Nový ruský bojový letoun páté generace Suchoj Checkmate hodlá zaujmout na Dubai Airshow
Společnost Rostech se rozhodla vystavit nový ruský lehký víceúčelový bojový letoun páté generace Suchoj Su-75 Checkmate na letecké výstavě Dubai Airshow 2021 ve Spojených arabských emirátech. Neletový prototyp (někteří „odborníci“ označují tento kus i přes jednoznačnou specifikaci konstrukční kanceláře za maketu) s trupovým číslem 75 nechala společnost Rostech přepravit do Dubaje letounem An-124 Ruslan. Na výstavě je stroj umístěn ve vnitřní ruské expozici.
Rusko věří, že Checkmate zaujme tradiční zákazníky ruské techniky, ale především vzdušné síly Spojených arabských emirátů, které se potýkají s problémy kolem zamýšleného nákupu amerických letounů F-35A Lightning II. Ve hře je možnost, že Spojené arabské emiráty z větší části zafinancují vývoj, který se zatím oficiálně opírá pouze o prostředky Rostechu.
Foto: Suchoj Checkmate | Kremlin.ru / CC BY
Spojené arabské emiráty podepsaly v nedávné minulosti významné obchodní dohody se Spojenými státy, které se týkají také možného dodání padesáti letounů F-35A Lightning II. Nová americká administrativa má však na uzavřené dohody trochu jiný pohled a do prodeje nových technologií do Spojených arabských emirátů se nijak nehrne. Bere totiž více v potaz zájmy hlavního spojence na Blízkém východě, tedy Izraele. Prodej nových amerických letounů 5. generace do Spojených arabských emirátů by mohl podle původního hodnocení narušit technickou převahu izraelského letectva v oblasti.
Spojené arabské emiráty kvůli možnosti získat letouny F-35A ze Spojených států po dlouhé době a na americké přání zcela normalizovaly diplomatické vztahy s Izraelem, ale je před ně stavěna nová podmínka, a to je omezení obchodu s Čínou. Ta vyvolala určité rozčarování a může paradoxně otevřít cestu k větší spolupráci s „východními“ mocnostmi.
Letoun Checkmate z velké části využívá techniku vyvinutou pro těžší dvoumotorový letoun Suchoj Su-57, a také již dříve úspěšně ověřená řešení. To má velmi výrazně snížit celkové náklady, zkrátit čas potřebný ke stavbě prototypů a jejich zalétání i zahájení sériové výroby. Rusové tvrdí, že dostanou letoun Checkmate do vzduchu v roce 2023, a za optimálních podmínek budou připraveni k výrobě za 5 až 6 let.
Foto: Suchoj Checmate | Rostech
Checkmate je jednomotorový víceúčelový bojový letoun páté generace. Na rozdíl od amerického lehkého stíhacího bombardéru řady F-35 má disponovat lepšími schopnostmi stíhání a vzdušného boje. Rusové předpokládají u svého stroje maximální rychlost nad 1,8 Machu, maximální dolet ve stealth konfiguraci nad 2 800 km a maximální zbraňovou únosnost na úrovni 7 800 kg. O pohon letounu se bude starat nový motor Izd.30 vybavený všesměrově vektorovatelnou tryskou. Část zbraní letounu bude možno umístit do trojice vnitřních zbraňových šachet.
Checkmate má být na rozdíl od jiných strojů páté generace relativně jednoduchý a spolehlivý dříč. Má disponovat nízkými provozními náklady, a i jeho vlastní cena by podle ruských propočtů neměla překročit 30 milionů dolarů. I kdyby byla v reálu o třetinu, nebo i polovinu větší, byla by stále velmi solidní.
Zdroj: reuters.com, flightglobal.com
Komentáře
Slavoslav
18. 11. 2021, 21:26Czert: MiG ako samostatna entita skoncil par rokov dozadu a uz je pod Suchojom. Momentalne v RF neexistuje konkurencia ani papierovo
Czert
17. 11. 2021, 20:22Liposh
A hadej proc nikdy nenastane i druha moznost, ze by rusove osadili ty svoje era zapadnimi motory a elektronikou.
