Premiéra ruského supermoderního stíhacího letounu páté generace Su-57E
Ve dnech 27. srpna až 1. září 2019 probíhá v Moskvě již tradiční výstava MAKS. V rámci této výstavy ruský letecký průmysl ukáže několik novinek a zajímavých produktů. Za hlavní tahák je možno asi považovat avizovanou premiéru exportního provedení nového ruského víceúčelového bojového letounu Suchoj Su-57.
Dne 16. srpna oznámila společnost Rosoboronexport, zastupující zájmy ruských obranných podniků na mezinárodním trhu, představení projektu Su-57E na této výstavě.
Foto: Letouny Su-57 na výstavě MAKS-2017 | V. Kuzmin, CC BY-NC-ND
Víceúčelový bojový letoun Su-57E byl vyvinut společností Suchoj, patřící do korporace OAK. Stroj získal od ruských orgánů potřebnou exportní dokumentaci, která umožňuje nabídnout jej potenciálním zákazníkům, a na žádost zahraničních partnerů také uspořádat prezentaci jeho nového vybavení.
Rosoboronexport ve svém oznámení poskytl základní informace o modelu Su-57E, ale nešel příliš do podrobností. Přesný vzhled a rozdíly oproti základní verzi Su-57 nebyly dosud zveřejněny. K tomu pravděpodobně dojde právě během výstavy MAKS.
Foto: Stíhací letoun T-50 (Su-57) | Wikimedia Commons
Projekt Su-57E představuje druhý pokus o přizpůsobení počátečního projektu požadavkům prodeje v zahraničí. V roce 2008 se ruská korporace OAK a indická společnost Hindustan Aeronautics Limited dohodly na společném vývoji exportní verze T-50 s názvem FGFA (Fifth-Generation Fighter Aircraft). Předpokládalo se, že letadla FGFA v budoucnu půjdou do služby u indického vojenského letectva a budou po dalších drobných úpravách rovněž prodána třetím zemím. Následná společná práce však opakovaně narazila na značné problémy organizační i jiné povahy. Na jaře 2018 se indická strana rozhodla společný projekt opustit.
Indické odmítnutí spolupráce podle všeho nemělo fatální dopad na program jako celek. Společnost Suchoj pokračovala v práci, jejímž výsledkem je exportní verze letounu Su-57 v podobě současného Su-57E. Nyní může Rusko nabídnout toto zařízení do zahraničí a vydělat na něm - na rozdíl od Indie.
Foto: Stíhací letoun T-50 (Su-57) | Wikimedia Commons
Technické vlastnosti exportní verze Su-57 ještě nebyly publikovány, takže je předčasné dělat nějaké závěry. Současně je však možné předpovídat případné důsledky dopadu na mezinárodní trh vojenských letadel.
Premiéra Su-57E určitě nezůstane bez povšimnutí. Bojové letouny páté generace neustále přitahují pozornost odborníků a leteckých nadšenců a vzhled jakéhokoli nového stroje nebo modifikace se stává skutečnou událostí. Exportní verze Su-57 pravděpodobně nebude výjimkou.
Momentálně je na mezinárodním trhu pouze jeden víceúčelový bojový letoun páté generace - americký Lockheed Martin F-35 Lightning II. Existenci druhého letadla, které bude k dispozici, lze považovat za důležitou událost.
Americký stroj F-35 monopolizoval mezinárodní trh nové generace bojových letadel. Suchoj Su-57E tento monopol naruší. Lightning II už nebude jediným strojem svého druhu, který bude k dispozici třetím zemím.
Foto: Stíhací letoun Su-57 | Wikimedia Commons
Které konkrétní země projevují skutečný zájem o Su-57E a chtějí si jej koupit je zatím otázkou. Existuje však několik faktorů, které umožňují specifikovat okruh potenciálních zákazníků. Tyto faktory souvisejí s činností ruského leteckého průmyslu, i s aktivitami zahraničních konkurentů.
Stroj Su-57E byl vyvinut společností Suchoj, která zaujímá silnou pozici na trhu vojenských letadel. Stovky stíhaček a bombardérů Su jsou provozovány v desítkách zemí po celém světě. Dobrá pověst těchto strojů a jejich výrobce, jakož i zkušenosti s jejich úspěšného provozu mohou potenciální kupující vést ke skutečné objednávce Su-57E. Podle optimistických předpovědí se dříve či později může stát zákazníkem Su-57E téměř každá země s flotilou letadel Su-27 nebo Su-30.
Foto: Ruský stíhač páté generace Su-57 | printscreen z YouTube
V posledních letech se opakovaně objevovaly zprávy o zájmu o Su-57E různých zemí. Byla zmíněna možnost podpisu smluv s některými zeměmi jihovýchodní Asie a Jižní Ameriky. Otázka další spolupráce s Indií zůstává zatím nevyřešena. Tato země opustila program FGFA, ale stále si uchovává značný zájem o stíhače páté generace. Je dost pravděpodobné, že indické vojenské letectvo se opět vrátí k myšlence získání nových Suchojů.
