EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Polská armáda získá čtyři BVP Borsuk ještě letos. Probíhají jednání o první dodávce 159 kusů z více než tisícovky

 31. 07. 2024      kategorie: Události      18 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Neoficiální zdroje serveru Defence24.pl uvedly, že jednání o prováděcí smlouvě týkající se nákupu prvních 159 bojových vozidel pěchoty Borsuk (česky Jezevec) budou zahájena na začátku srpna 2024. Zakázka pokryje potřeby dvou mechanizovaných pěších praporů, z nichž každý bude mít 58 vozidel, další vozidla jsou určena pro výcvikové účely.

borsukFoto: Borsuk s gumovými pásy a čelním přídavným pancéřováním, Dny NATO 2023 | Boevaya mashina / CC BY-SA 3.0

Rámcová smlouva na nákup BVP Borsuk byla podepsána mezi Agenturou pro vyzbrojování a konsorciem Polska Grupa Zbrojeniowa (PGZ) a Huta Stalowa Wola (HSW) na konci února 2023. Smlouva se vztahuje na více než tisíc bojových vozidel pěchoty Borsuk a přibližně 400 specializovaných vozidel různých tříd na jejich podvozku. Mezi ta patří pásová průzkumná vozidla Żuk, pásová velitelská vozidla Oset, vozidla pro zdravotnickou evakuaci (MEDEVAC) Gotem, vozidla technického zabezpečení Gekon a CBRN průzkumná platforma Ares.

Bojové vozidlo pěchoty Borsuk je moderní pásové vozidlo určené pro mechanizovanou pěchotu. Jeho osádku tvoří velitel, střelec a řidič. Vozidlo je obojživelné, čímž se liší od mnoha svých protějšků, a tento specifický požadavek polských ozbrojených sil byl v mnohém pro konstrukci platformy určující. Vozidlo poskytuje ochranu osádce a převáženému výsadku proti palbě z ručních zbraní, protitankovým granátometům a improvizovaným výbušným zařízením nebo minám. Vozidlo dosahuje maximální rychlosti 65 km/h na silnici a až 8 km/h ve vodě a v základní variantě váží 28 tun.

Projekt vozidla Borsuk vede společnost HSW S.A. a podílí se na něm konsorcium polských společností, včetně Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Devices Mechanicznych OBRUM Sp.z o.o., Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A., ROSOMAK S.A., Military Electronic Works S.A., Univerzita válečných studií, Vojenská technická univerzita, Vojenský institut obrněné a automobilové techniky a Varšavská technická univerzita. Borsuk představuje novou generaci pásových obrněných vozidel pro polskou armádu.

Polska Grupa Zbrojeniowa představila Borsuk vybavený bezosádkovou zbraňovou stanicí ZSSW 30 mm vyzbrojenou automatickým kanónem Bushmaster Mk 44 ráže 30 mm. Toto vozidlo má nahradit dosluhující BWP-1, polskou verzi sovětského BMP-1 vyráběnou v licenci v Polsku. Projekt Borsuk byl zahájen v roce 2014 a první verze byla představena v září 2017. Prototypy vozidla Borsuk zahájily první palebné, vytrvalostní a technické zkoušky v září 2020 s cílem dodat první sériová vozidla do roku 2023/2024.

Vozidlo Borsuk má modulární konstrukci pancíře, kterou lze konfigurovat podle požadavků mise. Ve standardní konfiguraci poskytuje korba a věž ochranu proti střelbě z ručních zbraní, střepinám dělostřeleckých granátů a výbuchům IED. Verze bojového vozidla pěchoty je vybavena bezosádkovou zbraňovou stanicí ZSSW-30, kterou vyvinulo konsorcium vedené společností HSW za podpory společnosti WB Electronics. Věž je osazena 30mm kanonem Bushmaster Mk 44/S, koaxiálním kulometem ráže 7,62 mm a dvojitým odpalovacím zařízením protitankových řízených střel Spike. Je rovněž vybavena pokročilým systémem řízení palby s automatickým sledováním a dvěma optoelektronickými systémy pro střelce a velitele.