Czert
17. 11. 2021, 20:21To ze jednomotorak udelal suchoj, ktery posledni jednomotorak snad mel doslova za valky a ne mig, ukazuje jak je mig v ruinach.
A k amikum, neni pravda ze nova administrativa bere bezpecnost izraele vic na zretel.
Emiraty vuci izraeli nikdy nebyly vylozene nepratelske a zadne valky nevedly proti nim. Coz nejde rict o iranu, jimz biden prakticky dovolil ziskat atomku, aniz by dostal cokoliv na oplatku. A izrel na mezinarodni scene nijak aktivne nebrani.
To trump jednoznacne rekl, ze iran vybombarduje do doby kamene pokud se pokusi ohrozit izrael ci vyrobit atomku.
Slavoslav
17. 11. 2021, 07:35nie som autor, ale za neletovy protoyp to oznacuje vystavovatel a preto je korektne o nom tak hovorit kym nevies dokazat opak. A samozrejme od dobre urobenej makety to na fotkach rozoznas tazko. Ale rozdiel medzi neletovym prototypom a maketou je obrovsky, pretoze neletovy prototyp by nemal mat len zvhlad, ale aj inetrne usporiadanie a material zhodny s buducim lietadlom a pouziva sa napriklad na pozemne skusky namahania trupu
Glock
16. 11. 2021, 16:06Žádám pana autora, aby mi osvětlil, co on sám rozumí pod pojmem "neletový prototyp", jak se to pozná na fotkách a čím se liší od "makety". :grin:
Slavoslav
16. 11. 2021, 12:54snaha je jedna vec, ale dengi su druha. Je to sukromna inciativa vyrobcu, nefinancuje ju RF a ten vyrobca ma problem dotiahnut aj statom financovanu Su-57. A financovanie zo zahranicia po tom fiasku s Indiou?
MXM
16. 11. 2021, 02:04dá se věřit že se budou velmi snažit dotáhnout to do konce, zájemců by měli dost. Jen takový Vietnam by takový letoun bral co nejdřív.
Karel Riegel
15. 11. 2021, 19:21Rusové musí být velice naivní. Předpokladem pro provoz těchto letadel by byla trvalá účast ruských techniků na jejich provozu u zákazníka, podobně jako tomu byla s provozem-neprovozem MiGů 29 na Slovensku.
Matěna
15. 11. 2021, 17:19Makety a prototypy mohou vypadt sice zajímavě, ale!
Stroje jsou po technické stránce minimálně 15 let pozadu za Amerikou.
Jejich výkony a vlastnosti jsou jen na papíře.
O skutečné sériové výrobě si mohou ještě dlouho nechat jen zdát, zda vůbec k ní dojde.
Typickám příkladem je vývoj Su-57, který financovala Indie, aby nakonec od věci odstoupila, protože ve zdlouhavém a drahém vývoji není stále dosaženo cílového zadání.
Omezená výroba Su-57 sice začala, ale nejedná se ani o plnohodnotný letoun 5. generace.
To vše v době, kdy už ve světě pracují na prvních prototypech generace 6.
Slavoslav
15. 11. 2021, 14:58liposh: co mas proti aerodynamike takej F16 ci F22? A ze F-35 vypada bachrata je sice fakt, kedze boli poziadavky na objemne interne zbranove sachty, ale aerodynamicky je na tom co sa tyka manevrovatelnosti vyborne, maximalku ma obmedzenu vydrzou stealth nateru, nie aerodynamikou ci motorom. A mimochodom, SAAB osadzuje do svojich lietadiel licencne motorove jednotky z USA.
liposh
15. 11. 2021, 14:42Letovým vlastnostem a aerodynamice u ruských letadel věřím. Jejich kováři vždy odvedou dobrou práci :-D Ne, ale vážně. Letadla od Suchoje prostě vypadají po aerodynamické stránce o 1000% líp, než od Lockheedu. Nejlepší by bylo, aby třeba BAE/Saab koupil práva na ty výkresy Suchoje (to platí jak pro ŠachMat, tak 57čku) a osadil je vlastními motory a avionikou...pak by se amíci mohli jít klouzat. Samozřejmě se to nestane, ale nepochybně by to byla cesta, jak vytvořit nejlepší letadla na světě.