EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

URAL 375 zvládá ten nejhorší terén

 26. 06. 2023      kategorie: Vojenská technika      0 bez komentáře

Podívejte se, jak si sovětský 4,5tunový nákladní automobil s pohonem 6x6 URAL-375D poradí v těžkém terénu. Tento vůz byl vyvinutý v Uralském automobilovém závodě roku 1961, kdy vozidlo nahrazovalo starší nákladní automobil ZIL-157 a po čase byl sám URAL-375D nahrazen novějším vozidlem URAL-4320. Jeho podvozek se stal základem např. pro známý raketomet BM-21 Grad.

Video: URAL to v brutálních podmínkách zvládá s přehledem / YouTube

Prvním předchůdcem vozidla URAL-375D byl NAMI-020, vyvíjený specialisty z firmy NAMI (rusky Centraľnyj naučno-issledovateľnyj avtomobiľnyj i avtomotornyj institut). Vozidlo bylo představeno v roce 1955. Mělo pohon 6x6, používalo benzínový osmiválcový motor s výkonem 180 koní. Vozidlo mělo trvale zapnutý pohon přední nápravy a zadní náprava mohla být vypnuta a zapnuta. I navzdory technickým nedostatkům bylo nařízeno pokračovat ve vývoji, neboť v zkouškách porazil konkurenční vozy GAZ-63 a ZiS-151.

ural375_01Foto: URAL-375D | Military Vehicles

V květnu 1958 byl veřejnosti představen nový, upravený NAMI-020, který dostal označení URAL 375. Nové vozidlo mělo oproti staršímu prototypu jiné umístění motoru, chladiče, blatníky a odlišnou konstrukci kabiny a řízení. Zkoušky vozidla proběhly v dubnu 1959. Byly testovány dvě verze – URAL 375 a URAL 375T. První prototyp měl nosnost 4 500 kg a druhý 5 000 kg. Vozidla měla být určena pro armádu, proto začal paralelně vývoj Ural-377 pro civilní účely.

Nejvíce vyráběným modelem se stal URAL 375D. Vzniklo několik verzí pro různá klimatická pásma, jakými byly například URAL 375Ju pro tropické pásmo a URAL 377K pro Arktidu.

Technické parametry vozidla URAL 375D:

Max. rychlost: 75 km / hod
Délka: 7,35 m
Šířka: 2,69 m
Výška: 2,98 m
Rozvor: 3,53 m / 1,4 m ( 2. a 3. nápravou )
Rozchod: 2 m
Světlá výška: 0,4 m
Pohotovostní hmotnost: 8 t
Nosnost: 5 t
Přípojná hmotnost: 10 t
Poloměr otáčení: 10,8 m
Brodivost: 1 m
Dojezd: 600 km / 750 km ( terén / silnice )
Motor: ZiL-375
Specifikace: zážehový, čtyřtaktní osmiválec, vodou chlazený
Počet válců: 8
Objem válců: 7 l

Zdroj: zelenysport.cz, Wikipedie

 Autor: Petr Žák

Komentáře