Borsuk je poháněn dieselovým motorem MTU 8V199 TE20 o výkonu 720 koní, který vyvinuly Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne. Podvozek vozidla zahrnuje šest pojezdových kol na obou stranách, s hnacím kolem vpředu. Používá kompozitní gumový pásový systém, který dodává kanadská společnost Soucy Defense. Borsuk může dosáhnout maximální rychlosti 70 km/h a má dojezd 600 km. První čtyři Borsuky budou předány 16. mechanizované divizi ještě letos.

Zdroj: armyrecognition.com

Komentáře

Pepík Knedlík

31. 07. 2024, 22:38

Skvělá zalezitost pro drony. Už strejda Guderian nazval td StuG jako kachny a tohle neni lepší.
Nevim co banderovci ci rusáci, ale tohle je fajn past pro vysadek a Poláci jedou pilu, ale asi někdy mimo.
Brodeni tanku je ok a priprava zabere 2 až 3 hodiny, ale proč se brodit?
A ti mě naskočil plan SSA invaze na Grenadu při kterým se utopilo několik specialistu SEAL. A vlastně celkově ta komedie byla o h....

FilipMat

31. 07. 2024, 13:01

Obojživelné BVP... pouze mrhání životy vojáků, BVP má výsadek chránit v co možná největší míře, takto chráněný jej dopravit co možná nejbliž bojišti, a pak jej podporovat palbou, při palebné podpoře by mělo taktéž mit co největší odolnost vůči odvetné palbě, papírová plovoucí BVP musí být minulostí pro každou racionálně organizovanou armádu... sami Rusové již zkoušejí přestavovat starší tanky na transportéry a BVP, po bolestných zkušenostech z Ukrajiny...

Slavoslav

31. 07. 2024, 14:19

no skusaju, myslis tie korytnacky kde sa pod ten relativne tenky plech natlaci pechota? Lebo nejaky iny serioznejsi pokus kde by odstranili vezu, aby tam vznikol priestor pre vysadok som nevidel. A je otazka ci by uz mali z coho prestavovat, tie ich sklady tiez nie su nekonecne

FilipMat

31. 07. 2024, 14:50

Na YT na kanálu: ,,Lamapa Znanii", najdeš takový pokus natočený, je to přestavbaT-72, vypadá velmi seriózně ala Izraelské projekty přestaveb starých tanků, na videu není stroj osazen bojovou stanicí, což není problém, variant bojových stanic osádkových i bezosádkových mají mnoho,UVZ potom jistě zvládne takový projekt....
Projekty o kterých píšeš jsou zpufalé pokusy v polních dílnách, a dělají se na obou stranách, jak Ruští tak Ukrajinští vojáci z vlastní iniciativy zkouší kde co, občas to přinese ovoce, občas to nedopadne úplně dobře...

FilipMat

31. 07. 2024, 14:50

Na YT na kanálu: ,,Lamapa Znanii", najdeš takový pokus natočený, je to přestavbaT-72, vypadá velmi seriózně ala Izraelské projekty přestaveb starých tanků, na videu není stroj osazen bojovou stanicí, což není problém, variant bojových stanic osádkových i bezosádkových mají mnoho,UVZ potom jistě zvládne takový projekt....
Projekty o kterých píšeš jsou zpufalé pokusy v polních dílnách, a dělají se na obou stranách, jak Ruští tak Ukrajinští vojáci z vlastní iniciativy zkouší kde co, občas to přinese ovoce, občas to nedopadne úplně dobře...

FilipMat

31. 07. 2024, 14:52

https://m.youtube.com/watch?v=RJoXMEp7spw

Slavoslav

31. 07. 2024, 16:21

dik, pozriem neskor. A ano, rusi mali aj v minulosti taketo prestavby, len to nikdy neslo do serie

Slavoslav

01. 08. 2024, 08:46

tak som si to pozrel, no vypada to zaujimavo, viem, ze rusak mal v minulosti prototyp co nikdy nesiel do serie. Teraz mozu na tento styl prestavat korby skladoviek kde je optoelektronika a zbranove systemy uplne v prdeli

