoda byla podepsána s pardubickou firmou RETIA, která by se podílela na integraci IT struktury a elektronických komponent. Stejně tak GDELS navázala kontakty s českými vědeckými institucemi a vysokými školami, jako jsou například fakulty strojní a elektrotechnická ČVUT, brněnské výzkumné centrum CEITEC nebo VŠB – Technická univerzita Ostrava.

 Autor: Petr Žák

Komentáře