EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Šestikolový speciál Toyota Hilux z Česka

 21. 03. 2021      kategorie: Vojenská technika      3 komentáře

Terénní vozy Toyota jsou ve světě velmi oblíbené pro své jízdní vlastnosti, schopnosti v těžkém terénu i pro svou odolnost a robustnost. Není tedy divu, že je používají i ozbrojené složky nebo záchranáři či různé organizace, které potřebují lehké automobily do obtížných podmínek.

Na podzim minulého roku se k uživatelům terénních toyot ve větší míře přidala i česká armáda, když objednala stovky vozů Toyota Hilux (AČR už nějakou dobu používá i vozy Toyota Land Cruiser, ale jen v malých počtech). Armáda nakoupí standardní pick-upy Hilux ve verzi 4x4 a bude je používat jako logistická vozidla pro přepravu nákladů a osob. Málo známým faktem je, že v Česku vznikla i speciální prodloužená verze Hiluxu s podvozkem 6x6. I ta by mohla najít své využití u armády, ale také například u hasičů, lesníků, horské služby nebo třeba u energetiků, stavařů atd.

Hilux 6x6_06Foto: V Česku vznikla speciální prodloužená verze Hiluxu s podvozkem 6x6 | Dajbych / CC BY-SA 3.0

Toyota Hilux 6x6 představuje přestavbu běžného Hiluxu 4x4 evropské homologace Euro 6, kterou provádí plzeňská firma Dajbych, a to podle požadavků konkrétního uživatele. Hilux 6x6 je odpovědí na některé nevýhody standardních pick-upů 4x4, které se u nás i v Evropě běžně prodávají. Především je to poměrně malá plocha pro náklad nebo nástavbu a nedostatečná nosnost, což se týká hlavně pick-upů se čtyřdveřovými kabinami (double cab). Hilux 6x6 může mít běžnou dvoudveřovou kabinu, prodlouženo i čtyřdveřovou s pneumatickým odpružením, přitom ve všech provedeních nabízí dostatek nosnosti a prostoru pro zástavbu i rozměrnějších aplikací. Schopnosti podvozku se znakem náprav 6x6 umocňuje navíc samonivelační systém vzduchového odpružení, průchodnost terénem je tedy ještě lepší než u pick-upů 4x4.

Video: Hilux 6x6 v akci / YouTube

Pro uživatele je přínosem také fakt, že Hilux 6x6 je plně kompatibilní s běžnou verzí Hilux 4x4, tedy i údržba a servis nepředstavují žádné komplikace. Hilux 6x6 lze připravit pro různé použití. Může sloužit jako běžné logistické vozidlo či lehký nákladní vůz, průzkumné vozidlo s dlouhým dojezdem, vojenská ambulance, tahač (například lehkých houfnic pro výsadkáře nebo přívěsů se speciálním vybavením), platforma pro speciální pozorovací a řídící stanoviště s výsuvnými stožáry, hasičské speciály s různými nástavbami, nosič vysokozdvižných plošin s velkým dosahem atd. 
Hasičký Hilux 6x6 již slouží.

Hilux 6x6 hasič_48Foto: Speciál na podvozku Hilux 6x6 slouží nyní v barvách Hasičského záchranného sboru ČR | Hasičský záchranný sbor České republiky / CC BY-NC-ND

Jeden speciál na podvozku Hilux 6x6 již v Česku vznikl a slouží nyní v barvách Hasičského záchranného sboru ČR. Jde o rychlý zásahový automobil (RZA) určený primárně pro hašení elektromobilů. Vznikl v rámci projektu vývoje moderních hasičských vozidel ve spolupráci firem Dajbych, Kobit – THZ CZ, Atenta a Generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR. Hasičský RZA Toyota Hilux 6x6 unikátním způsobem kombinuje velmi dobré jízdní vlastnosti na silnici i v terénu s kompaktními rozměry. 

To umožňuje vůz nasazovat jak těžkém terénu, tak v prostorech s omezenou výškou, typicky například v podzemních garážích. Právě tam se běžné hasičské zásahové vozy jen stěží dostávají, pokud vůbec. Hasičský Hilux ovšem má na výšku pouze 1850 mm, na délku pak měří 6309 mm a na šířku 1982 mm. Nájezdový úhel vpředu i vzadu při těchto rozměrech činní 30 stupňů. Celková hmotnost může činit až 5610 kg, z toho 3000 kg připadá na užitečné zatížení, což je hodnota třikrát větší než u standardních pick-upů 4x4.