Jediným konkurentem pro Su-57E je americký F-35. Spojené státy podnikají některé kroky, které ve skutečnosti vedou ke zjednodušení prodeje ruských strojů. Americká strana odmítá dodávat moderní technologie řadě tzv. „nespolehlivých“ nebo nepřátelských zemí. Těmito akcemi jsou tlačeni k nákupu vojenského vybavení z jiných států. Rusko může využít této okolnosti a nabídnout vlastní letadlo nebo jiné vybavení. Možná, že právě takové události přispějí k celkovému portfoliu objednávek Su-57E.
Video: Ruský víceúčelový bojový letoun Suchoj Su-57 v akci / YouTube
Plány ruských vzdušných sil týkající se letounů Su-57 jsou z velké části známy a budou realizovány během několika let. Přesné vyhlídky exportních Su-57E jsou neznámé, ale existují pozitivní předpovědi. Pro některé zahraniční zákazníky budou z řady pádných důvodů tyto stroje velmi zajímavé.
Komentáře
cyklista
02. 09. 2019, 14:43Milý Olegu a další nicky z Pítěru. Po druhé světové válce jsme byli na cca 15. místě na světě v žebříčku životní úrovně. V roce 1989 jsme byli na padesátém. Není vám to divné, kam to ti komunisti dovedli? A to ještě má Vaše skvělé Rusko proti nám poloviční průměrnou mzdu, poloviční HDP, katastrofální zdravotnictví (lidi v rusku umírají o deset let dříve), sociální rozdíly jak v nějakém rozvojovém státě, miliony lidí radši emigrovaly, ty bohatší do Londýna, New Yorku, na Azurové pobřeží, ty chudší do Prahy nebo do Varů. Tvl, na to člověk musí mít obzvlášt vymytý mozek, aby sem dokázal furt dokola postovat tu nesmyslnou propagandu.
Tommy
01. 09. 2019, 21:51Děkujeme pane Oleg
že jste nám vysvětlil proč třetina Rusů žije za hranicí chudoby a zbytek na tom není o moc lépe . A to ji mají podstatně níže postavenou než-li my .
Je to , jak jste uvedl i díky tomu že kamarádíčkové Putina - oligarchové a mafiáni vysávají Rusko jak pijavice .
Pavel
01. 09. 2019, 19:57Enane, olegu, hano - zkratka jeden multinicku. O kom ted pises? Jsi si jisty, ze se bavime stale o prumernych, obycejbych prumernych rusech?
Tommy
01. 09. 2019, 02:36Ommy
Dětské nemoci u letadel trvají logicky trochu déle než u vašeho křečka . Např. problémy kdysi se zaváděním F-16 byli mnohem horší . A přesto se z něj postupem stal špičkový legendární stroj . Není absolutně žádný důvod aby jej F-35 nenásledovala .
A jinak Kuzněcov - pouze byl na generálce . Ovšem opomněl jste podotknout , že pouze do doby než se potopil jeho plovoucí dok . Nový dok ale Rusové samozřejmě také neumí vyrobit a tak Kuzněcov bude zřejmě pouze sešrotován .
Ještě vám z Moskvy poslaly nějaký výmysl ? Protože nic jinýho Rusové a jejich trolové neumí :-)
|Alexandr
31. 08. 2019, 16:05pro trolla Ommyho
ŽÁDNÁ F-35 minulý týden ani minulý měsíc NEHAVAROVALA . A v Japonsku už vůbec ne .
Neopírejte se o lži nebo výmysli . To vám takový bláboli posílají z Moskvy ? Používejte laskavě vlastní hlavu .
Tommy
31. 08. 2019, 15:55Ommy vy jakožto zjevný prouský Troll řízený z Petrohradu nikoho neoslovujte Troll
Jinak F-35 je zcela nový stroj a vytahovat zde jeho dětské nemoci , které se daří úspěšně léčit je opravdu ubohé . Poruchy mají všechny letouny a ty ruské nejvíce .
Ostuda je ale např. to když zaběhlá LL Kuzněcov s velkou pompou vyrazí do Sýrie . A celý výsledek je že mu akorát totálně havarují rovnou dvě letadla a žuchnou do vody . A jako třešnička na dort je že se nechá lod potupně odtáhnout remorkérama domů .
spider74
31. 08. 2019, 15:07To je fakt, protože v americe žádný bezdomovci a chudinský ghetta nejsou....
Pavel
31. 08. 2019, 11:44Omny - petrohrad, moskva, heh to je jako cely rusko, jo? Bavim se o beznem ruskem obcanovi. Kazda metropole je vsude vyrazne lepsi, nez zbytek zeme. Obycejny rus, nezijici v moskve, se ma zatracene blbe, treba oproti obycejnemu prumernemu Cechovi nezijicimu v Praze.
A na to narazim. Pro obycejne lidi je ruske zbrojeni tim, co jim ubira zivotni uroven. Ale co nam je do zaostalych muziku, ze jo :rolling_eyes:
Pavel
31. 08. 2019, 08:54Omny - kdyz ti reknu, jestli je dobra zivotni uroven v Jemenu, taky tam nemusis jezdit, abys zjistil ze je to nesmysl.
