EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Trámový kříž: Symbol německé vojenské tradice od středověku po současnost

 05. 01. 2025      kategorie: Vojenská historie      19 komentářů

Černobílé kříže na německých vozidlech z druhé světové války mají původ ve středověku, konkrétně pocházejí ze slavných černých křížů na bílém pozadí, které sloužily jako znak mocného německého rytířského řádu. Jedná se o tzv. mikulášské kříže, které podle legendy darovalo Jeruzalémské království Řádu německých rytířů, když jeho rytíři ještě působili v Palestině, kde si vysloužili pověst statečných obránců víry.

PzIV_Panzermuseum_MunsterFoto: Německý tank Panzer IV Ausf. G s trámovým křížem na boku | Wikimedia Commons / Public domain

Později tento kříž přešel na dědičku Řádu německých rytířů – Pruské království, které jej používalo pro svá vojenská vyznamenání, například Železný kříž. Odtud se kříž dostal v 70. letech 19. století do sjednocené Německé říše. Obvykle se tento kříž v němčině nazývá balkenkreuz, což lze přeložit jako „trámový kříž“. Během 1. světové války začali balkenkreuz hojně využívat němečtí piloti, a na konci války i posádky tanků, které se tehdy poprvé objevily na bojišti. Letci a tankisté se považovali za dědice německého rytířství, jakési moderní "jezdce" s motorem a křídly. Kříž byl navíc dobře viditelný a umožňoval snadné rozlišení mezi přátelskými a nepřátelskými jednotkami, zejména ve vzduchu.

S nástupem nacistů k moci byl balkenkreuz mírně upraven – jeho konce byly narovnány, čímž se přiblížil původní podobě kříže Řádu německých rytířů. V této podobě jej viděli obyvatelé okupované Evropy během druhé světové války. Balkenkreuz byl hojně používán německými tankovými silami i na obrněných transportérech a automobilech. Nacisté se sice pokusili na tanky umístit svastiku, ale ta se na vozidlech Wehrmachtu neujala a německé tankové posádky ji nepřijaly. Piloti Luftwaffe však situaci vnímali jinak. I když obvykle malovali na křídla a trup letadla balkenkreuz, na ocasních plochách letadel za Hitlerovy vlády dominoval hákový kříž.

Na začátku druhé světové války používali Němci na svých tancích velký bílý kříž, ale během polského tažení se ukázalo, že tento kříž je snadným cílem pro nepřátelské dělostřelectvo. Proto Němci rychle přešli na potemnělý kříž s bílými okraji. Přestože měl trámový kříž původ u křesťanského rytířského řádu, fanatičtí nacisté jej interpretovali jako „arktické slunce“ – symbol života na chladném severu, údajně pocházející od starověkých Germánů a Vikingů.

Po pádu nacistického režimu nebyl balkenkreuz spolu s hákovým křížem odsunut na smetiště dějin. Němci totiž světu přesvědčivě dokázali, že tento symbol měl svůj hluboký význam již dávno před érou nacismu. Dnes proto zůstává balkenkreuz součástí označení výstroje Bundeswehru, ovšem v podobě z dob první světové války.

Zdroj: britannica, historie válek, tank encyklopedia

Komentáře

Vaclav Flek

05. 01. 2025, 21:58

Myslim, ze podobny osud jako "Balkenkreuz" mel i jiny nemecky symbol - lebka smrtihlava se zkrizenymi hnaty. Cast verejnosti to vnima pouze jako emblem SS, ovsem tento symbol se zrodil mnohem drive, v dobach napoleonskych valek. Tehdy bylo uzemi dnesniho Nemecka (rozdeleneho na radu mensich statu) obsazeno po valce z roku 1806 Napoleonovou armadou. Nemci videli ve Francouzich okupanty a vedli s nimi tvrdou partyzanskou valku. Jejich odznakem se stala prave lebka s hnaty, symbolizujici jejich odhodlani bojovat nebo zemrit. Tento symbol se v nemecke armade objevoval i pozdeji a nakonec jej za svuj prijaly i jednotky SS.

Pepík Knedlík

05. 01. 2025, 22:28

Vaclav Flek
To máte pravdu. Označení "Panzer" lebka s hnáty v růžový barvě má velkou historii a  souvisí s nacismem ani ss.

Pepík Knedlík

05. 01. 2025, 22:38

Nema nic z nacismem. To je z historie.

Vaclav Flek

05. 01. 2025, 23:12

Pepik Knedlík

Nechapu, proc se vuci mne vymezujete. Ja jsem psal o lebce a zkrizenych hnatech jako o symbolu SS, nikde jsem ovsem nenapsal, ze by to podobny symbol nemohly pouzivat i jine slozky nemecke armady.