Hilux 6x6 hasič_40Foto: Speciál na podvozku Hilux 6x6 slouží nyní v barvách Hasičského záchranného sboru ČR | Hasičský záchranný sbor České republiky / CC BY-NC-ND

Šestikolový Hilux má speciální konstrukci žebřinového rámu svařeného ze čtyř trubkových profilů s velmi vysokou tuhostí. Zadní nápravy Hiluxu 6x6 jsou standardní tuhé nápravy, které se používají i u Hiluxu 4x4. Jsou poháněny prostřednictvím dvou kardanů se samosvorným diferenciálem a uzávěrkou, přičemž na obou nápravách je dále možno současně uzavřít oba nápravové diferenciály. Na obou nápravách nechybějí kotoučové brzdy. Volitelná je i uzávěrka diferenciálu přední nápravy, šestikolový Hilux tak může fungovat v režimech 6x4, 6x6 a 6x6 s redukcí. 
Přední náprava dostala vylepšení prvků zavěšení kol, které dovoluje vyšší zatížení. Podvozek je výškově nastavitelný díky vzduchovému systému, odpružení zadních náprav je opatřeno snímači zatížení, které spolupracují se systémem výškové nivelace. Obě zadní nápravy mají navíc stabilizátor. RZA Toyota Hilux 6x6 je osazen turbodieselovým motorem 2,4 D s výkonem 110 kW a maximálním točivým momentem 400 Nm. Hilux 6x6 je možné vybavit i benzínovým šestiválcem o objemu 4,0 l s výkonem 167 kW.

Hilux 6x6 hasič_06Foto: Interiér vozidla Hilux 6x6, které nyní slouží v barvách Hasičského záchranného sboru ČR | Hasičský záchranný sbor České republiky / CC BY-NC-ND

Hlavním vybavení hasičského speciálu Toyota Hilux 6x6 je vysokotlaký hasební systém ColdCut Cobra 7-C330P, který je schopen účinně a velmi rychle hasit požáry trakčních akumulátorů. Pracuje totiž s tlakem až 300 barů při průtoku 28 litrů hasební látky za minutu. Systém má své místo v zádi vozu na výsuvné základně. Díky výkonu čerpadla a účinku hasebního média se automobil velmi dobře uplatní nejen při hašení elektromobilů, ale při mnoha jiných zásazích. Vůz disponuje hadicí o délce 80 m s proudnicí, která umožňuje regulaci proudu hasební látky. Šestikolový Hilux dostal přetlakovou ventilaci, detekční techniku a osádka má k dispozici akumulátorové vyprošťovací nářadí. Ve výbavě vozu nechybí ani příďový elektrický lanový naviják s tažnou silou 15 kN nebo přenosný i stacionární termovizní monitorovací systém se zobrazovacím displejem na palubní desce.

 Autor: Petr Žák

Komentáře

czerik

21. 03. 2021, 13:49

no, to ze by je kradli v australii a prevzeli do syrie ma svou logiku, zvlast kdyz turecko isis a jeho odnoze velmi silne podporovalo.

ale je nespornee, ze nebyt usa - a jejich masivni podpory fsa, vcetne velmi stedre financni, ktera pozdeji v 95% presla plne pod isis, tak by too vypadalo jinak.
vzdyt odpourci fsa tvrdili ze boj proti isis jen predstiraji a ze se k nim chteji pridat.

jedoduse receno, pokud toyty isis nedodali amici, tak na 99,9999% byly koupeny za amicke penize.

bombero

21. 03. 2021, 09:05

M23- vždyt také toyota čelila před pár lety obvinění a vyšetřování, jestli jim ty auta nedodává přímo, protože IS jich v jednu dobu měl celkem velký počet fungl nových. Nakonec měly být ukradeny v austrálii. Holt kvalita se prosadí sama...
https://eurozpravy.cz/zahranicni/blizky-vychod/134755-zahada-vyresena-odsud-bere-islamsky-stat-vozy-toyota/

Martin23

21. 03. 2021, 07:50

Toyoty jsou oblíbená vozidla IS a dalších teroristických skupin.