FilipMat

01. 08. 2024, 09:49

Přesně tak, ono se neustále omýlá jak jim jednou dojde skladová technika... určitě není každý skladový tank vhodný k znovuzavedení do služby, nebo ne až tak nevhodný jako, že to může byt velmi nákladné... ale přestavět jej na takovéto BVP stejně znamená odstranění nejsložitějštích částí konstrukce, a přesunutí motoru, mozna použití úplně nového, pancéřování původního tanku, může byt pri spravne zvolené stavbě rekonstrukce podstatně zesíleno, takových vozidel mohou najít stovky...
Ano mývali projekt BTR-T, na podvozku T-54,který však moc ideální nebyl, výsadek musel opouštět vozidlo vrchnímy poklopy jako u BTR, nebo po čtyřech vylézat jakýmsi tunelem vedle motoru, který byl ve vozidle otočen při jednom boku, vypadalo tp vcelku slušně, ale stálo to vcelku za hovno...

Slavoslav

01. 08. 2024, 09:57

úprimne, neočakávam, že niekde budú presúvať motor a prevodovku a bude to na styl tej 54ky kde sa bude vyliezat poklopmi na vrchu, aby to dokazali robit rychlo a najma pri minimalnych nakladoch na vývoj

FilipMat

01. 08. 2024, 10:19

Když o tom přemýšlím tak je velmi smutné, že jsme takové projekty netvořily u nasv Čr pripadně na Sk... AČR měla po rozdělení přes 500 T-72, dávno mohl být problém BVP vyřešen přestavbou části T-72, další část mohla sloužit jako MBT, další část klidně v nějaké obdobě terminátora, malá část mohla být osazena houfnicí (na to byl ostatně hotový projekt na Slovensku-Hymalaja) neustále se přední světové armády snaží o jednotné platformy, v Čr a na Slovensku na to byly schopnosti, knoh-how, technologie i zkušenosti. Určitě by musel být časem přikoupen modernější MBT, ale základem mechanizovaných praporů mohla být takováto platforma, tanky byli vlastně nové, některé měli najety jenom stovky km, nová MBT pak mohla sloužit v elitnějších tankových praporech...

FilipMat

01. 08. 2024, 10:21

Nemyslím si to, že to budou realizovat tímto stylem, BTR-T-54, byla soukromá iniciativa zbrojního průmyslu, a byla právě pro tenhle nedostatek zavržena.

Slavoslav

01. 08. 2024, 10:54

uvidime, ale prestavba na styl Achzaritu je pomerne narocna a rusak pojde cestou najmensieho odporu z dovodu priemyselnych kapacit a nakladov. Odstranit karusel a vez, na vzniknuty otvor dat platnu s prielezom a low cost tazko pancierovane APC je na svete.

ak by chceli rozumne umiestneny otvor vzadu v korbe potrebovali by bud uplne prekopat pohon, aleby osadit novy kompaktnejsi motor a prevodovku ktory by musel poskytnut dost vykonu i ked peknych par ton by usetrili odstranenim veze

FilipMat

01. 08. 2024, 11:57

Přesně tak, uvidíme. Dost možné jsou obě varianty které jsme zmínili.

Slavoslav

31. 07. 2024, 08:50

este k tomu prechodu toku a pre vysvetlenie. Je velmi malo miest kde sa da bezpecne vojst a najma vyjst z vodneho toku. Taketo miesta ma zmapovana kazda strana a preto nie je velky problem sustredit dost sil ktory kazdy takyto pokus premenia v krvavy kupel.

a z pochopitelnych dovodov nie je mozne poslat napred zenijne vozidla, aby upravili brehy pre bezpecny vjazd a vyjazd vozidiel

Zdeněk

31. 07. 2024, 11:46

Slavně neslavný přechod ruSSů přes Severní Doněc v květnu 2022 budiž dobrým příkladem ... a nebyl zdaleka jediný.

Ostatně i v tuto chvíli končí všechny pokusy překročit umělý Donbaský kanál katastoficky.

Slavoslav

31. 07. 2024, 11:55

presne, ono schopnost plavby a planovanie prechodu toku za pochodu znie fajn, len potom pride realita, ze staci trochu kolmejsi briezok a na druhej strane vozidlo nedokaze opustit rieku, lebo nemas dostatocnu trakciu

Slavoslav

31. 07. 2024, 07:33

vzhľadom na to, že UA potvrdila náročnosť bojového prechodu aj relatívne malého toku je požiadavka na obojživelné BVP vyslovene škodlivá.