Staci si vygooglit heslo "Zivotni uroven rusko". Desitky vysledku ruznych webu z celyho sveta to potvrzuji. Tretina(!) prumernych rusu nema na dvoje nove boty za rok.
Za vyvoj tehle stihacky by meli boty vsichni i s kabatem. Ale co je ruskym panum po obycejnech rusech, ze?
Tommy
30. 08. 2019, 18:47Omny
Pokud je podle vás na F-35 vše pouze částečně , tak na Su-57 musí bejt vše pouze stopově . A to ještě sotva .
Mýlíte se i (nebo vědomě lžete ) co se týče zájmu o F-35 . Předběžné objednávky na tyto stroje jsou až 3000!!! kusů . To že se prodávají i jiné stroje celkem logické . Roční kapacita až 160 strojů nedokáže pokrýt obrovskou poptávku . Jinak Japonci sami navýšily objednávku na 150 kusů .
Co se týče té jejich nehody , sami vydali prohlášení že šlo nejspíše o chybu pilota a ne stroje , takže opět nelžete . F-35 má nalétáto téměř 250 000 hodin a žádná prokazatelná obět . S tím se nemůže hned tak někdo rovnat a v Rusku už vůbec ne .
Su-57 pouze předběžně objednáno 72 kusů od státu a ani tomu nikdo nevěří . To je pouze vějička pro cizinu na kterou se ještě zatím nikdo nechytil i když ji Putin cpe všem horem dolem .
Tommy
30. 08. 2019, 14:55Pane OMNy
Nemel by ste nikoho obviňovat z blabolů , když sám otevřeně lžete .
Supercruise totiž není podminkou pro 5.gen . Stačí částečný a ten F-35 má . viz.:
https://diit.cz/clanek/united-states-air-force-prevzaly-prvni-f-35-lightning-ii-pro
Pavel
30. 08. 2019, 09:40Emane, stale tady tapetujes nesouvisejici komenty. Ctrl+C a Ctrl+V neni moc vyjadrovani vlastnich nazoru. Ale to je tvoje vec.
Abych se drzel tematu - neodpovedel jsi, jak vyvoj teto stihacky pomuze obycejnym rusum. Rusak umi akorat rozprodavat svoje nerostny bohatsvi a financovat z toho zbrojeni. Ale ke zvyseni zivotni urovne obyvatel, ktera by se blizila nenavidenemu zapadu, to nejak nevede. Hmmm.
Marian
29. 08. 2019, 22:07Tak hlavně, že rusko vyvíjí něco pro běžné lidi, aby se ještě více zlepšil život obyčejných běžných rusů. Oko hladového mužika nepotěší nic víc, než když v potu tváře na sibiřském políčku, uvidí na nebi rachotící krásný letoun. Jáj, hned mu připije vodečkou na zdraví. Congrats do ruska.
Větrník
29. 08. 2019, 20:40A vite proč nevíte že my máme nevýkonné Gripeny a Lakatošová objednala pro Slovensko F 16 ?
Taky můžeme mít SU 57 vy pákoši ale nemůžeme, protože když to osolí na dva motory vy pákoši, už musí brzdit a otáčet, protože je mimo hranici, musel by s tím lítat jen na kobru od hranic a zpět vy pákoši.
Větrník
29. 08. 2019, 20:35Vy jste mi ale oporníci, pardon odborníci, SU 57 je dokonalý představitel letounu 5. generace a Raptor na něj nemá co do obratnosti ani maximálky. A vlastnosti stealth ? Ty má dokonalé, na 20km poskytuje odraz jako pětikorunová mince, Raptor jako ruční valcha na prádlo. Umění stealth už ovládla i Jihoafrická republika, nic složitého to není, umí to tam každý černoch, v noci a v tunelu ho neuvidíte vy pákoši !!!!!
Tommy
29. 08. 2019, 20:08Ekšperte Ommy . Proč není SU-57 letoun páté generace ?
Třeba proto že Rusové skoro nezvládly Stealth . Třeba proto že v takových oblastech techniky a mikroelektroniky jako např. - avionika , radary , senzorika ..... - Rusové tragicky zaostávají atd. atd. atd.
A ted ty . Proč je podle tebe SU-57 letoun páté generace .
cyklista
29. 08. 2019, 13:10Jen pro info: ruské ministrerstvo obrany objednalo loni 2 letadla SU-57 s termínem dodání 2020 s provizorními méně výkonnými motory a letos dalších 76 s termínem dodání 2028, přičemž dokončení vývoje motorů je plánováno na 2023. Čili je jasné, že teď mohou nabídnout pro export opravdu jen podřadnou verzi.
cyklista
29. 08. 2019, 13:00Milý Olegu, můžeš prosím nějak normálně vysvětlit, proč ze sebe opět děláš troubu a postuješ sem 5 let starý neaktuální odkaz?
Místo aby ses pozastavil nad propagandou v článku, např. SU-57 není ještě k dispozici v plné verzi pro domácí trh a ani v té není letounem 5. generace, natož v nějaké osekané pro export (žádný stát nedá ostatnímk dispozici nejlepší verzi), o které navíc není ještě lautr nic známo?