Pepík Knedlík

06. 01. 2025, 09:17

Vaclav Flek
Upřesnění jak to je s lebkou u tankistu Wehrmacht a Waffen SS:
"Pravdou je, že první německá tanková divize vznikla reorganizací 3. jezdecké divize Reichswehru, jejíž součástí byl mimo jiné i 13. pruský jezdecký pluk. Pruští kozáci přitom lebku se zkříženými hnáty nosili na svých čepicích již v 19. století. Pravdou ale je, že symboly lebky se zkříženými hnáty malovali němečtí tankisté na své A7V již za první světové války (i když tehdy nešlo o žádný oficiální znak tankistů, ale spíše o jakýsi "ornament", který měl nahánět strach protivníkovi). Každopádně lebka se tím či oním způsobem stala symbolem německého tankového vojska a nepřátelé si kvůli tomu prý někdy zajaté tankisty Wehrmachtu pletli s příslušníky Waffen-SS, jejichž symbolem byla podobná umrlčí lebka (čistě pro zajímavost".
Zdroj panzernet.

Vaclav Flek

06. 01. 2025, 18:48

Pepik Knedlik

Dekuji za upresneni, ale ja jsem nic podobneho nerozporoval. Naopak, ve svem prvnim prispevku jsem vyslovne uvedl : "... tento symbol se v nemecke armade objevoval i pozdeji a nakonec jej za svuj prijaly i jednotky SS...".Takze nevim, o cem se vede tato diskuse.

Nerozumim vyrazu "prusti kozaci", podobne oznaceni pro pruskou jizdu jsem nikdy necetl ani neslysel. Predpokladam, ze jde o vas novotvar.

Azor

05. 01. 2025, 22:29

Václav Flek.
Toto označení mělo více vojsk.(lebka s hnáty)
Např.
https://www.csol.cz/exponat/emblem-lebky-uderneho-praporu/

https://en-m-wikipedia-org.translate.goog/wiki/File:Petropavlovsk-Krondstadt_flag.svg?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=cs&_x_tr_hl=cs&_x_tr_pto=sc

A myslím si že jej měl taky jistý útvar v Rusku na  začátku 20 století.

Czertik

06. 01. 2025, 05:33

rexik

tak lebku s hnaty ci ruzne variace na lebkou sou velmi stare.
nejznamejsi sou zrejme pirati, ale pouzivaly je ruzne skupiny. logicky nejvice svazane s bojem - smrti.
dobry priklad sou i maknovy anarchiste - jedina skupina, ktera se spojelia s bolsevikymy proti ostatnim, aby je pak bolsevici po tom, co ziskaly kontrolu nad ukrajinou za odmenu vsechny postrilely.

Bradley

06. 01. 2025, 14:04

Vaclav Flek

Symbol lebky se zkříženými hnáty používal v průběhu Velké války například Charles Nungesser, třetí nejúspěšnější francouzské stíhací eso. Tento znak měl dokonce na svém stroji i při svém tragickém pokusu o překonání Atlantického oceánu.

Pepík Knedlík

05. 01. 2025, 17:39

A to právě ono. Mají historii a trvají na ní. A co Česko? Radeckýho sochu odklidit a debilní zmaky vytvořit v zajmu Slovanstvi ...

Azor

05. 01. 2025, 18:15

Pepík Knedlík.
"Radeckýho sochu odklidit"
Obrazoborectví .Nic nového pod sluncem.
Tak jako i tady.

"Galina Nikitina byla ve věku 25 let v Charkově zastřelena v roce 1942 Gestapem, protože ve městě organizovala protinacistický odboj. Banderovci nejdřív letos její bustu pomalovali emblémy zemí NATO, a včera ji pak slavnostně odstranili. Vůdce v Kyjevě je evidentně spokojen, ačkoli v Charkově nejsou peníze na sociální dávky pro děti evakuované do města před ruskou armádou, na odstraňování pomníků hrdinů války s nacisty a banderovci se našli!"

https://www.michalapetr.com/map-2184-nova-us-strategie-proti-rusku-na-ukrajine-ben-tre-spustena-zelenskyj-ma-trumfnout-zesnuleho-prigozina-hitler-se-uz-v-pekle-vrni-blahem-italsky-ministr-obchodu-zada-svolat-okamzitou/

Nazvy ulic u nás, by mohli vyprávět.

Pepík Knedlík

05. 01. 2025, 22:36

Azor
V Kijeve a dalších městech jsou názvy ulic i náměstí i škol pojmenovany po Banderovi a 
Šuchevyčovi. A na wiki o nich píšou, že byli vojenskymi vůdci ... Asi jako Tuchačevskij, Jegorov atd..

