Rakousko posílí svou armádu o 225 nových kolových obrněných vozidel Pandur EVO
Společnost General Dynamics European Land Systems – Steyr (GDELS-Steyr) 19. února 2024 oznámila, že rakouské ministerstvo obrany rozšíří svůj vozový park o 225 obrněných vozidel Pandur 6×6 Evolution (EVO). Dohoda byla formalizována na slavnostním ceremoniálu za účasti rakouského kancléře Karla Nehammera a ministryně obrany Klaudie Tannerové.
Foto: Šestikolový obrněný transportér Pandur I rakouské armády | Böhringer Friedrich / CC BY-SA 2.5
Rakouská vláda oficiálně potvrdila pořízení dalších 225 vozidel Pandur EVO pro své ozbrojené síly. Tato nejnovější akvizice zahrnuje různé konfigurace, jako jsou obrněné transportéry a specializované verze pro zdravotnické, velitelské a protitankové role, a také osm nových variant pro rakouské síly. Mezi tyto novinky patří nosiče minometů ráže 120 mm a varianty určené pro mobilní protivzdušnou obranu a elektronický boj.
Nákup je součástí rakouského rozvojového plánu 2032+, jehož cílem je komplexní modernizace vojenských schopností. Společnost GDELS-Steyr zdůraznila, že tato iniciativa výrazně zvýší mobilitu, ochranu a operační schopnosti mechanizovaných pěších jednotek rakouské armády.
Pandur Evolution 6x6 je obrněné vozidlo navržené tak, aby díky svým rozměrům 6,70 m na délku, 2,60 m na šířku a 2,20 m na výšku nabízelo optimální kombinaci mobility, výkonu a ochrany vhodnou pro efektivní působení v různých prostředích. S maximální povolenou hmotností 19 tun a pohotovostní hmotností 14,5 tuny je poháněno šestiválcovým motorem Cummins o výkonu 335 kW (455 koní), což zajišťuje poměr výkonu k hmotnosti 17,6 kW/t (24 k/t).
Ministryně obrany Klaudia Tannerová vyzdvihla význam této investice, která je pro rakouskou armádu největší za posledních dvacet let a dosahuje výše 1,8 miliardy eur (45 miliard korun). Zdůraznila její dvojí přínos pro národní bezpečnost a ekonomickou vitalitu a poznamenala, že domácí výroba vozidel Pandur bude stimulovat tvorbu pracovních míst a podpoří více než 220 místních společností, přičemž 70 % hodnoty výroby bude vytvořeno v Rakousku.
„Od podpisu smlouvy na první dodávku v roce 2016 jsme v Rakousku položili základy vysoké přidané hodnoty zapojením více než 200 rakouských subdodavatelů. V návaznosti na to představuje čtvrtá dodávka 225 vozidel Pandur EVO další příspěvek k chráněné mobilitě rakouských ozbrojených sil a umožňuje nám i našim dodavatelům zaměstnat více kvalifikovaných pracovníků a investovat v Rakousku jako ve výrobním závodě,“ říká Martin Reischer, jednatel společnosti GDELS-Steyr.
Rakouská armáda již předtím začlenila do svého vozového parku stovku vozidel Pandur EVO prostřednictvím tří samostatných objednávek zadaných od roku 2016, přičemž poslední várka 36 vozidel je v současné době ve výrobě. Jednatel společnosti GDELS-Steyr Martin Reischer a prezident GDELS Antonio Bueno zdůraznili strategický význam tohoto nákupu. Ocenili výjimečné výkony a všestrannost vozidel Pandur Evo a kvitovali pokračování partnerství s Rakouskem, které nejen zvyšuje schopnosti ozbrojených sil, ale také podporuje hospodářský růst a tvorbu pracovních míst v zemi.
Vozidla Pandur EVO 6×6 se vyrábějí v závodě GDELS ve vídeňském Simmeringu, který je uznáván jako centrum excelence pro kolová a pásová vojenská vozidla. Vozidla řady Pandur EVO jsou součástí rakouské armády od roku 1996 a používá je několik dalších zemí po celém světě, včetně Armády České republiky, která má ve výzbroji variantu Pandur II 8x8 CZ.
Vybavena nově pořizovanou technikou bude v rámci Bundesheeru zejména 3. myslivecká brigáda, která má své jednotky v Dolním Rakousku, Štýrsku a Burgenlandu. Patří k nim Jäger Battalion 17, Jäger Battalion 19, Jäger Battalion 33, Jäger Battalion Burgenland, jednotka domobrany a Pioneer Battalion 3. Obrněné kolové vozidlo nabízí vojákům uvnitř ochranu proti střepinám, střelbě pěchoty a minám. Vozidlo se rovněž vyznačuje dobrou pohyblivostí a vysokou rychlostí.
Zdroj: armyrecognition.com, Bundesheer.at
Komentáře
Czertik
22. 02. 2024, 17:12zajimalo by me, jak si pandury evo poradi s taborskou fabii.
Marty
22. 02. 2024, 17:27neuniká mi souvislost?
Czertik
23. 02. 2024, 16:16unika
pred nekolika lety - 10? - byla nehoda na dalnici kdy taborska ridicka fabie na dalnici prudce zastavili a konvoj ceskych panduru co za ni jel jako frajirci to nestilhly ubrzdit a pokud si vzpominam tak bylo 8 panduru poskozenych, z toho 4 byly pomalu totalka kdy se pk opravily za cca 80% ceny noveho vozu.
Marty
23. 02. 2024, 18:47no neni to dlouho co se podobná scénka opakovala ale to nebude problém konstrukce panduru, jak nám nedávno ruští řidiči ukázali při crash testech na Ukrajině, je jedno jak je stroj pancéřovaný, když se střetne se stejně pancéřovaným, někdo to vždy schytá, fyzikální zákony sou jedny z mála co se v téhle zemi zatím neporušují