USAF zahajuje vývoj letadel BWB
V loňském roce vešlo ve známost, že americké vojenské letectvo hledá nové způsoby rozvoje vojenského dopravního letectva a leteckých tankerů. Aby se zlepšily letové výkony takového zařízení, bylo naplánováno prostudovat a vypracovat možnost využití tzv. integrovaného aerodynamického uspořádání. Tyto práce jsou v současné době ve fázi vypracování plnohodnotného projektu.
O plánech amerického vojenského letectva na vytvoření letounu nazývaného Blended Wing Body (BWB) poprvé informoval magazín Aviation Week na začátku července roku 2022. Podle něj v té době letectvo vypracovávalo obecné požadavky na budoucí program a chystalo se získat informace od průmyslu.
Foto: Letoun Blended Wing Body (BWB) / JetZero
Bylo plánováno shromáždit žádosti od organizací, které by se chtěly podílet na výzkumu a vývoji nového projektu. Aviation Week současně tvrdil, že k tomuto bude vynaloženo téměř 57 milionů dolarů. Byly odhaleny některé podrobnosti o podmínkách pro BWB. Vývojáři by měli za úkol dokončit předběžné projekty vojenského dopravního letadla s možností rychlé přestavby na letecký tanker. Z hlediska nosnosti a letových vlastností by neměl být horší než sériová letadla v provozu.
Schéma BWB by mělo zlepšit řadu klíčových charakteristik. Vzhledem k výhodám integrovaného obvodu je nutné zvýšit nosnost při zachování zbývajících parametrů, případně zvýšit letové vlastnosti při stejném zatížení. Navíc pak snížit provozní náklady. Kompletní přechod vojenského dopravního letectva a tankerů na nová letadla by měl přinést roční úspory ve výši minimálně 2 miliardy dolarů.
Jak je dnes známo, letectvo před rokem obdrželo žádosti o účast v projektu od řady amerických společností. Byly prostudovány navržené koncepty a byl vybrán vítěz. Smlouvu na pokračování prací a úplný návrh letounu BWB obdržela společnost JetZero. Spolupracuje se společnostmi Northrop Grumman a Scaled Composites, které mají bohaté zkušenosti v leteckém průmyslu. Očekává se, že hlavní projektant bude tvořit hlavní myšlenky projektu a subdodavatelé pomohou s jejich realizací.
Letectvo začne platit za projekční práce v příštím fiskálním roce, který začíná 1. října. Peníze potečou do konce fiskálního roku 27. Cena vývoje, stavby prvního prototypu a provedení prvních testů se odhaduje na 235 milionů dolarů. Podle zveřejněných informací by měl být projekt BWB vytvořen s využitím nových přístupů a technologií, které urychlí proces vývoje. I přes neotřelost konstrukce by stavba experimentálního letounu měla proběhnout v co nejkratším čase. První zkušební lety mají proběhnout nejpozději v roce 2027.
Další osud projektu bude záviset na výsledcích testů. Pokud BWB od JetZero potvrdí vypočtené technické a provozní charakteristiky, bude přijat do provozu a bude zahájena sériová výroba. Negativní scénář je však také možný. Ještě před obdržením smlouvy, firma JetZero odhalila vzhled svého letadla BWB. Jde o velké letadlo vyrobené podle integrovaného aerodynamického schématu. Toto schéma je podobné známému „létajícímu křídlu“, jsou zde však patrné určité rozdíly.
Hlavním prvkem draku BWB je trup charakteristického tvaru s potřebným vnitřním objemem. Aerodynamický nos přechází do rozšířené střední části, za kterou je umístěno křídlo. Na rozdíl od tradičního schématu je takový trup další rovinou, která vytváří vztlak a doplňuje hlavní křídlo.
Konzoly křídla jsou připevněny k integrálnímu trupu podle schématu hornoplošníku. Na rozdíl od „létajícího křídla“ není rozhraní mezi trupem a konzolami hladké. Konce křídla jsou ohnuté nahoru, ocasní plochy zcela chybí. Na obrázcích má BWB dvojici proudových motorů v gondolách na pylonech nad zádí trupu. Není určen vhodný typ proudového motoru a jeho požadované parametry.
Na objednávku letectva vyvine JetZero dvě verze letounu. První bude vojenský dopravní letoun s co největším nákladovým prostorem. Použité uspořádání umožňuje zvětšit nejen celkový objem, ale také šířku kabiny. Jako druhý se zpracovává projekt tankeru.
JetZero plánuje uvést svůj vývoj na komerční trh. Zákazníci se zajímají o koncept osobního letadla. Vzhledem ke speciální konstrukci trupu se počítá s větším množstvím cestujících nebo výrazně lepšími podmínkami a komfortem.
Vývojová společnost tvrdí, že její BWB bude pohodlnější a ekonomičtější než stávající letadla. Optimalizovaná aerodynamika údajně sníží spotřebu paliva až o 50 %, zlevní tak létání a zvýší dolet. Navíc je možné zvýšit nosnost, což usnadní větší objem kabiny. Umístění motorů na trup pak sníží hluk.
Zdroj: U.S. Airforce
Komentáře