Czertik

06. 01. 2025, 05:25

rexik

to uz tak byva, ze kdyz se provadi dekomunizace, tak se odstani i pomniky ktere by mohly zustat.
ale neni se nicemu divit, rusy s jejich lakou ke zlocinum komunismu, zvlast po invazi ve 22, se proste odstanuje to, co se za komunismu v sssr obdovovalo.

ano, v charkove nejsou penize pro vysidlene, protoze se utraci za obnovu elektricke site kterou rusove nici kazdy den.

Czertik

06. 01. 2025, 05:00

knedlik

a jediny duvod pro to, aby cesi ponechaly sochu radeckeho ?

Pepík Knedlík

06. 01. 2025, 12:39

Czertik
Proč? Znáš jiného vojevudce z Čech? Ja ne! Neprohrál zadnou bitvu a naplánoval porážku Napoleona u Lipska. Vždy byl Čechem.
"Čech a zároveň ve službě Rakušan a rakouský vojevůdce maršál Radecký patří k velkým postavám světové historie vojenství, konstatuje historik Rak jednoznačně".
Za čestné občanství na Berounsku podekoval dopisem: "Památka, věnovaná mi rodinami z dědinek milých z krásné vlasti české, z dědinek, v nichž jsem útlé mládí své strávil, z míst, kde i kosti mých drahých rodičů práchniví. Ku kostem po otcích svých složil bych rád i své po těchto nesnázích dlouhého a často strastiplného živobytí, v lůno milené vlasti mé české.“ Dopis napsal sám a česky.
Rakouský skladatel Johann Strauss starší složil Radeckého pochod.

Azor

06. 01. 2025, 13:38

Certik.
"a jediny duvod pro to, aby cesi ponechaly sochu radeckeho ?"
Je to součást historie.Je dobré zamlčovat historii?Když už ta socha byla vytvořena?

"ano, v charkove nejsou penize pro vysidlene, protoze se utraci za obnovu elektricke site kterou rusove nici kazdy den."

To je možné,na tu el síť, proč ale potom si dělají starosti s ženou,která bojovala proti okupantům?
A ti co tu sochu odstranili,to dělali zadarmo?

Czertik

06. 01. 2025, 18:52

pepik
ano, znam jine vojevudce z cech, treba jana zizku, ktery je obdivovany i v zahranici.

tak ano, radeckeho pochod je znamy. radecky byl schopny vojak, ale jeho hvezda zarila jasneji hlavne proto, ze naprosta vetsina rakouskych velitelu te doby mela podprumernou kvalitu.
sam napolen rikal, ze rakousti dustojnici a generalove nadosahuji kvalit svych vojaku.
jeho vojenske kvality mu nebudu upirat, ale skutecne nevidim duvod proc by ho cesi meli obdivovat.
nevsiml sem si, ze v dnesnim rakousku by byly kdekoliv masarykovy sochy ci pominky, presto ze je obecne povazovan za jednoho z nejvetsich statniku sve doby.
a ze v rakousku stravil vyznamnou cast sveho zivota.

Vaclav Flek

06. 01. 2025, 18:58

Pepik Knedlik

V zasade s vami souhlasim, i kdyz bych to asi formuloval trochu jinak. To cele sousosi s Radeckym uprostred lze dnes navstivit v tzv. Lapidariu v prazskem Parku kultury a oddechu. Myslim, ze krome oslavy nejuspesnejsiho rakouskeho velitele ceskeho puvodu je sousosi samo o sobe vytvarne krasne pojate a seznameni s nim poskytuje zajimavy esteticky zazitek. Je ovsem hodne rozlehle, proto se domnivam, ze jeho umisteni na puvodni misto, tedy na Malostranske namesti, by nebylo z praktickych duvodu mozne.

Czertik

06. 01. 2025, 19:00

rexik

nechci aby to vyznelo blbe, ale stejne muzes argumentovat aby se tu ponechaly sochy hitlera, hitler je prece taky soucast historie a sochy uz byly vytvoreny.

samozrejme tim nechci srovnavat radeckeho a hitlera po lidkse strane, to sou velmi rozdilne osobnosti.

a ano, ac je to pro tebe nepochopitelne, sou lidi co by tu sochu (na ukrajine) nejen odstranily zadarmo, ale kdyby to bylo nutne by se i slozily.
proste byt rus se na ukrajine dnes nenosi.

a kdyz uz si zminil ze bojovala proti okupantum. co myslis ze by rekla ci konala kdyby dneska zila ? odsoudila by putin nebo by ho podporovala ?
ja mam dojem , ze by putina odsoudila, coz dela odstraneni jeji sochy ponekud ironickym.
ale nejde se divit, pri te nenavisti co rusove svymy akcemi na ukrajine vyvolaly.